Utskrift från gbg.yimby.se
....

> Städer

Yimby Malmö

Sida 1 av 4
Jörgen Sundström
66 Inlägg
Den här tråden har jag skapat för att bolla frågor runt ett kommande Yimby Malmö. Både större funderingar och mindre detaljfrågor.

Jag har funderat mycket på att starta Yimby Malmö. Problemet är att jag inte har haft eller har lika mycket tid att ägna mig åt det här som Gardebring/Åsberg/Thärnström. Men en del tid har jag ju. Bloggen MalmöStockholm http://malmostockholm.blogspot.com/ är en början. Och tillsammans med fler tror jag att det kommer att funka bra.

En del av Yimbys medlemmar har ju aknytning till Malmö med omnejd.
Vilka av er på detta forum är intresserade av att vara med och dra igång något?
Martin Ek
302 Inlägg
Har för mig att det finns någon yimby-gruppering på andra sidan, kanske skall ni söka er efter ett samarbete där, för att få ännu bättre regionförstoring än vad det redan är. Yimby-Öresund alltså...
Senast ändrad 22 november 2009 16:14
Jörgen Sundström
66 Inlägg
Yimby.dk har varit på gång ganska länge men det har inte hänt så mycket:
http://yimby.dk/

Jag tror att ett Yimby Öresund skulle bli för stort. Däremot tycker jag att Yimby Malmö ska innefatta även andra skånska städer, Lund, Hbg mfl.
Profilbild
Linda Kummel
82 Inlägg
Jörgen Sundström skrev:

Jag tror att ett Yimby Öresund skulle bli för stort. Däremot tycker jag att Yimby Malmö ska innefatta även andra skånska städer, Lund, Hbg mfl.

Jag tror att Yimby Malmö blir för snävt då mycket av planeringen som sker i regionen har sin grund i ett Öresundsperspektiv. Och med ett Malmö i namnet tror jag att det blir exkluderande för andra städer i Öresundsområdet, snarare än inkluderande. Nu talar jag förvisso ur ett Lund-perspektiv, men jag arbetar mycket med regionala frågor och mycket av den planering som sker i Lund bygger på inflyttning från hela regionen. Citytunneln är ett bygge som sker i Malmö men ger framför allt väsentligt kortare pendlingtider för de lundabor som jobbar i Cph etc. De stora effekterna av en åtgärd behöver inte ske på den platsen där bygget sker.

När jag arbetar med danska planerare så har många förvånansvärt lite koll på vad som händer på den svenska sidan så en Öresundsgruppering skulle nog vara ett bra sätt att både lära sig av danskarna och bjuda in till diskussion!
Profilbild
Linda Kummel
82 Inlägg
hm..vad jag vill ha sagt i korthet är att många städer i Öresundregionen känner sig hemma under ett Öresundsparaply, en inte i ett Malmöparaply.
Profilbild
Tore Kullgren
973 Inlägg
Det kanske borde heta "Yimby Skåne"? Danskarna kan få ta hand om sin sida av sundet.
66 Inlägg
Linda Kummel skrev:

Jörgen Sundström skrev:

Jag tror att Yimby Malmö blir för snävt då mycket av planeringen som sker i regionen har sin grund i ett Öresundsperspektiv. Och med ett Malmö i namnet tror jag att det blir exkluderande för andra städer i Öresundsområdet, snarare än inkluderande. Nu talar jag förvisso ur ett Lund-perspektiv, men jag arbetar mycket med regionala frågor och mycket av den planering som sker i Lund bygger på inflyttning från hela regionen. Citytunneln är ett bygge som sker i Malmö men ger framför allt väsentligt kortare pendlingtider för de lundabor som jobbar i Cph etc. De stora effekterna av en åtgärd behöver inte ske på den platsen där bygget sker.

När jag arbetar med danska planerare så har många förvånansvärt lite koll på vad som händer på den svenska sidan så en Öresundsgruppering skulle nog vara ett bra sätt att både lära sig av danskarna och bjuda in till diskussion!

