Utskrift från gbg.yimby.se
....

Nybygge på Blasieholmens spets?

Profilbild
Tore Kullgren
973 Inlägg
Ute på Blasieholmen ligger några lagerbyggnader, som är bortskämda med stans kanske bästa utsikt.

Det har förut varit på tal att ersätta dem med något, men vad jag vet är inget på gång idag.

Vad ska en byggnad på denna plats ha för stil? En pastisch av de romantiska grannarna Grand Hôtel och Nationalmuseum? Glasfasader? Eller något iögonfallande postmodernt?

Och vad borde byggnaden innehålla? Hotell? Museum? Bostäder? Kontor?
30 Inlägg
Det ska tydligen anläggas ett torg bakom Nationalmuseum det (för)blir rätt dött där.
http://www.byggindustrin.com/nyheter/ny..

Förslag som plats för nytt operahus. Trots att jag gillar opera så tycker jag att det precis som stadsbibliotekets utbyggnad är mindre nödvändigt.
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artik..

Förslag från moderat som nog inte ska tas på för stort allvar.
http://www.riksdagen.se/Webbnav/index.a..

Bilden visas nedskalad. Klicka på bilden för att se den i fullstorlek.

De med gult markerade byggnaderna kan påverkas jag vet inte vad de lilamarkerade sakerna i parken är men de utgör nog inget svåröverkomligt hinder.
A och B är moderna skjul och kan nog rivas utan problem.
C är Vaxholmsbolagets huvudkontor ett gammalt fint hus.
D skulle jag beskriva som ett gammalt fult hus det ser för den delen väldigt gammalt ut och det vänder en föga inbjudande fasad mot gatan.
E är ett femvåningshus ett gammalt fint hus.
F är en ful liten tillbyggnad till Nationalmuseum jag tror den är utförd i någon brunsvart betongsten.

Nationalmuseum har klagat på brist på utrymme.

Bilden visas nedskalad. Klicka på bilden för att se den i fullstorlek.

Förslag: Riv A, B, D och F inkorporera C som ett gårdshus i en ny fastighet låt E vara. Tilldela ungefär hälften av marken till Nationalmuseum. Utbyggnaden av Nationalmuseum bör utföras i nyrenässans dock utförd i puts istället för vätternkalksten. Det andra kvarteret bör utföras i en stil med dekorativa tak (tänk Nordstedtshuset) eftersom byggnaden ofta kommer att iakttas på avstånd. Det finns redan två hotell på Blasieholmen och åtminstone ett museum det bör bli bostäder i huvudsak och kontor samt någon restaurang eller handel i bottenvåningen.
Profilbild
Erika N
122 Inlägg
Lol, jag röstar för ett återuppbyggande av slottet Tre Kronor!
Efter att ha sett modellen av det gamla slottet på Stockholms Stadsmuseum kan jag inte annat än att sörja att det ersattes av den trista, bruna fyrkant till slott vi har idag.
Profilbild
Hans Berglund
110 Inlägg
Håller med dig Erika. Hade 3 kronor funnits ännu idag hade Stockholm varit så mycket vackrare. Vi hade helt klart haft det häftigaste slottet så centralt i vår huvudstad. Och tänk om 50, 60-talsrivningarna aldrig skett... oj oj. Andra huvudstäder hade bleknat i jämförelse med Stockholm.
Henrik Nilsson
30 Inlägg
Enda klagomålet jag har på nuvarande palats är att någon klåpare har putsat om det i fel färg. Det ska vara gult!
Profilbild
Erika N
122 Inlägg
Ska det vara gult!? Vilken nyans? Citrongult? Solgult? Brandgult? Kycklinggult? Majsgult? Neongult? Eller den vackra mörkt gula som är så vanlig i Gamla stan?
Hur länge var det gult? Finns det avbildat?
Senast ändrad 13 augusti 2008 15:30
Profilbild
Mats Åhrman
290 Inlägg
ja det hade ju varit lite 1900-tals aktigt om dom hade byggt upp en kopia av ett gammalt medeltids skott efter det brann ner, men håller med slottet ska va gult! då hade det varit vackert!
Att N. Tessin d.y. och senare Hårleman avsåg att slottet skulle vara gult är det nog ingen som tvivlar på. Vilken nyans däremot är mer osäkert men förmodligen någon ljus.

