Utskrift från gbg.yimby.se
....

Pendel Ekerö - Arlanda

Sida 1 av 2
12>
Profilbild
Niklas Öhrström
2101 Inlägg
, Gick med: Januari 2008
Jag funderade lite kort på hur Norra Botkyrka kunde ges bättre kommunkationer in mot stan.

Förslaget:

Ekerö C - Norsborg/Hallunda - Flemmingsberg - Farsta (Strand) - (Nynäsvägens mitttremsa) - Skogskyrkogården - Gullmarsplan - (de två innersta filerna av Södertunneln) - Medborgarplatsen/Södra Station - Citybanan (Centralen och Odenplan) - Solna Station - (yttre expressspår) - Sollentuna C - UpplandsVäsby - Arlanda.

Fördelar:
1. Snabbt från Norra Botkyrka till stan (23 min jämfört med dagens 36 min).
2. Snabbt från Ekerö (28 min jämfört med dagens 40-55 min)
3. Flemmingsberg blir en knutpunkt
4. Farsta blir en knutpunkt.
5. Medborgarplatsen och Södra Station knyts ihop genom denna station

Nackdelar:
1. Ytterligare en linje förbi det överbelastade centralen (sträckning genom stan kan ju kanske modifieras)
2. Många kilometer och litet underlag. (fast det mesta kan byggas i ytläge).
3. Tar en del kapacitet från motorlederna (men tillför ny kapacitet)
4. Kan ge mer utspridning på södertörn iom att banan går genom jungfrulig mark (I synnerhet sträckan N Borkyrka - Flemmingsberg - Farsta). Om det byggs där är det inte omöjligt att det byggs stationer, om då blir banan inte så snabb längre.


Vad tycker ni? Är det något att spinna vidare på? Eller ska vi satsa mer på mer centrala spårvägar?
__________________
När får vi se Lindhagen II?
Jan Wiklund
1107 Inlägg
Ort: Stockholm (Lidingö samt Limoux), Gick med: Februari 2008
Mitt svar blir samma som på ett annat liknande inlägg: Omöjligt att avgöra; det skulle behövas förslag till översiktlig spårplan för hela Stockholm där man kan se hur de enskilda linjerna passar in, dels med varandra, dels med tänkbara utbyggnadsområden.

Det behövs många linjer som inte passerar T-centralen. Och det behövs många tvärlinjer och inte minst diagonallinjer som förbinder lite mer perifera områden med halvcentrala. Om sen en linje från Ekerö passar bäst i din föreslagna sträckning eller t.ex. mot Brommaplan och Solna får man se.
Profilbild
Rasmus Öhrstig Bratt
533 Inlägg
Ort: Linköping, Gick med: Augusti 2008
Det kanske är dags för en tråd om 80 alternativ för nästa järnvägstunnel genom stan.

Det finns 6 järnvägsspår söder om Stockholm och 6 järnvägsspår norr om Stockholm, vilket borde betyda att det finns ett långsiktigt behov av 6 järnvägsspår genom stan. Bortsett från tunnelbana och andra tåg.
__________________
Herbert Tingesten
1366 Inlägg
Ort: Stockholm, Gick med: Augusti 2009

80 varianter blir kanske lite mycket, men här är en jag funderat lite på som skulle ge Ekerö pendelförbindelse:

Bilden visas nedskalad. Klicka på bilden för att se den i fullstorlek.



En ny pendeltågsgren skapas med avgrening väster om Sundbyberg och slutstation på norra Färingsö. Banan går över jord fram till Vällingby (via Mariehäll, Bällstavägen och Beckomberga) och passerar Lovön i tunnel. Förutsätter exploatering av Brommafältet och Färingsö och kan byggas i etapper mellan 2039 (då flyget på Bromma läggs ner) och 2080.

EDIT: Tjänar även som snabbförbindelse till City för boende i Hässelby och Vällingby.
Senast ändrad 13 december 2009 21:08
Michael Lindgren
34 Inlägg
Ort: Stockholm (Västerort), Gick med: Januari 2009
Jag tror inte Ekerö kommer att få ett sådant underlag, det skulle inte förvåna mig om Ekerö är det största nimby-landet i Stockholms historia. Speciellt Färingsö!

