Mattias Bolander skrev:
I chatten med Martin Wannholt förra veckan så dök återigen siffran om mängden koldioxid som Västlänken ska spara per år upp. Både 4 000 och 40 000 ton co2 per år har nämnts, och den ena siffran har sagts vara ett skrivfel i en Västlänk-handling. Men vilken siffra är det som stämmer egentligen? Ord står mot ord.
Joakim: Du påstår också att Västlänken sparar 4000 ton co2 per år och hänvisar till en rapport som jag tyvärr inte kunnat hitta. I det officiella material som finns står siffran 40000 ton per år och det är också det som Ulf Kamne refererar till. Menar du att Trafikverket och Ulf ljuger?
Martin Wannholt: Hej Joakim,
jag påstår inte att ngn ljuger. men det faktiska och kontrollerade materialet från Trv säger de 4000 tonnen. Det andra är tidigare uppskattningar. Om du mailar mig skickar jag över material där du kan hitta båda siffrorna och se att det är den lägre siffran som är korrekt. Vidare kan du räkna själv, genom andra delar som beskriver hur få bilar som minskar pga Väslänken, då ser du även den vägen vad som är korrekt
http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.2540332-chatt..
I den rapport jag fick från T-verket förra året ( och har använt för mina dokument och "VL och alternativen ) är siffran
4 000 ton, se tabell 4.32 på sid 52.
http://uf.yimby.se/se/92ce41cf-5e29-42e4-ae9e-397..
Den högre siffran 40 000 har inte synts i något dokument vad jag vet, utan kom upp först efter GT:s artikel om att Västlänken har negativt CO2-saldo.
Någon som sett referens till den?
Som jag förstår det har man för att komma upp i 40 000 även tagit med CO2-minskning genom att godstrafik förs över från lastbil till tåg.
Denna ökning är möjlig genom att kapacitet för godståg ökas med 6 st tåg per dygn. Strikt sett tillfaller denna kapacitet inte Västlänken utan Planskild korsning i Olskroken, men man kan hävda att VL är en av förutsättningarna och därmed kan VL få
minskningen tillgodo.
Överlag kan man hävda att CO2-minskningen är högst preliminär eftersom vi inte vet:
- Hur CO2 utvecklas efter 2030 ( och under flera decennier )
- Vilken kapacitet vi kommer ha på banorna runt Gbg och om godstågen kommer att prioriteras i trångsektorplanerna
- Hur marknaden med efterfrågan för långväga transporter kommer att se ut
- Om godstågen kan gå under annan tid etc etc
( PS: Om vinsterna med ett extra godståg per timme är så stora som hävdas kan man verkligen undra varför man inte för länge sedan breddat Gårdatunneln med ett tredjespår öster om de 2 andra och varför man inte gjorde GT-viadukten tvåspårig...)