Utskrift från gbg.yimby.se
....

> Infrastruktur

International Rail Travel -- you're doing it wrong

Profilbild
Daniel Jonsson
144 Inlägg
Jag är för tillfället fast i London pga askmolnet. I princip kan man härifrån åka Eurostar - Thalys - ICE (+vanligt tåg) till Köpenhamn och fortsätta med den svenska museijärnvägen till Stockholm. Det råkar jag veta, eftersom jag läser osunt mycket om tåg.

Hur tar man reda på det annars? Och även när man vet om den är det lite helvetiskt. Resan går inte att boka i sin helhet, och få anslutningar passar så bra. Priserna är höga och varierar mycket. Få saker håller konsumenter borta så bra som höga och oförutsägbara priser.

Det är verkligen som om branschen vill ge bort all internationell trafik till flygbolagen och nu högst motvilligt accepterar att ta hand om en liten del. Visste ni till exempel att om man försöker boka St Pancras - Köln med Thalys så förklarar sajten artigt att det går bra, men att man inte kan få ebiljett utan måste hämta ut den på pappersbiljett -- I FRANKRIKE. Jag läste det först på franska, utgick från att jag missuppfattade, bytte till engelska men nej, det är så det är. Kanske går det att lösa om man pratar med en verklig människa nånstans, men det går ju inte i dagsläget.

Nej utöver att bygga ut nätet så behöver tågbranschen skärpa sig rent allmänt och kanske erbjuda sina tjänster till försäljning på ett sätt som kan appellera även till folk som inte har uttömt alla andra alternativ. Inte ens när man är på det berömda europeiska höghastighetsjärnvägsnätet fungerar det.

Finns det några initiativ som jobbar på problemet? Jag vet att deutsche bahn kan hitta en del internationella rutter i sin reseplanerare, men det går sällan att få ett pris, än mindre boka.
Profilbild
Johannes Lilleberg
433 Inlägg
Hej hur går det. Har du kommit hem ännu?
Profilbild
Anders Gardebring
3339 Inlägg
Jag läste något om att det finns ett initiativ att starta ett samarbetsorgan i stil med det som flyget har (och som ironiskt nog SJ inte är med i).
Minns inte alls detaljerna nu dock..
28 Inlägg
Om jag köper mina resor på bahn.de så kan jag åka med familjen för 240 euro t/r Linköping - Munchen med nattåg genom tyskland, bokar jag i Sverige hamnar jag aldrig under 6000kr av nån märkligt anledning. Dessutom tillåter DB 10 minuters bytestid på Köpenhamn medan SJ kräver en timme.
Profilbild
Harald Enoksson
104 Inlägg
För den som ännu inte hittat det: www.seat61.com. Lite irriterande att allt utgår från att man åker från England, men likväl en guldgruva av information.

Har själv inte flugit sen 2007
Pelle Arvidson
4 Inlägg
Jag flyger ofta till Berlin, med tåg tar det för lång tid. Jag vill inte åka 8 timmar fram och tillbaka - det är för mycket. Men jag också köpte på DB och det var billigare än på SJ. De pengar som sparas du kan investera vid Zalando.
Senast ändrad 26 april 2012 15:46
Anders Norén
408 Inlägg
David Johansson skrev:

Jag är för tillfället fast i London pga askmolnet. I princip kan man härifrån åka Eurostar - Thalys - ICE (+vanligt tåg) till Köpenhamn och fortsätta med den svenska museijärnvägen till Stockholm. Det råkar jag veta, eftersom jag läser osunt mycket om tåg.

Hur tar man reda på det annars? Och även när man vet om den är det lite helvetiskt. Resan går inte att boka i sin helhet, och få anslutningar passar så bra. Priserna är höga och varierar mycket. Få saker håller konsumenter borta så bra som höga och oförutsägbara priser.

