Lägger in ett inlägg om höghus här igen.
Var nydligen på en föreläsning där det diskuterades att bygga upp städer. Mycket intressant föreläsning då det framkom att intresset av att bygga högre än närliggande hus inte alls var stort från politikernas sida i stan (mest mot var Socialdemokraterna, där det även framkom varför Behrn Tower inte byggdes i Örebro 2005, skrämmande information! Jag återkommer med det senare i inlägget).
Den absolut största anledningen varför arkitekturen i Sverige är så otroligt (i mina ögon) klapprutten är på grund av politikernas vilja, eller snarare ovilja att spendera pengar. Miljön har inte längre så stor betydelse (vilket också kan läsas i en mängd artiklar på www.drudgereport.com).
Man VILL inte spendera mångmiljoner på att bygga stora komplex i Sverige, man anser att det är för dyrt. Pengar borde spenderas på annat sätt. Man argumenterar för att bygga stora och i synnerhet höga hus är bara en skrytfaktor. Den är bara en "penisförlängare" som Jonas Karlsson (s) sade...
Sverige har så mycket mark, så vi behöver inte bygga höga hus.
Jag argumentar för det här;
Ja, Sverige har mycket mer mark än många andra länder i Europa, men det finns mycket sand i Dubai också så att säga.
Allt handlar egentligen om att bygga Symboler. Att bygga stora höga hus är ett tecken på framgång. Ett tecken på Vilja.
Vi byggde världens högsta hus i den här delen av världen, när vi drev utvecklingen och var den del i världen som byggde utveckling. Sen flyttade utvecklingen av arkitektur till USA, tills Willis Tower byggdes för cirka 40-50 år sedan. Efter det har inte heller USA byggt något stort, imponerande hus heller. Nu byggs de i den del av världen som driver utveckling. Jag pratar om Kina, Arab Emiraten och Sydost Asien. Måste Europa driva utvecklingen av världen för att Sverige skall kunna bygga imponerade byggnader på samma sätt som vi gjorde för hundra år sedan då Sverige var på den tidens mått Långt fram i utvecklingen.
Att bygga ett högt hus är egentligen 2 saker.
För det första krävs Ny Teknik. För att kunna bygga högre hus kan man inte använda tekniken som användes på 50-talet.
Dagens hus är lika höga som de som byggdes på 50-talet, och tekniken behöver ju då inte utvecklas efterom huset står kvar där ändå. Man nöjer sig alltså med att tillämpa den teknik som har funnits i 50 år istället för nytänkande "top of the line". Nyskap istället för Kunskap!
För det andra är det ett tecken på drömmar. Bygger man något som drar till sig uppmärksamhet, drar man till sig verksamheter. Man drar till sig folk. Det blir alltså en expansion av stad när en symbol byggs.
Se bara på Krämaren (fula kartongerna i cetrala Örebro) hur den drog till sig verksamhet och befolkning. Och på den tiden var Krämaren en imponerande byggnad.
Den byggdes med en teknik som även Behrns två höghus byggdes med. Det är 50 års mellanrum mellan byggnaderna, men tekniken har inte förändrats alls. Är det bara jag som reagerar på det?
Nya ståtliga byggnader är tecken på drömmar och framgång! Jag anser att Sverige har tappat sin förmåga att drömma.
(Visst har vissa byggnader stickt ut lite, läs TT eller Kistakomplexen, men i allmänhet byggs det inte mycket sånt).
Det finns massvis med förslag som genom åren blivit nedklubbade i sista stund. I Örebro har vi främst två vad jag kan komma på, projekt som varit NySkap och Nytänkande, men som helt enkelt inte vågades satsa på av outgrundliga anledningar.
Stadsdelen Ladugårdsängen i Örebro var från början tänkt som en gigantisk pyramid. Skulle innehålla flera tusen kvadratmeter affärer i botten. Flera tusen kvadratmeter kontorsutrymmen. Flera tusen bostadsutrymmen. Men förslaget lades ner, och blev det som är Ladugårdsängen idag. 4-5 våningars punkthus utan någon som helst modern arkitektur. Jag blir mörkrädd!
Det andra förslaget som klubbades ner är Behrn Tower. Ett höghus på 100 meter som ses som väldigt högt i Örebro-mått mätt (mät Krämaren 50m).
Detaljplaner var färdiga, man hade till och med skyltat upp och ställt stängsel runt kvarteret då (s) politiker i Örebro vägrade säga ja på grund av följande;
* Huset är för högt
* Den ansågs vara orättvist mot övriga samhället att folket som bodde i huset skulle ha möjligheten att ringa ner till receptionen att boka saker och ting. Man ansåg att det var för stor skillnad i klasser på folket. Fattigare personer runt om i stan aldrig skulle kunna få möjligheten till detta medans rikare personer kunde det
Den sista punkten tycker jag är sandlåde-nivå. Här sa alltså (s) att en symbol som Behrn Tower inte får byggas på grund av klassskillnader.
Vad håller på att hända? Vart är Sverige på väg? Jag blir mörkrädd!
Nu har förslag i Örebro kommit fram igen på byggnader som sticker ut Lite från mängden. Läs inläggen ovan, Skrapan (som tydligen kallas Telia-skrapan), Behrns glashotell och Behrns nya 16-våningshus. Det är inga världsnyheter, det är ingen unik arkitektur som tillämpas, MEN byggnaderna kommer att bli nya symboler och därmer ger ny framgång till staden Örebro!