Utskrift från gbg.yimby.se
....

> Infrastruktur
 > Övrigt

Går det att göra kollektivtrafiken mindre sårbar?

Sida 1 av 2
12>
Profilbild
Tore Kullgren
972 Inlägg
De senaste dagarna har en stor del av spårtrafiken i Stockholm stått stilla eller varit kraftigt försenad.

Finns det några bra sätt att göra kollektivtrafiken mer tillförlitlig?

Fler tvärförbindelser? Storskalig överdäckning av spår?
Niklas Öhrström
2101 Inlägg
, Gick med: Januari 2008
http://design.sl.se/bidrag/

Det pågår en designtävlin vad gäller Accesskorten. Jag tog tillfället i akt att lämna ett bidrag som tydligt visar behovet av utbyggd t-bana. Tyvärr blir det suddigt.
2101 Inlägg
Så här skulle det sett ut, men vid uppladdning drogs upplösningen ner på ett otillfredsställande sätt

Bilden visas nedskalad. Klicka på bilden för att se den i fullstorlek.

Senast ändrad 6 februari 2011 14:43
Anders Norén
408 Inlägg
Niklas Öhrström skrev:

Så här skulle det sett ut, men vid uppladdning drogs upplösningen ner på ett otillfredsställande sätt

Rita gärna in nätet geografiskt också - jag tycker det finns en del frågetecken vad beträffar linjedragningen.
2101 Inlägg
Det var inte tänkt som ett specifikt förslag, utan på hur det skulle kunna sett ut med mer framsynta politiker med vilja.

Frågetecknet är svängen ljusgrön linje tar mellan Rinkeby och Spånga. Nu ser jag ju också att den linjen skulle kunna förlängas till Kungens kurva (i förbifarten )
972 Inlägg
Jag har sagt det förut, men jag anser att en spårväg Slussen-Norrmalmstorg skulle vara det snabbaste och mest kostnadseffektiva sättet att lösa Stockholms just nu värsta flaskhals.

Senast ändrad 6 februari 2011 17:15
Profilbild
Niklas Öhrström
2101 Inlägg
Problemet är ju att Slussen kommer att rivas, eller kanske mer troligt: kommer riva sig självt.
972 Inlägg
Man kan gärna börja med att dra spårvägen till Räntmästartrappan, innan nya Slussen blir färdig.
Niklas Öhrström
2101 Inlägg
Anders Norén skrev:

Rita gärna in nätet geografiskt också - jag tycker det finns en del frågetecken vad beträffar linjedragningen.

Ok så här skulle det väl bli.
-Blå dragningar visar befintliga tunnelbanespår (dubbelriktade)
-Svarta dragningar visar tvärbanor och Saltsjöbana uppgraderade till t-bana (dubbelriktade, utaom vid Saltsjöbadsslingan som är enkelriktad).
-Rosa dragningar är helt nya sträckningar (dubbelriktade)

-Svarta punkter visar befintliga stationer
-Lila punkter visar befintliga stationer som på något sätt byggts ut.
-Röda punkter visar förslag på helt nya stationer.

Här räknat på det lite och ser att 17 av stationerna kommer ha byte till pendeltåg (om pendeltågsstationer byggs vid Solvalla, Tomteboda och Rågsved/Högdalen, annars blir det byte vid "bara" 14 stationer, vilket kan jämföras med dagens 3 (sic!)).

342 Inlägg
@Anders Norén: Din karta är bra och genomtänkt

+

= delar vissa sträckor men så är det problemet med de olika plattformshöjderna och bredden på vagnarna som förvisso går att lösa....
Anders Norén
408 Inlägg
Johan Eriksson skrev:

+

= delar vissa sträckor men så är det problemet med de olika plattformshöjderna och bredden på vagnarna som förvisso går att lösa....

Niklas Öhrström i och för sig. Men tack i alla fall.

Senast ändrad 8 februari 2011 22:18
Profilbild
Johan Eriksson
342 Inlägg
Tack till er båda även om Medis saknas
Profilbild
Niklas Öhrström
2101 Inlägg
Johan Eriksson skrev:

Tack till er båda även om Medis saknas

Det finns ju en tanke med att ta bort den stationen. Eftersom nätet blir större vill man ju undvika att stanna på alla möjliga platser och avkrokar.
2101 Inlägg
Johan Eriksson skrev:

+

Hmmm, nja.. Tanken var ju att konvertera alla Tvärbanor/light rail till T-bana, precis som man har gjort med gröna linjen. Det blir förstås ett stort överskott på A32:or. De förpassas lämligen till Nockebybanan som därmed får täta turgångar och därför motiverar en kraftig förtätning/urbanisering på den sträckningen.
2101 Inlägg
En nackdel visar sig om man tittar på kartan men fokuserar en meter bakom bilden. Då främträder det faktum att nätet förskjuter de centrala regiondelarna nordvästerut.

Fast det gör ju även RUFS:en...
Profilbild
Niklas Öhrström
2101 Inlägg
Trevlig karta. Vad gäller pendeltågen skulle man kunna dra en linje från Älvsjö direkt till Fittja och sedan station vid Norsborg (med eventuellt fortsättning till Ekerö C) Gillar tvärlinjen Fruängen-Sätra-Vällingby-Spånga-Rinkeby-Kista-Helenelund osv

Vad visar de kurvade linjerna?

Senast ändrad 9 februari 2011 18:04
Anders Norén
408 Inlägg
Niklas Öhrström skrev:

Trevlig karta. Vad gäller pendeltågen skulle man kunna dra en linje från Älvsjö direkt till Fittja och sedan station vid Norsborg (med eventuellt fortsättning till Ekerö C)

FRODO-paketet föreslog en linje från Älvsjö, via station i Kungens Kurva, till Masmo och konvertering av t-banan genom norra Botkyrka till pendeltåg. På så vis kapades restiden rejält.
Niklas Öhrström skrev:

Trevlig karta.

