Utskrift från gbg.yimby.se
....

> Städer
 > Lundby

Frihamnen, Göteborgs Manhattan?

Sida 8 av 28
Mikael Kreutz
498 Inlägg
Ska bli intressant att läsa om på måndag. Har tidigare läst det examensarbetet som Olof nämnde och är väldigt förtjust i själva byggnaden, men inte i visionen i övrigt. Tror helt enkelt inte att en stor öppen plats som inte kommer att vara så grön under stora delar av året blir allt för populär.

Vad som vore en bra förebild enligt mig är Canada Place i Vancouver, med arkitektonisk inspiration från California Academy of Sciences. Jag vill se att man tar chansen och sätter Göteborg på världskartan gällande banbrytande arkitektur.

Kanske skulle man kunna bygga en kombination av färjeterminal och internationellt handelscentrum? Flytta Handelskammaren och World Trade Center från evenemangsstråket till en ikonbyggnad mitt på Göta Älv. Försöka övertyga någon internationell organisation eller multinationellt företag att etablera sitt huvudkontor i Europa här, bjud in kineserna, samla ihop Volvo, SKF, Göteborgs Hamn, Stena Line, etc, och gör allt för att snuva Malmö på IKEA nya huvudkontor i Sverige.
Jesper Hallén
348 Inlägg
Blir spännande att se viking green city-idéerna

Sen kommer vi ju ha ett yimbyförslag för Frihamnen inom en snar framtid som vi tänkte att publicera lite i stil med vårt Hedenförslag för något år sedan. Så lägg gärna fram idéer i tråden så att vi kan få in alla yimbyiters synpunkter!
Matthias H.
668 Inlägg
Håkan Cullberg skrev:

viking green city är bara ett konceptnamn eller arbetsnamn. Klart att det skall heta frihamnen.

Naturligtvis tar jag gärna en dialog med er alla när jag väl kommit ut

Ja, mina farhågor kommer nog besannas är jag rädd när du skriver att du gärna tar en dialog. Detta var ju precis vad Älvstranden sa på sin hemsida för några månader sen d v s dom svarade inte på mina frågor om dom kunde lova att det skulle bli riktig stad i Frihamnen. Dom slingrade sig och sa lite grand som du gör nu Håkan. Men det är klart, ni kanske lurar mig. Hoppas det. För är det något som behövs i Frihamnen så är det kraftig exploaterad blandstad, inget annat. Det andra d v s massa grönt har vi i överflöd av i många andra delar av stan.
Daniel A.M.
7 Inlägg
Olof Antonson skrev:

Kollade lite på GP-sidan, alla hakade upp sig på det, ungefär 150 replies med exakt samma farhågor (folk som inte orkar läsa andras kommentarer).
Det känns ju som att det genererar ett intresse/engagemang i alla fall. Jag har sett ett examensarbete som handlade om Bananpiren som en student som praktiserade hos Cullberg har gjort. Det var ett tag sen nu, ska försöka hitta den PDFen.

edit: här finns den http://hj.diva-portal.org/smash/get/diva2:113860/..

Det var riktigt häftigt. Undrar om det verkligen blir verklighet men vi kan alltid hoppas. För många fegisar i byggnadsnämnden.

[URL=http://img255.imageshack.us/i/frihamn.jpg/]

Bilden visas nedskalad. Klicka på bilden för att se den i fullstorlek.

[/URL]
Daniel A.M.
7 Inlägg
Olof Antonson skrev:

Kollade lite på GP-sidan, alla hakade upp sig på det, ungefär 150 replies med exakt samma farhågor (folk som inte orkar läsa andras kommentarer).
Det känns ju som att det genererar ett intresse/engagemang i alla fall. Jag har sett ett examensarbete som handlade om Bananpiren som en student som praktiserade hos Cullberg har gjort. Det var ett tag sen nu, ska försöka hitta den PDFen.

edit: här finns den http://hj.diva-portal.org/smash/get/diva2:113860/..

Det var riktigt häftigt. Undrar om det verkligen blir verklighet men vi kan alltid hoppas. För många fegisar i byggnadsnämnden.

Bilden visas nedskalad. Klicka på bilden för att se den i fullstorlek.

Niklas S
203 Inlägg
Detta ska bli intressant att följa.

Jag tror inte green city syftar till gröna parker, utan snarare att husen är "gröna" i bemärkelsen "green building certifierade". Det vill säga en stadsdel uppbyggd med miljötänk.

