Utskrift från gbg.yimby.se
....

> Städer
 > Norrort

Solna City

Sida 1 av 2
12>
Richard Jacobsson
132 Inlägg
Jan Wiklund
1107 Inlägg
Ort: Stockholm (Lidingö samt Limoux), Gick med: Februari 2008
Tråkigt med gångbron istället för en korsande gata. Alltför långa oavbrutna gatustråk leder till höga hastigheter.
Och så vet vi ju av erfarenhet att folk inte gillar att gå i trappor.
Senast ändrad 6 augusti 2008 16:21
Profilbild
Anders Gardebring
3339 Inlägg
Apropå:

Bilden visas nedskalad. Klicka på bilden för att se den i fullstorlek.

Gräset i området mellan gångtrafikant och väg.
FÖRORT!
Här borde det plattsättas och integreras helt med en plattsatt trottoar.
Niklas Öhrström
2101 Inlägg
, Gick med: Januari 2008
I programmet står det att läsa:

"Skytteholmsparken är belägen på ett berg, bevuxet med en variation av lövträd. I sluttningarna finns stora vackra ekar. Parken kan nås från flera håll men tillgängligheten försvåras av den branta terrängen."

"Boende och verksamma i Solna besöker sällan Skytteholmsparken. Miljön upplevs som otrygg att vistas i."

"Kulturhuset ska förläggas i Skytteholmsparken"

Parken ska alltså göras mer tillgänglig genom att man där förlägger "hus-i-park" . För att öka parkens tillgänglighet skulle man kunna ha öppnat upp norr mot Frösundaleden. Nu väljer man istället att bygga en bussterminal/parkeringhus och täpper därmed igen för potentiella besökare norrifrån. Man kan ju också undra vad en bussterminal har mitt i "city" att göra. Räcker det inte med väl tilltagna busshållplatser (+ kapacitetsstark spårvagn )? Hur många bussterminaler finns det egentligen i dagens innerstad (inte så många)?

Jag besökte f.ö. denna "park" igår och grönområde är väl en mer korrekt benämning på området.

Vidare kan man läsa:

"Norr om Frösundaleden innehåller förslaget ett nytt torg på en nivå som ligger cirka sex meter lägre än Solnavägen och Frösundaleden. Nivåskillnaden som uppstår mellan torget och Solnavägen tas upp med en generös trappväg och genom en lägre byggnad mellan trappan och Frösundaleden"

Men allvarligt... Idag ligger planen framför stadion på nästan samma nivå som Frösundaleden. Man ska alltså sänka nivån med 6 meter över en ganska stor yta. Anledningen till detta är att Tvärbanan av vissa anledningar måste gå i tunnel från Solna City till Solna station (torget är alltså höjdmässigt avpassat så att tvärbanan ska kunna passera under Solnavägen österut). Varför väljer man inte i detta läge att bara gräva ner tvärbanan i en tunnel under torget och skapa en underjordisk stadtbahn station / . Så här skulle det kunna se ut: http://de.wikipedia.org/wiki/Bild:TRAM_..
Här menar jag att man måste väga kostnaden att sänka torget med 6 meter (inte gratis och skapar dessutom en onödig barriär) mot att man gräver en tunnel.

Mycket i förslaget är positivt såsom att man vill bygga högre samt att man vill förtäta (tyvärr inte med slutna kvarter) och göra om trafikleder till stadsgator. Solna kommun trycker på att stomlinje3 ska förlängas dit, vilket är en nödvändighet. Däremot nämns inte Tvärbana City som skulle kunna binda ihop Kungholmen, Huvudsta/Ingenting, Solna City och Nationalarenan/Frösunda.

Sammanfattningsvis: Förslaget innehåller goda intentioner men brister på många vitala punkter. Missarna är så grova och enkla att åtgärda att man verkligen hoppas att så sker innan förslaget ställs ut.

