Utskrift från gbg.yimby.se
....

> Allmänt

Höj innergårdarna

Nicklas Hultgren
12 Inlägg
Jag har funderat på om man inte kunde låta innergårdarna ligga på exempelvis fjärde våningen. Då skulle ju ett stort tomrum skapas under gården som skulle passa bra till exempelvis garage eller annan verksamhet som inte behöver solljus; tvättstugor eller förråd, eller kanske lagerlokaler.

Nackdelen med detta skulle vara att de första tre våningarna (i det här exemplet) bara fick ljus åt ett håll, ut mot gatan.

Fördelarna är uppenbara: Att man kan bygga tre våningar högre utan att det drabbar någon som får försämrade ljusförhållanden. Detta är viktigt på grund av många är obsessiva ljusfanatiker i det här landet.

De ytor som bara hade fönster mot gatan kan ju vara butikslokaler eller kontor. Är det någon som känner till om det här redan finns någonstans, eller om någon redan har bra argument till varför det inte är genomförbart.

Ett annat sätt att kunna bygga högre är så klart att göra kvarteren lite större.
Profilbild
Mats Åhrman
290 Inlägg
ingen ovanlighet i innerstaden att bottenvåningarnas verksamhet täcker hela gårdar, speciellt inte på dom mindre och äldre gårdarna.

om jag inte minns helt fel kommer väl samma ske i vissa kvarter i norra stationsområdet för lokaler / pakering.

i äldre kvarter är ju problemet att dom ofta blir kala utan träd etc. men det lär ju knappast vara ett problem idag när det kan planeras in i förväg.

Senast ändrad 10 december 2009 21:33
Profilbild
Anders Gardebring
3339 Inlägg
Denna lösning förekommer, och kommer att nyttjas i t.ex. Norra Station (som Mats redan konstaterat).
12 Inlägg
Så arkitekterna är lika smarta som jag. Aldrig får man vara först med något, suck...

Jag tycker att man kan dra idén ganska långt, alltså bygga flera våningsplan på varandra på gården så att markplanet hamnar ganska högt upp. De lokaler som hamnar långt ner, mot gatan, kan då med fördel vara smala och höga, för att få tillräckligt med ljus.

Naturligtvis ska man plantera gräsmattor och träd på innergårdarna.
Profilbild
Tore Kullgren
973 Inlägg
En nackdel är förstås att det blir ganska dyrt att bygga ett planteringsdäck med ett tjockt lager jord, tre våningar upp.
Johannes Lilleberg
433 Inlägg
Niklas jag håller med. Man kan också bygga en våning med endast lokaler för verksamhet. Detta för att skapa levande stadsmiljöer. På taket kan man sedan plantera innergård och bygga punkthus. Då bor man högt upp med fin utsikt. Åker man ned till våning 2 kommer man till parken. Åker man ned till våning 1 kommer man till stan!
Nicklas Hultgren
12 Inlägg
Johannes.
Precis min tanke, fast jag menar att man kunde höja innergården två eller tre våningar, eller kanske ännu fler, från gatunivån. Detta för att möjliggöra högre byggnader överhuvud taget, samtidigt som de boende får tillräckligt med ljus.
Profilbild
Dan Edholm
152 Inlägg
Mycket av det som gjorts efter liknande linje är inte så värst lyckat. Ofta har det renderat i ett betongdäck som innergård och det är inte ovanligt att verksamheten under krävt dagsljus så här och där i betongen sticker då takfönster upp. Kanske kan man göra det bättre men då blir det säkerligen dyrare. De flesta träd har djupa rötter som strävar och sliter hårt på tätskikt. Tätskikt och dräneringssystem slits ut oavsett med tiden och måste bytas till stora kostnader (naturligtvis måste eventuella träd då bytas ut). Näst efter betong kommer kanske tjärpapp med trallvirke, ingen riktig höjdare kanske. Men man kan ju lägga klinker på innergården och plantera buskar och mindre träd i stora krukor. Satsa ändå på stora balkonger för dessa lägenheter, lummiga balkonger lär det bli.

Med dagens byggarattityd (där ljuset ses som en helande kraft trots att de flesta bara vill ha bostad) finns ganska små möjligheter att bygga mörka lägenheter som inte har ljusinsläpp från minst 2 och helst 4 håll. Tyvärr, vi tvingas köpa kvaliteter vi kanske inte bryr oss om. Studentrum eller ungdomslägenheter är nog det enda som fungerar i denna typ av konstruktion. Men läget är ypperligt för båda så varför inte?
Senast ändrad 27 januari 2010 01:05
Herbert Tingesten
1366 Inlägg
Varje kvarter blir alltså en jättestor blomkruka som omsluter jorden på alla sidor utom uppåt. Det är ju egentligen bara ett specialfall av takterrassträdgårdar, som nästan alla ser som något positivt, så varför inte? Problemet är väl egentligen bara, som Dan påpekar, att träd och liknande med krav på utrymme för rotsystemet går bort.
Profilbild
Johannes Lilleberg
433 Inlägg
Jag håller med om problemet med trädens rotsystem. Men redan idag har träden i stan problem på grund av alla ledningar och källare under marken. Idag är det också vanligt med parkeringsplatser under innergårdens träd och buskar (som exempelvis i kvarteret där jag bor). Vi får acceptera att alla vegetation inte kan leva på tak. Men det finns grönska som gör det och vi får hålla oss till dem.
Nicklas Hultgren
12 Inlägg
Dan, Herbert m.fl

Min tanke var att bara verksamhet som inte kräver ljus skulle finnas i bottenvåningen: Garare, lager och godsmottagning för butiker, lägenhetsförråd etc. Men nu när jag tänker på det funderar jag på om det inte borde gå att bygga exempelvis sim- eller sporthall under en innergård. Den skulle ju behöva ha fönster ut mot en gata förstås för att få något ljus.

Över huvud taget är innergårdar väldigt illa utnyttjade. Ofta är de sektionerade med murar kring varje tomt och har nivåskillnader som gör att de är svåra att utnyttja till någonting vettigt. Det blir mest asfalt och cykelparkering.

Angående träd så finns det gott om träd i kvarteret där jag bor, rakt ovanför garaget. Jag tror inte att det är omöjligt att bygga en grönskande innergård ovanför en verksamhet.

> Allmänt
Höj innergårdarna

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland Yimby Göteborg:s 6740 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY GÖTEBORG

Yimby Göteborg är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.

Vi vill att Göteborg ska växa och utvecklas som stad.

Idag byggs det för lite, för dyrt, för glest och för tråkigt. Det måste vi ändra på.

Yimby Göteborg vill ta fasta på de fungerande, levande och roliga stadsmiljöer som redan finns i Göteborg (t.ex. Långgatorna) och bygga mer, mycket mer, på det viset.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga dyra, likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett systemfel som måste rättas till.

Yimby Göteborg vill vara en positiv och konstruktiv röst i debatten, inte bara analysera problemen utan också diskutera möjligheterna. Det är vad Yimby handlar om!

Yimby Göteborg på Twitter

Högbana i Göteborg?
2 Juni 2024 20:05 av Hans Jörgensen
Nytt hotell på Vasagatan 22
19 Januari 2024 14:08 av Sebastian Dahl
Welthauptstadt Germania vs. Berlin
6 Juli 2023 11:50 av Carl S
Uthyrningsdel
21 April 2023 15:51 av Gregor Fulemark
Göteborgsregionens folkmängd
10 November 2022 13:47 av Matthias H.