Utskrift från gbg.yimby.se
....

 > Allmänt

Inspiration till mer radikal stadsplanering...

Martin Kolk
528 Inlägg
Ort: Stockholm, Gick med: Juli 2010
http://www.skyscrapercity.com/showthread.php?t=34..

De 'nya städerna' i Hong Kong brukar bygga på en stor tunnelbanestation med en stor busshållplats som sedan matar omgivningen med ganska snabba bussar. Den 'nya staden' i säg har mellan 50-150 000 invånare. Socialt liv på markplan är rätt begränsat med tanke på den sinnesjuka befolkningstätheten men det brukar finnas livliga shoppingområden kring stationen samt i mindre skala i foten av skyskraporna. Privat bilism existerar mer eller mindre inte för personer som bor i det statliga bostadsprojekten.
Senast ändrad 6 januari 2011 01:48
Profilbild
Patric Nilsson
510 Inlägg
, Gick med: Januari 2008
Jag gillar tätheten, men hela staden är felkonstruerad. Det hade varit bättre att de hade bildat några stråk, med butiker och restauranger genom området. Som det är nu, vilket bilderna visar, är det i praktiken folktomt på gatorna, inget folkliv alls...tragiskt.
__________________
http://news.chictribute.com/#post103
Martin Kolk
528 Inlägg
Ort: Stockholm, Gick med: Juli 2010
Folklivet sker helt i shoppingcenter kring kollektivtrafik-knutpunkter under tak som verkligen myllrar med folk (samt att folk tar sig till centrum med mer traditionellt gatuliv). Detta bidrar starkt till det extremt kommersialiserade intryck Hongkong (och skulle jag tro Singapore) ger, att så mycket av all mänsklig interaktion tar plats i kommersialiserade rum. I stort är nog de 'nya städerna' i Hongkong ett ganska stort misslyckande på många sätt, där en aspekt är det tomma gatorna. Inlägget var mest tänkt som ett sätt att visa hur annorlunda stadsplanering kan vara.
Profilbild
Anders Gardebring
3339 Inlägg
Ort: Stockholm (Vasastan), Gick med: September 2007
Verkligen otroligt att se denna massiva koncentration av bostäder. Nästan lite surrealistiskt. Skulle jag vilja bo där? Inte en chans...
__________________
Original YIMBY
Hemsida: http://gardebring.com/
Profilbild
Harald Cavalli-Björkman
44 Inlägg
Ort: Stockholm (Hjorthagen), Gick med: Februari 2009
Hong Kong är väldigt skiftande i sina miljöer. Från urban sprawl på sydsidan till supertätt och jane jacobskt på norrsidan av ön. Hong Kong, likt de andra tigerekonomierna är också genomkommersialiserat. Detta innebär supergallerior men också livliga marknader och stadskvarter.

Jag uppskattar blandningen, och det faktum att projekt som den du postat genomförs. Städer behöver pröva sig fram, även om jag har svårt att se att jag skulle trivas på just den där platsen. Förresten slår jag vad om att byggnaderna heter något i stil med Wonderful Garden Terrace, eller Green Meadows eller något annat härligt ironiskt.

Kolla in denna gamla artikel om hur man söker blandlösningar för fotgängare och biltrafik i en av världens tätaste städer:

http://www.urbanphoto.net/blog/2007/01/23/pedestr..
Senast ändrad 11 januari 2011 00:41
Martin Kolk
528 Inlägg
Ort: Stockholm, Gick med: Juli 2010
Angående Hongkong så är det väll i praktiken inte så blandat för 2/3 av befolkningen, då är det fantasifullt namngivna 40 våningars hus man får lita till. Egentligen är det nog mest att se som ett stort statsplanteringsmässigt misslyckande även om aggressiv kollektivtrafikutbyggnad och den absurda befolkningstätheten ändå oundvikligen leder till många positiva saker.

En intressant aspekt av statsbyggnad i framför allt Japan (mer än Hongkong) är hur privata järnvägsbolag gör massiva utbyggnader av kollektivtrafik främst finansierat genom att köpa upp allt land i områden man senare bygger spår till. Det är ett bra exempel på hur man kan lyckas utnyttja alla positiva externaliteter som kollektivtrafik skapar och föra över dem till investerarna. Naturligtvis kan staten på samma sätt dra nytta av samma effekter men det är knappast något vi lär se i dagens extremt defensiva stater (i väst).

Samtidigt vore det ju kul att se tunnelbaneutbyggnad som något man gör för att fiska röster som till exempel i Japan eller Taiwan i Sverige...
Martin Danell
232 Inlägg
Ort: Stockholm (Sofo), Gick med: Augusti 2009
Så värst annorlunda stadsplanemässigt tycker jag nog inte att det är. Det känns precis som miljonprogrammet fast med lite högre hus.
__________________
Jag har en användare hos Yimby för att jag sympatiserar med delar av Yimbys åsikter och tycker om att diskutera stadsplanering.

 > Allmänt
Inspiration till mer radikal stadsplanering...

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland Yimby Göteborg:s 6740 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY GÖTEBORG

Yimby Göteborg är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.
 
Vi vill att Göteborg ska växa och utvecklas som stad.

Idag byggs det för lite, för dyrt, för glest och för tråkigt. Det måste vi ändra på.

Yimby Göteborg vill ta fasta på de fungerande, levande och roliga stadsmiljöer som redan finns i Göteborg (t.ex. Långgatorna) och bygga mer, mycket mer, på det viset.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga dyra, likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett systemfel som måste rättas till.

Yimby Göteborg vill vara en positiv och konstruktiv röst i debatten, inte bara analysera problemen utan också diskutera möjligheterna. Det är vad Yimby handlar om!


Yimby Göteborg på Twitter

Högbana i Göteborg?
2 Juni 2024 20:05 av Hans Jörgensen
Nytt hotell på Vasagatan 22
19 Januari 2024 14:08 av Sebastian Dahl
Welthauptstadt Germania vs. Berlin
6 Juli 2023 11:50 av Carl S
Uthyrningsdel
21 April 2023 15:51 av Gregor Fulemark
Göteborgsregionens folkmängd
10 November 2022 13:47 av Matthias H.