Utskrift från gbg.yimby.se
....

Nya Liljeholmstorget

Sida 1 av 2
12>
Profilbild
Anders Gardebring
3333 Inlägg
Ort: Stockholm (Vasastan), Gick med: September 2007
T-banestationen har fått en överdäckad vänthall och en bussterminal har byggts intill. Ett nytt stadstorg planeras med beläggning, träd och blommor samt konstnärlig utsmyckning. Kring torget finns 325 lägenheter färdigställda och 3000 kvm butikslokaler.



I den södra delen av Liljeholmstorget håller för närvarande Citycon på att uppföra en ny butiksgalleria om ca 30 000 kvm butikslokaler, ca 75 lägenheter samt ett bergrumsgarage för ca 900 parkeringsplatser.

Invigning av butiksgallerian med tillhörande bergrumsgarage planeras till hösten år 2009 och lägenheterna beräknas vara klara för inflyttning första kvartalet år 2010.

http://www.stockholm.se/Fristaende-webbplatser/Fackforvaltningssajter/Exploa...
__________________
Original YIMBY
Hemsida: http://gardebring.com/

Senast ändrad 17 juli 2008 02:06
Profilbild
Anders Gardebring
3333 Inlägg
Ort: Stockholm (Vasastan), Gick med: September 2007
Ett par bilder till:





__________________
Original YIMBY
Hemsida: http://gardebring.com/

Senast ändrad 17 juli 2008 17:13
Profilbild
Anders Gardebring
3333 Inlägg
Ort: Stockholm (Vasastan), Gick med: September 2007
Kollar man på bilder över Liljeholmen kan man undra var underlaget för alla dessa människor skall komma från? Södertäljevägen ligger som en enorm barriär mellan torget och det primära utvecklingsområdet i Liljeholmen. Känns som att det är dags att börja titta på att gräva ner eller däcka över en bit av Södertäljevägen..

Vissa tankar verkar finnas:
http://insyn.stockholm.se/trn/document/2007-12-18/Dagordning/12/12.pdf

Bra initiativ men fortfarande tänker man här väldigt mycket förort och inte innerstad.
__________________
Original YIMBY
Hemsida: http://gardebring.com/

Senast ändrad 17 juli 2008 15:14
Profilbild
Gustav Svärd
721 Inlägg
Ort: Stockholm (Bandhagen), Gick med: Oktober 2007
men liljeholmen har redan en plats som funkar som torg: den breda gången längsmed husen ovanför Tbanestationen. Jag hoppas att det nya torget blir bra, men har svårt att se hur det kan bli ett levande torg då det finns för få naturliga orsaker att vara där: varför ska jag gå dit och like viktigt varför ska jag gå via torget när jag går nån annanstans? galleria och Tbana e bra, men finns bara vägar ut i två hörn bredvid varandra. torget är slutet från omgivningen på tre sidor.
__________________
Medlem sedan starten 2007.
Talesperson för nätverket YIMBY Stockholm
Profilbild
Leonardo Frithunanthz
411 Inlägg
, Gick med: Oktober 2007
det vore bäst om man däckade över den södra tunnelmynningen, man skulle då vinna lite mark och få bort ett litet sår. Det ser så himla fult ut när man kommer söderifrån...
Profilbild
Patric Nilsson
510 Inlägg
, Gick med: Januari 2008
Varför anlägga ett torg, när själva torget inte har några andra funktioner än en öppen plats. Det enda torg jag känner till som detta har funkat på, och då endast sporadiskt, är Sergels Torg. Detta beror nog mer på att det är Sveriges centralaste plats, än att det är ett bra gestaltat torg. Som förslaget ser ut är det endast en plats man passerar, inte, som ett torg borde vara, en plats där man vill stanna ett tag. De långbänkar som ritats in kommer, utan någon form av social eller kommersiell kontroll, utgöra tillhåll för a-laget och eller ungdomsgäng, båda kommer att bidra till att torget inte kommer att vara allmänt utnyttjat. Detta kan lösas, med torghandel, och/eller etablering av uteserveringar/restauranger på torget.

