Utskrift från gbg.yimby.se
....

> Städer

Yimby Malmö

Sida 3 av 4
Anders Norén
408 Inlägg
Rasmus Öhrstig Bratt skrev:

Jag tror att det ser väldigt olikt ut i tätorter med mindre än säg 50 000 invånare. Där vill nog de flesta att man bygger smala gator och låga hus, medan byggbolagen och kommunen vill bygga sina vanliga 6-9 våningars punkthus i parkeringsplats.

Men det kan säkert finnas ett intresse för att prata om riktiga småstäder och hur man bygger sådana. Frågan är om Enköpingsborna är intresserade av att engagera sig i Strängnäs utveckling och så vidare. De flesta är nog bara intresserade av sin egen ort och födelseorten.

För att ha det minsta trovärdighet måste alla sådana initiativ komma underifrån, från folk på orten. Folk är tillräckligt misstänksamma mot kommunala tjänstemän och byggbolag; aktivister utifrån kommer inte att tas emot med mindre skepsis. (Var det något jag lärde mig som studentkårsfunktionär så är det att föreningar som förlorar gräsrotsperspektivet är dömda att gå under.)

Anders
533 Inlägg
Ja just det. Jag tänkte också på det. Jag råkar till exempel vara medveten om att Enköping skulle behöva en konstruktiv debatt om stadsbyggande, men bland det sista de behöver är att folk från Västerås, Uppsala och Stockholm kommer och säger hur de ska bygga sin stad.

Oerhört viktigt!
Yimby i Uppsala och Göteborg har ju inte startats upp av oss i Stockholm, utan av just folk i Uppsala och Göteborg som kommit i kontakt med oss o velat dra igång där. Lokalförankring är grundläggande för att yimby-idén ens skall vara applicerbar tycker jag.
Johannes Hulter
1635 Inlägg
Rasmus Öhrstig Bratt skrev:

YIMBY har en uppsättning idéer som passar väldigt bra att applicera på större städer, men som samtidigt är helt orealistiska i de glesare delarna av landet. Bor man i Strängnäs eller Katrineholm så ska man välfå fortsätta göra det utan att bli störd av folk som vill bygga höghus...

http://gbg.yimby.se/2009/05/kronika-urbanisering-..
288 Inlägg
Jag är mest inne på vart Norrköping/Linköping skulle ligga om det fanns en Götalands region och en Svealands region och då tror jag att N/L-köping har mer gemensamt med Stockholm och Eskilstuna än med Göteborg och Växjö.

Men det är inte aktuellt att byta namn eller göra en Yimby Svealand.

Om folk är intresserade av Yimby i Enköping så är det första valet troligtvis Yimby Stockholm eller Yimby Uppsala där de kan läsa om det som står och skapa egna trådar om Enköping. Om stort intresse finns så gör de en egen Yimby Enköping.
Senast ändrad 18 januari 2010 15:28
Profilbild
Rasmus Öhrstig Bratt
533 Inlägg
Ja det låter bra.

Eller så har man bara ett YIMBY i grunden och låter de städer/metros där det finns stort intresse skapa egna avdelningar om de vill. Det är väl den modellen som ni har tänkt er från början?

Johannes: Bra artikel. Jag har aldrig hört talas om Floda förut, men småstäderna behöver som sagt satsa på sina småstadskärnor, det tror jag alla städer behöver.
Hur har det gått? Fick ni till något konstituerande möte för YIMBY-Skåne?
Profilbild
Linda Kummel
82 Inlägg
Anders Mathiasson skrev:

Hur har det gått? Fick ni till något konstituerande möte för YIMBY-Skåne?

Jag och familjen skall flytta (hem) till Stockholm i sommar och lämnar därmed Lund och Skåne. Jag tänker dock slänga mig in i alla diskussioner om Skåne ändå, men kommer inte kunna uppvisa något stort engagemang eller hjälpa till att driva lokalklubben.
Profilbild
Johannes Lilleberg
433 Inlägg
Linda Kummel skrev:

Jag och familjen skall flytta (hem) till Stockholm i sommar och lämnar därmed Lund och Skåne. Jag tänker dock slänga mig in i alla diskussioner om Skåne ändå, men kommer inte kunna uppvisa något stort engagemang eller hjälpa till att driva lokalklubben.

