Utskrift från gbg.yimby.se
....

> Infrastruktur
 > Övrigt

Västlänken

Sida 68 av 79
Profilbild
Daniel Andersson
543 Inlägg
Någon som har koll på/ dokument som beskriver planerad massbalans och masstransporter för Västlänken?
Jag är med i en FB-grupp som arbetar mot en planerad bergtäkt i Lindome. Där florerar just nu en massa lösa idéer om att allt är till för Västlänken, liksom att en planerad deponi för inerta massor i Dvärred (mellan Kållered och Lindome) också skulle vara det. Jag känner mig högst tveksam till dessa närmast konspirationstankeliknande idéer som torgförs, och skulle gärna vilja ha något konkret att kunna kontra med.
Profilbild
Hans-Olof Hansson
1370 Inlägg
Daniel Andersson skrev:

Någon som har koll på/ dokument som beskriver planerad massbalans och masstransporter för Västlänken?
Jag är med i en FB-grupp som arbetar mot en planerad bergtäkt i Lindome. Där florerar just nu en massa lösa idéer om att allt är till för Västlänken, liksom att en planerad deponi för inerta massor i Dvärred (mellan Kållered och Lindome) också skulle vara det. Jag känner mig högst tveksam till dessa närmast konspirationstankeliknande idéer som torgförs, och skulle gärna vilja ha något konkret att kunna kontra med.

Västlänken genererar ett överskott på massor, både berg och lera. Har inte i huvudet hur mycket just nu. En hel del av framför allt berg återanvänds inom projektet i krossad form i den betong som används.

Kritiken mot Västlänken har från vissa varit att det är mycket som skulle fraktas bort. Räknar man på det så märks de lastbilarna inte ens i den dagliga trafiken.

Den bergmassa som inte används inom Västlänken används av andra byggen. Det är en värdefull resurs. Leran är också värdefull. Det har talats om täckning av deponier och liknande. Exakt var och vilka är knappast klart ännu.

I korthet, Västlänken är inget hot mot området.
Profilbild
Mikael Bigert
590 Inlägg
Daniel Andersson skrev:

Daniel,
Massor som grävs ut är 1.8 miljoner ton berg och 2.8 miljoner ton jord, se
http://www.trafikverket.se/PageFiles/148638/UR_13..
Profilbild
Hans-Olof Hansson
1370 Inlägg
3D-foton från Västlänken och dess utställning i Nordstan.
https://www.facebook.com/vastlanken
Profilbild
Mattias Bolander
478 Inlägg
Signatur: Hansson skrev:

3D-foton från Västlänken och dess utställning i Nordstan.
https://www.facebook.com/vastlanken

Det var ju faktiskt fantastiskt kul bilder.
Profilbild
Hans-Olof Hansson
1370 Inlägg
Profilbild
Mattias Bolander
478 Inlägg
I chatten med Martin Wannholt förra veckan så dök återigen siffran om mängden koldioxid som Västlänken ska spara per år upp. Både 4 000 och 40 000 ton co2 per år har nämnts, och den ena siffran har sagts vara ett skrivfel i en Västlänk-handling. Men vilken siffra är det som stämmer egentligen? Ord står mot ord.

Joakim: Du påstår också att Västlänken sparar 4000 ton co2 per år och hänvisar till en rapport som jag tyvärr inte kunnat hitta. I det officiella material som finns står siffran 40000 ton per år och det är också det som Ulf Kamne refererar till. Menar du att Trafikverket och Ulf ljuger?

Martin Wannholt: Hej Joakim,
jag påstår inte att ngn ljuger. men det faktiska och kontrollerade materialet från Trv säger de 4000 tonnen. Det andra är tidigare uppskattningar. Om du mailar mig skickar jag över material där du kan hitta båda siffrorna och se att det är den lägre siffran som är korrekt. Vidare kan du räkna själv, genom andra delar som beskriver hur få bilar som minskar pga Väslänken, då ser du även den vägen vad som är korrekt

http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.2540332-chatt..
Senast ändrad 11 november 2014 11:55
Profilbild
Mikael Bigert
590 Inlägg
Mattias Bolander skrev:

I chatten med Martin Wannholt förra veckan så dök återigen siffran om mängden koldioxid som Västlänken ska spara per år upp. Både 4 000 och 40 000 ton co2 per år har nämnts, och den ena siffran har sagts vara ett skrivfel i en Västlänk-handling. Men vilken siffra är det som stämmer egentligen? Ord står mot ord.