Det här med viking då, svårare att spekulera i men jag gör ett försök:

Vikingar var enligt vissa teorier handelsmän och då kan vi tänka oss att det blir kommers och handel på platsen. Kryssningsfartygen lägger väl till där? Vikingar är även något exotiskt och mytomspunnet, grönt ligger i tiden och att dessutom använda engelska. Hmm,.."Viking green city" ett naturligt stopp för kryssningsfartyg och ännu ett uppsving för turismen i Göteborg. Köpstinna turister möts av handel inom gångavstånd från kryssningsterminalen.

Min teori är miljötänk och hög exploateringsgrad i syfte att locka kryssningsfartyg till Göteborg.

Spot on?

Tror detta kan bli något bra
55 Inlägg
Tycker din teori känns väldigt rimlig, Niklas. Kanske kan detta verkligen bli något fantastiskt.
Hittade detta på GP: Fler lyxkryssare till Göteborg

En annan sak som får mig att tänka på vikingar var hur de uttnyttja olika vattenvägar genom östra Europa för att ta sig ner till Svarta Havet och Miklagård. Kanske är nya kanaler ("vattenvägar") en möjlighet i denna centrala stadsdel också
Profilbild
Daniel Augustsson
94 Inlägg
Mikael Kreutz skrev:

Kanske skulle man kunna bygga en kombination av färjeterminal och internationellt handelscentrum? Flytta Handelskammaren och World Trade Center från evenemangsstråket till en ikonbyggnad mitt på Göta Älv.

Flyttas WTC så frigörs det dessutom plats för Svenska Mässan.

@Nicklas S: Din teori är grym. Hoppas på att det slår igenom!

Första gången jag säger detta men jag längtar tills på måndag :p
Profilbild
Hannes Johansson
249 Inlägg
Man har ju ofta sagt från ÄU, lite som en ursäkt för Norra Älvstranden, att vi har ju Frihamnen att bygga tätt i, så därför behöver vi inte göra det på alla andra ställen, som t ex Skeppsbron. Så, upp till bevis nu då. De flesta "höghushatare" och förtätningsmotståndare brukar ju peka på Frihamnen som lämplig plats för hög exploatering, så det är väl här det ska ske då, om det nu ska ske - i det absoluta centrum för "Centrala Älvstaden"...
Sven R
529 Inlägg
Jag tror att "Green" syftar på det engelska "Village green". Dvs en park som fungerar som en offentlig mötesplats. Jag tycker Cullbergs förslag på bilden är klockrent. Ikonbyggnad (viking) - öppen plats (green) - skyskrapor (city). Så namnet är nog inte uttänkt för att vara flashigt, det är bara nyckelord som beskriver delarna.
Senast ändrad 11 april 2010 21:21
Joachim Jensen
55 Inlägg
Sven Renquist skrev:

Jag tror att "Green" syftar på det engelska "Village green". Dvs en park som fungerar som en offentlig möstesplats. Jag tycker Cullbergs förslag på bilden är klockrent. Ikonbyggnad (viking) - öppen plats (green) - skyskrapor (city). Så namnet är nog inte så uttänk för att vara flashigt, det är bara nyckelord som beskriver delarna.

Blev intresserad av själva termen 'green' så jag googlade den och hitta denna bilden och det ser ju onekligen väldigt lockande ut!

Förövrigt så var inte bilden gjord av Cullberg utan av en arkitektstudent, vill jag minnas.
Senast ändrad 11 april 2010 19:27
Profilbild
Magnus M.
159 Inlägg
Det här var ju spännande. Eftersom det är först i morgon tillåter jag mig att få luftat lite fördomar och förutfattade meningar:

För att undvika ännu en älvstrandskatastrof så vill M och C förekomma stadsbyggnadskontoret och föreslå byggandet av ett "högklassigt" bostadsområde med ett angränsande köpcentrum à la Havneholmen/Fisketorvet i Köpenhamn.

Ingen kvarterstad, inga riktiga gator, dock många bryggplatser för bostadsrättsinnehavare och ännu ett shoppingpalats för att rädda ekonomin.
Men nu spekulerar jag bara, alltså.
A B
30 Inlägg
Profilbild
Olof Antonson
466 Inlägg
Richard Mollberg skrev:

Bättre att bygga p-hus på hela området istället för en ikonbyggnad som uppmärksammas idag men blir tragikomisk imorgon. Isåfall kan man riva phusen i city och bygga hus, tänker främst på Södra vägen, så minskar trafiken

Det blir lätt att övervaka eftersom det är omringat av vatten och så ligger spårvagnen bra till. En hyffsat central pendelparkering med andra ord!