Det är verkligen som om branschen vill ge bort all internationell trafik till flygbolagen och nu högst motvilligt accepterar att ta hand om en liten del. Visste ni till exempel att om man försöker boka St Pancras - Köln med Thalys så förklarar sajten artigt att det går bra, men att man inte kan få ebiljett utan måste hämta ut den på pappersbiljett -- I FRANKRIKE. Jag läste det först på franska, utgick från att jag missuppfattade, bytte till engelska men nej, det är så det är. Kanske går det att lösa om man pratar med en verklig människa nånstans, men det går ju inte i dagsläget.

Nej utöver att bygga ut nätet så behöver tågbranschen skärpa sig rent allmänt och kanske erbjuda sina tjänster till försäljning på ett sätt som kan appellera även till folk som inte har uttömt alla andra alternativ. Inte ens när man är på det berömda europeiska höghastighetsjärnvägsnätet fungerar det.

Finns det några initiativ som jobbar på problemet? Jag vet att deutsche bahn kan hitta en del internationella rutter i sin reseplanerare, men det går sällan att få ett pris, än mindre boka.

Det här är väl en tjänst och en resa som är ungefär lika efterfrågad som "Stockholm-Malmö enbart med länstrafiken". Kortare resor över statsgränser kan förbättras, men inte ens om biljetterna kostade 100 kronor och bokades med 1 klick skulle folk välja tåget på 27-timmarsresan, eller vad det nu tar, mellan Stockholm och London. Resnördarna skulle förstås prova, men det gör de redan i dagens situation. Liksom de provar Stockholm-Malmö med enbart länstrafik bara för att det går.
Det finns många goda anledningar att ta tåget till kontinenten: Miljöskäl, flygskräck, högre flygpriser i framtiden, kanske att man föredrar att se annat än moln när man tittar ut genom fönstret. De flesta svenskar bor också närmare en järnvägsstation än en internationell flygplats.

Den som knåpar ihop en sådan här tjänst har nog framtiden tryggad.
Anders Norén
408 Inlägg
Herbert Tingesten skrev:

Det finns många goda anledningar att ta tåget till kontinenten: Miljöskäl, flygskräck, högre flygpriser i framtiden, kanske att man föredrar att se annat än moln när man tittar ut genom fönstret. De flesta svenskar bor också närmare en järnvägsstation än en internationell flygplats.

Den som knåpar ihop en sådan här tjänst har nog framtiden tryggad.

Självklart. Men kanske inte till London. Ur skandinavisk synvinkel är den viktigaste förbättringen att få igång nattågstrafik över Öresundsbron, utan den blir tågresor till kontinenten bara ett jobbigt pussel med femtielva byten alternativt låååååånga dagresor. Någonstans vid 8 timmar går smärtgränsen för en dagtågsresa och mer än ett byte är det få som accepterar.

> Infrastruktur
International Rail Travel -- you're doing it wrong

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland Yimby Göteborg:s 6740 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY GÖTEBORG

Yimby Göteborg är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.

Vi vill att Göteborg ska växa och utvecklas som stad.

Idag byggs det för lite, för dyrt, för glest och för tråkigt. Det måste vi ändra på.

Yimby Göteborg vill ta fasta på de fungerande, levande och roliga stadsmiljöer som redan finns i Göteborg (t.ex. Långgatorna) och bygga mer, mycket mer, på det viset.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga dyra, likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett systemfel som måste rättas till.

Yimby Göteborg vill vara en positiv och konstruktiv röst i debatten, inte bara analysera problemen utan också diskutera möjligheterna. Det är vad Yimby handlar om!

Yimby Göteborg på Twitter

Högbana i Göteborg?
2 Juni 2024 20:05 av Hans Jörgensen
Nytt hotell på Vasagatan 22
19 Januari 2024 14:08 av Sebastian Dahl
Welthauptstadt Germania vs. Berlin
6 Juli 2023 11:50 av Carl S
Uthyrningsdel
21 April 2023 15:51 av Gregor Fulemark
Göteborgsregionens folkmängd
10 November 2022 13:47 av Matthias H.