Tack! Den är lite slarvig. Här är den nyaste:

Niklas Öhrström skrev:

Vad gäller pendeltågen skulle man kunna dra en linje från Älvsjö direkt till Fittja och sedan station vid Norsborg (med eventuellt fortsättning till Ekerö C)

Jo. Norsborg är ju så överdrivet långt borta.
Niklas Öhrström skrev:

Gillar tvärlinjen Fruängen-Sätra-Vällingby-Spånga-Rinkeby-Kista-Helenelund osv

Mmm. En tågring är nog det bästa man skulle kunna göra just nu. Speciellt mot Billism.
Niklas Öhrström skrev:

Vad visar de kurvade linjerna?

Båtpendeln.

(Edit: Den limegröna grejen som svischar runt är Spårväg syd. Alla stationer är inte utsatta dock, och vissa har satts ut till några av mina påhittade stationer (t.ex. Långbro istället för Långbropark).)

Svarta stationer betyder att det är en bytesstation. Svarta linjer betyder att det är en sträcka som trafikeras av två olika linjer (t.ex. Fridhemsplan-Stadshagen, rosa linjen och blå linjen).

-

Jag uppskattar verkligen all konstruktiv kritik
Senast ändrad 10 februari 2011 18:53
Yared Afework
5 Inlägg
(Ursäkta för att jag skrivit två inlägg direkt efter varandra)

Nyaste:

Kom ihåg att det finns olika storlekar av stationer i kollektivtrafiken. I vissa fall har jag bytit ut två stationer mot en station.

*Grönan
+Sköndal
-Hagsätragren

*Rödan
+Segeltorp, Kungens Kurva
-Fittja - Norsborg

*Blåan
+Slussen, Rosenlund (Södra Station), Valla Torg, Östberga, Solberga, Långbro, Långsjö; Folkungagatan, Henriksdal, Sickla (f.d. Sickla & Nacka stationerna), S. Järla, Nacka (Nacka Forum)

*Pendeltågen (Lila)
+Slussen, Ekerö C, Norsborg - Fittja, Täby C, Åkersberga, Odenplan (Citybanan)
-Södra Station, Karlberg

*Rosan (Ny!)
+Hagsätra - Skanstull, Rosenlund, Hornstull, Fridhemsplan, Stadshagen, Karolinska, Norra Station, Odenplan, Tekniska Högskolan, Norra Djurgården, Hjorthagen, Ropsten

*Gulan (Ny!)
+Skarpnäck, Gubbängen, Högdalen, Älvsjö, Långbro, Fruängen, Sätra, Vällingby, Spånga, Rinkeby, Kista, Helenelund, Danderyd Sjukhus, Ropsten, Nacka

*Brandgulan (Ny!)
+Tyresö, Älta, Skarpnäck, Gullmarsplan, Nacka, Gustavsberg, Lemshaga, Ålstäket, Hemmesta

*Nackabanan (Nytt! namn på Saltsjöbanan)
+Nacka, Nacka Strand/Jarlaberg, Ektorp, Skuru, Bjöknäs, Skottvalla, Orminge C, Östra Orminge; Trädgårds Vägen, Lännersta, Boo Gård
-Lillängen, S. Järla, Sickla, Henriksdal, Slussen

*Tvärbanan
+Henriksdal, Kvarnholmen; Johannesfred, Karlsbodavägen, Bällsta Bro, Sundbyberg, Solna Business Park, Solna C, Solna Station (Solnagren); Kistagren?

*Roslagsbanan
+Näsbypark -> Täby C, Danderyd Sjukhus
-Tibble, Stocksund, Universitet, Stockholms Östra, Mörby Station

*Spårväg Syd
+Älvsjö, Långbro, Fruängen, Skärholmen, Kungens Kurva, Masmo, Flemingsberg; m.m "småstationer".

*Båtpendel (Är egentligen som bussar men jag har med dem iaf)
+Näsby Park, Ropsten, Henriksdal, Gamla Stan, Rådhuset, Hornstull, Kristineberg, Västra Skogen, Johannesfred; Gåshagga Brygga/Lidingö, Vaxholm, Gustavsberg, Boo Gård, Fisksätra, Skuru, Nacka Strand (Jarlaberg), Stora Essingen, Nockeby, Sätra, Ekerö, Tyresö Strand, Erstaviksbadet, Saltsjöbaden, S. Duvnäs, S. Järla, Sickla Kaj, Gullmarsplan
Senast ändrad 13 februari 2011 13:16
Sida 1 av 2
12>

> Infrastruktur
 > Övrigt
Går det att göra kollektivtrafiken mindre sårbar?

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland Yimby Göteborg:s 6712 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY GÖTEBORG

Yimby Göteborg är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.

Vi vill att Göteborg ska växa och utvecklas som stad.

Idag byggs det för lite, för dyrt, för glest och för tråkigt. Det måste vi ändra på.

Yimby Göteborg vill ta fasta på de fungerande, levande och roliga stadsmiljöer som redan finns i Göteborg (t.ex. Långgatorna) och bygga mer, mycket mer, på det viset.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga dyra, likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett systemfel som måste rättas till.

Yimby Göteborg vill vara en positiv och konstruktiv röst i debatten, inte bara analysera problemen utan också diskutera möjligheterna. Det är vad Yimby handlar om!

Yimby Göteborg på Twitter