Men ska det gå pendel till Vällingby föreslår jag avgrening efter Spånga, då Spånga-Vällingby idag är en tungt trafikerad bussträcka. Spårvagn skulle också gå om man bygger en Vällingby-Kista-linje.
__________________
Herbert Tingesten
1366 Inlägg
Ort: Stockholm, Gick med: Augusti 2009
Michael Lindgren skrev:

Jag tror inte Ekerö kommer att få ett sådant underlag, det skulle inte förvåna mig om Ekerö är det största nimby-landet i Stockholms historia. Speciellt Färingsö!

Men ska det gå pendel till Vällingby föreslår jag avgrening efter Spånga, då Spånga-Vällingby idag är en tungt trafikerad bussträcka. Spårvagn skulle också gå om man bygger en Vällingby-Kista-linje.



Man kunde kanske utnyttja det gamla nedlagda soptågsspåret Spånga-Lövsta. Färingsö är en markreserv som kommer att behövas på 100 års sikt, så det är nog oundvikligt att det byggs en pendeltågsgren dit senast någon gång nästa sekel.

Här är en detaljstudie på sträckan Vällingby- Sundbyberg. Inga husrivningar skulle behövas (utom ett par hangarer på Bromma, men de är väl inte tänkta att bevaras efter 2039).

Bilden visas nedskalad. Klicka på bilden för att se den i fullstorlek.

Profilbild
Rasmus Öhrstig Bratt
533 Inlägg
Ort: Linköping, Gick med: Augusti 2008
Om man ska bygga en järnvägstunnel med samma standard som vanliga järnvägar så är det nog ett grundkrav att tunneln binder ihop över Saltsjö-Mälarsnittet på ett eller annat sätt.

Var tunneln ska gå måste ju bygga på information om var folk vill åka, vilket i sin tur beror på var man ska bygga stad i framtiden.

Pluspoäng om det går att köra godståg och regionaltåg/intercity via tunneln också.
__________________

Senast ändrad 13 december 2009 22:29
Herbert Tingesten
1366 Inlägg
Ort: Stockholm, Gick med: Augusti 2009
Rasmus Öhrstig Bratt skrev:

Om man ska bygga en järnvägstunnel med samma standard som vanliga järnvägar så är det nog ett grundkrav att tunneln binder ihop över Saltsjö-Mälarsnittet på ett eller annat sätt.

Tror faktiskt inte det, om man expanderar västerut som i utkastet ovan. Det går ju alltid att byta till sydgående tåg vid Centralen om man behöver det. I teorin kan man förstås bygga en sydlig gren på Färingsöbanan också som kopplar till pendeln vid Huddinge via Botkyrka.
Profilbild
Rasmus Öhrstig Bratt
533 Inlägg
Ort: Linköping, Gick med: Augusti 2008
Fast jag kommer ihåg att Regeringens utredare konstaterade att Citybanan kommer vara överbelastad från dagen den invigs i stort sett. Sedan gick det tydligen att öka kapaciteten på Citybanan lite genom att spränga fram fler perronger vid Odenplan och City. Men Citybanan och getingmidan kommer ändå vara överbelastade när det är klart. Enligt prognosen alltså.

Spårsystemet ser lite förenklat ut såhär:
===6===Älvsjö===4===Södra===2===City===6===Karlberg===6===

Med Citybanan:
===6===Älvsjö===4===Södra===4===City===6===Tomteboda===6===

Det kommer finnas en midja genom stan även i framtiden.
__________________

Senast ändrad 13 december 2009 22:49
Herbert Tingesten
1366 Inlägg
Ort: Stockholm, Gick med: Augusti 2009
Rasmus Öhrstig Bratt skrev:

Fast jag kommer ihåg att Regeringens utredare konstaterade att Citybanan kommer vara överbelastad från dagen den invigs i stort sett. Sedan gick det tydligen att öka kapaciteten på Citybanan lite genom att spränga fram fler perronger vid Odenplan och City. Men Citybanan och getingmidan kommer ändå vara överbelastade när det är klart. Enligt prognosen alltså.

Spårsystemet ser lite förenklat ut såhär:
===6===Älvsjö===4===Södra===2===City===6===Karlberg===6===

Med Citybanan:
===6===Älvsjö===4===Södra===4===City===6===Tomteboda===6===


Det kommer finnas en midja genom stan även i framtiden.


