Cirkus på Djurgården ska byggas ut med en scen för 700 åskådare. (Dnr 2008-22330). Dahl och Paues lämnade ett inledande förslag. Detta ser ut som följer.
Bilden visas nedskalad. Klicka på bilden för att se den i fullstorlek.
Efter samtal med handläggeren Peter Lundevall på stadsbyggnadskontoret har efter synpunkter från bl. Stadsmuseet White tagit över.
Whites modell är väldigt diffus. Den runda byggnaden till vänster är det nya scenhuset delvis skymd av Scandic hotell.
Det framgår att de lagt foajén under salongen så att byggnad på mark blir mindre. Det är bra.
Peter Lundevall uppger att man avser att dra in foajén, bottenplanet, en bit under salongen (plan 1) Också bra.
I övrigt har byggnaden ett platt tak (typiskt White) och en ren avskalad nyfunkisfasad på plan 1. Inte bra.
Bottenplanet, foajen ska bestå av stora fönster. Stora fönster är enl min erfarenhet inget problem om man i övrigt smyckar fastigheten. Om man inte gör det har vi åter ett nyfunkishus med protester från allmänheten.
Med dåliga erfarenheter från nya Lindgården och Åhlenshuset vill jag i tid gå in med förslag då jag bor i området.
Yttrande ska vara inne senast 7 sep. Samrådsmöte sker på Cirkus i kväll tis 24 aug kl 18.00
Jag presenterar här fyra förslag, (tre är inskickade till Östermalmsnytt.)
Tre är moderna på ett annat sätt och en gjord med utgångspunkt från Cirkus befintliga fasadelement. (Scenhuset t.v., ombyggd entré i mitten.) Jag har lagt på tak i äldre stil samt en glaskupol.
En färglad konstnärlig variant med spröjsade fönster i foajéplanet. Förbindelsegången till huvudentrén till höger är ny.
Samma gestaltning men med stora fönster som White och Stadsbyggnadskontoret tänkt sig.
En annan typ av dekoration.
Denna har tillförts byggnadselement från den gamla byggnaden. De senare varianterna kan alla förses med stora fönster.
Synpunkter?
MVH Richard Allard
Senast ändrad 5 september 2010 11:10