Utskrift från gbg.yimby.se
....

Dokumentärserie: "Cities on speed"

Sida 1 av 2
12>
Profilbild
Tore Kullgren
972 Inlägg
Ort: Lidingö, Gick med: Mars 2008
http://svtplay.se/v/1847503/dokumentarfilm/monste..
En dokumentärserie om fyra av världens snabbast växande städer: Mumbai, Bogotá, Kairo och Shanghai, som fått den något missvisande titeln "Monsterstäder".
__________________
We shape our buildings, and afterwards our buildings shape us. / Winston Churchill
Jag hade förut signaturen H G.
Jan Wiklund
1107 Inlägg
Ort: Stockholm (Lidingö samt Limoux), Gick med: Februari 2008
Mnjaej... åtminstone Kairo, Mumbai och Bogotá förtjänar nog titeln eftersom de inte har tillnärmelsevis den kapacitet som behövs för den storleken.
Profilbild
Johannes Lilleberg
433 Inlägg
Ort: Stockholm (Hägersten), Gick med: Januari 2008
Monsterstäder är de ju så till vida att de är stora. Jag såg dokumentären om Mumbai. Den var ganska bra.
Profilbild
Alf .
288 Inlägg
Ort: Wästra Aros, Gick med: Februari 2009
Bombay var intressant med Politiker som försöker bygga vägar och viadukter med mottot "USA har inte bra vägar för att de är rika, utan de är rika för att de har bra vägar." och sedan mannen som fastnade i bilköer med sin motorcykel men ändå längtade efter en bil som det är ännu svårare att ta sig fram med.
Men de hade en fiende, en äldre (nimby?) dam som kämpade i mot vind för att det inte skulle byggas en stor väg utanför hennes fönster, troligtvis bryr hon sig inte så mycket om andra vägbyggen.

Det var lite synd att dokumentären inte visade om Bombay också satsar på spårtrafiks utbyggnader och det var rejält löjligt att alla träd som tas bort på grund av viaduktbygget måste omplanteras någon annanstans som vilkor för världsbankens lån, miljön blev inte precis bättre av det.
Senast ändrad 27 januari 2010 19:12
Profilbild
Rasmus Öhrstig Bratt
533 Inlägg
Ort: Linköping, Gick med: Augusti 2008
Dokumentären om Bombay var intressant. Om svenskar också fick stryk på pendeltåget eller grät glädjetårar över första bilen skulle det vara lättare att förstå "behovet" av Förbifarten.
__________________
Profilbild
Johannes Lilleberg
433 Inlägg
Ort: Stockholm (Hägersten), Gick med: Januari 2008
Missa inte avsnittet "BOGOTÁ CHANGE". Den handlar om hur 2 förbluffande originella borgmästare förvandlar en katastrofstad till en bättre stad. Borgmästarnas metoder är minst sagt lustiga. Antanas Mockus var en gång i tiden mest känd som rektorn som moonade för sina elever. Men förvånande nog blev han några år senare borgmästare i staden. Han gjorde en mängd sociala experiment på invånarna och en del av dem blev lyckade. Bland annat anställde han Clowner som fick till uppgift att uppfostra trafikanterna i staden.
Senast ändrad 5 februari 2010 18:52
Profilbild
Leonardo Frithunanthz
411 Inlägg
, Gick med: Oktober 2007
Suck, Bogotá. Talade de om Transmilenio?

