Utskrift från gbg.yimby.se
....

> Städer
 > Norrort

Ulriksdal, ny stadsdel på Ulriksdalsfältet

Richard Jacobsson
132 Inlägg
Profilbild
Gustav Svärd
721 Inlägg
Dom är i alla fall ärliga med målet: ett radhusområde. Med tanke på läget (precis brevid Ulriksdals pendelstation och mkt goda väg-kommunikationer) så borde det ha blivit en stadsdel istället. Bara par-tre kilometer längre ut längs motorvägen byggs det ännu fler radhusområden, finns ingen brist på dessa. Tråkigt att man binder upp ett så bra läge i radhus (när var senast man rev att radhusområde och exploaterade tätare? aldrig?).
50 Inlägg
Å andra sidan består Solna, med undantag för kanske 200 Råsundavillor, uteslutande av lägenheter. Demografin är grovt skev och det blir ett sätt att behålla en del barnfamiljer i kommunen.

Såväl Järvastaden som Ulriksdal blir även de lägenheter men ett antal radhus byggs. En del av de stadsradhus som är skissade för Ulriksdal är i mitt tycke både helt OK. De är olika form, färg och bygga längs stråk. Känns Nederländerna snarare än Stockholm.
Senast ändrad 24 april 2009 21:34
Profilbild
Niklas Öhrström
2101 Inlägg
, Gick med: Januari 2008
Man frågar sig varför de kallar det för en stadsdel istället för förort/radhusområde? Är det för att det är en kommundel i en kommun som kallar sig stad?
721 Inlägg
Eller är det för att "stad" är ett ord som har ett mycket positivt PR-värde. Ljug helt enkelt.
Mikael Hörnlund
121 Inlägg
Ja, titta så vackert det är på bilderna i denna nya "stadsdel".

Och så klär vi in det lite vackert så där och lite lagomt svenskt och självklart med de rätta flosklerna.

"Det ska vara enkelt att bo och leva i Nya Ulriksdal genom närheten till det mesta. Närhet till Stockholm C, stora grönområden, badplatser och vackra cykel och promenadstråk, goda kommunikationer, till service och både dagis och skola planeras i området. Allt för att ge dig och din familj en rik vardag."

http://www.hemnet.se/beskrivning/hemnet/370451

Jorå, jag är ironisk....
Senast ändrad 25 april 2009 12:46
Mathias Forsberg
50 Inlägg
Det är väl åtminstone roligare än ett radhusområde i Täby från 1970? Det finns väl olika grader av det hela.
Profilbild
Niklas Öhrström
2101 Inlägg
Jag ogillar inte radhusens utseende. De borde dock byggas med ytterligare två våningar. Det är också viktigt att området inte domineras av radhus, utan att dessa får komplettera de riktiga stadskvarteren. Tyvärr blir det inte så.
721 Inlägg
Mathias Forsberg skrev:

Det är väl åtminstone roligare än ett radhusområde i Täby från 1970? Det finns väl olika grader av det hela.

Det gör det visserligen. Men detta är i direkt anslutning till en Pendelstation 2 stationer ut från innerstan! Detta är ett guldläga att för en gångs skull faktiskt bygga urbant (eller ens halv-urbant som i Frösunda eller Hammarby Sjöstad). Men neeeej radhus med en himla massa bilar måste det vara. Stads/regionplaneringen i Stockholmsområdet är väldans pro-massbilism.

Personligen hade jag lagt ut ett grovt rutnät som skulle kunnat bindas ihop med områdena direkt söderut och med vägarna på andra sidan järnvägen. Sedan delat upp tomter å med vissa generella regler (ex. husen måste stå vid trottoaren, inga avbrott i gatuväggen) släppt byggarna fria att bygga ett hus i taget. Inte planerat ett nytt radhusområde som skall byggas av (antar jag) ett företag på en gång för att maximera vinsten initialt utan tanke på hur det fungerar på lång sikt. I och med att det nu kommer finnas radhus där kan vi alla glömma att det på något sätt skulle gå att förtäta när fler inser att den täta urbana staden är mer efterfrågad, mer ekonomisk, mer ekologisk och mer socialt hållbar. Väl byggt kommer ett radhusområde i Stockholm att stå i princip för evigt.
Mikael Hörnlund
121 Inlägg
Mathias Forsberg skrev:

Jag skulle vilja påstå att det finns en fara med att jämföra, och det är att tankesättet blir "Men, det är ju bättre än..." Och sen nöjer man sig med det. 2 dåliga ting gör inget bra.

