Jag vill ansluta till artikeln Att döda ett hus av Pawel Flato av den 8 juni 2010 om Södertorn. Eftersom man inte kan lägga till bilder i kommentarerna till artikeln skriver jag här.
Det diskuteras att Södertorn ser för lågt ut. Men varför ser det för lågt ut när andra byggnader som är lägre ser normala ut?
Södertorn synes likna en man med stormhatt och slängkappa. Stormhatten är galleriet på toppen och hattbrättet är takfallet över översta våningen. Men huvudet på denna man (översta våningen) är alldeles för kort i förhållande till den stiliga hatten. Det ser ut som om han drar ner huvudet i kragen (näst översta våningen), hukar på något sätt, och är därtill undersätsig – kort i rocken. Hjärnan gör denna jämförelse på ett undermedvetet plan medan medvetet bara blir bara att byggnaden är för låg = för kort eftersom den människa hjärnan jämför med inte är riktigt av normallängd. Om tornet gjorts högre så är ”huvudet” fortfarande för litet, men detta kompenseras av att mannen blir reslig.
Bilden visas nedskalad. Klicka på bilden för att se den i fullstorlek.
Man kan göra följande experiment. Om man tar bort de byggnadselement som påminner om en hatt, dvs antingen ”brättet” eller ”kullen”, så försvinner plötsligt mycket av känslan av att huset är för lågt. Associationerna med en man upphör.
Ännu bättre blir balansen om man dubblerar våningsplanet under översta våningen. Huset får då en oväntad resning, då toppen på huset blir mer accentuerad.
Att denna effekt är verklig kan man kontrollera om man prövar med att sänka huvudkroppen av huset med flera våningar. Det ör gjort här men det går knappast att se att huset blivit lägre. Jag kunde sänka huset med upp till 6 våningar utan att det såg konstigt ut.
För min egen del del kan jag i vart fall konstatera att det inte är enbart en hushöjd som är avgörande av hur en byggnad uppfattas. Även andra detaljer är viktiga.
Det billigaste man kan göra för att Södertorn ska kännas mer harmoniskt är enl min mening att ta bort takfallet på översta våningen och möjligen galleriet på toppen. I andra hand, och dyrare, bör våningen under den översta höjas med ett plan till.
När man gör den förändring som gjordes av Södertorn så bör stadsarkitekten från början tänka på sådana här detaljer i byggnaden också måste justeras.
Finns andra förslag?
Med vänlig hälsning
Richard Allard