Det börjar bli uttjatat när folk från Bogotá vill försöka göra PR för sin stad och vill framställa den som modern. Transmilenio är en bluff. Sedan vet jag inte direkt om Bogotá är värst något föredöme i något alls, det är ett skräckexempel i byggande. Den staden har verkligen förkärlek för tegelstenar, riktigt illröda sådana. Man skulle tro att de vill bräcka engelska städers gamla kvarter från den industriella revolutionen och sedan vill jag påminna er om att Colombia har något av en pseudo-demokrati. Jag vill då passa på att göra reklam för det politiskt obundna nätverket Colombianätverket som kämpar för mänskliga rättigheter i det landet. Staden är fortfarande ett av Amerikas mest osäkra huvudstäder att vistas i. Och ja, nästan 10 miljoner utan något spårburet system p.g.a. en övermäktig busslobby (bussmaffia, snarare). Vi får se om de bygger det planerade pendeltågsnätet och den planerade första t-banelinjen.
Senast ändrad 5 februari 2010 20:49
Jan Wiklund
1107 Inlägg
Ort: Stockholm (Lidingö samt Limoux), Gick med: Februari 2008
Leo: Skriv mer! Rött tegel är såvitt jag kan förstå varken bra eller dåligt. Colombias allmänna rättsosäkerhet är inte heller något argument för eller emot Bogotás stadsbyggnadssträvanden; man kan ju göra bättre eller sämre ifrån sig i en dålig situation. Vad missar man? Vad gör man dåligt?
Profilbild
Leonardo Frithunanthz
411 Inlägg
, Gick med: Oktober 2007
Jan: Problemet är inte teglet i sig. Problemet är när en hel stad skall se monotont ut. Det är som hela Stockholm med förorter en dag blev i vitt nyfunkis. Eller i parisisk art nouveau. Det är monotonin som är faran. Det blir ingen variation. Jag undrar vad ni Stockholmare skulle säga om Stor-Stockholm såg ut som en enda stor utställning för vit nyfunkis.

Det är inte heller något argument, visst är det så. Men så har jag inte velat uttrycka mig. Du får misstolka det hur du vill och jag tänker inte föra diskussionen där.
Jag stör mig personligen på rättsosäkerheten i landet och att man sedan från Uribe och dennes lakejer försöker hjärntvätta övriga världen om att Colombia skulle vara något slags föredöme i Latinamerika (vilket de är långt, långt, långt, långt ifrån att vara) och ja rentav, något högutvecklat "i-land" (allergisk mot begrepp som i- respektive u-land, men men). Det är fult spel. BRT är en bluff. Alla städer i Latinamerika som har implementerat dem funderar nu på att skaffa t-bana eller så har de redan gjort det nyligen eller för länge sedan. Transmilenio är inte ens fullt utbyggt men redan proppfull(fastän de bygger ut det nästan hela tiden blir den full). Det påminner mig om "black hole theory"(vilken till viss del är). Befolkningen i Bogotá är långt ifrån nöjd med Transmilenio och därmed inte alls så nöjd som Mockus och andra vill påvisa.
Nu vill de bygga 24 km T-bana för en första linje och 3 pendeltågslinjer men jag tror på det när jag har sett det färdigbyggt. Redan på 80-talet erbjöd sig ett japanskt konsortium för att bygga T-bana. De skulle ta hand om kostnaderna och driva det under en viss period (OPS). Det fanns faktiskt fler intressenter från andra delar av världen. Men det blev aldrig av. Under samma period erbjöd sig japanska konsortier till att bygga t-banor eller t-baneliknande system i Asien - och de blev av!

På 90-talet dök BRT-hysterin upp i Bogotá kopierad från Curitiba (som f ö "uppfann" BRT och nu funderar på att bygga ett helt T-banenätverk...) - det däremot gick att implementera! Trots att kostnaderna (inte bara byggande) har skenat iväg och det hade varit mer ekonomiskt som såväl socialt lönsamt att bygga T-bana istället. Man måste förstå att i hela Amerika, inte bara i Latinamerika, finns det en övermäktig busslobby som alltför ofta tar maffialiknande metoder för att nå sitt syfte. Bogotá med förorter har ca 10 miljoner invånare (inget vet egentligen hur många de är).
Bogotá har:

- ingen T-bana
- inget Pendeltåg
- ingen Spårväg eller andra Lokalbanor


Då frågar jag mig hur vissa filmare i väst som gillar att romantisera "de andra" tänker när de väljer ut sina studieobjekt, i det här fallet Bogotá. Hur tänker dem? Romantiserande betackar jag mig för.