Storkyrkans fasad modifierades för att passa in med slottet och är gul än idag det Tessinska palatset är rimligtvis också utfört i samma anda. Slottet blev brunt för att matcha riksdagshuset (sägs det).
Profilbild
Tore Kullgren
973 Inlägg
Det centrala, spektakulära och samtidigt avskilda läget borde lämpa sig perfekt för en ambassadsbyggnad. Till exempel våra nordiska eller baltiska grannländer skulle kunna samsas där. De har dessutom en naturlig plats i Stockholms inlopp.

I så fall kommer det nog inte saknas pengar för ett riktigt spektakulärt bygge, för att marknadsföra länderna i fråga. Tänk de nordiska ambassaderna i Berlin.
30 Inlägg
Med tanke på hur anskrämlig den Nordiska samambassaden i Berlin ser ut så bör vi nog passa oss.

För övrigt tycker jag att ambassaderna bör koncentreras till ett ställe snarare än spridas ut. Dessutom blir det besvärligt med avspärrningar på kajen och så nära Skeppsholmsbron.
Profilbild
Tore Kullgren
973 Inlägg
Idag är ambassaderna i Stockholm ganska jämnt utströsslade över Norrmalm och Östermalm - "Diplomatstaden" är ett ganska förlegat begrepp. Idén med det här projektet skulle vara just att samla ett antal ambassader på Blasieholmen, nära de svenska myndighetskanslierna.

Och avspärrningar kommer det inte finnas något behov av, om ambassaden byggs upp som ett slutet kvarter, ungefär som i din skiss. Många av stans ambassader ligger i innerstan (bland annat den danska vid Jakobs torg), utan att det finns avspärrningar som stör omgivningen.

Och när det gäller ambassaden i Berlin så är det samarbetsandan vi bör ta efter, snarare än fasadernas utformning.

Men det viktigaste är ändå inte vad huset ska inrymma från början, utan att man bygger något som tillför mer till stadsbilden än de nuvarande skjulen.

Ett operahus skulle vara slöseri med bra utsikt - folk går på opera för att titta på scenen, inte för att titta på utsikten från fönstren. Slottet Tre Kronor skulle göra sig bäst i nöjesparken i Botkyrka. Bostäder skulle bli enormt dyra, och dyra bostäder har vi tillräckligt av i Stockholm.

Ett säkrare kort än ambassader skulle vara kontor med lokaler i gatuplan, och konferens och skybar i högsta våningen. Om inga bostäder finns i kvarteret, kan man låta krogarna i kvarteret bullra tills solen går upp bakom Djurgården. Takterrass får gärna finnas, förutsatt att huset blir snyggt.

Senast ändrad 15 augusti 2008 03:39
Martin Ek
302 Inlägg
Bara jag som tycker att det är helt fel att vara emot bostäder eftersom att de skulle bli för dyra?

Om man har den åsikten kan man ju knappast bygga ut innerstaden, det är ju så dyrt där!
Profilbild
Tore Kullgren
973 Inlägg
Östra Blasieholmen är inte vilket innerstadskvarter som helst, utan ett av citys bästa lägen. Man kanske ska formulera det så att en kontorsbyggnad skulle ge betydligt högre avkastning.

Bostäder är förstås mer trygghetsskapande än kontor, men det kommer garanterat finnas efterfrågan på lokaler, som håller liv i området kvällstid.

Men som sagt är det i vilket fall bättre att bygga, än att inte bygga.

