Utskrift från gbg.yimby.se
....

 > Städer
 > Norrort

Solna City

Sida 2 av 2
<12
Profilbild
Johannes Lilleberg
433 Inlägg
Ort: Stockholm (Hägersten), Gick med: Januari 2008
Som jag förstår det så arbetar de med det här förslaget för Solna City Hotel:


Senast ändrad 18 maj 2009 22:30
Profilbild
Gustav Svärd
721 Inlägg
Ort: Stockholm (Bandhagen), Gick med: Oktober 2007
Niklas Öhrström skrev:

Nja det som skulle hamna där arenan ligger idag lämnade mycket övrigt att önska: Helöppna innergårdar och ett nedsänkt "entrétorg".


Denna kritik håller jag helhjärtat med i. De skisser som visats för där Råsaunda Fotbollsstadion ligger idag var bedrövliga, man hade helt avfärdat alla tankar på att bygga Stad verkade det som. Det är för övrigt intrycket jag får för varje omgång av skisser som presenteras: idén om Solna City ersätts med Solna Suburban Mall. Sluta titta på West Edmonton Mall och Mall of America för idéer, titta istället på Stockholms innerstad, London, Paris, Brooklyn...
__________________
Medlem sedan starten 2007.
Talesperson för nätverket YIMBY Stockholm

Senast ändrad 19 maj 2009 19:33
Mathias Forsberg
50 Inlägg
Ort: Stockholm (Södermalm), Gick med: April 2009
Gustav Svärd skrev:

Om jag minns rätt så var "Råsundaplatsen" i de tidigare visionerna tänkt tvärt om: Frösundaleden skulle dras i tunnel (med anslutande tunneldelar för vissa fält på Solnavägen) och markplan skulle vara för gående och spårvagn.


Den planen finns egentligen kvar, men beräkningarna visade att tunnlar blev ofantligt mycket dyrare än vad som var ekonomiskt försvarbart.
Profilbild
Gustav Svärd
721 Inlägg
Ort: Stockholm (Bandhagen), Gick med: Oktober 2007
Då är frågan så klart hur man räknar ut vad som är ekonomiskt försvarbart. Hela området lyfts otroligt av att det är bilarna som ändå bara ska förbi och inte människorna som går på platsen tvingas ned i underjorden. Väldigt högt mervärde i himla massa år för Solna. Hur mycket värde i kr får detta mervärde, hur lång tid räknas det på?
__________________
Medlem sedan starten 2007.
Talesperson för nätverket YIMBY Stockholm
Profilbild
Niklas Öhrström
2101 Inlägg
, Gick med: Januari 2008
Jag ser en stor poäng att dra tvärbanan i tunnel (likt premetro) till Solna Station. Vad jag inte kan förstå är varför ett helt torg ska sänkas för den skull. Det borde inte vara mycket svårare att låta torget vara kvar i samma höjd men att gräva ner tvärbanan (och stationen) i tunnel under torget.

Spårvagnen (3:an konverterad som fortsätter längs Solnavägen, Råsundavägen mot Arenastaden och Frösunda bör naturligtvis vara i markplan).
__________________
När får vi se Lindhagen II?
Profilbild
Leonardo Frithunanthz
411 Inlägg
, Gick med: Oktober 2007
Niklas Öhrström skrev:

Jag ser en stor poäng att dra tvärbanan i tunnel (likt premetro) till Solna Station. Vad jag inte kan förstå är varför ett helt torg ska sänkas för den skull. Det borde inte vara mycket svårare att låta torget vara kvar i samma höjd men att gräva ner tvärbanan (och stationen) i tunnel under torget.

Spårvagnen (3:an konverterad som fortsätter längs Solnavägen, Råsundavägen mot Arenastaden och Frösunda bör naturligtvis vara i markplan).


Eller göra som i Frölunda.
Pablo Demierre
18 Inlägg
Ort: Solna (Gamla Råsunda), Gick med: September 2009
Gustav Svärd skrev:

Utöver alla de punkter som Niklas tar upp finns det en sak som försvunnit sedan Gustâv gick bort: Solnaskrapan. Där det i nuvarande plan finns ett höghust med hög spira på fanns det tidigare planer på en 60-våningar hög skyskrapa alternativt två 30-våningar höga höghus. Denna strävan av att göra en riktig markering som syns på håll och får upp tätheten ordentligt verkar ha försvunnit.
Gissar att det handlar om nimbys som slog bakut vid tanken om en skyskrapa som kan stå där och vara elak mot dom varje gång dom är i närheten.


Vad har hänt med de planerna egentligen?
Älskar skyskrapor =)
Profilbild
Anders Gardebring
3339 Inlägg
Ort: Stockholm (Vasastan), Gick med: September 2007
Pablo Demierre skrev:



Vad har hänt med de planerna egentligen?
Älskar skyskrapor =)


En länk som kan vara intressant i sammanhanget:
http://www.solna.se/sv/stadsbyggnad-trafik/stadsp..
__________________
Original YIMBY
Hemsida: http://gardebring.com/
Pablo Demierre
18 Inlägg
Ort: Solna (Gamla Råsunda), Gick med: September 2009
Anders Gardebring skrev:



En länk som kan vara intressant i sammanhanget:
http://www.solna.se/sv/stadsbyggnad-trafik/stadsp..