Sant det, men förslaget ovan skulle inte nyttja den. Tänkte mig slutstation vid station City (förutsatt att det kommer att gå att vända tåg där, och det kan man väl bygga till om så inte är fallet).
Michael Lindgren
34 Inlägg
Ort: Stockholm (Västerort), Gick med: Januari 2009
Om pendeln skulle gå från Vällingby och ner i Förbifart Stockholm-stil och ansluta vid Älvsjö eller liknande så skulle vi få ytterligare två spår. Dessutom kan avstickaren till Färingsö vara kvar, om den nu behövs (har ingen aning egentligen, tänker bara på icke upplysta vägar).

Jag funderar mycket över just pendeln, och älskar bland annat RER i Paris och National Rail-systemet i London. Snabba pendlar överallt! Pendel behövs även till Tyresö, antingen från Älvsjö (som alltså belastar midjan) eller så går den norrut mot Nacka (och går i tunnel till tekniska?).

Men på Ekerö tror jag mest på en sträcka Vby-Ekerö-Skärholmen. Eller snabbspårvagn (?) som jag sett att vår kartritare nummer 1 har föreslagit.
__________________
Herbert Tingesten
1366 Inlägg
Ort: Stockholm, Gick med: Augusti 2009
Michael Lindgren skrev:

Om pendeln skulle gå från Vällingby och ner i Förbifart Stockholm-stil och ansluta vid Älvsjö eller liknande så skulle vi få ytterligare två spår. Dessutom kan avstickaren till Färingsö vara kvar, om den nu behövs (har ingen aning egentligen, tänker bara på icke upplysta vägar).

Jag funderar mycket över just pendeln, och älskar bland annat RER i Paris och National Rail-systemet i London. Snabba pendlar överallt! Pendel behövs även till Tyresö, antingen från Älvsjö (som alltså belastar midjan) eller så går den norrut mot Nacka (och går i tunnel till tekniska?).

Men på Ekerö tror jag mest på en sträcka Vby-Ekerö-Skärholmen. Eller snabbspårvagn (?) som jag sett att vår kartritare nummer 1 har föreslagit.


Ja, fast mest som ett (ganska verklighetsfrämmande) tankeexperiment. Tvärspårvagn må vara, men jag tror inte tiden är riktigt mogen för hela pendeltågsbanor som inte passerar innerstaden, fast på 50 års sikt, vem vet. Det kanske kommer att finnas underlag för en linje Södertälje - Arlanda via Ekerö, Vällingby och Kista.

Förslaget ovan (Färingsöbanan) är egentligen bara en tillämpning av det traditionella stjärnformtänkandet med radiella banor som förbinder förorterna med City. Notera att Färingsö inte ligger längre bort från Centralen än Jakobsberg och att det finns en lång sträcka utan stopp (under Lovön) så jag tror det skulle vara Ekeröbornas bästa chans till en pendeltågsförbindelse. Men då krävs beslutet att exploatera Färingsö, och det lär inte komma de närmaste decennierna.

En Tyresöpendel (som du nämner) är ju egentligen en no-brainer i jämförelse, allt som skulle behövas är en bro över Drevviken och en tunnel under Trollbäcken, sammanlagt mindre än en halvmil. Det är antagligen obeslutsamheten om tunnelbanan som orsakat det dödläget.
Profilbild
Niklas Öhrström
2101 Inlägg
, Gick med: Januari 2008
Om man ska återgå till den sträckning jag föreslog i början (tycker nog att Ekerö bättre sammanbinds med söderort), skulle man tänka sig att den skulle dras:

(...) - Gullmarsplan - Södra Station Västra - Hornstull - Torildsplan/Stadshagen - Tomteboda.

Ett annan alternativ skulle vara:
(...) - Skogskyrkogården - Hammarbyhöjden - Danvikslösen - Värtan S - Gärdet - Albano - Norrtull - Karolinerplatsen - Tomteboda
__________________
När får vi se Lindhagen II?
Jan Wiklund
1107 Inlägg
Ort: Stockholm (Lidingö samt Limoux), Gick med: Februari 2008
Idén med bättre kommunikationer från Norra Botkyrka, som väl var ursprunget till den här tråden tillgodoses på det här viset enligt ett förslag från Naturskyddsföreningen från 90-talet (kartskiss på sista sidan).
Profilbild
Rasmus Öhrstig Bratt
533 Inlägg
Ort: Linköping, Gick med: Augusti 2008
Jag tror att du är rätt ute - det behövs ytterligare två södergående spår från Tomteboda. Det finns ju långtgående planer på 8 spår norrgående från Tomteboda.