Joakim: Du påstår också att Västlänken sparar 4000 ton co2 per år och hänvisar till en rapport som jag tyvärr inte kunnat hitta. I det officiella material som finns står siffran 40000 ton per år och det är också det som Ulf Kamne refererar till. Menar du att Trafikverket och Ulf ljuger?

Martin Wannholt: Hej Joakim,
jag påstår inte att ngn ljuger. men det faktiska och kontrollerade materialet från Trv säger de 4000 tonnen. Det andra är tidigare uppskattningar. Om du mailar mig skickar jag över material där du kan hitta båda siffrorna och se att det är den lägre siffran som är korrekt. Vidare kan du räkna själv, genom andra delar som beskriver hur få bilar som minskar pga Väslänken, då ser du även den vägen vad som är korrekt

http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.2540332-chatt..

I den rapport jag fick från T-verket förra året ( och har använt för mina dokument och "VL och alternativen ) är siffran 4 000 ton, se tabell 4.32 på sid 52.
http://uf.yimby.se/se/92ce41cf-5e29-42e4-ae9e-397..

Den högre siffran 40 000 har inte synts i något dokument vad jag vet, utan kom upp först efter GT:s artikel om att Västlänken har negativt CO2-saldo.
Någon som sett referens till den?

Som jag förstår det har man för att komma upp i 40 000 även tagit med CO2-minskning genom att godstrafik förs över från lastbil till tåg.
Denna ökning är möjlig genom att kapacitet för godståg ökas med 6 st tåg per dygn. Strikt sett tillfaller denna kapacitet inte Västlänken utan Planskild korsning i Olskroken, men man kan hävda att VL är en av förutsättningarna och därmed kan VL få
minskningen tillgodo.

Överlag kan man hävda att CO2-minskningen är högst preliminär eftersom vi inte vet:
- Hur CO2 utvecklas efter 2030 ( och under flera decennier )
- Vilken kapacitet vi kommer ha på banorna runt Gbg och om godstågen kommer att prioriteras i trångsektorplanerna
- Hur marknaden med efterfrågan för långväga transporter kommer att se ut
- Om godstågen kan gå under annan tid etc etc

( PS: Om vinsterna med ett extra godståg per timme är så stora som hävdas kan man verkligen undra varför man inte för länge sedan breddat Gårdatunneln med ett tredjespår öster om de 2 andra och varför man inte gjorde GT-viadukten tvåspårig...)
Profilbild
Hans-Olof Hansson
1370 Inlägg
Mikael Bigert skrev:

( PS: Om vinsterna med ett extra godståg per timme är så stora som hävdas kan man verkligen undra varför man inte för länge sedan breddat Gårdatunneln med ett tredjespår öster om de 2 andra och varför man inte gjorde GT-viadukten tvåspårig...)

Det är väl inte den som är den trånga sektorn, antagligen.
Profilbild
Hans-Olof Hansson
1370 Inlägg
Trafikverket är nu i slutfasen av att ta fram ett förslag på järnvägsplan för Västlänken. I december beräknas planen ställas ut för granskning. – Det är kul att ha ett färdigt förslag att visa upp, säger Erik Lööv, projekteringsledare inom Västlänken.