Det som är "bra" är att Bogotá har en huvudborgmästare som har hand om en generalplan för hela Storstadsområdet (inte bara kommunen Bogotá) och det skulle funka. Men hur blir det med monotona arkitekturen? Transmilenio-lobbyn?
Vi ser här faran med hur Västra City skulle kunna bli om man lägger fram en hel färdig plan för hela området, istället för att låta det växa fram mer organiskt.
Profilbild
Leonardo Frithunanthz
411 Inlägg
, Gick med: Oktober 2007
Jag kan tillägga att det är den nuvarande borgmästaren som gick till val med parollen "väljer ni mig så bygger jag t-bana!". Han vann. Han är den som är pådrivande i införandet av T-bana och Pendeltåg och han utsätts ideligen för en smutskampanj som inte är av denna planet. Smutskampanjen drivs av Mockus och andra tidigare borgmästare som införde BRT-linjer eller var för det. Den nuvarande borgmästaren är hatad av dessa men mer uppskattad av befolkningen som tydligen valde honom för han ville ha T-bana, medan de andra tjatade på om "Transmilenio".

Och här handlar det inte så mycket om någon höger-vänsterskala när det gäller Bogotá. Den nuvarande borgmästaren skulle man kunna klassa som Socialdemokrat (partiet tillhör socialistinternationalen). Den tidigare borgmästaren (BRT-anhängare) är miljöpartist. Mockus är också miljöpartist. Han före honom är också miljöpartist.
Joel Wennström
13 Inlägg
Ort: Stockholm (Norra Djurgården), Gick med: September 2008
Profilbild
Rasmus Öhrstig Bratt
533 Inlägg
Ort: Linköping, Gick med: Augusti 2008
Med tanke på att Colombia har $5400 i BNP per capita och stora problem med korruption så är Transmilenio ett steg i rätt riktning. Man kan oftast inte börja med tunnelbana och guldplätterade rulltrappor. (Dubai är ett undantag.)

Grejen är väl att det finns flera andra stora städer som är lika fattiga och korrumperade som Bogota som verkar ha lyckats bygga lika bra eller bättre BRT-nät. Bogota verkar ha en medelmåttig utveckling.
__________________

Senast ändrad 8 februari 2010 19:43
Profilbild
Leonardo Frithunanthz
411 Inlägg
, Gick med: Oktober 2007
Rasmus: Ingen här har pratat "om guldplätterade rulltrappor".



Om man tänker efter så spelar pengar en viss roll, men det är inte allt. Om man ser sig om i det latinamerikanska grannskapet så kan man se att landet Dominikanska Republiken som många svenskar har som semestermål, i dess huvudstad Santo Domingo har man förra året invigt stadens första tunnelbanelinje. OPS i och för sig, men den är väldigt modern. Tågen är nytillverkade och normalsnabba, sätena är bekväma och stationerna är enkla och fint utsmyckade. Det är inte något i stil med Moskvas T-bana gällande arkitekturen, men vem kräver det?
De som har legat bakom projektet har varit landets och stadens myndigheter som anlitade Metro de Madrid S.A för att utveckla hela t-banenätet. De hann knappt inviga den första linjen förrän arbetena för linje #2 hade påbörjat. Varför tar jag upp Dominikanska Republiken?

Jo, dels är det ett latinamerikanskt land och dels har landet en befolkning som är flera gånger mindre än den i Colombia. Santo Domingo är ungefär lika stor som Stor-Stockholm medan Bogotá är något mindre än Stor-Paris. Landets BNP är också lägre än Colombias, både totalt som till per capita. Här ser man att det går om man vill.
Profilbild
Johannes Lilleberg
433 Inlägg
Ort: Stockholm (Hägersten), Gick med: Januari 2008
Profilbild
Rasmus Öhrstig Bratt
533 Inlägg
Ort: Linköping, Gick med: Augusti 2008
http://en.wikipedia.org/wiki/Santo_Domingo_Metro

Det är i och för sig imponerande, men de har bara 15 kilometer tunnelbana och 60 000 påstigande per dag. De bygger nya linjer för 480 miljoner SEK per km.

Transmilenio har 84 kilometer bussbanor/bussfiler och 1,6 miljoner påstigande. De bygger nya linjer för 42 miljoner SEK per km.

Om man snabbt vill få ut kollektivtrafiken till så många människor som möjligt, och få ut den till hela stan, så bör man börja med att satsa på gatutrafik.

