Utskrift från gbg.yimby.se
....

> Städer
 > Norrort

Lidingö kommun presenterar tre framtidsscenarier

Profilbild
Tore Kullgren
973 Inlägg
Under november och december kommer Lidingö presentera tre framtidsscenarier för Lidingös utveckling fram till 2050.

Ett scenario bygger på att befolkningen stannar vid 43 000. Det mest expansiva scenariet ger plats åt 57 000 invånare.

http://www.lidingo.se/nyheterstartsida/nyhetersta..

Kommunen kommer hålla två möten; ett för föreningar den 17 november, och ett för allmänheten den 19 november. Vi borde se till att dyka upp vid minst ett av dessa möten.
329 Inlägg
Borde man inte sikta lite högre än 57000, så nära staden som lidingö ligger och med den glesa bebyggelsen?
Profilbild
Tore Kullgren
973 Inlägg
Jo, frågan blir bara var man ska klämma in de människorna. Det finns en kartskiss i Mitt i Lidingö där Lidingöbanan leds om förbi Lidingö Centrum, Torsvik och Larsberg markeras som förtätningsområden, med viss förtätning i Herserud, Bodal, Mosstorp och Näset. Övriga Lidingö tänks förbli ganska orört.

Mitt första förslag är:
* Bevara Lidingöbanans nuvarande sträckning, koppla samman den med Spårväg City, och ersätt gamla Lidingöbrons gång- och cykelbana med dubbelspår.
* Dra T-banan på ny bro, med gång och cykelbana, till Torsvik/Lidingö Centrum.
* Bygg upp en bussterminal vid Lidingö Centrum.
* Anlägg ett parkeringsgarage sydväst om stadshuset, mellan Sturevägen och Södra Kungsvägen, som infartsparkering till T-banan.
* Bygg om stadshusets entréhall till ett femvåningshus i puts eller tegel, som matchar Lidingö Centrum, och bildar en innergård med mellanflygeln.
* Bebygg hela Torsviksområdet med klassiska stadskvarter så gott det går.

Senast ändrad 6 november 2009 18:19
Profilbild
Alf .
288 Inlägg
Lidingö borde satsa på 100 000invånare med en ny undervattens väg/kollektivtrafik från närheten av Larsberg till det nya området i Värtan. (om Värtan någon gång flyttar till Nynäshamn).

Om de lyckas med att få 100 000 så ökar de sin kommun täthet från 1400inv/km2 till cirka 3300inv/km2 vilket är högt för en svensk tätort.

Alltså gör om hela Lidingö till en tätort det är min vision.

Man ska också komma ihåg att Lidingö ligger mycket centralt och borde därför bygga väldigt mycket.
Senast ändrad 11 november 2009 13:37
Peter D
329 Inlägg
Larsberg borde åtminstone kunna förtätas ordentligt.
Profilbild
Alf .
288 Inlägg
Alternativ A på deras sida låter bra.

"I framtidsbild A är Lidingö en naturlig del av Stockholmsregionen och den nya bebyggelsen är koncentrerad till två tydliga stadskärnor i Centrum/Torsvik och Dalénum/Högsätra/Larsberg.

Här hittar du ett stadsmässigt och rikt utbud av butiker och kaféer, blandat med många nya arbetsplatser och attraktiva bostäder. Det finns ett varierat utbud av bostäder i stadskärnorna i såväl villor, radhus som flerfamiljshus."

http://www.lidingo.se/oversiktsplan/oversiktsplan/toppmeny/vadarenoversiktsplan/framtidsbilda.4.200d0a181249f3db26c8000107.html
Senast ändrad 16 november 2009 18:41
Profilbild
Tore Kullgren
973 Inlägg
Jag glömde bort mötet för föreningar som var ikväll. Det blir nog till att dyka upp på mötet på torsdag, där det förmodligen kommer vara svårare att göra sig hörd.
Tore Kullgren
973 Inlägg
Nu har jag varit på stadsbyggnadskontorets informationsmöte med allmänheten.

Som väntat bestod församlingen framför allt av pensionärer. Det är bra att den äldre generationen engagerar sig, men det är alltid en nackdel med skev representation.