Du har nog rätt i att Yimby Malmö skulle bli exkluderande för andra städer. Yimby Skåne kanske är bättre så att det inte finns någon tvekan om att andra städer och kommuner finns med i "paraplyet".
Ett Yimby Öresund med även Köpenhamn/Danmark tror jag skulle bli för stort. Är lite rädd för att Skåne skulle drunkna bland artiklar som rör Köpenhamn. Det kanske kan vara bra att inte börja alltför övergripande också?
Profilbild
Linda Kummel
82 Inlägg
Yimby Skåne blir nog bra. Jag tror inte att vi behöver vara rädda för en tyngdpunkt på, låt säga, ..Simrishamn utan det blir nog ett Malmö-Lund-Hbg fokus.

Frågan är då hur vi går vidare? Jag är ju aningens jävig, Jörgen har lite för lite tid... men kanske kan vi pytsa in lite till en gemensam ansträngning? Någon fler som kan pytsa in lite?
Jörgen Sundström
66 Inlägg
OK, arbetsnamnet får bli Yimby Skåne.
Ni andra som har anknytning till Skåne förutom Linda och mig, kom gärna med lite synpunkter här.
Många av dom som är aktiva på SCC malmötråd vet jag är intresserade av att vara med i Yimby Skåne. Det har diskuterats där tidigare.
http://www.skyscrapercity.com/showthread.php?t=45..
Men det blir nog jag och Linda som får "dra" i det.
Profilbild
Linda Kummel
82 Inlägg
Jörgen Sundström skrev:

OK, arbetsnamnet får bli Yimby Skåne.
Ni andra som har anknytning till Skåne förutom Linda och mig, kom gärna med lite synpunkter här.
Många av dom som är aktiva på SCC malmötråd vet jag är intresserade av att vara med i Yimby Skåne. Det har diskuterats där tidigare.
http://www.skyscrapercity.com/showthread.php?t=45..
Men det blir nog jag och Linda som får "dra" i det.

Låter bra! Vi drar igång när vi fått med oss några fler!
Jörgen Sundström
66 Inlägg
Förslag till web adress:
skane.yimby.se

Ett sätt att komma igång med Yimby Skåne kan vara att ha ett större inslag av korta och snabba inlägg som det här:
http://malmostockholm.blogspot.com/2009/10/min-fa..
Profilbild
Anders Gardebring
3339 Inlägg
Trevligt! Vore väldigt kul om Skåne kunde få sitt eget YIMBY!
Anders Gardebring
3339 Inlägg
Jag tar gärna emot lite input här... Tanken är att alla kommande lokalavdelningar ska hamna under yimby.se, och inte ligga som helt separata siter som yimbygbg o yimby-uppsala. Att de ligger som helt egna är egentligen lite olyckligt och tanken är att utveckla yimby.se så att den kan stödja flera olika städer i samma ramverk.
För att det ska bli bra behövs det dock göras ett lite tänkt kring strukturen på siten så om någon har några idéer så tas det tacksamt emot

Senast ändrad 9 december 2009 00:01
Profilbild
Jonas Frejd
77 Inlägg
Daniel Andersson
62 Inlägg
Funderade lite på detta redan tidigare (Gränserna har ändrats en del sen dess...). Om vi går vidare enligt Skånemodellen med lokalavdelningar för regioner istället för enskilda städer, skulle vi kunna utgå från traditionella nordiska indelningar. Städer med mer än 50000 invånare är utskrivna; de skulle kunna utgöra underavdelningar.
(*Värmland sorterade under Göta hovrätt till tidigt 1800-tal och vill nu ingå i VG-regionen)

YIMBY Sjælland
København, Odense
YIMBY Jylland
Århus, Aalborg, Esbjerg, Randers, Kolding, Horsens

YIMBY Skåneland
Malmö, Helsingborg, Lund, Halmstad

YIMBY Götaland
Göteborg, Linköping, Jönköping, Norrköping, Borås, Karlstad*, Växjö
YIMBY Svealand
Stockholm, Uppsala, Västerås, Örebro, Södertälje, Eskilstuna, Täby
YIMBY Norrland
Umeå, Gävle, Sundsvall

