Hej Julie:
Jag måste säga att det är väldigt inspirerande att du hittat hit och delar med dig av erfarenheter och tar intryck så en stor eloge till dig

. På väg till mitt jobb brukar jag ofta gå från pendeltåget (Ulriksdal) till busshållplats Ritorp. Det är en rätt fin promenad tycker jag, i synnerhet på våren.
Jag utnyttjar gångvägen som löper precis vid skogsbrynet, alldeles väster om den nyanlagda gatan från Enköpingsvägen. Jag listar här nedan ett par intryck jag fått därifrån och omgivningarna:
1. Det är främst skogen väster om gångvägen som har rekreationella värden. Byggmassorna mellan gångvägen och den nya gatan har inte det.
2. Gatan är trevlig när det är ljus men mindre trevlig då det är mörkt. Ett problem är ljuset men det kanske viktigaste: Att ingen rör sig där gör gatan otrygg och så är man inne i en ond spiral. En riktig gata med adresser skulle göra gott.
3. Galoppvägen på andra sidan Enköpingsvägen är medvetet sänkt medan Enköpingsvägen är höjd för att åstadkomma en planskild korsning. Det gör att den nya vägens anslutning till Enköpingsvägen blir förlagd österut. Galoppvägen borde istället höjas upp så det blir en riktig korsning av detta med övergångsställen. Gångtunneln kan lika gärna fyllas igen.
4. Industrikåkarna/kontorsfastigheterna längs med Vallgatan är egentligen två. De förbinds med en inglasad bro. Mellan dessa två skulle en gata passa utmärkt. Genom att där skapa en kvartersstruktur kommer Ulriksdal få en bättre koppling med Enköpingsvägen.
5. E4:ans avfarter tar mycket plats. Istället borde man förlägga avfarterna längs med motorvägen. Där är det glest mellan avfarterna så det borde inte vara några större problem.
6. Längre norrut på E4:an är omgivningen högre belägen än motorvägen. Detta gör att man kan lägga upphöjda lokalgator på var sin sida (jmfr Hick street i Brooklyn), med korsande broar.
7. Grönområdet öster om E4:an skulle tjäna på om det fanns en buller dämpande kvarterrad emellan.
Här nedan illusteras de tankar jag tog upp nu och tidigare. Illustrationen utgår i stort sett från planförslagets struktur (och med sammanbindande utökning). Om det är stadsradhus eller ordinära stenstadskvarter lägger jag mig inte i så länge det handlar om en befolkningstäthet på runt 200 inv per hektar och det finns många lägen för lokaler i bottenplanen.
Illustration:

Bilden visas nedskalad. Klicka på bilden för att se den i fullstorlek.
Ursprungligt förslag hittat på Solna Stads hemsida.

Bilden visas nedskalad. Klicka på bilden för att se den i fullstorlek.
EDIT: I ursprungsförslaget finns det många återvändsgator (om jag läst kartan rätt). De är här ersatta med genomgående gator.
Senast ändrad 3 juni 2012 20:14