Johan Eriksson skrev:
Christoffer:
"Varför skulle man inte cykla på vintern?" -men snälla tänk efter lite:
Du kanske är gammal och har ont i benen, har rullstol, är handikappad, har barnvagn eller inte har lust med en massa kassar i blåsiga smällkalla vintern, eller man kanske inte ens har en cykel!
Håller helt med dig i ditt första stycke om balkbanornas nackdelar men sen gör du som Erik och tror att en cykel är ett fullvärdigt alternativ till balkbanor för
alla. Det är fortfarande vansinnigt att ställa dessa mot varandra och man kan inte vara så fokuserad på detta hälsotänkande att man exkluderar en stor grupp, det är inte seriöst resonerat i en 2-miljonersstad!
Jag har tänkt efter lite och jag har inte heller påstått att det är en lösning för allt. Vad jag däremot faktiskt skriver är att många fler skulle kunna cykla, både på sommaren och på vintern. Och jag är fullständigt allvarlig när jag hävdar att de som starkast propagerar mot vintercykling är de som inte testat själva. Men som du kanske ser i mitt inlägg skriver jag att cykling bara är en lösning, gång en annan, kollektivtrafik ytterligare en, osv. Däremot tror jag inte spårbilarna är en del av lösningen. Tvärtom är det ju snarare spårbilsförespråkare som brukar påstå att de ska lösa alla våra problem, oavsett karaktär.
Dessutom har jag inte nämnt hälsofrågor alls i mitt resonemang, det är du som gör. Vad gäller tillgänglighet är det väl både enklare och billigare att skaffa en cykel, promenera, åka spårvagn/trådbuss/tunnelbana/valfri kollektivtrafik än att köpa bil och ta körkort, eller vänta i 50 år på att spårbilssystemet skall vara såpass utbyggt att det eventuellt uppfyller våra mest basala tansportbehov? Att dessutom satsa på trafikslag som inte uppmuntrar till millånga resor har också det goda med sig att det kommer att öka förutsättningarna för närservice. Visst, att cykla 15 km till närmaste ICA Maxi/COOP Extra/etc i regn kanske inte är så roligt men 3 km till ett fungerande lokalcentrum kanske funkar? Det är ju just de grupper du räknar upp som lider mest av att vi tvingas resa så långt i bil för att uppfylla våra vardagsärenden. Det handlar helt enkelt om att göra saker tillgängligt. (nu hamnade vi lite utanför ämnet men det hänger ihop, spårbilar är, som jag ser det, bara en moderniserad dröm om bilsamhället)
Vad gäller frågan om att ställa trafikslagen mot varandra håller jag med dig i princip. Problemet är bara att spårbilarna i första hand alltid kommer att ställas mot annan kollektivtrafik och icke-motoriserade transportslag, det är jag övertygad om. Det finns då en uppenbar risk att de kommer att vara en gigantisk gökunge i politikernas famn. Fokus och resurser läggs på spårbilar för att öka kollektivtrafikens status istället för att rusta upp det befintliga och satsa på väl beprövade system. Samtidigt byggs motorvägar och villamattor ut i oförminskad takt, för bilar måste vi ju ändå ha, eller hur?
Jag menar därför, tvärtom, att det, i en 2-miljonersstad, inte är seriöst att förespråka ett alternativ som uppenbarligen har så många brister och som är fullständigt otestat. Detta, precis som jag skriver i inlägget ovan, när det dessutom finns fungerande alternativ på banan. Därmed, återigen, inte sagt att cykeln enkom skulle utgöra detta fungerande alternativ.
Senast ändrad 10 maj 2010 22:11