Utskrift från gbg.yimby.se
....

Ett nytt spår....

Profilbild
Johan Eriksson
342 Inlägg
Ort: Stockholm, Gick med: Februari 2008
... som hade hållt in i våra dagar är de två spårvagnsprototyper Sthlms Spårvägar inköpte 1952, enkelt möjliga att som Gbg bygga om till högertrafik 1967:
http://www2.sl.se/Templates/FMS/FMS_photo_result.aspx?id=3742&recid=114403

Enmansbetjänade dvs billigare driftskostnader utan konduktör och ingång fram precis som på en buss och med elektronik från amerikanska Westinghouse stod det i vågskålen 1952-57, -skulle Sthlm fortsatt satsa på moderniserad spårvägstrafik i innerstan....?:
http://www2.sl.se/Templates/FMS/FMS_photo_result.aspx?id=3742&recid=110394

Interiör med det ena, rundade frontfönstret:
http://www2.sl.se/Templates/FMS/FMS_photo_result.aspx?id=3742&recid=119288

1946-52 hade SS köpt 100 moderna "mustanger" + 70 släp, bytt räls där det behövdes, anpassat torg o platser till en snabbare och säkrare trafik, och 1956 färdigbyggt Söderhallen som nu är bussgarage....

De två protyperna blev "udda" bland de övriga vagnarna men passade perfekt för den nya "Sightseeinglinje 700" som med start från Tegelbacken tog en på en rejältur runt stan och man passerade tex S:t Eriksplan, -Obs färgchock!:
http://sporveismuseet.no/catalog/images/7603_stockholm_pcc-vogn_11_st_eriksplan.jpg

-med kvinnliga guider i ljusblå dress och med rökning givetvis tillåten

Det svängde alltså mycket snabbt dessa "rekordår" med en mycket stor portion USA på alla "nya" sätt. 1957 beslutar Fullmäktige att lägga ner alltihop och en kapitalförstöring utan motstycke tar sin början med avslutning 1967, linje 700 redan 1962, och för säkerhets skull uppbränning av de bara 15-21 år nya mustangerna 1968.

En av de två finns bevarade och har sen denna bild med sin 50-talsfärgsättning upprustats till körbart skick = Välkommen tillbaka till 7an anytime possible!?:
http://lyttonspccs.homestead.com/files/pcc11mkp1.jpg

Nu är det ingen idé att gråta över spilld mjölk utan vi blickar framåt och tar vid -med ett mycket långt 43 årigt glapp- där detta nya spår var en mycket troligen framtid, det enda som saknades var det där sista modet att säja Ja till inköp av ytterligare 98 st likadana "Pcc´s" eller....
---
-2010 är det fr o m 21 augusti som gäller: www.ss.se

Ett nytt spår....

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland Yimby Göteborg:s 6740 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY GÖTEBORG

Yimby Göteborg är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.
 
Vi vill att Göteborg ska växa och utvecklas som stad.

Idag byggs det för lite, för dyrt, för glest och för tråkigt. Det måste vi ändra på.

Yimby Göteborg vill ta fasta på de fungerande, levande och roliga stadsmiljöer som redan finns i Göteborg (t.ex. Långgatorna) och bygga mer, mycket mer, på det viset.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga dyra, likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett systemfel som måste rättas till.

Yimby Göteborg vill vara en positiv och konstruktiv röst i debatten, inte bara analysera problemen utan också diskutera möjligheterna. Det är vad Yimby handlar om!


Yimby Göteborg på Twitter

Högbana i Göteborg?
2 Juni 2024 20:05 av Hans Jörgensen
Nytt hotell på Vasagatan 22
19 Januari 2024 14:08 av Sebastian Dahl
Welthauptstadt Germania vs. Berlin
6 Juli 2023 11:50 av Carl S
Uthyrningsdel
21 April 2023 15:51 av Gregor Fulemark
Göteborgsregionens folkmängd
10 November 2022 13:47 av Matthias H.