Utskrift från gbg.yimby.se
....

Effekt magasin - Bogotá: En stad för människor i stället för bilar

Profilbild
Theodor Adolfsson
277 Inlägg
Artikel

Det finns kanske inte så många likheter mellan Stockholm och Bogotá men ur en allmän urban synvinkel så verkar det vara en intressant förändring som genomförts.
Senast ändrad 29 oktober 2009 00:59
Profilbild
Göran Deurell
111 Inlägg
Häftigt! Det e starkt gjort att få igenom sådana förändringar, i ett land som är präglat av maffia och med en stad med trafikstockning. Sydafrika har kanske en hel del att lära inför Fotbolls VM; dem har ju kommit på kollisionskurs med dem som kör den nuvarande "kollektivtrafiken" (läs privatägda minibussar, aka Taxi); som är en del av maffian. Enligt ett inslag i Aktuellt för en månad sedan.
Det e sydamerika, där får man göra lite mer vad man har lust med. Däremot är det knappast en bra stad för människor just nu. Det kanske har börjat te sig, men i så fall endast i de mest centrala delarna. "Dante" i kommentarerna: "Eh...jag var i bogota i våras och har aldrig varit i en hemskare bilstad. Det är INTE en stad för människor. Ren bluff. Det du har tittat på måste vara någon sorts propaganda." Jag frågade direkt min Bogotá-vän (som är en Bogotá-hatare och skulle nog vara medlem i ett yimby om det fanns där) och hon instämmer ganska mycket i den kommentaren.

Men visst, de är väl på bättre väg än Stockholm. De behöver bara lite spårbunden trafik (obefintlig i stort sett)...
, Gick med: Oktober 2007
Bogotá är speciell. Hur ska jag förklara det. Låt se. Det är Colombias huvudstad, staden har 9 miljoner invånare och har endast EN form av kollektivtrafik. Det är bussarna. Båda stom- och matartrafiken består av bussar. I Bogotá liksom i många andra städer i både Nord (Hej Canadá och USA) - och Sydamerika så har busslobbyn en OERHÖRT stark position. Ibland yttrar den sig i form av maffialiknande metoder där man avskräcker företag som vill bygga t-banor eller spårvägar. Bogotá är inget undantag, tvärtom. Bogotá är den här bussmaffians stolthet. Den förre borgmästaren, Peñalosa, som har varit med om att införa och utveckla Transmilenio (som det här BRT-systemet heter i staden) har med näbbar och klor försvarat systemet in absurdum. Saken är att Transmilenio når inte hela staden, inte ens nu när den inte når hela staden så har systemet för länge sedan kollapsat. Knökfulla bussar som passerar en efter en, folk blir tafsade, folk svimmar i trängseln på bussarna. Den nye borgmästaren och landets president vill nu bygga ett modernt t-banenät. Det här har mött på kraftigt motstånd hos...ja, bussmaffian med den förre borgmästaren i spetsen. De vill bygga t-banenätet för de har insett att det inte är möjligt att en stad med 9 miljoner invånare ENDAST har en kollektivtrafikform. Nej, det finns ingen t-bana som ni har märkt, inte heller pendeltåg eller spårvägar eller andra lokalbanor. Bara snygga bussar som inte räcker i längden.
Bogotá är på så sätt en trafikplaneringsmässig bluff. Bogotá inspireras av mångmiljonstaden Curitiba (också kallad världens ekohuvudstad för att de har ca 54 m2 grönytor per invånare) i Brasilien som uppfann själva BRT-systemet. Där var man mycket stolt över BRT-systemet, man skröt och missionerade runtom hela världen.

Nu undrar ni säkert hur det går med trafikutvecklingen i Curitiba?

Jo, de funderar på T-bana... - och skall bygga den.

Med vänliga hälsningar.
Leonardo
Senast ändrad 13 november 2009 15:36
Profilbild
Göran Deurell
111 Inlägg
Ok, då får jag ta tillbaka delar mina uttalande och hoppas att tunnelbana går igenom även där i Bogotá.
thanks for giving information here

Effekt magasin - Bogotá: En stad för människor i stället för bilar

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland Yimby Göteborg:s 6721 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY GÖTEBORG

Yimby Göteborg är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.

Vi vill att Göteborg ska växa och utvecklas som stad.

Idag byggs det för lite, för dyrt, för glest och för tråkigt. Det måste vi ändra på.

Yimby Göteborg vill ta fasta på de fungerande, levande och roliga stadsmiljöer som redan finns i Göteborg (t.ex. Långgatorna) och bygga mer, mycket mer, på det viset.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga dyra, likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett systemfel som måste rättas till.

Yimby Göteborg vill vara en positiv och konstruktiv röst i debatten, inte bara analysera problemen utan också diskutera möjligheterna. Det är vad Yimby handlar om!

Yimby Göteborg på Twitter

Göteborgsregionens folkmängd
20 Augusti 08:39 av Matthias H.
Gratis illustrationsprogram?
11 Mars 04:44 av Huai Chuan
VÄSTLÄNKEN OCH ALTERNATIVEN
15 Februari 2019 15:57 av Mikael Bigert