Jag har mitt hjärta i den urbana staden och detta projekt är inte särskilt urbant. Det ligger nära Frösunda och det naturliga vore att låta Frösunda få fortsätta växa mot detta område. Jag tycker att det är synd att inte bygga stad när man nu säger att man ska bygga stad. Detta är inte stad, detta är ett radhusområde som ligger insprängt mellan E4:an och järnvägen. Radhusområden finns det gott om i Stockholm, tyvärr så finns det inte gott om urban stad. Här hade man kunnat byggt stad med bra kommunikationer då pendeln ligger där. Men icke, istället väljer man att återigen bygga ett isolerat område.
Profilbild
Julie Lam
2 Inlägg
Hej,

Mycket intressant hemsida. Positivt med konstruktiva medborgarinitiativ likt ert!
Jag arbetar sedan februari 2012 som projektutvecklare för det nya stadsutvecklingsområdet i Ulriksdal, ett område vid pendeltågstationen Ulriksdal i Solna (3 stationer fran T-Centralen). Målsättningen med Ulriksdal är att det ska bli en levande, blandad stadsdel som präglas av livskvalitet, trivsel och puls. Området omfattar ca 310 000 m2, varav hälften kommer vara kommersiella ytor (mest kontor och restauranger, handel mm) och hälften bostäder. En del av bostäderna kommer vara täta stadsradhus, andra flervåningshus. Det vore givande att inleda dialog och ta del av ytterligare synpunkter på våra planer. För mer information, se hemsida www.solna.se/sv/om-solna/solna-bygger/nya-ulriksdal/ och www.ulriksdal.nu. Tack på förhand!

Vänliga hälsningar

Julie
Profilbild
Niklas Öhrström
2101 Inlägg
Julie Lam

Det stora problemet med Ulriksdal, och för den delen alla stadsutvecklingsområden inom Solna kommun är att allt byggs som separata enklaver.

Frösunda har tre tillfartsgator. Ulriksdal har två. Brotorp (som delvis ligger i Sundbyberg) har två tillfartsgator.

Rinkeby har 4 tillfartsvägar. Tensta/Husby har fem tillfartsgator. Hallonbergen har fyra tillfartsgator.

Norrmalm/Vasastan har drygt 30 tillfartsgator.

Något intensivt stadsliv blir det inte i Ulriksdal om stadsdelen inte sömlöst hänger samman med andra. Ulrikdal borde likna innerstadens struktur men i dess grövre struktur liknar det tyvärr mer ett miljonprogramsområde.

Man borde utnyttja Enköpingsvägen bättre. Den kommer få betydligt mindre trafik snart, när E18 flyttar. Varför gör man inte om det till en gata med adresser och tvärgator som rör sig in i de nya stadsutvecklingsområdena. Något sådant skulle ju faktiskt få staden att hänga samman... Istället planeras för Hornbachlador intill vägen och fortsatt trafikledsöken (för att citera Ola Anderssons Vykort från utopia).

Varför lägger man inte en, något upphöjd, lokalgata längs med och direkt intill E4:an? Kontorshus i kvarter skulle kunna byggas längs med denna lokalgata bullerskydd. Men gatan skulle då ändå få adresser och vara urban och kunna ha lokaler nedtill. Det skulle vara perfekt för verksamheter som bullrar. Från gatan skulle tätt med broar kunna leda över till nationalstadsparken på andra sidan.

Man ska sluta upp med att tänka områdesvis och först och främst se till helheten. Nu gör man tvärtom.
288 Inlägg
Julie
Fråga 1
Hur stort är det markområde som kommer att omfatta ca 310 000m2, varav hälften kommer vara kommersiella ytor (mest kontor och restauranger, handel mm) och hälften bostäder?

Niklas Hornbachladan som ligger i Sundbyberg är lite märklig och hur och varför den hamnade där vet jag inte. Det ser ut att bli något bredvid också, troligtvis inte stadsgata som det borde bli av hela snart gamla E18.

Julie
Fråga 2.
Finns det någon möjlighet att man någonstans i Solna (eller Sverige) kan göra ungefär så som Gustav Svärd skrev: "Personligen hade jag lagt ut ett grovt rutnät som skulle kunnat bindas ihop med områdena direkt söderut och med vägarna på andra sidan järnvägen. Sedan delat upp tomter å med vissa generella regler (ex. husen måste stå vid trottoaren, inga avbrott i gatuväggen) släppt byggarna fria att bygga ett hus i taget."

.........................................................................

