Utskrift från gbg.yimby.se
....

> Allmänt

En liten gnutta hopp i miljonprogrammsmiljö

Erik Tysk
98 Inlägg
Såg denna tråd på SC:

http://www.skyscrapercity.com/showpost.php?p=70794497&postcount=11150

Personligen blev jag väldigt lycklig då man på ett väldigt enkelt sätt slår inte mindre än fyra flugor i en smäll; man skapar fler bostäder, bygger samman två lammelhus och sluter kvarteret, man flyttar fram huset till gatan (om än bara en liten bit) OCH man skapar publika lokaler i bottenplan!!!

Borde inte detta bli ett prejudikat för hur VARJE "kvarter" i miljonprogramsområden borde förtätas? I just detta fall är ju inte arkitekturen jättespännande, men tänk vad man skulle kunna göra med dessa smala och relativt höga tillbyggnader rent arkitektoniskt...
Senast ändrad 18 januari 2011 09:46
Anders Norén
408 Inlägg
Ni har väl inte missat Bennets väg i Malmöområdet Rosengård? En miljonprogramsk återvändsgränd med några parkeringsplatser och garagenedfarter förvandlades från baksida till framsida med en rad nybyggda butikslokaler; se t.ex. Sydsvenskans reportageserie "Bogranskarna". Fantastiskt, om jag får säga det själv.

Om någon undrar varför åtgärden inte gjordes mot Amiralsgatan så beror det på att det är Ystadsgatan-Annelundsvägen-Bennets väg-von Rosens väg som är huvudstråket för gående och cyklister mellan innerstaden och Rosengård, inte den motorvägsliknande Amiralsgatan. Amiralsgatan kommer sannolikt att åtgärdas i framtiden.

Anders
Erik Tysk skrev:

Såg denna tråd på SC:

http://www.skyscrapercity.com/showpost.php?p=70794497&postcount=11150

Personligen blev jag väldigt lycklig då man på ett väldigt enkelt sätt slår inte mindre än fyra flugor i en smäll; man skapar fler bostäder, bygger samman två lammelhus och sluter kvarteret, man flyttar fram huset till gatan (om än bara en liten bit) OCH man skapar publika lokaler i bottenplan!!!

Japp, och det är behövligt. Trondheimsgatan skulle må bra av att bli mer stadsmässig. Ska försöka gå på samrådet i slutet av månaden om jag hinner.

Tråkigt att behöva läsa sådant här i protokollutdraget dock:
Anders Nordenskiöld (V) skrev:

Vi ställer oss tveksamma till att vända portarna mot gatan. Vi anser vidare är det inte är självklart att det skulle vara en förbättring med trottoarer längs gatan. De planskilda gång- och cykelstråken är mer säkra för gångtrafikanter, och särskilt viktiga för barn och funktionshindrade. I ärendet ska belysas hur tillgängligheten påverkas.

Det är bara att titta på de upptrampade stigarna vid det intilliggande trotoarlösa SCAFT-diket som är Norgegatan för att se att folk inte håller sig till gångvägarna.
Karl-Johan Nilsson
34 Inlägg
Karl-Johan Nilsson skrev:

Japp, och det är behövligt. Trondheimsgatan skulle må bra av att bli mer stadsmässig. Ska försöka gå på samrådet i slutet av månaden om jag hinner.

Jag gick på samrådet, det var knappt några där. Inga synpunkter hade kommit in men det lär det göra senare. Bla nämnde dom att flera i nätverket Järvas Framtid bor nära kvarteret och dom gärna vill se att man behåller(!) trafiksepareringen.

Inga butiker är planerade just nu men möjligheten att inrätta dom i framtiden kommer finnas.
Jan Wiklund
1107 Inlägg
Ort: Stockholm (Lidingö samt Limoux), Gick med: Februari 2008
Här finns en amerikansk rapport om att trafikseparering leder till sämre trafiksäkerhet: http://newurbannetwork.com/article/key-safer-roads-identified-california-study

Bäst trafiksäkerhet får man då korsningarna är många, för då kör folk försiktigt.

> Allmänt
En liten gnutta hopp i miljonprogrammsmiljö

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland Yimby Göteborg:s 6740 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY GÖTEBORG

Yimby Göteborg är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.

Vi vill att Göteborg ska växa och utvecklas som stad.

Idag byggs det för lite, för dyrt, för glest och för tråkigt. Det måste vi ändra på.

Yimby Göteborg vill ta fasta på de fungerande, levande och roliga stadsmiljöer som redan finns i Göteborg (t.ex. Långgatorna) och bygga mer, mycket mer, på det viset.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga dyra, likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett systemfel som måste rättas till.

Yimby Göteborg vill vara en positiv och konstruktiv röst i debatten, inte bara analysera problemen utan också diskutera möjligheterna. Det är vad Yimby handlar om!

Yimby Göteborg på Twitter

Högbana i Göteborg?
2 Juni 2024 20:05 av Hans Jörgensen
Nytt hotell på Vasagatan 22
19 Januari 2024 14:08 av Sebastian Dahl
Welthauptstadt Germania vs. Berlin
6 Juli 2023 11:50 av Carl S
Uthyrningsdel
21 April 2023 15:51 av Gregor Fulemark
Göteborgsregionens folkmängd
10 November 2022 13:47 av Matthias H.