För övrigt gillar jag omgestaltningen av Södertäljevägen till boulevard, även om jag håller med om att förslaget inte riktigt är top notch. I den första etapp som nämns finns det inritat gång- och cyckelbroar, något som jag är emot. De är otrygga och dessutom icke urbana i sin natur.
__________________
http://news.chictribute.com/#post103
Profilbild
Anders Gardebring
3333 Inlägg
Ort: Stockholm (Vasastan), Gick med: September 2007
Problemet med Södertäljevägenplanen är ju att man räknar med att ha kvar precis samma egenskaper som idag, men i en stadsmiljö. Alltså planerar man för gångtunnlar under vägen och stora rondeller à la motorväg. Inte så värst stadsmässigt. Alternativen här är att antingen acceptera att det blir några fler stopp för bilarna (trafiksignalerade övergånsställen) eller så får man gräva ner eller däcka över vägen på några ställen.
__________________
Original YIMBY
Hemsida: http://gardebring.com/
Profilbild
Patric Nilsson
510 Inlägg
, Gick med: Januari 2008
Det är ju att föredra att gräva ned den om man inte kan acceptera fler gångtrafikantövergångar i marknivå. C&G broar är ett otyg.
__________________
http://news.chictribute.com/#post103
Profilbild
Daniel Jonsson
144 Inlägg
Ort: Stockholm (Enskede), Gick med: Februari 2008
Samtidigt som det naturligtvis för Liljeholmens del är trevligt att tänka bort barriären så är nog inte det så realistiskt. Södertäljevägen - Västerbron - St Eriksgatan är väl plan B när Essingeleden inte fungerar om inte annat, någon form av genomfartsled kommer förbli. Det kommer inte bli en gågata särskilt snart. Sen finns det en del barriärer i form av nivåskillnader där också.

Lösningen påminner mycket om Ringvägen tycker jag, med genomfartsleden i mitten och lokalgatorna på sidan sådär. Det är inte så pjåkigt jämfört med motorvägen som ligger där nu. Jag är också glatt överraskad av att man bygger så nära södertäljevägen som man gör, det kommer ju verkligen kännas som man kör in i stan när man kör in där.

Angående GC-tunnlar och dito broar så tycker jag det är ett oskick, åtminstone när inte terrängen runt vägen gör det naturligt. Är det någon som sett nånstans där det fungerat? Över riktiga motorvägar kanske, men annars? Ringvägen har en sällan utnyttjad tunnel vid SÖS, Hornstull en tunnel vid Bergsunds Strand och en bro vid Folskolegatan. Folk går ändå över vägen. Oavsett om man ritat dit övergångställen eller ej.

I rapporten står det att "Omvandlingen i stadsutvecklingsområdet innebär att innerstaden växer, och därmed flyttar även infarten till innerstaden utåt". Samma sak skulle kunna gälla rödljusen och övergångsställena, de kan gott flytta med utåt de med.

Jag har f ö alltid varit svag för rondeller där man byggt nåt i mitten. Kanske inte rätt ställe, men..
Profilbild
Anders Gardebring
3333 Inlägg
Ort: Stockholm (Vasastan), Gick med: September 2007

"Jag har f ö alltid varit svag för rondeller där man byggt nåt i mitten. Kanske inte rätt ställe, men.."

