Utskrift från gbg.yimby.se
....

> Städer
 > Norrort

Kvarteret Stora Frösunda (Bilia-tomten)

Oscar B
35 Inlägg
Är det nån som vet vad som ska hända med Bilia-tomten vid Frösundaleden, mellan ÅF-huset och Kolonnvägen? Jag kan svära på att jag har sett planer på att bygga bostäder bakom en skärm av kontor men när jag googlar hittar jag knappt något alls. En detaljplan upprättades i augusti 2002 och reviderades i mars 2003 men jag hittar bara omnämnanden. Trygg-Hansa var väl på väg att flytta sitt HK dit vid denna period men det blev ju inte av. På Solna stads hemsa hittar jag ingenting.

Det är ju en stor och värdefull tomt och att det är ett attraktivt kontorsläge råder det väl ingen tvekan om. Nu är det ju mest en enorm uppställningsplats för personbilar och utsällningshallar, verkstad mm - verksamheter som brukar vara lokaliserade i mer perifera lägen.

Någon som vet något om de gamla planerna eller vad som händer nu?
Kristian Funk
18 Inlägg
Profilbild
Niklas Öhrström
2101 Inlägg
, Gick med: Januari 2008
Av de två förslagen som är aktuella så är det första att föredra. Anledningen är att förslag två ska klämma in en lite park i området trots att det borde finnas potential att förädla grönområdet norr om stadsdelen (Stora Råsunda). Men förslag ett borde kunna bebyggas så att en tydligare front skapas mot parken i norr (istället för en uppluckring).

Båda förslagen har brister då de befäster Frösundaleden som trafikled, trots att potentialen som boulevard finns. Behövs det en lokalgata längs med? Den ska användas för tvärbanan men vore det inte bättre att låta tvärbanan gå i Frösundaledens mitt.

Ett annat exempel är att man inte drar ut gatornas fulla längd. Endast en av de två nordsydliga gatorna har en korsning med Frösundaleden. Varför?

Det finns en allé vid Stora Frösunda. Borde den inte förlängas?

Borde man inte förlänga den östligaste gatan i nordsydlig riktning så att den går parallellt med E4:an och binder ihop området med den Frösunda så att de får en gemensam kvartersstruktur? Då skulle Frösundas kvarter sträcka sig ända fram till E4:an.

> Städer
 > Norrort
Kvarteret Stora Frösunda (Bilia-tomten)

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland Yimby Göteborg:s 6740 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY GÖTEBORG

Yimby Göteborg är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.

Vi vill att Göteborg ska växa och utvecklas som stad.

Idag byggs det för lite, för dyrt, för glest och för tråkigt. Det måste vi ändra på.

Yimby Göteborg vill ta fasta på de fungerande, levande och roliga stadsmiljöer som redan finns i Göteborg (t.ex. Långgatorna) och bygga mer, mycket mer, på det viset.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga dyra, likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett systemfel som måste rättas till.

Yimby Göteborg vill vara en positiv och konstruktiv röst i debatten, inte bara analysera problemen utan också diskutera möjligheterna. Det är vad Yimby handlar om!

Yimby Göteborg på Twitter

Högbana i Göteborg?
2 Juni 2024 20:05 av Hans Jörgensen
Nytt hotell på Vasagatan 22
19 Januari 2024 14:08 av Sebastian Dahl
Welthauptstadt Germania vs. Berlin
6 Juli 2023 11:50 av Carl S
Uthyrningsdel
21 April 2023 15:51 av Gregor Fulemark
Göteborgsregionens folkmängd
10 November 2022 13:47 av Matthias H.