Utskrift från gbg.yimby.se
....

> Städer

Nytt operahus på Kungsgatan!

Christer Berg
5 Inlägg
Jag har kommit på en oerhört bra idé! Bygg ett högklassigt operahus på Kungsgatan -- snett mitt emot nya Kungsbrohuset (http://www.kungsbrohuset.se/), mellan SJ:s ledningscentral och Klarakanalen. Låt Frank Gehry eller danska byrån BIG rita ett spektakulärt hus som sträcker sig från Kungsgatan ner till vattnet. Det skulle till och med kunna sträcka sig ut över vattnet.

Ett perfekt centralt läge för ett nytt operahus.
Christer Berg
5 Inlägg
Efter att ha funderat lite ytterligare föreslår jag att SJ:s (eller det är Banverkets kanske) ledningscentral rivs och flyttas till en ny fastighet bredvid (överdäckad spåren). Se bild.

Bilden visas nedskalad. Klicka på bilden för att se den i fullstorlek.

Profilbild
Patric Nilsson
510 Inlägg
, Gick med: Januari 2008
Bra förslag, men då måste någon nog stoppa ombyggnaden av Banverkets ledningscentral. Gehry eller Calatrava vore mina favoriterarkitekter för nytt operahus.
Jag ska kolla hur långt fram i processen ledningscentralen befinner sig. Calatrava, mycket ok! Men även Zaha Hadid borde få en chans. Bifogar en volymskiss.

Kan Yimby utlysa en arkitekttävling?

Bilden visas nedskalad. Klicka på bilden för att se den i fullstorlek.

Christer Berg
5 Inlägg
Jag tar gärna emot tips om politiker att uppvakta.

> Städer
Nytt operahus på Kungsgatan!

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland Yimby Göteborg:s 6740 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY GÖTEBORG

Yimby Göteborg är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.

Vi vill att Göteborg ska växa och utvecklas som stad.

Idag byggs det för lite, för dyrt, för glest och för tråkigt. Det måste vi ändra på.

Yimby Göteborg vill ta fasta på de fungerande, levande och roliga stadsmiljöer som redan finns i Göteborg (t.ex. Långgatorna) och bygga mer, mycket mer, på det viset.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga dyra, likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett systemfel som måste rättas till.

Yimby Göteborg vill vara en positiv och konstruktiv röst i debatten, inte bara analysera problemen utan också diskutera möjligheterna. Det är vad Yimby handlar om!

Yimby Göteborg på Twitter

Högbana i Göteborg?
2 Juni 20:05 av Hans Jörgensen
Nytt hotell på Vasagatan 22
19 Januari 14:08 av Sebastian Dahl
Welthauptstadt Germania vs. Berlin
6 Juli 2023 11:50 av Carl S
Uthyrningsdel
21 April 2023 15:51 av Gregor Fulemark
Göteborgsregionens folkmängd
10 November 2022 13:47 av Matthias H.