Det finns många sommarstugeområden (troligtvis inte i Solna) med cirka 70kvm byggrätt där vill familjer ogärna bo eftersom det är trångt men eftersom de gillar platsen så bosätter sig dom där i alla fall (ungefär) och kommunen ökar byggrätten till cirka 150kvm och drar in vattenledningar och vips inom 15år är det inte lägre ett sommarstugeområde utan ett (väl fungerande?) medelklassområde fyllt av villor.

Julie.
Fråga 3
Det finns många centrala villaområden (även i Solna) där byggrätten kanske är 200kvm och verksamheter är nästan förbjudna? Finns det någon möjlighet att öka byggrätten till kanske 10 000kvm på varje villatomt och tillåta verksamheter så att man vips inom ungefär 25 år får en varierande stadsbebyggelse?

.........................................................................

Annars är Ulriksdal helt ok, kanske lite underbebyggt eftersom det är station nr 4 om centralen är nr 1 men det är ändå hyfsat tätt och en del variation finns det.
Senast ändrad 20 maj 2012 16:13
Profilbild
Anders Gardebring
3339 Inlägg
Hej Julie och varmt välkommen till yimby!

Jag själv som, liksom många andra, letar efter storstadspuls tillhör ju inte målgruppen och det är väl kanske en mer generell kritik man kan ge till byggbolagen: Varför vill de inte bygga sånt som sådana som jag är intresserad av? Men jag förstår att det ju inte ligger på ditt bort. Jag vill ge en eloge till att det finns en uttalad målsättning att bygga just blandat, och stadsradhus är ngt som det också råder brist på i stockholm (förutsatt att det verkligen blir stadsradhus och inte vanliga radhus). Men ett stort problem är helt klart anslutningarna till den omgivande staden, här skulle det behöva göras mycket mer.
118 Inlägg
Niklas:

Verkar som om jag här får vatten på min kvarn som diskuterades i annan tråd. Känns som ännu ett fall av vilja men inte kunna.
Profilbild
Julie Lam
2 Inlägg
Hej Niklas och Anders,

Tack för era synpunkter! Det är en mycket bra förslag att göra Enköpingsvägen mindre av en barriär och skapa tvärförbindelser som bättre länkar samman Frösunda med Ulriksdal. Jag kommer att ta upp det med kommunen. Har själv tänkt mycket på att länka Ulriksdal med Bagartorp och Järvastaden. Även kommunen har ställt sig positivt till detta. Men hörde att det har tidigare mött motstånd av en annan intressent. Många oroar sig tyvärr för att länkar skapar otrygghet genom att göra områden mer tillgängliga. Egentligen är det tvärtom. Otillgängliga delar som t.ex. vissa grönområden kan upplevas som (och faktiskt vara) otrygga just därför de inte är tillgängliga.

Alf, i Solna lever ca 97 % i flerbostadshus och kommunen har en stark önskan att öka antalet marknära boenden. Det finns också ett uttalat behov från familjer som önskar marknära boenden men som vill leva kvar i ett någorlunda urbant område.

Mvh

Julie
Erik Tysk
98 Inlägg
Hej Julie!

Till att börja med vill jag påpeka att det här inte direkt är sveriges mest positiva/optimistiska forum. Det brukar klagas högt och brett på det mesta. Ibland helt befogat och ibland något överdrivet...

Hur som helst. Har sett både planer och byggbilder från nya ulriksdal och tycker på det stora hela det ser mycket trevligt ut. Stadsradhus är både ett urbant och efterlängtat tillskott. Men som redan nämnts är nog det viktigaste att se till att nya områden byggs samman med gamla. Det handlar alltså inte om att "skapa förbindelser" mellan två områden, utan att se till att det nya området blir en förlängning av det gamla. Precis som i innerstan - det finns ingen tydlig gräns mellan exempelvis vasastan och norrmalm. Sedan tycker jag man också måste se till att verkligen bygga där man bygger. Alltså, inga onödiga gräsplattar här och var. Människor är inte getter och behöver därför inga betesmarker. Vi behöver däremot bostäder (många bostäder) och då har man inte råd att slösa bort värdeful mark på onödiga grönytor (som alltså inte är regelrätta och välfungerande parker). Särskilt inte i ett område som ligger på en armslängd avstånd från nationalstadsparken och tre pendelstationer från centralen...
Senast ändrad 3 juni 2012 18:03
Profilbild
Niklas Öhrström
2101 Inlägg
Hej Julie:
Jag måste säga att det är väldigt inspirerande att du hittat hit och delar med dig av erfarenheter och tar intryck så en stor eloge till dig . På väg till mitt jobb brukar jag ofta gå från pendeltåget (Ulriksdal) till busshållplats Ritorp. Det är en rätt fin promenad tycker jag, i synnerhet på våren.