YIMBY Österland (Finland)
Helsingfors, Tammerfors, Åbo, Uleåborg, Lahtis, Jyväskylä, Björneborg, Kuopio, Vasa, Kotka, Villmanstrand, Joensuu

YIMBY Ingermanland
Sankt Petersburg (Nyen), Kolpino, Gatchina, Sosnovy Bor, Kingisepp (Jama)
YIMBY Estland
Tallinn (Lindanäs, Reval), Narva
YIMBY Livland
Riga, Tartu (idag Estland)
YIMBY Pommern/Wismar/Bremen-Verden
Stralsund, Greifswald, Wismar, Bremerhaven, Stade

YIMBY Østlandet
Oslo, Drammen, Fredrikstad/Sarpsborg, Skien/Porsgrunn
YIMBY Vestlandet
Bergen, Stavanger
YIMBY Sørlandet
Kristiansand
YIMBY Trøndelag
Trondheim
YIMBY Nord-Norge
Tromsø

YIMBY Island
Reykjavik
Senast ändrad 9 december 2009 10:33
Profilbild
Anders Gardebring
3339 Inlägg
YIMBY Stockholm och YIMBY Göteborg är så pass inarbetade så att det blir svårt att ändra på dessa dock. Det gör också att det blir svårt att få in yimby uppsala under ett paraply... Men Skåne bör definitivt bli en samlande del. Det finns också intresse från Karlstad, så då är Götaland lämpligt där.

Senast ändrad 9 december 2009 19:30
Jörgen Sundström
66 Inlägg
Anders Gardebring skrev:

Jag tar gärna emot lite input här... Tanken är att alla kommande lokalavdelningar ska hamna under yimby.se, och inte ligga som helt separata siter som yimbygbg o yimby-uppsala. Att de ligger som helt egna är egentligen lite olyckligt och tanken är att utveckla yimby.se så att den kan stödja flera olika städer i samma ramverk.
För att det ska bli bra behövs det dock göras ett lite tänkt kring strukturen på siten så om någon har några idéer så tas det tacksamt emot

Jag tror ändå att det är bra om Yimby Skåne och andra kommande Yimby avdelningar har egna web-adresser. Det blir betydligt lättare att marknadsföra ett nytt debattforum om man kan hänvisa till en hemsida. Varför inte som en underkatalog till yimby.se:
www.yimby.se/skane
Då ligger den under yimby.se´s paraply samtidigt som det finns en tydlig web-adress att hänvisa till.
Profilbild
Anders Gardebring
3339 Inlägg
Jörgen Sundström skrev:

Varför inte som en underkatalog till yimby.se:
www.yimby.se/skane
Då ligger den under yimby.se´s paraply samtidigt som det finns en tydlig web-adress att hänvisa till.

Det är precis det som är tanken
66 Inlägg
Profilbild
Linda Kummel
82 Inlägg
Låter bra! Viktigt är att man skall kunna växla mellan huvudyimby och lokalyimby på ett sätt som känns logiskt!
Sida 1 av 4

> Städer
Yimby Malmö

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland Yimby Göteborg:s 6740 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY GÖTEBORG

Yimby Göteborg är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.

Vi vill att Göteborg ska växa och utvecklas som stad.

Idag byggs det för lite, för dyrt, för glest och för tråkigt. Det måste vi ändra på.

Yimby Göteborg vill ta fasta på de fungerande, levande och roliga stadsmiljöer som redan finns i Göteborg (t.ex. Långgatorna) och bygga mer, mycket mer, på det viset.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga dyra, likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett systemfel som måste rättas till.

Yimby Göteborg vill vara en positiv och konstruktiv röst i debatten, inte bara analysera problemen utan också diskutera möjligheterna. Det är vad Yimby handlar om!

Yimby Göteborg på Twitter

Högbana i Göteborg?
2 Juni 20:05 av Hans Jörgensen
Nytt hotell på Vasagatan 22
19 Januari 14:08 av Sebastian Dahl
Welthauptstadt Germania vs. Berlin
6 Juli 2023 11:50 av Carl S
Uthyrningsdel
21 April 2023 15:51 av Gregor Fulemark
Göteborgsregionens folkmängd
10 November 2022 13:47 av Matthias H.