Utskrift från gbg.yimby.se
....

> Allmänt

Låt oss slippa mer nyfunkis, nu på Cirkus.

Profilbild
Richard Allard
33 Inlägg
Cirkus på Djurgården ska byggas ut med en scen för 700 åskådare. (Dnr 2008-22330). Dahl och Paues lämnade ett inledande förslag. Detta ser ut som följer.

Bilden visas nedskalad. Klicka på bilden för att se den i fullstorlek.

Efter samtal med handläggeren Peter Lundevall på stadsbyggnadskontoret har efter synpunkter från bl. Stadsmuseet White tagit över.

Whites modell är väldigt diffus. Den runda byggnaden till vänster är det nya scenhuset delvis skymd av Scandic hotell.
Det framgår att de lagt foajén under salongen så att byggnad på mark blir mindre. Det är bra.

Peter Lundevall uppger att man avser att dra in foajén, bottenplanet, en bit under salongen (plan 1) Också bra.

I övrigt har byggnaden ett platt tak (typiskt White) och en ren avskalad nyfunkisfasad på plan 1. Inte bra.

Bottenplanet, foajen ska bestå av stora fönster. Stora fönster är enl min erfarenhet inget problem om man i övrigt smyckar fastigheten. Om man inte gör det har vi åter ett nyfunkishus med protester från allmänheten.

Med dåliga erfarenheter från nya Lindgården och Åhlenshuset vill jag i tid gå in med förslag då jag bor i området.

Yttrande ska vara inne senast 7 sep. Samrådsmöte sker på Cirkus i kväll tis 24 aug kl 18.00

Jag presenterar här fyra förslag, (tre är inskickade till Östermalmsnytt.)
Tre är moderna på ett annat sätt och en gjord med utgångspunkt från Cirkus befintliga fasadelement. (Scenhuset t.v., ombyggd entré i mitten.) Jag har lagt på tak i äldre stil samt en glaskupol.

En färglad konstnärlig variant med spröjsade fönster i foajéplanet. Förbindelsegången till huvudentrén till höger är ny.

Samma gestaltning men med stora fönster som White och Stadsbyggnadskontoret tänkt sig.

En annan typ av dekoration.

Denna har tillförts byggnadselement från den gamla byggnaden. De senare varianterna kan alla förses med stora fönster.

Synpunkter?

MVH Richard Allard

Senast ändrad 5 september 2010 11:10
Profilbild
Gustav Svärd
721 Inlägg
Nyfunkis vore hemskt för platsen är min åsikt. Jag gillade förslaget som fanns långt mer än Whites volymstudie. Fast när jag ser dina förslag vill jag liksom arbeta ihop dom och Dahl & Paues förslag till något mellanting. Deras form, dina tankar om fler detaljer. Varför inte passa på och ge scen-överbyggnaden lite detaljer också? den där klossen är inte vacker alls.

Så, till dig Richard vill jag ge en
Patric Nilsson
510 Inlägg
, Gick med: Januari 2008
Föredrar din fjärde bild (sista), verkligen snyggt, och den ansluter väl till de befintliga byggnaderna. Inget nyfunkis tack...horribelt.

Bra jobbat
3339 Inlägg
Hej Richard!
Jag föreslår att du skapar en ny tråd under yttranden och lägger in all tillbördig information där. (Inkl länk till sidan hos stadsbyggnadskontoret där man kan hitta information om projektet).
Johannes Lilleberg
433 Inlägg
Martin Danell
232 Inlägg
Håller med, det sista det här området behöver är nyfunkis.
973 Inlägg
Rotundan skulle passa in betydligt bättre med några blindfönster i övre planet. När de ändå är igång, så kan de också gärna lägga in ytterligare en våning ovanpå, i samma stil som originalbyggnaden. Teatrar har alltid nytta av extra lokaler.
1366 Inlägg
Bildlänkarna tycks ha dött till förslag 1, 3 och 4. Tvåan finns kvar och den ser väldigt bra ut.

> Allmänt
Låt oss slippa mer nyfunkis, nu på Cirkus.

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland Yimby Göteborg:s 6740 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY GÖTEBORG

Yimby Göteborg är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.

Vi vill att Göteborg ska växa och utvecklas som stad.

Idag byggs det för lite, för dyrt, för glest och för tråkigt. Det måste vi ändra på.

Yimby Göteborg vill ta fasta på de fungerande, levande och roliga stadsmiljöer som redan finns i Göteborg (t.ex. Långgatorna) och bygga mer, mycket mer, på det viset.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga dyra, likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett systemfel som måste rättas till.

Yimby Göteborg vill vara en positiv och konstruktiv röst i debatten, inte bara analysera problemen utan också diskutera möjligheterna. Det är vad Yimby handlar om!

Yimby Göteborg på Twitter

Högbana i Göteborg?
2 Juni 2024 20:05 av Hans Jörgensen
Nytt hotell på Vasagatan 22
19 Januari 2024 14:08 av Sebastian Dahl
Welthauptstadt Germania vs. Berlin
6 Juli 2023 11:50 av Carl S
Uthyrningsdel
21 April 2023 15:51 av Gregor Fulemark
Göteborgsregionens folkmängd
10 November 2022 13:47 av Matthias H.