Utskrift från gbg.yimby.se
....

Integrera pendeltågsstationerna bättre med staden

Profilbild
Erik Sandblom
310 Inlägg
, Gick med: Juli 2009
I tågforumet Postvagnen har det diskuterats hur mer pendeltåg skulle göra det onödigt att bygga Förbifart Stockholm. Tanken är att Citybanan gör att man öka pendeltågstrafiken motsvarande kapaciteten på förbifarten (som ju inte är någon förbifart utan mest är en lokal och regional förbindelse).

Problemet med kollektivtrafik är att det blir många byten och därmed långa restider, men det problemet kan mildras genom att bygga mer bostäder och lokaler i anslutning till stationerna. Exempelvis finns det ledig yta mellan Kista och Helenelunds pendeltågsstation. Då kan fler göra sina resor utan byten, eller med färre byten.

Jag tycker också man ska bygga utgångar i båda ändor på alla stationer. Är pendeltåget 200m långt så får fotgängare upp till 2-3 minuters extra gångtid bara för att det endast finns utgång i ena änden. I andra sammanhang värderas restiderna såpass högt att 2-3 minuter motiverar miljonsatsningar. Därför borde stationernas utformning också motivera satsningar som minskar restiden.

Vad tycker ni? Vilka stationer kan kompletteras med mer bebyggelse? Vilka är problemen/utmaningarna?

Postvagnen: Integrera pendeltågsstationerna bättre med staden

Postvagnen: Citybanans tillskottskapacitet borde räcka för bilpendlarna
Om man antar att det körs en bil varannan sekund i varje fil, och att det är i genomsnitt 1,1 personer i varje fordon under rusningstid, så blir kapaciteten cirka 6000 personer per timme och riktning. Det motsvarar antalet sittplatser i 6 stycken 250 meter långa pendeltåg. Citybanans kapacitet blir 24 tåg per timme och riktning, vilket är en fördubbling av dagens kapacitet. För pendeltågen blir det mer än en fördubbling.
Profilbild
Niklas Öhrström
2101 Inlägg
, Gick med: Januari 2008
Erik Sandblom skrev:


Vad tycker ni? Vilka stationer kan kompletteras med mer bebyggelse? Vilka är problemen/utmaningarna?


För det första skulle jag gärna se en Kungsholmsbana utöver citybanan.
Stationer som kan kompletteras:
Solna Stn - ska ju ske
Ulriksdal - Borde flytta hela stationen 100 meter söderut så att en sydlig utgång hamnar mot Enköpingsvägens viadukt. Norra utgången är redan idag för långt norrut i förhållande till Bagartorps centrum.
Häggvik - Det finns en massa ytparkeringar invid Häggviks köplador, som inte används fullt ut. Här är det läge att bygga och att förlänga tvärbanan mot en ny uppgång.
Årstaberg - iom att det är en knutpunkt borde det vara mer urbant. Förtätning mot Västberga?
Älvsjö - Förtätning, som är på gång, längre norrut borde ge underlag för en till uppgång.
Rotebro - Har redan två uppgångar, men den södra är hopplöst underutnyttjad. Här borde man kunna förtäta med industrilokaler och bostäder en masse.
Spånga - Under de senaste åren har man byggt nya bostadsområden norr om stationen, men det finns bara en uppgång i sydsidan.
__________________
När får vi se Lindhagen II?
Profilbild
Hans Berglund
110 Inlägg
Ort: Södertälje, Gick med: April 2008
Erik Sandblom skrev:


Vad tycker ni? Vilka stationer kan kompletteras med mer bebyggelse? Vilka är



Spontant med tanke på dom stationer jag passerar oftast....

Flemmmingsberg (på gång tror jag)
Årstaberg
Rönninge
Tumba
Tullinge
Östertälje
Älvsjö (på gång)
Södertälje centrum
Södertälje hamn
Södertälje syd

I stort sett alla stationer i sydlig riktning ner mot Södertälje.


Men förtätning funkar bara om kapaciteten ökar på pendeltågen.
Senast ändrad 26 oktober 2010 08:57
Profilbild
Gustav Svärd
721 Inlägg
Ort: Stockholm (Bandhagen), Gick med: Oktober 2007
Min "hemstation" Helenelund (bor ju i Kista, så...) har stor potential. Hela området mellan Kista Centrum och Helenelunds Pendelstation borde göras till en sammanhängande stadsplan. Alltså, föläng planerna för Kista Science City förbi E4:an ända till Stambanan. Med ett par-tre broar/tunnlar förbi E4an bör områden kunna knytas ihop och det behöver inte nödväntigtvis rivas bostadshus alls i Helenelund för att få en levande urban kontakt.
H:lunds station skulle kanske justeras lite i sitt läge, men det stora vore att öppna en södra utgång och från denna ha en gata som dras rakt in i Kista.
__________________
Medlem sedan starten 2007.
Talesperson för nätverket YIMBY Stockholm
Profilbild
Niklas Öhrström
2101 Inlägg
, Gick med: Januari 2008
Vad gäller Helenelund så borde man förlänga Stupvägen rakt på så att den får visuell kontakt med Kistagången. Nu går den i en oförklarlig kurva som effektivt (och helt i onödan) delar in Helenelund och Kista i två separata områden
__________________
När får vi se Lindhagen II?
Profilbild
Erik Sandblom
310 Inlägg
, Gick med: Juli 2009
Tack för alla inventeringar.

Är det kommunen, SL eller Trafikverket som betalar för nya utgångar på pendeltågsstationerna? Jag tycker Trafikverket borde stå för det eftersom det påverkar tågresenärernas restid.

Lite halvt relaterat är att Trafikverket ser över 40 stationer för att göra dem tillgängliga för resenärer med funktionsnedsättning.
http://www.trafikverket.se/stationerforalla
Martin Kolk
528 Inlägg
Ort: Stockholm, Gick med: Juli 2010
Runt Farsta Strand skulle man kunna förtäta ganska ordentligt. Borde vara ett attraktivt läge för bostäder och är ganska värdelösa områden idag.

Integrera pendeltågsstationerna bättre med staden

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland Yimby Göteborg:s 6740 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY GÖTEBORG

Yimby Göteborg är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.
 
Vi vill att Göteborg ska växa och utvecklas som stad.

Idag byggs det för lite, för dyrt, för glest och för tråkigt. Det måste vi ändra på.

Yimby Göteborg vill ta fasta på de fungerande, levande och roliga stadsmiljöer som redan finns i Göteborg (t.ex. Långgatorna) och bygga mer, mycket mer, på det viset.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga dyra, likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett systemfel som måste rättas till.

Yimby Göteborg vill vara en positiv och konstruktiv röst i debatten, inte bara analysera problemen utan också diskutera möjligheterna. Det är vad Yimby handlar om!


Yimby Göteborg på Twitter