Jag utnyttjar gångvägen som löper precis vid skogsbrynet, alldeles väster om den nyanlagda gatan från Enköpingsvägen. Jag listar här nedan ett par intryck jag fått därifrån och omgivningarna:

1. Det är främst skogen väster om gångvägen som har rekreationella värden. Byggmassorna mellan gångvägen och den nya gatan har inte det.

2. Gatan är trevlig när det är ljus men mindre trevlig då det är mörkt. Ett problem är ljuset men det kanske viktigaste: Att ingen rör sig där gör gatan otrygg och så är man inne i en ond spiral. En riktig gata med adresser skulle göra gott.

3. Galoppvägen på andra sidan Enköpingsvägen är medvetet sänkt medan Enköpingsvägen är höjd för att åstadkomma en planskild korsning. Det gör att den nya vägens anslutning till Enköpingsvägen blir förlagd österut. Galoppvägen borde istället höjas upp så det blir en riktig korsning av detta med övergångsställen. Gångtunneln kan lika gärna fyllas igen.

4. Industrikåkarna/kontorsfastigheterna längs med Vallgatan är egentligen två. De förbinds med en inglasad bro. Mellan dessa två skulle en gata passa utmärkt. Genom att där skapa en kvartersstruktur kommer Ulriksdal få en bättre koppling med Enköpingsvägen.

5. E4:ans avfarter tar mycket plats. Istället borde man förlägga avfarterna längs med motorvägen. Där är det glest mellan avfarterna så det borde inte vara några större problem.

6. Längre norrut på E4:an är omgivningen högre belägen än motorvägen. Detta gör att man kan lägga upphöjda lokalgator på var sin sida (jmfr Hick street i Brooklyn), med korsande broar.

7. Grönområdet öster om E4:an skulle tjäna på om det fanns en buller dämpande kvarterrad emellan.

Här nedan illusteras de tankar jag tog upp nu och tidigare. Illustrationen utgår i stort sett från planförslagets struktur (och med sammanbindande utökning). Om det är stadsradhus eller ordinära stenstadskvarter lägger jag mig inte i så länge det handlar om en befolkningstäthet på runt 200 inv per hektar och det finns många lägen för lokaler i bottenplanen.

Illustration:

Bilden visas nedskalad. Klicka på bilden för att se den i fullstorlek.

Ursprungligt förslag hittat på Solna Stads hemsida.

Bilden visas nedskalad. Klicka på bilden för att se den i fullstorlek.

EDIT: I ursprungsförslaget finns det många återvändsgator (om jag läst kartan rätt). De är här ersatta med genomgående gator.

Senast ändrad 3 juni 2012 20:14
Henrik Nilsson
109 Inlägg
Det ursprungliga förslaget är på tok för detaljstyrt. Alldeles för symmetriskt och som sagt byggt som en enklav, eller "medelklassghetto" som jag vill kalla det.

Tråkigt var bara förnamnet.

Familjevänligt måste inte betyda 100% symmetri och detaljstyrning.. Just saying.

> Städer
 > Norrort
Ulriksdal, ny stadsdel på Ulriksdalsfältet

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland Yimby Göteborg:s 6740 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY GÖTEBORG

Yimby Göteborg är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.

Vi vill att Göteborg ska växa och utvecklas som stad.

Idag byggs det för lite, för dyrt, för glest och för tråkigt. Det måste vi ändra på.

Yimby Göteborg vill ta fasta på de fungerande, levande och roliga stadsmiljöer som redan finns i Göteborg (t.ex. Långgatorna) och bygga mer, mycket mer, på det viset.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga dyra, likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett systemfel som måste rättas till.

Yimby Göteborg vill vara en positiv och konstruktiv röst i debatten, inte bara analysera problemen utan också diskutera möjligheterna. Det är vad Yimby handlar om!

Yimby Göteborg på Twitter

Högbana i Göteborg?
2 Juni 2024 20:05 av Hans Jörgensen
Nytt hotell på Vasagatan 22
19 Januari 2024 14:08 av Sebastian Dahl
Welthauptstadt Germania vs. Berlin
6 Juli 2023 11:50 av Carl S
Uthyrningsdel
21 April 2023 15:51 av Gregor Fulemark
Göteborgsregionens folkmängd
10 November 2022 13:47 av Matthias H.