Utskrift från gbg.yimby.se
....

> Städer

ny vision för klara

Per J
29 Inlägg
http://pocket.moderaterna.net/alvendal/?p=238#more-238
Profilbild
Niklas Öhrström
2101 Inlägg
, Gick med: Januari 2008
Lite kommentarer till visionen:

Intressant att de visar var cykelparkeringarna ska vara. Denna typ av planering borde komma i ett betydligt senare skede.

Vad gäller centralbrons övergång till Herkules- och Vattugatan borde man redan nu dra ner dem i tunnel och dra dem rakt under dessa gator som då får bli riktiga gator. Eller är tunnebanan ivägen?
510 Inlägg
, Gick med: Januari 2008
Gillade mycket, men det är tydligt att vi närmar oss valet, för plötsligt är även moderaterna livrädda för höga hus, och jag tycker nog att ett och annat sådant hade funkat väl längs Kungsgatan mot Kungsholmen, och precis över spåren i närheten av Stockholm Waterfront.

När jag ser på bilderna för strandpromenaden längs Klara Sjö så ser det jättebra ut, förutom det att det behövs mer än caféer och restauranger längs promenaden, det behövs också gallerier och butiker. Något som också behövs i det stora kvarter mellan Klarabergsviadukten och Kungsgatan, där de visar bottenvåningen som en ren glasfasad med texten Stockholms Centralstation. Det är möjligt att butiker är tänkta att finnas inne i stationen. Men det behöver vara butiker med separat ingång från gatan också.

Trevligt med småskaliga kvarter vid Tegelbacken, tycker dock att dessa kunde ligga närmre vattnet och dölja mer av spår/bil brons infart till Norrmalm. Sedan saknar jag en byggnad nere vid kajen och en på andra sidan Hantverkargatan mot Stockholm Waterfront. Jag skulle också gärna vilja dölja centralbron och tåbron ytterliggare genom att placera en byggnad snett över Sheraton mot vattnet. Dessa tre byggnader skulle i bottenplanet innehålla verksamheter så att vad som nu är en ganska tråkig transportsträcka från Sheraton till Stadshuset kan livas upp lite. Skulle också se att vi får backar istället för trappor upp till de kvarter som skall ligga ovanpå tåg&bil broarna, typ Hornsgatspuckeln. Har också i min rev. lagt till en obelisk på torget som bildar slutet på Vasagatan.

Original Moderaterna:

Bilden visas nedskalad. Klicka på bilden för att se den i fullstorlek.

Mitt förslag:

Bilden visas nedskalad. Klicka på bilden för att se den i fullstorlek.

Senast ändrad 24 juni 2010 12:34

> Städer
ny vision för klara

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland Yimby Göteborg:s 6740 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY GÖTEBORG

Yimby Göteborg är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.

Vi vill att Göteborg ska växa och utvecklas som stad.

Idag byggs det för lite, för dyrt, för glest och för tråkigt. Det måste vi ändra på.

Yimby Göteborg vill ta fasta på de fungerande, levande och roliga stadsmiljöer som redan finns i Göteborg (t.ex. Långgatorna) och bygga mer, mycket mer, på det viset.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga dyra, likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett systemfel som måste rättas till.

Yimby Göteborg vill vara en positiv och konstruktiv röst i debatten, inte bara analysera problemen utan också diskutera möjligheterna. Det är vad Yimby handlar om!

Yimby Göteborg på Twitter

Högbana i Göteborg?
2 Juni 20:05 av Hans Jörgensen
Nytt hotell på Vasagatan 22
19 Januari 14:08 av Sebastian Dahl
Welthauptstadt Germania vs. Berlin
6 Juli 2023 11:50 av Carl S
Uthyrningsdel
21 April 2023 15:51 av Gregor Fulemark
Göteborgsregionens folkmängd
10 November 2022 13:47 av Matthias H.