Utskrift från gbg.yimby.se
....

> Städer

Lindholmen centrum

Sida 1 av 6
Profilbild
Olle Jansson
155 Inlägg
Noterades av Mathias Henkel på annan plats:
Snyggaste skrapan eller avsaknaden av den?

För nu har planerna för hotellet på Lindholmen till slut kommit. Istället för en vertikal del blir det bara horisontella delar. Det kan väl nästan inte funnits ett ställe i stan som hade fått färre klagomål på sig beträffande läge än detta och ändå vågar inte man fullfölja höghusdelen. Istället fortsätter man bara utsmetningen av dessa 6-8 våningshus fyllda med kontor. Jag tycker det är så uruselt av SBK o Norra Älvstranden så det liknar ingenting.

Här fanns världens läge att skapa ett riktigt snyggt höghushotell och så blir det bara...jag saknar ord.

En del att bita i, och det handlar egentligen inte bara om hotell och parkeringshus. Hur skall Nya Lindholmen utvecklas!?
Läs och begrunda:http://www.goteborg.se/wps/portal/!ut/p/c1/04_SB8..
Profilbild
Johannes Hulter
1635 Inlägg
Kanske borde upp bland arbetsgrupperna?

Om ni orkar ta fram ett yttrande över jul...

Senast ändrad 7 december 2008 19:45
Profilbild
Olle Jansson
155 Inlägg
Sven R
529 Inlägg
Om någon vill bygga en skrapa, kul! Men om de inte vill det så tycker jag inte man ska stoppa dem från att få bygga. Risken är att det skulle vara kontraproduktivt och helt stöta bort exploatören om han nu av någon anledning inte vill bygga högt. Målet i första hand borde vara att skapa en fotgängarvänlig stad. En skala på gator och hus som funkar även för oss som inte swichar förbi i bil. God blandstad.

Man skulle istället kunna genomföra en generell regel för alla nya hus på Norra Älvstranden om att 50% av fasadlängden inom en tomt måste vara försterarea och verksamheterna innanför måste vara "av publik karaktär". Om de vill bygga höghus så fixar de enkelt kravet med bara sin lobby. Men om de hellre vill breda ut sig med ett låghus så får de fixa kravet genom att t.ex ha en stor publik restaurang. Eller så få de göra som bostadshusen, kommersiella lokaler i bottenvåningen som hyrs ut. Stort hotell kräver stor parkering. På Lindholmen så har man tydligen valt cheapo-lösningen med p-hus ovan mark. Helt OK om de ändå möter 50%-kravet och fasaderna utformas bra.

Ni fattar poängen, det här skulle premiera dom som vill bygga hus med litet fotavtryck eftersom de då blir enklare att möta kravet utan att hyra ut. Ett kontorshus skulle kunna klara sig bara genom att t.ex ha en stor lobby och en liten utställningslokal. Vi skulle få se fler som vill bygga högt!

Jag saxar ur planprogrammet för hotellet:

"Lindholmsallén utgör ett storslaget och tydligt anslag när man nalkas området. Att förtydliga Lindholmsallén och ge tydliga väggar till detta stadsrum har hela tiden varit en övergripande tanke."

Så varför byggs då husen norr om Lindholmsallén i U-form, det motsäger den karaktär de säger sig vilja skapa. Lindholmsallén blir allt mer trafikerad och bullrig, hur smart är de då att utforma inre gårdar som har tre hårda väggar men som är öppna mot bullerkällan? Idioti förstås. Även för dessa tomter så skulle en 50% regel kunna premiera en sund stadsbyggnad. Exploatörerna skulle då vilja fördela sina butiker, caféer osv mot den mest publika gatan.

Det här har vi diskuterat innan. Jag tycker en sådan här modell är värd att utveckla även om det är många frågor att fundera på. Hur stort område ska det gälla? Och hur ska det konkretiseras i en juridiskt bindande plan?
Senast ändrad 8 december 2008 10:01
Profilbild
Johannes Hulter
1635 Inlägg
@ sven r: Jag är med dig, även om jag behöver en översättning av "försterarea".

Det här med lokalnorm är en så avgörande fråga att jag tycker vi lyfter det i en ny tråd - http://gbg.yimby.se/forum/thread.aspx?id=2019

Senast ändrad 17 februari 2013 02:48
Matthias H.
668 Inlägg
Sven, anledningen till att jag skrev som jag jag gjorde ovan var att tidigare planer har innehållit en höghusdel som jag t o m tyckte var rätt snygg (de planer jag tidigare sett) och jag tycker det är synd att den försvunnit. För detta är en plats där det hade fungerat.
John T
74 Inlägg
, Gick med: Oktober 2008
Angående skrapan så uppfattade jag det som att höghuset skall vara en kontorsbyggnad och inte ett hotell. I planeringsförutsättningar beskrivs ett hus på 30 våningar som skall inrymma kontor på den öppna plats som ligger närmast söder om busshållplatsen. Men det finns inga detaljplaner för den ännu så vi får väl se vad det blir av den.
Mikael Kreutz
498 Inlägg
Markus Thunberg: Jag tror skrapan var tänkt som hotell och kontor, i alla fall för ett par år sedan.
Profilbild
Olle Jansson
155 Inlägg
I pdf:en planeringsförutsättningar på tidigare länkad sida står det för olika delområden attCentralt höghus för kontor föreslås vara 30v för att ge Lindholmen Centrum ett landmärke (sidan 4 vänster).
Sven R
529 Inlägg
Johannes: Ursäkta skrivfel, fönsterarea menade jag. I princip skyltfönster.