Senast ändrad 6 augusti 2008 18:56
Profilbild
Anders Gardebring
3339 Inlägg
Niklas:
Du verkar insatt i detta. Kan du tänka dig att ta på dig att hålla ett öga på när Solna City-planen kommer ut på samråd? Yimby skall naturligtvis lämna in ett yttrande.
Gustav Svärd
721 Inlägg
Utöver alla de punkter som Niklas tar upp finns det en sak som försvunnit sedan Gustâv gick bort: Solnaskrapan. Där det i nuvarande plan finns ett höghust med hög spira på fanns det tidigare planer på en 60-våningar hög skyskrapa alternativt två 30-våningar höga höghus. Denna strävan av att göra en riktig markering som syns på håll och får upp tätheten ordentligt verkar ha försvunnit.
Gissar att det handlar om nimbys som slog bakut vid tanken om en skyskrapa som kan stå där och vara elak mot dom varje gång dom är i närheten.
Niklas Öhrström
2101 Inlägg
Anders:
Visst. Jag ska hålla ett öga på det.
3339 Inlägg
Just det. Ordentlig skrapa där skall vi trycka på i ett yttrande.
Anette Furöstam
32 Inlägg
Om ett av syftena med Solna City är att knyta ihop stadsdelarna borde torget bli just ett torg. En levande inbjudande plats där man gärna vistas. Inte bara en plats där man skyndar mellan tåg/T-bana/buss. (Jämför med planerna för Odenplan och hur det de facto är...)
Med nuvarande plan att ha ett "Solna torg" 6 meter nedanför gatnivå är risken stor att det bara blir en stor hållplats av alltihop.
Håller med om att plana ut svackan som nu är mellan centrum och nuvarande Råsunda stadion eller om man nu vill bygga ut Solna Centrum låta gallerian få expandera under gatnivå.
Profilbild
Anette Furöstam
32 Inlägg
En sak till. Varför i allsin dar ska Solna centrum plötsligt bli Solna City. Urtöntigt. Som att vilja göra sig större än vad man är här i lilla Solna. Stockholm City köper jag men inte Solna City. Det är en jönsig anglofiering utan mening.

Och vad jag tycker om namnet Mall of Scandinavia vid Nationalarenan behöver jag nog inte förklara...

Det räcker med att Vreten (som är ett traditionsrikt namn väl värt att bevara) blev Solna Business Park.

Finns någon annan med mig som ifrågasätter dessa ickemotiverade namnbyten? Hur gör man för att bevara namnet Solna centrum.

Å andra sidan kanske det är läge att låta Solna station bli Hagalund igen för att minimera missförstånden.
Profilbild
Gustav Svärd
721 Inlägg
Om jag minns rätt så var "Råsundaplatsen" i de tidigare visionerna tänkt tvärt om: Frösundaleden skulle dras i tunnel (med anslutande tunneldelar för vissa fält på Solnavägen) och markplan skulle vara för gående och spårvagn. Den visionen var klart att föredra över den med, som jag förstår det, mörka språng och att gångtrafikanterna ska vänja sig vid att komma på sista plats i planeringen.

Namnändringarna är i överlag, ja. Men vi får se hur mycket som fastnar i folkmun
1107 Inlägg
Ort: Stockholm (Lidingö samt Limoux), Gick med: Februari 2008
Jag håller med Anette. Det är som när S:t Peterburg blev Petrograd blev Leningrad blev S:t Peterburg. Urjönsigt!
Profilbild
Niklas Öhrström
2101 Inlägg
Anette:
Du har helt rätt. Detta får inte primärt bli en omstigningsplats i kollektivtrafiken. Skapa istället ett levande torg (kanske med Stureplan som förebild fast i större skala). Den nuvarande "svackan" mellan Frösundaleden och Råsunda stadion är ingen svacka. Marken ligger där maximalt 0,5-1 meter under Frösundaledens nivå (efter egen uppskattning då jag var i området). Den konstlade gångtunneln under leden ligger förstås på en lite lägre nivå.

Vad gäller namnbyte till Solna City: Jag tror man snarast kan se detta som ett arbetsnamn på ett stadsbyggnadsprojekt. Namnet stakar ut vilka ambitioner man har med projektet, nämligen att skapa en storstadsmässig stadsdel i Stockholm, vilket är alldeles utmärkt. Som Gustav skriver får framtiden avgöra vilket som blir namnet i folkmun. Det vore enligt min mening bra om vi fick bort ordet centrum i namnet. Solna centrum klingar lika illa som vilket annat förortscentrum som helst (Skärholmens centrum, Rinkeby centrum, Viksjö Centrum osv.). Solna eller Råsunda skulle kanske passa bättre?
32 Inlägg
Niklas: Solna Business Park var sades också vara ett "arbetsnamn"...
Centrum som ord är väl det inget fel på. Jag förstår inte din koppling till att det skulle förmedla förort. Merparten av Sveriges städer har ett centrum. Solna är en stad om än nära en ännu större stad med ett city.
Ordet centrum är väl inget annat än motsvarigheten till ett nav. Om ordet centrum inte funkar beror det snarare på att området inte har den funktionen längre.
Kan kanske låta lite gammaldags men inte "förortskt" enligt min mening.