Något.... högt?
__________________
Original YIMBY
Hemsida: http://gardebring.com/
Profilbild
Patric Nilsson
510 Inlägg
, Gick med: Januari 2008
...eller vackert...
__________________
http://news.chictribute.com/#post103
Profilbild
Anders Gardebring
3333 Inlägg
Ort: Stockholm (Vasastan), Gick med: September 2007
Eller både högt o vackert
__________________
Original YIMBY
Hemsida: http://gardebring.com/
Gerry Rasch
1 Inlägg
Ort: Stockholm, Gick med: Februari 2009
Fascinerad av vad Vuxna människor kan skapa för varandra. Dessutom skall man givetvis ha en plånbok med pengar. Arkitekter missar tydligen utbildning i Social Struktur i Skolan. Inget absolut inget finnes i detta torg som talar för att det skall finnas ungdomar. SHOPPING,SHOPPING,Cafe' besök och mera SHOPPING. Är det någon som varit vid Liljeholmstorget på sistone. Missbrukare som blivit iväg skickade från Plattan har dykt upp mer frekvent vid Liljeholmstorget. Dessa beblandas med lokala och ditresta ungdomar, A-lagarna vid Trekanten. Där har ni en framtid med fina inglasade torggallerior. Själv föredrar jag snygga idrottshallar. Dessa fyller ivf en social funktion.
Profilbild
Anders Gardebring
3333 Inlägg
Ort: Stockholm (Vasastan), Gick med: September 2007

Handel är en självklar och naturlig del av staden. Utan handel och affärer blir det ingen stad. Handeln är anledningen till att vi överhuvudtaget har städer. Men det innebär naturligtvis inte att handel är det enda som behövs, en sådan "stad" blir väldans tråkig och enahanda. Likaså är inte idrottshallar eller kulturteatrar allt som behövs. Det som behövs är blandningen, mixen. Genom den förtätning som nu pågår i Liljeholmen kommer den typen av verksamheter att dyka upp mer, och de gynnas faktiskt av att det tillförs just handel (handel lockar människor som blir kulturens kunder, precis som att kulturen lockar människor, som blir handels kunder). Allt hänger ihop.

Läs gärna vårt yttrande om kulturvision 2030.

Och jodå, det finns problem med det som nu byggs, men det kan inte kokas ned till en så enkel tes som att "handel är dåligt".
__________________
Original YIMBY
Hemsida: http://gardebring.com/

Senast ändrad 3 februari 2009 12:48
Jag kommer själv att flytta till Liljeholmskajen (eller Årstadal, som det knasigt nog heter) i sommar. Jag tror det finns en möjlighet att området kan bli bra på sikt. Men en grundförutsättning för att det ska bli livligt och kännas någorlunda integrerat med innerstan är att man får bort den barriär som Södertäljevägen innebär idag. Tyvärr har jag sett på ett forum för Liljeholmskajen att arbetet med den saken är skjutet på framtiden rejält.

Utan plankorsningar över till Liljeholmstorget blir kajen tvivelsutan rätt isolerad. Det borde finnas ett stråk ända från gamla Vin & Sprit och fram till torget.
Profilbild
Anders Gardebring
3333 Inlägg
Ort: Stockholm (Vasastan), Gick med: September 2007
Mats G skrev:

Men en grundförutsättning för att det ska bli livligt och kännas någorlunda integrerat med innerstan är att man får bort den barriär som Södertäljevägen innebär idag. Tyvärr har jag sett på ett forum för Liljeholmskajen att arbetet med den saken är skjutet på framtiden rejält.


Aj fan då. Stod det något om varför?
__________________
Original YIMBY
Hemsida: http://gardebring.com/
Citerar ett svar från forumet:

"Detta är ett mycket stort projekt där det ännu ej finns något beslut om genomförande eller någon tidplan. Det har inte bedömts som möjligt att låta folk börja passera över Södertäljevägen innan hela gatan byggts om. Eftersom det behövs stora intäkter för att finansiera de stora ombyggnadskostnaderna och marknaden för att bygga nya kontorsbyggnader har varit sval har det ej kunnat tas fram någon tidplan för utbyggnaden. Tyvärr kommer därför även fortsättningsvis vägen genom Marievik att vara den enda kommunikationen för gående mot Liljeholmstorget."