Lycka till Linda med flytten. Jag tycker alltid dina kommentarer är väl genomtänkta och kloka. Du är varmt välkommen att träffa oss andra i YIMBY-Stockholm när du flyttat hit. Du får gärna engagera dig i YIMBY-Stockholm med oss andra här;)
Profilbild
Jonas Frejd
77 Inlägg
Ja som Johannes säger så är du varmt välkommen att engagera dig här i Stockholm! Off-topic så kan jag inflika att jag refererade till din text om "den glesa staden" häromdagen min C-uppsats, small world ;)
Profilbild
Anders Gardebring
3339 Inlägg
Kan bara instämma med Johannes och Jonas, du får gärna engagera dig!
Linda Kummel
82 Inlägg
Lund och Malmö blir ju lättare att engagera sig i när jag själv inte längre jobbar kvar, och Stockholm kommer bli desto svårare. Jag kommer i vilket fall engagera mig på något plan när jag väl är på plats i augusti!
Profilbild
Johannes Lilleberg
433 Inlägg
Låter bra Linda! Engagerade dig hur du vill-;)
Profilbild
Linda Kummel
82 Inlägg
Såja, nu kan jag komma med väldigt mycket synpunkter på hur man samhällsplanerar i Lund och resten av skåne
Profilbild
Johannes Lilleberg
433 Inlägg
Profilbild
Anders Gardebring
3339 Inlägg
Linda:
Gamla Stan minsann. Där vill väl ingen bo, det är ju så tätt o mörkt? ;)
Linda Kummel
82 Inlägg
Anders Gardebring skrev:

Linda:
Gamla Stan minsann. Där vill väl ingen bo, det är ju så tätt o mörkt? ;)

Min svärmor är faktiskt uppriktigt förfärad över att vi låter våra barn bo så här
Profilbild
Anders Gardebring
3339 Inlägg
Linda Kummel skrev:

Min svärmor är faktiskt uppriktigt förfärad över att vi låter våra barn bo så här

Modernistiskt indoktrinerad?
Själv minns jag att jag trivdes som fina fisken i stan, och inte var överförtjust när vi när jag var 6 år flyttade till betongen i upplands bro...

Senast ändrad 20 oktober 2010 20:51
Martin Ek
302 Inlägg
Anders Gardebring skrev:

Modernistiskt indoktrinerad?
Själv minns jag att jag trivdes som fina fisken i stan, och inte var överförtjust när vi när jag var 6 år flyttade till betongen i upplands bro...

Och en yimby blev född..
Profilbild
Anders Gardebring
3339 Inlägg
Då så är yimby malmö igång!
http://malmo.yimby.se/

> Städer
Yimby Malmö

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland Yimby Göteborg:s 6740 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY GÖTEBORG

Yimby Göteborg är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.

Vi vill att Göteborg ska växa och utvecklas som stad.

Idag byggs det för lite, för dyrt, för glest och för tråkigt. Det måste vi ändra på.

Yimby Göteborg vill ta fasta på de fungerande, levande och roliga stadsmiljöer som redan finns i Göteborg (t.ex. Långgatorna) och bygga mer, mycket mer, på det viset.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga dyra, likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett systemfel som måste rättas till.

Yimby Göteborg vill vara en positiv och konstruktiv röst i debatten, inte bara analysera problemen utan också diskutera möjligheterna. Det är vad Yimby handlar om!

Yimby Göteborg på Twitter

Högbana i Göteborg?
2 Juni 2024 20:05 av Hans Jörgensen
Nytt hotell på Vasagatan 22
19 Januari 2024 14:08 av Sebastian Dahl
Welthauptstadt Germania vs. Berlin
6 Juli 2023 11:50 av Carl S
Uthyrningsdel
21 April 2023 15:51 av Gregor Fulemark
Göteborgsregionens folkmängd
10 November 2022 13:47 av Matthias H.