David Johansson skrev:
Jag är för tillfället fast i London pga askmolnet. I princip kan man härifrån åka Eurostar - Thalys - ICE (+vanligt tåg) till Köpenhamn och fortsätta med den svenska museijärnvägen till Stockholm. Det råkar jag veta, eftersom jag läser osunt mycket om tåg.
Hur tar man reda på det annars? Och även när man vet om den är det lite helvetiskt. Resan går inte att boka i sin helhet, och få anslutningar passar så bra. Priserna är höga och varierar mycket. Få saker håller konsumenter borta så bra som höga och oförutsägbara priser.
Det är verkligen som om branschen vill ge bort all internationell trafik till flygbolagen och nu högst motvilligt accepterar att ta hand om en liten del. Visste ni till exempel att om man försöker boka St Pancras - Köln med Thalys så förklarar sajten artigt att det går bra, men att man inte kan få ebiljett utan måste hämta ut den på pappersbiljett -- I FRANKRIKE. Jag läste det först på franska, utgick från att jag missuppfattade, bytte till engelska men nej, det är så det är. Kanske går det att lösa om man pratar med en verklig människa nånstans, men det går ju inte i dagsläget.
Nej utöver att bygga ut nätet så behöver tågbranschen skärpa sig rent allmänt och kanske erbjuda sina tjänster till försäljning på ett sätt som kan appellera även till folk som inte har uttömt alla andra alternativ. Inte ens när man är på det berömda europeiska höghastighetsjärnvägsnätet fungerar det.
Finns det några initiativ som jobbar på problemet? Jag vet att deutsche bahn kan hitta en del internationella rutter i sin reseplanerare, men det går sällan att få ett pris, än mindre boka.
Det här är väl en tjänst och en resa som är ungefär lika efterfrågad som "Stockholm-Malmö enbart med länstrafiken". Kortare resor över statsgränser kan förbättras, men inte ens om biljetterna kostade 100 kronor och bokades med 1 klick skulle folk välja tåget på 27-timmarsresan, eller vad det nu tar, mellan Stockholm och London. Resnördarna skulle förstås prova, men det gör de redan i dagens situation. Liksom de provar Stockholm-Malmö med enbart länstrafik bara för att det går.