Hälsningar
Lars Fyrvald

Exploateringskontoret
Ytterstad
Profilbild
Anders Gardebring
3333 Inlägg
Ort: Stockholm (Vasastan), Gick med: September 2007

Ok, tack för info!
Trist iaf. Men det kommer nog, detta finns med i förslaget till Stockholms nya översiktsplan så det verkar vara ett hyfsat prioriterat projekt. Iom att Liljeholmen nu växer till sig, och närmar sig innerstaden, borde intresset för nyexploatering växa, speciellt när konjunkturen vänder uppåt igen.
__________________
Original YIMBY
Hemsida: http://gardebring.com/
Profilbild
Gustav Svärd
721 Inlägg
Ort: Stockholm (Bandhagen), Gick med: Oktober 2007
Mats G skrev:

Utan plankorsningar över till Liljeholmstorget blir kajen tvivelsutan rätt isolerad. Det borde finnas ett stråk ända från gamla Vin & Sprit och fram till torget.

Instämmer till 100%. Södertäljevägen måste göras om från försök-till-motorväg till stadsaveny med plankorsningar (helst även för Tvärbanan, om den inte grävs ner i tunnel denna sträcka) och övergångsställen. Detta plus nya rader med hus längs avenyn skulle skapa en ny sammanhängande stadsdel av hela Liljeholmen från Årstabroarnas fäste till Lövholmens västra ände. En dystopi för några få, en välkommen ändring för de flesta om jag får gissa.
__________________
Medlem sedan starten 2007.
Talesperson för nätverket YIMBY Stockholm
L-Å H
115 Inlägg
Ort: Stockholm (Liljeholmen (Nybohov)), Gick med: Augusti 2008
Visst behöver förbindelsen mellan Årstadal och Liljeholmen förbättras. Och vara möjlig på fler än de två(?) ställen som är tillgängliga i dag!

Tycker det är trist att gatan fram till Liljeholmstorget från Nybohovsbacken bara kommer att ha butiker på ena sidan. Den andra sidan blir en tät fasad med den nya gallerian innanför. (Ungefär som Fältöversten.) Gallerian (den som var först med det namnet, tror jag) har ju åtminstone butiker ut mot Regeringsgatan. Nog hade det kunnat gå här också.

För närvarande är hela Liljeholmstorget och nyss nämnda gata fram till torget ett enda stort parkeringskaos. En del av torget är tillfällig P-plats. På övriga delen av torget där man inte får köra bil, och väl inte cykel heller egentligen, brukar finnas ett tiotal parkerade bilar. Och på gatan fram är det stoppförbud, men det finns ett par handikappavdelning och några taxiplatser. Där är det normalt 10, 15 parkerade bilar. Och i "skogen" ovanför bygget står det mestadels ett 10-tal bilar på en gångväg, en liten gräsplätt och i "naturen". Jag tror att det är byggjobbarna som ställer sig där.

Alla felparkerade bilar har gjort att närtrafiken, eller vad den heter, som främst skall ge service för gamla och andra som har svårt att förflytta sig, har slutat att köra fram till Liljeholmens vårdcentral och apoteket. Nu får dessa "stackare" gå över det biltäta torget i stället!

Angående knarkare o alkisar. Enligt polisen har Liljeholmen prio 1 när det gäller patrullering. D.v.s. det är en av några stycken platser som syslolösa bilpatruller skall uppsöka för att bara vara synliga.

Blev långt och kverulerande inlägg. Men det blir säkert betydligt bättre när allt är färdigt. Och när dessutom hissbanan upp till Nybohov återuppstår i nyrenoverat skick!
Sida 1 av 2
12>

Nya Liljeholmstorget

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland Yimby Göteborg:s 5380 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY GÖTEBORG

Yimby Göteborg är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.
 
Vi vill att Göteborg ska växa och utvecklas som stad.

Idag byggs det för lite, för dyrt, för glest och för tråkigt. Det måste vi ändra på.

Yimby Göteborg vill ta fasta på de fungerande, levande och roliga stadsmiljöer som redan finns i Göteborg (t.ex. Långgatorna) och bygga mer, mycket mer, på det viset.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga dyra, likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett systemfel som måste rättas till.

Yimby Göteborg vill vara en positiv och konstruktiv röst i debatten, inte bara analysera problemen utan också diskutera möjligheterna. Det är vad Yimby handlar om!


Yimby Göteborg på Twitter