Västlänkens järnvägsplan ställs ut för granskning
Profilbild
Hans Jörgensen
410 Inlägg
I förra veckan fanns en liten utställning (om VL, av SBK/stadstjänstekontoren och TrV) i Nordstan som jag tror flera av er här har spanat in.
Den största behållningen tycker jag var den fina stadsmodellen som SBK/stadstjänstekontoren tagit fram. Det var en 3D-printad modell, ca 1.5x1.5 meter. Representanterna nämnde också finessen att då ritningen förändras kan modellen uppdateras.
Röda byggnader är framtida möjligheter (där det idag saknas bebyggelse), vita byggnader är nuvarande kåkar.
Det ger en riktigt god och analog inblick i hur vår stad kan komma att se ut, åtminstone från högt flygperspektiv, men ändå

Västlänken var också inritad med gul linje, de delar som byggs i schakt.
Nedan några mobilfoton jag tog i farten.

Men... vad som är slående tycker jag är hur otillfredsställande matchning VL har mot stadsutvecklingsplanerna. Inget av de nya områdena får nån tydlig koppling till VL:s stationer.
Jovisst, VL/Centralen i Gullbergsvass då förstås, men där finns ju idag redan Centralstationen.
Det märks att VL:s principiella dragning skissades redan för 20-30 år sedan, innan det stod klart i vilken riktning Göteborgs stadsutveckling skulle börja ta.

Bilden visas nedskalad. Klicka på bilden för att se den i fullstorlek.

Senast ändrad 11 november 2014 21:57
Profilbild
Hans-Olof Hansson
1370 Inlägg
Hans Jörgensen skrev:

I förra veckan fanns en liten utställning (om VL, av SBK/stadstjänstekontoren och TrV) i Nordstan som jag tror flera av er här har spanat in.
Den största behållningen tycker jag var den fina stadsmodellen som SBK/stadstjänstekontoren tagit fram. Det var en 3D-printad modell, ca 1.5x1.5 meter. Representanterna nämnde också finessen att då ritningen förändras kan modellen uppdateras.
Röda byggnader är framtida möjligheter (där det idag saknas bebyggelse), vita byggnader är nuvarande kåkar.
Det ger en riktigt god och analog inblick i hur vår stad kan komma att se ut, åtminstone från högt flygperspektiv, men ändå

Västlänken var också inritad med gul linje, de delar som byggs i schakt.
Nedan några mobilfoton jag tog i farten.

Men... vad som är slående tycker jag är hur otillfredsställande matchning VL har mot stadsutvecklingsplanerna. Inget av de nya områdena får nån tydlig koppling till VL:s stationer.
Jovisst, VL/Centralen i Gullbergsvass då förstås, men där finns ju idag redan Centralstationen.
Det märks att VL:s principiella dragning skissades redan för 20-30 år sedan, innan det stod klart i vilken riktning Göteborgs stadsutveckling skulle börja ta.

Att Västlänken inte skulle ha någon koppling till till planerad stadsutveckling var väl ändå en förskräcklig överdrift?

Gullbergsvass och strand får en ny station, Västlänken/Centralen, med uppgång direkt i området. Det är till och med närmare dagens central där man hade varit tvungen att runda hela spårområdet för att nå fram. Det syns bäst på din första bild.

Haga har de inte med så mycket som det finns planer för. Handels vill bygga nytt och större samt man vill även bygga på området söder om Vallgraven mitt emot Feskekörka. Södra älvstranden och dess byggen finns dock med, syns bäst på din andra bild.

Korsvägen hade du inte med någon bild på. Men där fanns det också mycket utritat.

Möjligheterna till denna byggnation har man känt till i mer än 30 år och det är först nu som det blir av, tack vare Västlänken!
Senast ändrad 11 november 2014 23:32
Mikael Kreutz
498 Inlägg

Haga har de inte med så mycket som det finns planer för. Handels vill bygga nytt och större samt man vill även bygga på området söder om Vallgraven mitt emot Feskekörka. Södra älvstranden och dess byggen finns dock med, syns bäst på din andra bild.