SBK betonade att framtidsbild C (mer eller mindre status quo) skulle leda till försämrat serviceutbud på ön, på grund av åldrande befolkning och konkurrens från Värtastaden.

Några i församlingen tolkade det som att SBK försökte förleda folk att förespråka alternativ A.

Några andra uttryckte en allmän skepsis till höghus och förtätning, och oro för bristen på parkeringsplatser. Det verkar också finnas en generationsklyfta i hur man tolkar begreppet "miljö"; för de äldre verkar det handla om de lokala naturområdena, medan det för de yngre handlar om global uppvärmning och resursförbrukning.

Jag träffade också på en miljöpartist (den enda åhörare som var yngre än undertecknad) som var intresserad av idéutbyte med Yimby.
John Pedersen
53 Inlägg
Jag tror att om staden ville höra från den yngre generationen, Så är skolan en bra väg!
Sen gör en lite röstnings pryl på www.lidingo.se!
Låt folket skriva lite om vad de tycker.
Gör en tävling på ön! Hur vill du att Lidingö ska se ut om 20 till 40 år?
Man kan skriva lite stöd förslag!

1, En gå gata från Torsvik till Vasavägen!

2, Lite flera höga hus på ön. Jag menar att bygga ett stort högt hus lite här och där på ön! Torsvik, Larsberg, Näset?

3, Fixa så att Lidingö-borna inte behöver åka över bron och parkera sina bilar! Ett bra p-hus vid Lidingö Centrum
skulle nog öka försäljningen i centrum!

4, Tunnelbana till Lidingö centrum?

5, Bygg in delar av centrum? Kan vara trevligt nu när det blir varmare på vintrarna. Det är ju bara en massa regn!
Man bör bygga stora dörrar så det går att ha dom öppna på sommaren.

6, Vill ni att Torsvik ska se mer ut som en stad? Jag menar att fler butiker fler bostäder i en tätt miljö!
Profilbild
Tore Kullgren
973 Inlägg
Deadline för yttranden är den 18 januari.

Forumtråd om yttrande
Dan Edholm
152 Inlägg
Utan Värtan bebyggd tror jag folk lever kvar med sin provinsiella mentalitet på Lidingö. Jag tror det kommer vara svårt att få gehör för förändring bland nuvarande ortsbefolkningen. De som gör sig hörda i debatten sitter på en villa och är livrädda för en tvångsinlösen eller ett bullrigt och värdesänkande spår i närheten. Man har helt enkelt valt Lidingö för att det är lite som på landet, men med den obligatoriska bilen är man ändå nära stan. Intresset för kollektivtrafik kommer säkert växa med tiden i o m att bilåkandet blir dyrare, krångligare och mera tidsödande. Nu tror jag det blir svårt med ett paradigmskifte.

Yimby bör naturligtvis verka för förtätningar, kollektivtrafik och förklara fördelarna med en mera stadslik stadsplanering (service, affärer, ekonomi och trivsel) samt de miljömässiga fördelarna med vision tät.

> Städer
 > Norrort
Lidingö kommun presenterar tre framtidsscenarier

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland Yimby Göteborg:s 6740 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY GÖTEBORG

Yimby Göteborg är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.

Vi vill att Göteborg ska växa och utvecklas som stad.

Idag byggs det för lite, för dyrt, för glest och för tråkigt. Det måste vi ändra på.

Yimby Göteborg vill ta fasta på de fungerande, levande och roliga stadsmiljöer som redan finns i Göteborg (t.ex. Långgatorna) och bygga mer, mycket mer, på det viset.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga dyra, likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett systemfel som måste rättas till.

Yimby Göteborg vill vara en positiv och konstruktiv röst i debatten, inte bara analysera problemen utan också diskutera möjligheterna. Det är vad Yimby handlar om!

Yimby Göteborg på Twitter

Högbana i Göteborg?
2 Juni 2024 20:05 av Hans Jörgensen
Nytt hotell på Vasagatan 22
19 Januari 2024 14:08 av Sebastian Dahl
Welthauptstadt Germania vs. Berlin
6 Juli 2023 11:50 av Carl S
Uthyrningsdel
21 April 2023 15:51 av Gregor Fulemark
Göteborgsregionens folkmängd
10 November 2022 13:47 av Matthias H.