Utskrift från gbg.yimby.se
....

Tunnelbana och Snabbspårvägsutredningen 1967

Sida 1 av 2
12>
Profilbild
Patrik Sterky
104 Inlägg
Ort: Göteborg, Gick med: September 2008
Eftersom Otterhälleberget numera är fyllt med tunnlar skulle detta inte längre gå att bygga. Jag tycker dessutom att inverkan på stadsbilden, i vitala centrum, är på tok för stor. Man kan se på sträcken på sträckningarna om de skulle byggts med berg eller jordtunnel. En jordtunnel, åtm på den tiden, skulle inneburit att i princip alla byggnader den passerar under hade varit tvungna att rivas.

Tycker själv alternativ Enkeltunnel vore mest intressant (med tanke på kostnaderna). Får man väl en tunnel genom centrum på plats kan man leda ganska många grenar genom samma sträckning. I Oslo kör de 5 linjer i en tunnel (kanske lite för många då det begränsar linjerna till 10-15 min trafik). Två linjer i tunneln hade kunnat ge Angered-Frölunda och Bergsjön-Majorna. En tredje skulle kunna komma från Hisingen och gå till Sahlgrenska, Chalmers och bort mot Mölndal? Ett tunnelbanesystem klarar max ca 30tåg/h (2 min headway) och riktning.
Sven R
529 Inlägg
Ort: Göteborg, Gick med: Oktober 2008
Kul att se Patrik! Det känns som en jäkla tur att inte detta byggdes! Jag är långtifrån någon expert men det känns som systemet är ett nummer för stort för Göteborg med vår lilla stadskärna och våra ganska låga stadsdelar. Skulle en stadsbana ha inneburit att hela eller delar av spårvagnsnätet hade lagts ner?
Mikael Kreutz
498 Inlägg
Ort: Göteborg, Gick med: December 2008
Sven Renquist skrev:

Kul att se Patrik! Det känns som en jäkla tur att inte detta byggdes! Jag är långtifrån någon expert men det känns som systemet är ett nummer för stort för Göteborg med vår lilla stadskärna och våra ganska låga stadsdelar. Skulle en stadsbana ha inneburit att hela eller delar av spårvagnsnätet hade lagts ner?


Knappast, stora delar av spårvägsnätet byggdes anpassat just för stadsbana.
Sven R
529 Inlägg
Ort: Göteborg, Gick med: Oktober 2008
Mikael Kreutz skrev:



Knappast, stora delar av spårvägsnätet byggdes anpassat just för stadsbana.


Hmmm... hur menar du? Skulle förortsspåren fortsätta användas av stadsbanan medan innerstadsspåren togs bort?
Profilbild
Patrik Sterky
104 Inlägg
Ort: Göteborg, Gick med: September 2008
Sven Renquist skrev:



Hmmm... hur menar du? Skulle förortsspåren fortsätta användas av stadsbanan medan innerstadsspåren togs bort?


Förortsspåren (Angered, Bergsjön, Hisingen och Frölunda) är mer eller mindre anpassade för att byggas om till stadsbana/tunnelbana. Flertalet av övriga linjer (Mölndal, Majorna/Långedrag och Östra/Torp) ser inte ut att behövas om systemet byggts ut fullständigt. Själv tror jag åtminstone delar av dessa linjer använts, men anpassats till mötesfria korsningar. Spårvagnarna hade troligen varit nedlagda då den tidens tänkande troligen haft ihjäl kvarvarande linjer. Idag tror jag däremot att några linjer och en hel del spår blivit kvar, då systemen i viss mån fyller olika behov.
Profilbild
Hans Jörgensen
409 Inlägg
Ort: Göteborg (Majorna), Gick med: December 2008
Fint att kunna lägga upp bilderna från den gamla utredningen!
Det verkar ju som man återanvänt huvudsakliga sträckorna från ett par av de skisserna i dagens Västlänkförslag.
Men jag är ju som sagt lite skeptisk till den sträckningen och tycker det finns andra något mindre centrala sträckor att ta tag i först.
Berg o ler-kartan är intressant! Antar att kvalitet 3 betyder sämre berg för tunnelbyggande än kval 1 o 2. Synd att berget mellan Linnéplatsen och älven bedöms (bedömdes) som kval 3, där jag gärna ser en nord-sydlig tunnel (med förlängning till Lindholmen). Finns här någon geologikunnig som har något att tillägga?
I princip vill jag att man utnyttjar de stadsbanor som faktiskt byggdes, utvecklar och länkar samman dem, och anlägger nya där det behövs: bl a Mölnal-Frölunda; "Frölundaborg"-Frölunda-Askim (där den tidigare banan gick ett stycke öster om dagens Frölundabana); Norra Älvstranden-Backaplan och vidare mot Backa och Kärra där det tydligen funnits stadsbaneplaner tidigare. Det finns säkert ytterliggare sträckor som behövs på andra håll.
I alla fall, om man gör sådana utbyggnader blir det möjligt att köra större/längre vagnar med högre kapacitet än nuvarande vagnar. Man kanske kan tänka sig någon expresslinje som inte stannar på alla hållplatser och kan hålla en betydligt högre snitthastighet.
Sedan finns flera småjusteringar i befintliga banor som lätt kan snabba upp sträckorna genom uträtning av onödiga krökar. Ett uppenbart exempel är att dra 11:ans sträcka längs Ekedalsg./Slottskogsg (en relativt bred raksträcka med plats för spår i mitten) och alltså ta bort den onödiga svängen över Godhemsg. Men sådant kan ju anses som försämringar av de som inte kan gå längre än ett par hundra meter till hållplatsen. Ett annat exempel är att länka snabbspåret över till Stampen i höjd med Skansen Lejonet, så att linjer från Gamlestan och Angered kan köra mot Ullevi och Korsvägen utan gå omvägen över Redbergslid.
Sådana förändringar borde ju vara mycket "prisvärda" och skulle väl kunna göras med en gång.
Matthias H.
653 Inlägg
Ort: Kungsbacka, Gick med: Juni 2008
De gamla kartorna är oerhört spännande att se men samtidigt finns det något kusligt över dom också. Tankarna/Planerna var så.......storvulna. Det är ju likadant med generalplanen för Angered från också 1967 eller 1968, den är nästan lite otäckt omänsklig och grotesk i sin skala.
Profilbild
Patrik Sterky
104 Inlägg
Ort: Göteborg, Gick med: September 2008
Här är en (dålig) geo karta över Västlänken där man kan se vart den går i lera och berg.