Bogota verkar bara ha gjort ett misstag. För 42 miljoner per kilometer kunde de ha byggt spårväg och fått dubbelt så hög kapacitet på linjerna. Det skulle ha blivit dyrare att köpa in fordon, men de kan man göra fortlöpande.
__________________

Senast ändrad 9 februari 2010 20:46
Profilbild
Erik Flygare
12 Inlägg
Ort: Stockholm, Gick med: Februari 2009
Avsnittet om Bogota är ju intressant ur fler Yimby-hänseenden än kollektivtrafiken och det var ju satsningen på att göra parker mer tillgängliga och fler. Även omvandla gatusnuttar och torg fyllda med kriminell handel till att bli mer säkra osv. Den biten fick man intrycket av att de två omtalade borgmästarna lyckats med. Antalet mord hade mer än halverats och mkt annat förbättrats. Sedan kan man ju sucka åt transmileno som självklart inte räcker kapacitetmässigt men för dem upplevdes som det mest kostnadseffektiva när de startade från noll/kaos.

Allt är relativt :-)
Jan Wiklund
1107 Inlägg
Ort: Stockholm (Lidingö samt Limoux), Gick med: Februari 2008
Leonardo: Du har absolut rätt om tunnelbanan. Och antagligen om allt det andra också. Det var bara så att ditt avvisande av Bogotá kändes lite för otydligt och snabbt, jag skulle gärna ha velat veta mer om det. Vilket du ju har berättat nu, till viss del.

Det verkar för övrigt nipprigt att miljöpartister är emot spårtrafik, vad säger våra inhemska miljöpartister om det?
Senast ändrad 14 februari 2010 14:52
Profilbild
Johannes Lilleberg
433 Inlägg
Ort: Stockholm (Hägersten), Gick med: Januari 2008
Leo, skriv gärna ett blogginlägg om en eller flera av de städer i Sydamerika du har erfarenhet av. Det skulle vara mycket intressant att få läsa om det.
Profilbild
Rasmus Öhrstig Bratt
533 Inlägg
Ort: Linköping, Gick med: Augusti 2008
Det skulle inte förvåna mig om det helt enkelt finns en busslobby med kopplingar till maffia/organiserad brottslighet. Om bussar var mycket billigare än spårvagn skulle det vara bäst för miljön att bygga bussbanor till att börja med och sedan uppgradera till spårväg och premetr/t-bana successivt.

Bogotas bussbanor kostar (enligt Wikipedias uppgift) ungefär lika mycket per kilometer som Norrköpings spårvägsutbyggnad kostar. Så det finns knappast några miljöskäl att bygga BRT istället för spårväg.
__________________
Porter321 Porter321
1 Inlägg
Ort: Upplands Väsby, Gick med: Juli 2010
Rasmus Öhrstig Bratt skrev:

Det skulle inte förvåna mig om det helt enkelt finns en busslobby med kopplingar till maffia/organiserad brottslighet. Om bussar var mycket billigare än spårvagn skulle det vara bäst för miljön att bygga bussbanor till att börja med och sedan uppgradera till spårväg och premetr/t-bana successivt.

Bogotas bussbanor kostar (enligt Wikipedias uppgift) ungefär lika mycket per kilometer som Norrköpings spårvägsutbyggnad kostar. Så det finns knappast några miljöskäl att bygga BRT istället för spårväg.


Tack för er information i nya ansluta sig och ditt inlägg hjälpa mig.
__________________
Port
Sida 1 av 2
12>

Dokumentärserie: "Cities on speed"

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland Yimby Göteborg:s 6722 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY GÖTEBORG

Yimby Göteborg är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.
 
Vi vill att Göteborg ska växa och utvecklas som stad.

Idag byggs det för lite, för dyrt, för glest och för tråkigt. Det måste vi ändra på.

Yimby Göteborg vill ta fasta på de fungerande, levande och roliga stadsmiljöer som redan finns i Göteborg (t.ex. Långgatorna) och bygga mer, mycket mer, på det viset.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga dyra, likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett systemfel som måste rättas till.

Yimby Göteborg vill vara en positiv och konstruktiv röst i debatten, inte bara analysera problemen utan också diskutera möjligheterna. Det är vad Yimby handlar om!


Yimby Göteborg på Twitter

Göteborgsregionens folkmängd
20 Augusti 08:39 av Matthias H.
Gratis illustrationsprogram?
11 Mars 04:44 av Huai Chuan
VÄSTLÄNKEN OCH ALTERNATIVEN
15 Februari 2019 15:57 av Mikael Bigert