Utskrift från gbg.yimby.se
....

> Infrastruktur
 > Övrigt

Charterflyg från mindre flygplatser?

Profilbild
Tore Kullgren
973 Inlägg
http://www.dn.se/resor/hoppa-over-arlanda-pa-vage..

Arlanda, Landvetter och Kastrup har länge dominerat svenskt charterflyg, men allt fler charterflyg använder de mindre flygplatserna.

Är detta en positiv utveckling? Innebär det att intresset för tåg till/från Arlanda minskar?
Göran Deurell
111 Inlägg
Jag ser det som viktigt att det lyfter så få plan möjligt. Med detta menar jag att dem plan som lyfter är fyllda till sista plats.

Om alla Sveriges småflygplatser ska glänsa med charteravgångar, så kommer många plan att lyfta och jag förmodar att dem är max halvfulla.

nu är det ju stora städer, men att Både Linköping och Norrköping ska ha charter är ju inte klokt. Att båda städerna ska ha flygplatser ens...

Det är nog inte bra för tåget från/till Arlanda, även om Arlandas utbud
är mycket större.

Senast ändrad 25 oktober 2009 20:14
Profilbild
Mats Åhrman
290 Inlägg
men om man ser på flygtrafiken i sin helhet så rä väl chartern rätt marginell? så kan inte se att det skulle påverka arlanda eller tågtrafiken dit. .

däremot kanske det är lite "klimatosmart" att flyga halvtomma plan (om dom nu är det) från småflygplattser bara för att det är bra reklam (vilket jag antar att anledningen är)
Charterresandet bygger på att resebyrån långt i förväg bokar hotellrum och hyr (chartrar) ett flygplan. Biljetterna säljs sedan långt i förväg och om de inte lyckas sälja allt så reas de sista platserna ut (s.k. sista minuten-resa). Om försäljningen går allt för dåligt i början av bokningsperioden kan hela resan ställas in. Därför kan vi nog räkna med att charteravgångarna går så gott som fulla.

Om vi gör tankeexperimentet att varje svensk i snitt åker på charter ungefär en gång vart femte år så innebär det följande:
- varje år åker ungefär två miljoner svenskar
- varje vecka åker ungefär 40 000 svenskar
- 40 000 svenskar är ungefär 0,4 % av befolkningen
- en regional flygplats som Kallax eller Romme har kanske 500 000 invånare i upptagningsområdet och 0,4 % av det är 2000 resenärer - per vecka.

Med 2000 resenärer per vecka, teoretiskt och potentiellt, så är det nog inte särskilt svårt att fylla ett par flygplan per vecka till olika destinationer även från mindre flygplatser.

Även om vi skulle anta att svensken åker på charter en gång per årtionde (ungefär som mitt snitt hittills i livet) så skulle underlaget bli 1000 resenärer per vecka och 500 000 invånare.

Reguljärflyget flyger under helt andra förutsättningar. De måste ha tätare tidtabeller (går det att ha färre än 1 avgång per vardag och ändå upprätthålla en attraktiv trafik?) och kan inte ställa in avgångar bara för att de inte har sålt alla platser. (Även om det ryktas att vissa flygbolag brukar få "tekniska fel" när bokningen gått dåligt...)

Anders
111 Inlägg
Tack för den insikten Anders. Nu förstår jag chartern bättre...
21 Inlägg
Ort: Köpenhamn (Frederiksberg), Gick med: September 2009
Ja, så med andra ord är det (bland annat) klimatsmart att använda mindre flygplatser för charterflyg, eftersom resenärerna ofta är familjer (eller par) och ofta färdas i bil till flygplatsen. Bilresor till flygplatser för en semesterresa kan alltså bli (i genomsnitt) kortare och belasta storstädernas trafiksystem mindre ifall smärre flygplatser också har charteravgångar.

För befolkningen utanför storstäderna kan en lokal flygplats dessutom vara viktig både som arbetsgivare och som tecken på en stads status som regionalt centrum.

Storstädernas befolkning har givetvis tillgång till kollektivtrafik till flygplatsen också.
L-Å H
115 Inlägg
Ort: Stockholm (Liljeholmen (Nybohov)), Gick med: Augusti 2008
Jag tror inte det är ovanligt att en familjs charterresa genererar två t.o.r. resor med bil till flygplatsen. Man låter någon köra hem bilen hellre än att den står på långtidsparkering. Och avståndet enkel resa kan vara några 10-tals mil.

Höghastighetsjärnvägen som ansluter till Kastrup, Landvetter och Arlanda borde kunna förändra dessa vanor. Men det ligger långt fram i tiden. Och ovana tåg-resenärer föredrar att få åka bil i alla fall! Och i det stora hela är ju bilens utsläpp mycket lite i förhållande av varje passagerares andel av flygplanets utsläpp, om jag förstått rätt. Så höghastighetståg till Medelhavet över natten måste vara mest miljösmart för korta solresor.

> Infrastruktur
 > Övrigt
Charterflyg från mindre flygplatser?

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland Yimby Göteborg:s 6740 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY GÖTEBORG

Yimby Göteborg är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.

Vi vill att Göteborg ska växa och utvecklas som stad.

Idag byggs det för lite, för dyrt, för glest och för tråkigt. Det måste vi ändra på.

Yimby Göteborg vill ta fasta på de fungerande, levande och roliga stadsmiljöer som redan finns i Göteborg (t.ex. Långgatorna) och bygga mer, mycket mer, på det viset.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga dyra, likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett systemfel som måste rättas till.

Yimby Göteborg vill vara en positiv och konstruktiv röst i debatten, inte bara analysera problemen utan också diskutera möjligheterna. Det är vad Yimby handlar om!

Yimby Göteborg på Twitter

Högbana i Göteborg?
2 Juni 2024 20:05 av Hans Jörgensen
Nytt hotell på Vasagatan 22
19 Januari 2024 14:08 av Sebastian Dahl
Welthauptstadt Germania vs. Berlin
6 Juli 2023 11:50 av Carl S
Uthyrningsdel
21 April 2023 15:51 av Gregor Fulemark
Göteborgsregionens folkmängd
10 November 2022 13:47 av Matthias H.