Geologisk karta. Gult är lera, grått är berg och blått
är friktionsjord

Efter att ha pratat med geotekniska experter på området har jag förstått att Göteborg i princip bara har två sorters mark, väldigt dålig lera med varierande djup (100m närmast kanalen) och väldigt bra berg. Just blandningen gör tunnelbyggande väldigt svårt då övergång från lera till berg är väldigt komplicerad. En lertunnel flyter med när leran rör på sig, en bergtunnel är fast. Man behöver därför hantera dessa rörelserna varje gång tunneln går från det ena till det andra.

I Västlänken förslaget har man framförallt försökt få tunneln att gå så mycket som möjligt i berg, även om stora delar fortfarande kommer gå i lera.

Kanske kan detta ge lite bättre förståelse för hur man kan föreslå framtida byggande i Göteborg.
Senast ändrad 11 januari 2009 23:21
Matthias H.
653 Inlägg
Ort: Kungsbacka, Gick med: Juni 2008
http://img105.imageshack.us/img105/1499/angered68001largeus7.jpg

Hittade den här bilden på nätet och hoppas på att jag inte gör något fel nu som länkar till den här.

Hursohemhelst, här är generalplanen för Angered - Bergum och där kan man se snabbspårvägen fortsätta åt två olika håll från Angered centrum långt ut i Vättlefjäll bland enorma bostadsområden. Dimensionerna på dessa bostadsområden kan jag inte ens föreställa mig och tycker det är kusligt och groteskt men samtidigt farligt lockande på något sätt.

Om planerna sen hade genomförts till fullo hade vi ju dessutom haft en kollektivtrafik som varit rätt grym.
Filip Ekman
1 Inlägg
Ort: Göteborg, Gick med: Mars 2009
Nu känns det kanske inte som att detta hade varit helt realistiskt i dagens läge. Men tänk om man fullföljt dessa planer, om än modifierat dem så de hade passat dagens Göteborg. Tänk att slippa dessa förbannade spårvagnar inne i city en gång för alla. Fast det lär väl inte hända de närmaste tio årtiondena. Ack ack ack!
Mikael Kreutz
498 Inlägg
Ort: Göteborg, Gick med: December 2008
Matthias H. skrev:

http://img105.imageshack.us/img105/1499/angered68001largeus7.jpg

Hittade den här bilden på nätet och hoppas på att jag inte gör något fel nu som länkar till den här.

Hursohemhelst, här är generalplanen för Angered - Bergum och där kan man se snabbspårvägen fortsätta åt två olika håll från Angered centrum långt ut i Vättlefjäll bland enorma bostadsområden. Dimensionerna på dessa bostadsområden kan jag inte ens föreställa mig och tycker det är kusligt och groteskt men samtidigt farligt lockande på något sätt.

Om planerna sen hade genomförts till fullo hade vi ju dessutom haft en kollektivtrafik som varit rätt grym.


