Anders Gardebring skrev:
Se där. Visar väl på hur olika vi kan se på städer. Själv tycker jag att denna blandning av gammalt och nytt är något av det absolut mest spännande med just New York. Själv gillar jag starkt visionen om en samling höga byggnader i Värtan, däremot vet jag inte om den är realistisk. Jag hoppas det.
Utspridda höga byggnader blir just bara landmärken och inget mer. Det tycker jag kan vara lite torftigt, jag ser gärna att landmärken också får ett sammanhang och får bilda en sammanhängande helhet. Höga hus får väldigt gärna samlas i kluster för mig. Då behöver man inte heller bygga sådant över hela staden då det bevisligen är så att en del älskar denna typ av byggnader medan andra snudd på avskyr dem.
När jag läst vad du skrivit i detta forum tycker i alla fall inte jag att vi har särskilt olika visioner om Stockholms framtida bebyggelse.
Om jag skulle försöka formulera närmre, så menade jag dels:
• att Storstockholm är byggt i öar med olika karaktärer t.ex bostadsöar respektive kontorsöar etc. Dessvärre känns det nästan som att just Stockholms stenstad är en av dessa öar, med tvära avslut, åtminstone åt norr men även österut. Visst är staden på gång, men jag befarar att Essingeleden, Tomteboda spårområde, begravningsplatsen, Hagaparken och Norra Djurgården ligger som en massiv barriär under överskådlig framtid mot de nordligare stadsöarna. Genom att bygga en samling höga byggnader i Värtan skapar man kanske en till ö. Som dessutom skulle konkurrera med stadens centrum, åtminstone som siluett. De utspridda höghusen jag beskrev skulle inte vara utkastade på måfå eller som några slags befästningar utan skulle samtliga vara en del i de nya stadsdelarna som ska få Stockholm att växa ihop. Den närmaste ytterstaden behöver också karaktärsbyggnader för att attrahera.
• Den mer ekonomiska sidan av myntet. Om man fick placera ut en famn full med skyskrapor skulle inte jag vilja sätta alla i Värtahamnen. Nu förstår även jag att det inte funkar riktigt så, men det krävs mycket för att locka investerare att bygga höga hus i Värtan. Ska det bli några alls, kanske man måste erbjuda de bästa lägena. Jag tycker att det finns en kil längs spårområdet från centralen upp mot Norra station som har Stockholms bästa potentialer för skyskrapor. Nära fjärrtåg, Arlandabana etc. Inga hotade naturvärden och inga inklämda kyrkor
Samtidigt ger exploateringen den balansen åt staden som jag tjatar om.
...Klart, ska man balansera Stockholm, ska man ju bygga österut, och med en sån hög exploatering som jag genom Yimby har sett exempel på finns säkert en eftermarknad att bygga stad även mellan Värtan och ”Sthlm”. Därför köper jag Jan Wiklunds ord här ovan, att Värtan är ovanligt lämplig. Men är det den realistisk?