Utskrift från gbg.yimby.se
....

> Allmänt

Skyskrapor

Sida 4 av 5
Profilbild
Anders Gardebring
3339 Inlägg
Erik Tysk
98 Inlägg
Mats,

Det känns verkligen som att Bangkok äntligen hittat formen. Först The River, The Met, Millenium, Sukhothai, samt kommande 185 Rajadamri på condo fronten och nu denna helt sinnesjukt snygga skapelse! Fan, om det fortsätter i den här takten kan nog Bangkok seriöst börja konkurrera om titel som (syd)ostasien fetaste stad ganska snart

Vet du om några fler project i den här kalibern?
Profilbild
Mats Åhrman
290 Inlägg
mycket vanligt skit tyvärr, dåliga försök till kopior på new york hus etc. men några nya sticker ut, först å främst "the one and only" 95 + 40 våningar ungefär bredvid peninsular av nakheel .. inget är släppt ännu å säkert försenat men det har pratats om något rödaktikgt mellanöstern inspirerat . . så inget extraordinärt men en 95 vånings dubai skrapa är ju aldrig fel

nästa är ju suan lum nightbazaar vars mark Central group fick lease på för 2 år sen ungfär å dom har snackat om ännu ett Central varuhus så klart men också ännu en Bangkoks Högsta, "ikon" "bättre än petronas" etc. etc.

nu kom ju Maha Nakhon från ingenstans å körde över alla så hoppas dom har satt någon ny form av standard för dom stora projekten

bara att dom ÄNTLIGEN har bestämt sig för att skapa en urban miljö runt huset är i sig revolutionerande för Bangkok
Mats Åhrman skrev:

nu kom ju Maha Nakhon från ingenstans å körde över alla så hoppas dom har satt någon ny form av standard för dom stora projekten

Exakt! Ska jag vara ärlig hade jag aldrig sett eller hört om det här projektet förräns nu... Men det är precis det jag hoppas på; att den här byggnaden ska sätta en ny standard.

Mats Åhrman skrev:

bara att dom ÄNTLIGEN har bestämt sig för att skapa en urban miljö runt huset är i sig revolutionerande för Bangkok

haha, ja verkligen jag blev faktiskt riktigt förvånad när jag läste på deras hemsida om "Mahanakhon Square", känns ju nästan som tt det är för bra för att vara sant... Det är ju annars en grej man stört sig rätt mycket på i Bangkok, att i princip varenda skyskrapa i ärlighetens namn inte är ngt annan en ett jättelikt, oftast inhängat, hus i park(eringsplats)...
Axel Strandell Erstorp
26 Inlägg
Jin Mao och Moma är några av mina favoriter just nu, dock tycker jag det är synd att shanghai som bygger så mycket balla hus, planerar som idioter. Man kan ju titta på deras modell av det framtida Shanghai, det är verkligen skyskrapor i park
Profilbild
Mats Åhrman
290 Inlägg
måste bara posta denna enorma bild av HK från ssc..

nej bilden var för stor så får bli en länk istället

http://farm4.static.flickr.com/3481/3889788463_4f..
31 Inlägg
Herrej*vlar, ja det var allt en bild som heter duga...
Profilbild
Martin Ekdahl
271 Inlägg
Underbar bild! I worship..
3 Inlägg
Ort: Stockholm (Södermalm, Bromma), Gick med: Januari 2008
Herbert Tingesten
1366 Inlägg
Nej, nu vinner allt akrofobin över den personliga skyskrapefetischen, hur stark den än må vara. Nåt sånt där ska vi inte!!! ha i Stockholm!

EDIT: Om det inte är en stor glasbubbla över hela rasket förstås. Säj att det är det!
Senast ändrad 13 januari 2010 21:48
Profilbild
Tor Brisfjord
3 Inlägg
Ort: Stockholm (Södermalm, Bromma), Gick med: Januari 2008
Profilbild
Martin Ekdahl
271 Inlägg
I love. Åh, jag vill till Bangkok. Nu!

Senast ändrad 18 januari 2010 12:22
Profilbild
Martin Ekdahl
271 Inlägg
Vackert!
271 Inlägg
Ja den var faktiskt imponerande. Påminner lite om glaspinnen på Sergels torg. But I like.
Hej på er alla, snygga skrapor!