Jösses, vi hade säkert haft över 650 000 invånare i kommunen om planen hade genomförts.
Martin C
114 Inlägg
Ort: Göteborg, Gick med: December 2008
Planen för Angered var helt enorm tydligen. Om jag tyder den kartan rätt så är det som är byggt ingenting. Det stora vertikala området med tre stationer är ju större än alla delar av Angered idag typ. Hade det var någon skog kvar ens. Hur långt kom man i planerna? Fick de namn? Finns bilder på hur det skulle se ut?
Mikael Kreutz
498 Inlägg
Ort: Göteborg, Gick med: December 2008
Det var en intressant dokumentär på P4 för ett par minuter sedan om en tidigare utredning. Man kan lyssna på reprisen och se på kartor här!
Jesper Hallén
348 Inlägg
Ort: Göteborg, Gick med: April 2012
Mikael Kreutz skrev:

Det var en intressant dokumentär på P4 för ett par minuter sedan om en tidigare utredning. Man kan lyssna på reprisen och se på kartor här!


Tack för länken Mikael!

Skrämmande att våra politiker inte verkar ha känt till dessa utredningar alls.
Synd att inget har byggts, västlänken känns som en avslagen öl, det är ju tunnelbana vi borde bygga. Hög tid för en ny utredning.
Senast ändrad 28 maj 2009 03:52
Tack för länken Mikael!

Instämmer med dig Jesper. Det finns nyktra och realistiska alternativ, men den politiska hypnosen är stark - var finns Yimby i sammanhanget?
Profilbild
Mattias Bolander
478 Inlägg
Ort: Göteborg, Gick med: Februari 2010
Forumet Spårvägssällskapet har en diskussionstråd som tar upp två blogginlägg hos Yimby Gbg :
http://www.sparvagssallskapet.se/forum/viewtopic...

Citat ur diskussionstråden:
Tänk vilken kunskapsbank och vilka underlag som kunde åstakommas om Göteborgare här och på yimby/Gbg kunde mötas i ett gemensamt samtal men ett sånt möte kommer inte att ske västragiskt nog utan alla håller sig på sin kant/blogg!
Jens Ekengren
80 Inlägg
Ort: Karlstad, Gick med: November 2009
Mattias Bolander skrev:

Forumet Spårvägssällskapet har en diskussionstråd som tar upp två blogginlägg hos Yimby Gbg :
http://www.sparvagssallskapet.se/forum/viewtopic...

Citat ur diskussionstråden:
Tänk vilken kunskapsbank och vilka underlag som kunde åstakommas om Göteborgare här och på yimby/Gbg kunde mötas i ett gemensamt samtal men ett sånt möte kommer inte att ske västragiskt nog utan alla håller sig på sin kant/blogg!


Bjud in för gästkrönikor, vetja!
Profilbild
Göran Åhman
97 Inlägg
Ort: Göteborg (Majorna), Gick med: Oktober 2008
Appråpå elvans dragning: Enligt stadsplanen för Kungsladugård skulle spårvagnen gå just där i Ekedalsg-Slottsskogsg ner till Mariaplan, det är därför gatan är såpass bred. Märkligt att man inte fullföljde planen utan drog spårvagnen så krokigt. Dessutom skulle det gå en linje mellan Slottsskogen och Slottsskogskolonin bort mot Högsbo i Sundshagsg.

Generalplanen för Angered-Bergum är intressant läsning, har faktiskt kommit över ett exemplar av boken. Som mest skulle det bo 200 000 människor inom planområdet för att sjunka något till vår tid, enligt de beräkningar som presenteras i planen till ca 180 000 invånare. Men det mest utmärkande med planen är inte kollektivtrafiken utan de enorma motorvägskonstruktionerna med primärmotorvägar (6-8 filer) och sekundärmotorvägar (4 filer). Hela stadsdelen skulle genomkorsas av dessa planskilda vägar och bostäderna ligga som öar ute i skogen och i stort sett ingen annan förbindelse utan just stadsbanan och motorvägarna... Vi får nog vara glada att planen inte genomfördes. Hela nuvarande Angered var bara tänkta som kompletternade randområde till dessa enorma exploateringar...
__________________
//GÅ
Profilbild
Emanuel Alfredsson
696 Inlägg
Ort: Kungsbacka, Gick med: September 2010
Sida 1 av 2
12>

Tunnelbana och Snabbspårvägsutredningen 1967

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland Yimby Göteborg:s 6712 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY GÖTEBORG

Yimby Göteborg är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.
 
Vi vill att Göteborg ska växa och utvecklas som stad.

Idag byggs det för lite, för dyrt, för glest och för tråkigt. Det måste vi ändra på.

Yimby Göteborg vill ta fasta på de fungerande, levande och roliga stadsmiljöer som redan finns i Göteborg (t.ex. Långgatorna) och bygga mer, mycket mer, på det viset.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga dyra, likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett systemfel som måste rättas till.

Yimby Göteborg vill vara en positiv och konstruktiv röst i debatten, inte bara analysera problemen utan också diskutera möjligheterna. Det är vad Yimby handlar om!


Yimby Göteborg på Twitter