Senast ändrad 15 augusti 2008 18:39
Henrik Nilsson
30 Inlägg
@ Martin Ek
Jag har inte heller något problem med att det byggs dyra bostäder, det brukar sägas att det är omöjligt att bygga nytt och billigt hur som helst. Dessutom så tycker jag att landet från Stadshuset t.o.m. Blasieholmen är folkfattigt nog som det är.
Ludwig E
4 Inlägg
Jag tycker att man ska bygga Nybropalatset. ;) Det var ett hus som skulle vara 150 meter och 40 våningar. Tyvärr röstades förslaget ner.

http://skyscraperpage.com/cities/?buildingID=52640
(Det var den bästa länken jag hittade)
Profilbild
Gustav Svärd
721 Inlägg
Ludwig Engblom Strucke skrev:

http://skyscraperpage.com/cities/?buildingID=52640
(Det var den bästa länken jag hittade)

Den grafiken är ritad av en Yimby-medlem.
/inte jag

Jag skulle gilla den planen. men tror den skulle vara helt dödfödd. Det finns ju typ träd och gamla skjul på platsen! upprörande att någon kan tänka att riva ut ett sådant riksintresse ur stockholms hjärta! ;)
Anders Gardebring
3334 Inlägg
Nybropalatset ja. Det hade varit maffigt! Kungstornen är väl det vi fick i Stockholm som visar andan som rådde då. De är mina favoritbyggnader i Stockholm. Nästan lite New York på dem
Ingrid Edman Markenfelt
7 Inlägg
Erika N skrev:

Ska det vara gult!? Vilken nyans? Citrongult? Solgult? Brandgult? Kycklinggult? Majsgult? Neongult? Eller den vackra mörkt gula som är så vanlig i Gamla stan?
Hur länge var det gult? Finns det avbildat?

Som nybyggt 1754 (?) var Slottet vackert solgult. Det syns på gamla litografier och akvareller från den tiden. Det finns en mycket populär serie av dessa motiv från Stockholm på 1700-talet och jag trodde att jag enkelt skulle hitta dem på Google men icke då. Mina egna exemplar befinner sig för närvarande på vinden så jag har tyvärr inga bilder att posta i forumet.
Profilbild
Patric Nilsson
510 Inlägg
, Gick med: Januari 2008
Är löjligt förtjust i idén om att rekonstruera Slottet Tre Kronor. Det skulle dra många turister, ge Nationalmuseum lokaler värdiga ett Louvre museum och vara ett vackert blickfång (om det görs på ett autentiskt sätt).

Skulle också kunna tänka mig Nybropalatset om det utförs i äldre stil. Inte några glasfasader på denna plats imho.

Slottet skall vara gult, den nuvarande misslyckade färgsättningen är ett 1800-tals påfund.

Ett annat palats från forna tider jag skulle vilja återuppföra är Makalös från 1647. Enligt wikipedia: Det har under 1900-talet funnits planer på att bygga en fullskalig replik av huset i Stockholms innerstad; planerna har dock skrinlagts på grund av brist på finansiering.

Drottning Kristinas kröningstriumfbåge får också gärna rekonstrueras. Dock denna gång i marmor (då i papper och trä).

Bild: Makalös 1647

Bild: Kopparstick Drottning Kristinas Triumfbåge Gustav Adolfs Torg 1650

Nybygge på Blasieholmens spets?

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland Yimby Göteborg:s 6740 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY GÖTEBORG

Yimby Göteborg är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.

Vi vill att Göteborg ska växa och utvecklas som stad.

Idag byggs det för lite, för dyrt, för glest och för tråkigt. Det måste vi ändra på.

Yimby Göteborg vill ta fasta på de fungerande, levande och roliga stadsmiljöer som redan finns i Göteborg (t.ex. Långgatorna) och bygga mer, mycket mer, på det viset.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga dyra, likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett systemfel som måste rättas till.

Yimby Göteborg vill vara en positiv och konstruktiv röst i debatten, inte bara analysera problemen utan också diskutera möjligheterna. Det är vad Yimby handlar om!

Yimby Göteborg på Twitter

Högbana i Göteborg?
2 Juni 20:05 av Hans Jörgensen
Uthyrningsdel
19 Mars 12:57 av Tom Keller
Nytt hotell på Vasagatan 22
19 Januari 14:08 av Sebastian Dahl
Welthauptstadt Germania vs. Berlin
6 Juli 2023 11:50 av Carl S
Göteborgsregionens folkmängd
10 November 2022 13:47 av Matthias H.