Utskrift från gbg.yimby.se
....

Uppmuntrade i vår närhet, alt: "de(t) närmar sig!"

Profilbild
Johan Eriksson
342 Inlägg
Ort: Stockholm, Gick med: Februari 2008
Off-track då det inte rör Sthlm men väldigt på spåret om man blickar framåt sommaren här hemma med....

Video: http://www.bt.no/nyheter/lokalt/Banet-seg-vei-102..

Mer info: http://www.bybanen.no/

Första nya systemet i Norden där en innerstadsspårvägslinje lagts ned (denna 31.12.1965) för att nu återuppstå i identisk sträckning! (-och ännu längre i etapper)

Alltså 2 öppningsdatum för nya/förlängda moderna spårvägslinjer att hålla reda på när ljuset återvänt... -Grattis Bergen! ;-)
Senast ändrad 15 februari 2010 21:09
Profilbild
Rasmus Öhrstig Bratt
533 Inlägg
Ort: Linköping, Gick med: Augusti 2008
Sträckningen må vara gammal, men vagnarna och stationsdesignen ser ut att vara modern och bra.

Jag tror att det blir hela tre förlängda spårvägslinjer som öppnar i sommar i Norden: Stockholm, Bergen och Norrköping.
__________________
Profilbild
Johan Eriksson
342 Inlägg
Ort: Stockholm, Gick med: Februari 2008
Du har helt rätt Rasmus, det är tre spv-öppningar i sommar låt vara att bara två av dem innebär helt ny reguljär och modern trafik. Intressant att notera är att den redan befintliga museilinjen i Bergen redan inspirerat till tre nya förlängningar och som inte är samprojekterade med den nya Bybanen utan kan stå på egna ben som ett möljövänligt och mycket ytsnålt alternativ på de smala gatorna i Sentrum!:

http://www.besporvei.net/pdf_filer/bt_20071107_side38_39.pdf

och: http://www.besporvei.net/pdf_filer/bt_20071109_Trikkens_gjenskomst.pdf

Båda spårvägarna har samma spårvidd och kan i teorin köra på varandras linjer men de har olika trafikuppgifter. "Bybanen" är en lång stomlinje från Sentrum via de sydostliga stadsdelarna och senare förorter för att sluta vid Flygplatsen (när linjen är färdigbyggd), medan museitrikken är betydligt mer "lokal" i innerstan och mestadels på enkelspår med mötesspår.

Bygger man så pass enkelt och i den mindre skalan blir det inte heller lika dyrt och det finns nu gott om exempel globalt där olika storlekar och generationer spårvagnar samtrafikeras och uppskattas för olika kvalitéer. Lissabon och Porto är såna exempel och i Portland USA har man nya mindre ledvagnar på en större slinga i downtown och sedan tvärbaneliknande större ledvagnar på flera förortslinjer för de olika trafikuppgifterna. Kanske även Bergen snart sällar sig till skaran av parallela (men förbundna) nät....

PS Gillar din T-Ringvägen Rasmus ;-)
Senast ändrad 15 februari 2010 21:55
Profilbild
Rasmus Öhrstig Bratt
533 Inlägg
Ort: Linköping, Gick med: Augusti 2008
Norrköping kommer snart skrota sina gammeldags icke-låggolvsvagnar om jag förstår saken rätt. Även Göteborg kommer väl snart göra debut som modern spårvagnsstad (när sista icke-låggolvsvagnen är tagen ur trafik). Jag utgår från att Göteborg skrotar sina gamla vagnar nu när de får leverans av moderna vagnar.

Stockholm är faktiskt den enda spårvägsstaden i Sverige som kör med 100% modern materiel. Bortsett från Lidingös spårvagnar. Lidingö ligger ju inte riktigt i Stockholm, heller...
__________________

Senast ändrad 16 februari 2010 00:25

Uppmuntrade i vår närhet, alt: "de(t) närmar sig!"

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland Yimby Göteborg:s 6740 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY GÖTEBORG

Yimby Göteborg är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.
 
Vi vill att Göteborg ska växa och utvecklas som stad.

Idag byggs det för lite, för dyrt, för glest och för tråkigt. Det måste vi ändra på.

Yimby Göteborg vill ta fasta på de fungerande, levande och roliga stadsmiljöer som redan finns i Göteborg (t.ex. Långgatorna) och bygga mer, mycket mer, på det viset.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga dyra, likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett systemfel som måste rättas till.

Yimby Göteborg vill vara en positiv och konstruktiv röst i debatten, inte bara analysera problemen utan också diskutera möjligheterna. Det är vad Yimby handlar om!


Yimby Göteborg på Twitter