Utskrift från gbg.yimby.se
....

> Allmänt

Äntligen några som tycker som jag. Finns det några i Växjö?

Relay .
6 Inlägg
I många år så har jag skrivit om detta i framförallt flashbacks forum
där jag precis sammanställde ett inlägg med länkar till alla mina tidigare inlägg om ämnen relaterade till detta. Dock så undrar jag om det finns några likasinnade i Växjö? Skulle vara intressant att starta en Växjö Avdelning?
Thomas Persson
79 Inlägg
I Växjö borde behovet vara ganska litet . Den stan har mycket att lära andra om stadsbyggnad, och så byggs det av bara helsicke, eller har gjort iallafall. Hur går det med WTC?
Relay .
6 Inlägg
Thomas Persson skrev:

I Växjö borde behovet vara ganska litet . Den stan har mycket att lära andra om stadsbyggnad, och så byggs det av bara helsicke, eller har gjort iallafall. Hur går det med WTC?

Växjö har tvärtom mycket att lära jag ska förklara.
1. I början av 90 talet så skulle man bygga ett centrum i Hovshaga. det blev av någon anledning bara halvfärdigt. Istället byggde man låga trähus intill där man kunde byggt fyravånings tegelhus.Där slösade man bort chansen till ett förortscentrum som var samlat. Nu pratas det om centrum fast på andra sidan den stora genomfartsvägen.

2. I slutet av 1800 talet byggde man smalspåret norrut genom Evedal och vidare norrut. under 60 talet och 70 talet skulle detta spår gå genom Växjös mest tätbefolkade bostadsområden som byggdes upp precis runtomkring detta spår. Man tog aldrig chansen att använda tåget som ett pendelspår mellan norra växjö och centrum. Istället så byggde man medvetet så att bostäderna fjärmade sig från spåret som nästan var gömt bakom buskar och ett trästaket uUnder 90 talet efter halvhjärtade försök med turisttrafik så la man ner allt och tog bort spåren. Detta går inte att göra ogjort och jag är sååå besviken.

3. Nyligen byggde man en insolerad enklav av marklägenheter ute vid Kronoberg utan vettiga bussförbindelser. Jag blir så arg när jag ser det.

5. Teleborg Centrum ser mest ut som en halvmesyr än idag planer som aldrig blev fullbordade. en stor del av Växjö består av villabebyggelse som hindrar förtätning.

Så snälla Växjö har inte mycket att lära ut. Jag är född och uppvuxen i Växjö så jag vet.
Relay .
6 Inlägg
Arenastaden blev ingenting än så länge och WTC borde byggas vid Dalbo istället Mer plats att bygga nåt stort och fint vid Dalbo än i centrum.
Thomas Persson
79 Inlägg
OK!
Det var bra att få lite info.
Jag tänkte annars mest på Växjös exeptionella förmåga att dra till sig intresse. Och så tänkte jag på Erland Ullstad, träbyggande och den politiska förmågan att förtäta. Är det inte mer på G både i Hovshaga och Teleborg?
Relay .
6 Inlägg
Thomas Persson skrev:

OK!
Det var bra att få lite info.
Jag tänkte annars mest på Växjös exeptionella förmåga att dra till sig intresse. Och så tänkte jag på Erland Ullstad, träbyggande och den politiska förmågan att förtäta. Är det inte mer på G både i Hovshaga och Teleborg?

dra till sig intresse är dom bra på också på deras falska reklam om grön stad eller vad det nu är. Så länge dom bygger villaghetton så är dom minsann ingen grön stad.
Kolla in hitta.se gå till karta och Växjö en fjärdeldel av centrala Växjö nordöst om centrum består övervägande delen av villabebyggelse här kunde man med blanding av villor och flervåningsbostäder kunna få större underlag för butiker och service i området samt mer busstrafik.

> Allmänt
Äntligen några som tycker som jag. Finns det några i Växjö?

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland Yimby Göteborg:s 6739 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY GÖTEBORG

Yimby Göteborg är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.

Vi vill att Göteborg ska växa och utvecklas som stad.

Idag byggs det för lite, för dyrt, för glest och för tråkigt. Det måste vi ändra på.

Yimby Göteborg vill ta fasta på de fungerande, levande och roliga stadsmiljöer som redan finns i Göteborg (t.ex. Långgatorna) och bygga mer, mycket mer, på det viset.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga dyra, likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett systemfel som måste rättas till.

Yimby Göteborg vill vara en positiv och konstruktiv röst i debatten, inte bara analysera problemen utan också diskutera möjligheterna. Det är vad Yimby handlar om!

Yimby Göteborg på Twitter

Högbana i Göteborg?
2 Juni 20:05 av Hans Jörgensen
Uthyrningsdel
19 Mars 12:57 av Tom Keller
Nytt hotell på Vasagatan 22
19 Januari 14:08 av Sebastian Dahl
Welthauptstadt Germania vs. Berlin
6 Juli 2023 11:50 av Carl S
Göteborgsregionens folkmängd
10 November 2022 13:47 av Matthias H.