Jo det stämmer att Hamburg är rätt så likt Stockholm, kanske beror det på ett nordiskt inflytande? Stadsdelen Altona tillexempel grundades ju från början av danskarna, som egen stad utanför Hamburg.
Däremot är det uppenbart att staden inte är lika reglerad och kontrollerad som Stockholm. Jag läste i Ryanairs magasin att det finns många ”squatters” där (
http://en.wikipedia.org/wiki/Squatting ), och att staden diskuterar mycket med dessa när områden ska utvecklas. Om det är så är det ju väldigt intressant.
Om Hafencity är världens största utvecklngsprojekt vet jag inte, däremot ska det vara Europas största innerstadsutvecklingsprojekt. Sadsedelen byggs på ett gammalt hamnområde (”brownfield develpment” som är popuär numera). I teorin är väl projektet egentligen perfekt. Planerna talar om att det ska bli stadsmässigt, med bostäder, arbetsplatser och butiker i kvarter. Det byggs ett nytt operahus (Elbphilharmonie) ovanpå ett gammalt lagerhus (
http://www.studio5555.de/wp-content/uploads/2007/.. ), det byggs en ny kryssningsteminal, och Hafencityuniversitetets institution för planering kommer ligga i stadsddelen. Det byggs flera kilometer strandpromenad och flera parker. Med åren har miljömedvetenheten vuxit, vilket märks i planerna. För områden som ännu inte byggts har fokus på mkiljö ökat kraftigt. Gamla byggnader, framförallt lagerhus, bevaras (
http://farm1.static.flickr.com/31/48146965_7acccd.. ). Kollektivtrafiken ska bli väl utbygd: tunnelbana med bra förbindelser till city, flera busslinjer, och hyfsade anpassningar för cykel.
Frågan är bara hur det blir i praktiken. Säkert är att det blir dyrt. Hamburg är Tysklands rikaste stad, och lägenheterna i området kommer knappast rikta sig till alla, även om Hafencity försöker uppnå social hållbarhet genom att bygga en liten andel subventionerade bostäder.
Eftersom inte mycket är färdigbyggt är det svårt att säga hur stadsmässigt och folkrikt området kommer att bli. De gånger jag har varit där har inte speciellt många människor befunnit sig i området. Personligen tycker jag inte området som är färdigt har en stadskaraktär. Istället för slutna kvarter har det längs strandpromenaderna byggts punkthus, med upphöjda innergårdar. Upphöjningen ska framförallt skydda husen om Elbe skulle svämma över (
http://media-cdn.tripadvisor.com/media/photo-s/01.. &
http://www.orcogermany.de/media/hafencity.jpg ). Konstigt är också att det planeras rena kontorsområden i Hafencity.
Så är det en förebild? Ja delvis, men inte helt och hållet!
Om man är intresserad av hållbarhetsfrågan i Hafencity kan man läsa uppsatsen ”Grönt, kompakt och blandat i den hållbara staden?: En fallstudie av stadsutvecklingsprojektet HafenCity i Hamburg” (
http://su.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=di.. ).