Matthias: Håller helt och hållet med dig!
Profilbild
Anders Svensson
8 Inlägg
, Gick med: Januari 2009
Det lär vara så att det vara så att det var svårt att hitta intressent för en så stor hotellbyggnad. Men den ytan där höghuset skulle ligga finns ju kvar för framtiden. Det är väl viktigare att diskutera hur resten skall se ut.
Profilbild
Johannes Hulter
1635 Inlägg
@ charlie: Hej och välkommen till YimbyGBG! Har själv dålig koll på Lindholmen, vad skulle du vilja se där?
8 Inlägg
, Gick med: Januari 2009
En blandning av bostäder och verksamheter vilket är på god väg nu med de nya studentbostäderna, hotell mm. Några affärer nära busshållplatsen skulle också vara bra. Tätare stad! Kvarter! och sedan ett högt hus där man hade tänkt när den dagen är mogen.
Matthias H.
668 Inlägg
Nu är detaljplanen åter ute och till min glädje verkar ambitionen fortfarande att bygga ett högt hus men med kontor. Dessutom ser väl detta hotell rätt snyggt ut och det känns som det kommer bli rätt tätt med hus vilket jag tycker är trevligt bortsett från den 700 km breda boulevarden då.

Sen förstår jag inte varför man inte kan gömma parkeringshuset.
Petter A.
111 Inlägg
Matthias H. skrev:

Nu är detaljplanen åter ute och till min glädje verkar ambitionen fortfarande att bygga ett högt hus men med kontor. Dessutom ser väl detta hotell rätt snyggt ut och det känns som det kommer bli rätt tätt med hus vilket jag tycker är trevligt bortsett från den 700 km breda boulevarden då.

Syftar du på den höga byggnad som ska placeras strax norr om kuggen?

Har den samma form som det miniatyrhöghus som gjorts i Älvrummet?

Var kan man läsa detaljplanen förresten?
Senast ändrad 17 juni 2009 15:30
Matthias H.
668 Inlägg
Petter A. skrev:

Syftar du på den höga byggnad som ska placeras strax norr om kuggen?

Har den samma form som det miniatyrhöghus som gjorts i Älvrummet?

Var kan man läsa detaljplanen förresten?

Den är ju löjligt lång denna hänsvisning o därför la jag inte in den från början men det är ju under stadsbyggnad på stadens hemsida, klipp in det;

http://www.goteborg.se/wps/portal/!ut/p/c1/04_SB8..
Senast ändrad 17 juni 2009 19:03
Profilbild
Johannes Hulter
1635 Inlägg
@ matthias: ajabaja! Du ska ju använda länksymbolen... Nu är det fixat.

Senast ändrad 17 juni 2009 19:04
Petter A.
111 Inlägg
Patrik Kjällgren
93 Inlägg
Där står det ... alldelles ensamt... stackars hotell

. . .

Kan det inte åtminstone ges sken av att det finns en omgivning på bilden? Vem vill åka till ett stadshotell som ligger på slätten liksom?

(Älskar smileys.)
Jesper Hallén
348 Inlägg
Hade varit coolt om det hade stuckit ut över vattnet, det ser inte jättespännande ut. Vart ser ni det där höga huset som ni pratar om?
Sida 1 av 6

> Städer
Lindholmen centrum

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland Yimby Göteborg:s 6740 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY GÖTEBORG

Yimby Göteborg är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.

Vi vill att Göteborg ska växa och utvecklas som stad.

Idag byggs det för lite, för dyrt, för glest och för tråkigt. Det måste vi ändra på.

Yimby Göteborg vill ta fasta på de fungerande, levande och roliga stadsmiljöer som redan finns i Göteborg (t.ex. Långgatorna) och bygga mer, mycket mer, på det viset.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga dyra, likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett systemfel som måste rättas till.

Yimby Göteborg vill vara en positiv och konstruktiv röst i debatten, inte bara analysera problemen utan också diskutera möjligheterna. Det är vad Yimby handlar om!

Yimby Göteborg på Twitter

Högbana i Göteborg?
2 Juni 2024 20:05 av Hans Jörgensen
Nytt hotell på Vasagatan 22
19 Januari 2024 14:08 av Sebastian Dahl
Welthauptstadt Germania vs. Berlin
6 Juli 2023 11:50 av Carl S
Uthyrningsdel
21 April 2023 15:51 av Gregor Fulemark
Göteborgsregionens folkmängd
10 November 2022 13:47 av Matthias H.