Jag skulle vilja starta upp en intresse eller lobbygrupp för det nya Värtanområdet även kallat Stockholm Royal Seaport. Jag har en del intressanta idéer och skulle verkligen vilja knyta samman kunniga och engagerade människor på området.

Som ni kanske vet har planeringen för detta område precis börjat och jag tycker det är oerhört viktigt att man är ute i ett tidigt skede. Detta område skulle kunna bli hur häftigt som helst med lite kreativ planering och hjälp från kunniga personer och arkitekter!

Kontakta mig gärna på andreas.mitterhammer@bredband.net
Profilbild
Martin Ekdahl
271 Inlägg
Andreas Mitterhammer skrev:

Hej på er alla, snygga skrapor!

Jag skulle vilja starta upp en intresse eller lobbygrupp för det nya Värtanområdet även kallat Stockholm Royal Seaport. Jag har en del intressanta idéer och skulle verkligen vilja knyta samman kunniga och engagerade människor på området.

Som ni kanske vet har planeringen för detta område precis börjat och jag tycker det är oerhört viktigt att man är ute i ett tidigt skede. Detta område skulle kunna bli hur häftigt som helst med lite kreativ planering och hjälp från kunniga personer och arkitekter!

Kontakta mig gärna på andreas.mitterhammer@bredband.net

Hej Andreas.

Det låter som ett mycket bra initiativ. Skulle du inte kunna utveckla lite vad du har för idéer i en tråd här på yimby?
Min vision är ett attraktivt område som uppfyller 2000-talets krav på en internationell stad.

Jag anser att vi med tydliga och generösa direktiv bör kunna attrahera internationella arkitekter och investerare. Stadsbyggnadskontoret bör i ett tidigt skede konkret verka för mycket generösa byggrätter i höjdled. Till och med helt avskaffa begränsad byggrätt i detaljplanen för områdets centrala delar.

En varierad bebyggelse med högklassig arkitektur med ett kluster av riktigt höga hus i den centrala delen, samt ett eller flera landmärken på 70-80 våningar.

Det ska vara en levande stadsdel med jämn fördelning av bostäder (olika upplåtelseformer-även nya sådana kan prövas)och varierade verksamheter, högt kulturutbud, attraktiva platser, publika och kommersiella verksamheter i bottenplan.

En central piazza vid vattnet omgiven av t.ex. opera, teater o.s.v.

Miljöprofilen ska hållas hög, som ni kanske vet är detta område redan utsett till ett av 17 internationella miljöutvecklingsområden av the Clinton Foundation och Unesco. Detta kan ytterligare accentueras med spännande gröna lösningar som parker på tak (främst den lägre bebyggelsen) utpräglade och högklassiga energilösningar, LED belysning osv. Se även den spännande länken www.plantagonblog.com

Området ska givetvis på ett naturligt sätt knytas till den etablerade stadskärnan
med utpräglade stråk (Lidingövägen, Värtavägen, Tegeluddsvägen osv.) Givetvis är även kollektivtrafiken väl utbyggd med bl.a en spårvägslinje som trafikerar centrum och förgrening Ropsten/Universitetet/Bergshamra/Solna.

Detta är i 'korthet' min vision..
Profilbild
Martin Ekdahl
271 Inlägg
Andreas: I like!

> Allmänt
Skyskrapor

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland Yimby Göteborg:s 6740 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY GÖTEBORG

Yimby Göteborg är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.

Vi vill att Göteborg ska växa och utvecklas som stad.

Idag byggs det för lite, för dyrt, för glest och för tråkigt. Det måste vi ändra på.

Yimby Göteborg vill ta fasta på de fungerande, levande och roliga stadsmiljöer som redan finns i Göteborg (t.ex. Långgatorna) och bygga mer, mycket mer, på det viset.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga dyra, likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett systemfel som måste rättas till.

Yimby Göteborg vill vara en positiv och konstruktiv röst i debatten, inte bara analysera problemen utan också diskutera möjligheterna. Det är vad Yimby handlar om!

Yimby Göteborg på Twitter

Högbana i Göteborg?
2 Juni 2024 20:05 av Hans Jörgensen
Nytt hotell på Vasagatan 22
19 Januari 2024 14:08 av Sebastian Dahl
Welthauptstadt Germania vs. Berlin
6 Juli 2023 11:50 av Carl S
Uthyrningsdel
21 April 2023 15:51 av Gregor Fulemark
Göteborgsregionens folkmängd
10 November 2022 13:47 av Matthias H.