OK, tack

OT: Safari flippar ur totalt på den här sidan. Skriptfel verkar det som.
Mathias Forsberg
50 Inlägg
Ort: Stockholm (Södermalm), Gick med: April 2009
Gustav Svärd skrev:

Då är frågan så klart hur man räknar ut vad som är ekonomiskt försvarbart. Hela området lyfts otroligt av att det är bilarna som ändå bara ska förbi och inte människorna som går på platsen tvingas ned i underjorden. Väldigt högt mervärde i himla massa år för Solna. Hur mycket värde i kr får detta mervärde, hur lång tid räknas det på?


Bland annat den förre stadsbyggnadschefen ville dra den i tunnel. Efter att ha beräknat kostnaderna övergavs idén, trots ett starkt fokus på att reducera trafiken och ffa genomfartstrafiken i Solna (då genom tunnel).
Profilbild
Anders Gardebring
3339 Inlägg
Ort: Stockholm (Vasastan), Gick med: September 2007
Pablo Demierre skrev:

Anders Gardebring skrev:



En länk som kan vara intressant i sammanhanget:
http://www.solna.se/sv/stadsbyggnad-trafik/stadsp..


OK, tack

OT: Safari flippar ur totalt på den här sidan. Skriptfel verkar det som.


Verkar onekligen så. Dock inte scriptfel utan snarare en buggig alt. långsam javascript-tolk i Safari (sidan fungerar utmärkt i Explorer, Firefox och Google Chrome). Jag får ta en titt på det.
__________________
Original YIMBY
Hemsida: http://gardebring.com/
Kristian Funk
18 Inlägg
Ort: Solna, Gick med: Februari 2009
Råsunda rivs och nya bostäder byggs.

Planeringen med Solna City tar ny fart.

Peab och Fabege har tecknat avtal med Svenska Fotbollsförbundet om att förvärva Råsunda Fotbollsstadion i Solna, inklusive befintliga kontorslokaler.

Köpeskillingen är beroende av omfattningen på kommande detaljplan. Preliminär total köpeskilling för befintliga byggnader och utvecklade byggrätter är cirka 490 Mkr. Peabs andel motsvaras av värdet för bostadsbyggrätterna i den kommande detaljplanen.

Tillträde sker när detaljplan är fastställd och den nya nationalarenan Swedbank Arena i Solna är färdigställd, vilket beräknas till hösten 2012.

Källa: Peab
Profilbild
Gustav Svärd
721 Inlägg
Ort: Stockholm (Bandhagen), Gick med: Oktober 2007
Hoppas dom skrotar de tidigare planerna för platsen och börjar om från början. De planer som fanns påminde mest om ett mini-Blåkulla...
__________________
Medlem sedan starten 2007.
Talesperson för nätverket YIMBY Stockholm
Michael Lindgren
34 Inlägg
Ort: Stockholm (Västerort), Gick med: Januari 2009
http://hemmaparasunda.se/

Kristian Funk skrev:

Råsunda rivs och nya bostäder byggs.

Planeringen med Solna City tar ny fart.

Peab och Fabege har tecknat avtal med Svenska Fotbollsförbundet om att förvärva Råsunda Fotbollsstadion i Solna, inklusive befintliga kontorslokaler.

Köpeskillingen är beroende av omfattningen på kommande detaljplan. Preliminär total köpeskilling för befintliga byggnader och utvecklade byggrätter är cirka 490 Mkr. Peabs andel motsvaras av värdet för bostadsbyggrätterna i den kommande detaljplanen.

Tillträde sker när detaljplan är fastställd och den nya nationalarenan Swedbank Arena i Solna är färdigställd, vilket beräknas till hösten 2012.

Källa: Peab
__________________

Senast ändrad 15 december 2009 20:16
Kristian Funk
18 Inlägg
Ort: Solna, Gick med: Februari 2009
Profilbild
Anders Gardebring
3339 Inlägg
Ort: Stockholm (Vasastan), Gick med: September 2007
Sida 2 av 2
<12

 > Städer
 > Norrort
Solna City

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland Yimby Göteborg:s 6740 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY GÖTEBORG

Yimby Göteborg är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.
 
Vi vill att Göteborg ska växa och utvecklas som stad.

Idag byggs det för lite, för dyrt, för glest och för tråkigt. Det måste vi ändra på.

Yimby Göteborg vill ta fasta på de fungerande, levande och roliga stadsmiljöer som redan finns i Göteborg (t.ex. Långgatorna) och bygga mer, mycket mer, på det viset.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga dyra, likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett systemfel som måste rättas till.

Yimby Göteborg vill vara en positiv och konstruktiv röst i debatten, inte bara analysera problemen utan också diskutera möjligheterna. Det är vad Yimby handlar om!


Yimby Göteborg på Twitter

Högbana i Göteborg?
2 Juni 2024 20:05 av Hans Jörgensen
Nytt hotell på Vasagatan 22
19 Januari 2024 14:08 av Sebastian Dahl
Welthauptstadt Germania vs. Berlin
6 Juli 2023 11:50 av Carl S
Uthyrningsdel
21 April 2023 15:51 av Gregor Fulemark
Göteborgsregionens folkmängd
10 November 2022 13:47 av Matthias H.