Spåret skulle kunna fortsätta söderut i tunnel från Gullmarsplan mot Östberga/Västberga där det kan ansluta till järnvägen. Sedan skulle spåret kunna fortsätta längs E4.
__________________
Jan Wiklund
1107 Inlägg
Ort: Stockholm (Lidingö samt Limoux), Gick med: Februari 2008
Sen behöver vi sätta pris på våra förslag också.

Som väl är finns en tänkbar summa: prislappen för infrastrukturinvesteringar i Stockholm som ligger nånstans runt 120 miljarder. Hur skulle vi vilja spendera dom pengarna?

Ett enkelt dubbelspår utan finesser alls kostar tydligen ca 100 miljoner per km (Tvärspårväg syd). Vill vi ha den planskild kostar det 50% till, enligt Ann-Charlotte Alvehag. Broar kostar väl extra. Och om man ska in och trängas bland fastigheter kostar det kanske lite till. Säg 200 miljoner. Det blir 600 km att sprida ut. Var vill vi helst ha dom?
Profilbild
Rasmus Öhrstig Bratt
533 Inlägg
Ort: Linköping, Gick med: Augusti 2008
Låter rimligt. I Norrköpings förorter lyckas man tydligen bygga spårväg för cirka 40 miljoner per kilometer. Men den går mestadels brevid en motorled på mark som antagligen är ganska jämn och stabil sedan tidigare.

Så såg det ut i sommras:

Bilden visas nedskalad. Klicka på bilden för att se den i fullstorlek.




Att bygga snabbspårväg längs E4 och andra större motorleder kanske skulle vara prisvärt.
__________________

Senast ändrad 15 december 2009 17:20
Profilbild
Niklas Öhrström
2101 Inlägg
, Gick med: Januari 2008

Och med risk för att låta tjatig: I Palma de Mallorca har de lyckat bygga en tunnelbana för samma kilometerpris som vårt kommande spårväg city. Genomsnittsavståndet mellan linjens stationer är mindre än en kilometer.

Det är något, jag vet inte vad, som gör kollektivinfrastruktur mycket dyrare i Stockholm.
__________________
När får vi se Lindhagen II?
Michael Lindgren
34 Inlägg
Ort: Stockholm (Västerort), Gick med: Januari 2009

Och hur ser det ut med övriga byggkostnader där? Är det kanske bara billigare att bygga där? Eller använder det någon sorts metod som gör det billigare? För något är det mycket, den långa processen från idé till verkställande? Byggmaterial? Arbetskraft? etc... Jag tror nästan alltihop är dyrare här.
__________________
Profilbild
Niklas Öhrström
2101 Inlägg
, Gick med: Januari 2008
Det är säkert billigare arbetskraft. Men jag förstår inte hur den planerade t-banelinjen i Helsingfors (Västmetron / Länsimetro, allt i tunnel, och dessutom en del under havsbotten) kan bli så långt mycket billigare det man funderade på att bygga ut till Norra Station. Finland skiljer sig inte mycket från Sverige vad gäller allmänt löneläge och materialpriser borde vara det samma. Det är dock möjligt att det finns fler aktörer på den finländska byggmarknaden, vilket skulle kunna pressa priserna.

I Köpenhamn verkar den kommande cityringen bli riktigt dyr (18 miljarder danska kronor), men löneläget i Danmark och Köpenhamn är oerhört uppskruvat, så då är det inte så konstigt.

Vad gäller Palma de Mallis så ser linjen ut som någon form av lättare metro (enligt bilder på wikipedia). Det vi har i Sverige kan väl standardmässigt nästan klassificeras som ett pendeltåg, eller iaf motsvarande S-tog i Köpenhamn.
__________________
När får vi se Lindhagen II?
Sida 1 av 2
12>

Pendel Ekerö - Arlanda

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland Yimby Göteborg:s 6740 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY GÖTEBORG

Yimby Göteborg är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.
 
Vi vill att Göteborg ska växa och utvecklas som stad.

Idag byggs det för lite, för dyrt, för glest och för tråkigt. Det måste vi ändra på.

Yimby Göteborg vill ta fasta på de fungerande, levande och roliga stadsmiljöer som redan finns i Göteborg (t.ex. Långgatorna) och bygga mer, mycket mer, på det viset.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga dyra, likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett systemfel som måste rättas till.

Yimby Göteborg vill vara en positiv och konstruktiv röst i debatten, inte bara analysera problemen utan också diskutera möjligheterna. Det är vad Yimby handlar om!


Yimby Göteborg på Twitter