Det är på Hisingen som vi har chans att skapa en modern stad. Att viga den platsen åt parkeringsplatser vore vansinnigt.
A B
30 Inlägg
Profilbild
Hannes Johansson
249 Inlägg
Det finns väl en överhängande risk att man hela tiden skjuter det här med tät blandstad på framtiden...

Varför inte bygga tät blandstad på Norra Älvstranden? Nej, men det tar vi på Södra Älvstranden sen istället, så finansierar vi blandstaden med de pengarna vi får in på de dyra lägenheterna på NÄ så länge.

Varför inte bygga tät blandstad på Skeppsbron (nåja, nu har man väl gjort ett bättre jobb än nånsin, men man vill ändå hålla ner volymerna och exploateringen...)? Nej, det kan vi ju göra sen på Frihamnen, den passar ju bättre för sånt och har inte så mycket nuvarande bebyggelse att ta hänsyn till.

Varför inte bygga tät blandstad på Frihamnen? Nej, men det kan vi ju göra på Heden sen om 50 år när vi bygger där, det ligger ju mer inom det etablerade centrumet...
Profilbild
Olof Antonson
466 Inlägg
Richard Mollberg skrev:

Risken är att det blir ett enda mischmasch av alltiphopa. Varför kan det inte bli modernt på Heden?

Jag ser också gärna att det händer något med Heden. Borde väl inte finnas någon motsättning till att bygga modernt på båda platserna?
Senast ändrad 11 april 2010 22:45
Profilbild
Magnus M.
159 Inlägg
Jaha, det var ju faktiskt det som länkades tidigare, fast med lägre höghus (*ironisk chock*). Bra att jag hade fel. Men vadå innovationscenter för unga entreprenörer? Det där fattar jag inte riktigt om jag ska vara ärlig. Alltså, det låter som en byggnad med ganska stängd verksamhet.

http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.348961-slingr..
Senast ändrad 12 april 2010 14:51
Daniel A.M.
7 Inlägg
Magnus Martinsson skrev:

Jaha, det var ju faktiskt det som länkades tidigare, fast med lägre höghus (*ironisk chock*). Bra att jag hade fel. Men vadå innovationscenter för unga entreprenörer? Det där fattar jag inte riktigt om jag ska vara ärlig. Alltså, det låter som en byggnad med ganska stängd verksamhet.

Snyggt men det gamla förslaget var bättre. Trist skyline på det nya förslaget. Alla höghus har nästan samma höjd.
Profilbild
Hans H
193 Inlägg
Magnus Martinsson skrev:

Ja, den ursprungliga skissen såg lite intressantare ut, även om detta förslaget verkar vara fullgott för min del och att byggstart gärna fick vara imorgon. Men att byggnaderna i bakgrunden tonas ner lite beror inte bara på att husen är lägre utan också på att bilden i GP är renderad närmare vikingahuset.

Men personligen är jag mer intresserad av gatuplanet, stråk och kvartersstrukturen än hur skylinen ser ut (har vi någon länk till detaljer om den saken?), även om skylinen inte är oviktigt i detta fallet, eftersom skylinen kommer hjälpa till att skrämma bort eller locka till sig folk från fel sida älven till hisingssidan.
Senast ändrad 12 april 2010 15:32
Sida 8 av 28

> Städer
 > Lundby
Frihamnen, Göteborgs Manhattan?

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland Yimby Göteborg:s 6740 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY GÖTEBORG

Yimby Göteborg är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.

Vi vill att Göteborg ska växa och utvecklas som stad.

Idag byggs det för lite, för dyrt, för glest och för tråkigt. Det måste vi ändra på.

Yimby Göteborg vill ta fasta på de fungerande, levande och roliga stadsmiljöer som redan finns i Göteborg (t.ex. Långgatorna) och bygga mer, mycket mer, på det viset.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga dyra, likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett systemfel som måste rättas till.

Yimby Göteborg vill vara en positiv och konstruktiv röst i debatten, inte bara analysera problemen utan också diskutera möjligheterna. Det är vad Yimby handlar om!

Yimby Göteborg på Twitter

Högbana i Göteborg?
2 Juni 2024 20:05 av Hans Jörgensen
Nytt hotell på Vasagatan 22
19 Januari 2024 14:08 av Sebastian Dahl
Welthauptstadt Germania vs. Berlin
6 Juli 2023 11:50 av Carl S
Uthyrningsdel
21 April 2023 15:51 av Gregor Fulemark
Göteborgsregionens folkmängd
10 November 2022 13:47 av Matthias H.