I programmet står det att läsa:
"Skytteholmsparken är belägen på ett berg, bevuxet med en variation av lövträd. I sluttningarna finns stora vackra ekar. Parken kan nås från flera håll men tillgängligheten försvåras av den branta terrängen."
"Boende och verksamma i Solna besöker sällan Skytteholmsparken. Miljön upplevs som otrygg att vistas i."
"Kulturhuset ska förläggas i Skytteholmsparken"
Parken ska alltså göras mer tillgänglig genom att man där förlägger "hus-i-park" .

För att öka parkens tillgänglighet skulle man kunna ha öppnat upp norr mot Frösundaleden. Nu väljer man istället att bygga en bussterminal/parkeringhus och täpper därmed igen för potentiella besökare norrifrån.

Man kan ju också undra vad en bussterminal har mitt i "city" att göra. Räcker det inte med väl tilltagna busshållplatser (+ kapacitetsstark spårvagn

)? Hur många bussterminaler finns det egentligen i dagens innerstad (inte så många)?
Jag besökte f.ö. denna "park" igår och
grönområde är väl en mer korrekt benämning på området.
Vidare kan man läsa:
"Norr om Frösundaleden innehåller förslaget ett nytt torg på en nivå som ligger cirka sex meter lägre än Solnavägen och Frösundaleden. Nivåskillnaden som uppstår mellan torget och Solnavägen tas upp med en generös trappväg och genom en lägre byggnad mellan trappan och Frösundaleden"
Men allvarligt... Idag ligger planen framför stadion på nästan samma nivå som Frösundaleden. Man ska alltså sänka nivån med 6 meter över en ganska stor yta. Anledningen till detta är att Tvärbanan av vissa anledningar måste gå i tunnel från Solna City till Solna station (torget är alltså höjdmässigt avpassat så att tvärbanan ska kunna passera
under Solnavägen österut). Varför väljer man inte i detta läge att bara gräva ner tvärbanan i en tunnel
under torget och skapa en underjordisk stadtbahn station

/

. Så här skulle det kunna se ut:
http://de.wikipedia.org/wiki/Bild:TRAM_..
Här menar jag att man måste väga kostnaden att sänka torget med 6 meter (inte gratis och skapar dessutom en onödig barriär) mot att man gräver en tunnel.
Mycket i förslaget är positivt såsom att man vill bygga högre samt att man vill förtäta (tyvärr inte med slutna kvarter) och göra om trafikleder till stadsgator. Solna kommun trycker på att stomlinje3 ska förlängas dit, vilket är en nödvändighet. Däremot nämns inte Tvärbana City som skulle kunna binda ihop Kungholmen, Huvudsta/Ingenting, Solna City och Nationalarenan/Frösunda.
Sammanfattningsvis: Förslaget innehåller goda intentioner men brister på många vitala punkter. Missarna är så grova och enkla att åtgärda att man verkligen hoppas att så sker innan förslaget ställs ut.
__________________
När får vi se Lindhagen II?
Senast ändrad 6 augusti 2008 18:56