Centrum är ett beskrivande och neutralt ord i min mening. Centrum av vad ska du tänka... Centrum i Råsunda är det Stråket fortfarande?
Johan Sköld
3 Inlägg
är inte det hhär högre huset aningen ensamt? eligt mig liknar det samma patetiska mönster som turning torso i malmö. , rankat som en utav europas ödligaste skyskrapa.
Profilbild
Anette Furöstam
32 Inlägg
Den stora fyrkantiga besten i kvarteret Ratten där Statoil ligger i dag är tänkt att bli ett parkeringshus. Det runda huset bakom är uppfartsrampen.
Om vi i Solna företrädesvis vill ha och tror att folk med bil kommer att besöka Solna City efter det att Scandinavium Mall har byggts ska bygga ett parkeringshus för besökare till Solna centrum.

Om och så, måste det väl vara mycket lämpligt att Statoil får ha kvar sin centrala plats men inrymt i garage/gatuplan av detta stora parkeringshus. Då kan man börja prata nytta... hyrbilsplatser och nära till de stora motorvägarna och med en kollektivtrafik som tar oss snabbt och enkelt till både Stockholm C, Bromma och Arlanda. Guldläge för Statoil. Varför ska de byta plats? (Inga bostäder eller annan verksamhet som kräver "extra" hänsyn finns/är planerad i dess närhet heller.

Låt Statoil ligga kvar. Bygg Parkeringshuset över macken bara... eller sänk nivån - gammal sjöbotten är flyttningsbar - och bygg P-hus under macken om det är P-platser som är den kritiska punkten för Solna Citys byggande.

Å andra sidan undrar jag; kan det på sikt bli görligt att ha både Solna centrum och Mall of Scandinavium lönsamt för kommunen.
Är det stadshuset som är navet eller är det kommercen?

Men - är detta den prioritering vi som redan bor i Solna vill ha?
Profilbild
Niklas Öhrström
2101 Inlägg
Anette:
Angående namnet. Det är möjligt att du har rätt. Men namnet "Business Park" signalerar att det är frågan om en viss verksamhet. Vad gäller "city" skulle det kanske fungera om det enbart syftade på Solna Centrum (precis som att Mall of Scandinavia, Fields osv är engelska namn på köpcentra. Västermalmgallerian heter det ju, fast Kungsholmen heter fortfarande Kungsholmen). Planområdet är dock större än köpcentret och innefattar även kvarteret Lagern (nuvarande Råsunda), parken (nåja) väster om centrum, samt sluttningen mellan Västra vägen och Solnavägen. Att hela denna stadsdel kommer att heta Solna City i framtidens folkmun tror jag knappast.
, Gick med: Mars 2008
Om och så, måste det väl vara mycket lämpligt att Statoil får ha kvar sin centrala plats men inrymt i garage/gatuplan av detta stora parkeringshus.
Är det inte lite farligt att placera mackar i bottenvåningar?
Profilbild
Niklas Öhrström
2101 Inlägg
Och nu vill AIK behålla gamla Råsunda.

Om gamla Råsunda blir kvar ändras givetvis förutsättningarna för detta område. Bra eller dåligt? Nja det som skulle hamna där arenan ligger idag lämnade mycket övrigt att önska: Helöppna innergårdar och ett nedsänkt "entrétorg".

Det område som kommer få lida är väl istället Solna Station som nu bara får ett stort köpcentrum och ingenting mer.

> Städer
 > Norrort
Solna City

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland Yimby Göteborg:s 6740 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY GÖTEBORG

Yimby Göteborg är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.

Vi vill att Göteborg ska växa och utvecklas som stad.

Idag byggs det för lite, för dyrt, för glest och för tråkigt. Det måste vi ändra på.

Yimby Göteborg vill ta fasta på de fungerande, levande och roliga stadsmiljöer som redan finns i Göteborg (t.ex. Långgatorna) och bygga mer, mycket mer, på det viset.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga dyra, likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett systemfel som måste rättas till.

Yimby Göteborg vill vara en positiv och konstruktiv röst i debatten, inte bara analysera problemen utan också diskutera möjligheterna. Det är vad Yimby handlar om!

Yimby Göteborg på Twitter

Högbana i Göteborg?
2 Juni 2024 20:05 av Hans Jörgensen
Nytt hotell på Vasagatan 22
19 Januari 2024 14:08 av Sebastian Dahl
Welthauptstadt Germania vs. Berlin
6 Juli 2023 11:50 av Carl S
Uthyrningsdel
21 April 2023 15:51 av Gregor Fulemark
Göteborgsregionens folkmängd
10 November 2022 13:47 av Matthias H.