Älskar Västlänken men ingen tvekan om att Haga är en stor kompromiss p.g.a. Götatunneln. Det bästa för Göteborg hade varit om Götatunneln gått djupare och längre bortåt Stigberget så att Västlänken kunde ansluta till Järntorget och passera ovanför Götatunneln. Istället för två fantastiska lösningar för staden gör man gigantiska investeringar i infrastruktur utan att planera hela vägen fram och så kommer vi bli stående med två halvmesyrer.
Profilbild
Hans-Olof Hansson
1370 Inlägg
Mikael Kreutz skrev:

Älskar Västlänken men ingen tvekan om att Haga är en stor kompromiss p.g.a. Götatunneln. Det bästa för Göteborg hade varit om Götatunneln gått djupare och längre bortåt Stigberget så att Västlänken kunde ansluta till Järntorget och passera ovanför Götatunneln. Istället för två fantastiska lösningar för staden gör man gigantiska investeringar i infrastruktur utan att planera hela vägen fram och så kommer vi bli stående med två halvmesyrer.

Det är inte Götatunneln som gör att Västlänken inte kan gå via Järntorget. Det som ställer till det är vissa underjordiska installationer för Rosenlundsverket och att man inte kan gena under Haga eftersom det där bara är lera. Skall man istället dra den Linnégatan och sedan svänga mot Korsvägen vid Linnéplatsen så får man en mycket längre sträcka och därmed dyrare lösning utan att nyttan följer med. Sätter man sig med en ler och bergkarta över Göteborg och skall hitta en lösning med så mycket berg som möjligt samtidigt som man når den täta staden så finns det egentligen ingen annan lösning. Mer om linjeval och varför kan man läsa i utredningen.

En tunnel måste ha anslutningar också. Därför är det bra att Götatunneln kommer upp i närheten av Järntorget och dess anslutande vägar. Leden kan man fortsätta lägga under mark. Från ca Järntorget kan man fortsätta med en tunnel som i andra ändan ansluter till Jaegerdorfsmotet. Det skulle frigöra mark för stadsbyggnad längs sträckan. Men det är inte den första delen man bygger. Nästa del av leden att lägga under mark är istället Sträckan mellan Götaälvbron och Falutorget.
Profilbild
Hans Jörgensen
410 Inlägg

Korsvägen hade du inte med någon bild på. Men där fanns det också mycket utritat.

Möjligheterna till denna byggnation har man känt till i mer än 30 år och det är först nu som det blir av, tack vare Västlänken!

Så varför skulle de missa chansen att visa eventuella stadsbyggnadsmöjligheter kring Hagakyrkan?
Gällande södra Älvstranden, det är närmare en kilometers promenad från Hagakyrkan, + sträckan från underjorden.

Stenpiren. En kommande satsning med nytt resecentrum på södra älvstranden. Ny knutpunkt för Älvsnabben (Älvsnabbare flyttar av någon anledning från Rosenlund) samt, förhoppningsvis, också skärgårdstrafiken. Stenpirens resecentrum blir något helt nyskapande i vår stad, en kraftsamling i ett område som hittills har legat på bakgården, men som egentligen är Göteborgs historiska "waterfront" och i mitt tycke centrala stans mest intressanta stadsrum. Om resecentrumet görs tillräckligt värdigt ser jag en stor poäng att det ändå läggs där.

Men där stannar inte Västlänken. Det är ett nästan övertydligt exempel på samspelet i göteborgsk stads- och trafikplanering.
Notera att för bara något decennium sedan fanns inga (i vartfall officiella) planer för Stenpiren. Men då var VL Haga-Korsvägen redan i beredning. Den här missmatcningen är alltså förklarlig.

Istället börjar det talas om linbana från Hagakyrkan till Lindholmen... Från pendelstationen nära 30 meter under mark upp till ett torn X meter över mark vid Hagakyrkan. Grattis stadsrummet
Senast ändrad 12 november 2014 22:50
Profilbild
Hans-Olof Hansson
1370 Inlägg
Hans Jörgensen skrev:

Så varför skulle de missa chansen att visa eventuella stadsbyggnadsmöjligheter kring Hagakyrkan?
Gällande södra Älvstranden, det är närmare en kilometers promenad från Hagakyrkan, + sträckan från underjorden.

Stenpiren. En kommande satsning med nytt resecentrum på södra älvstranden. Ny knutpunkt för Älvsnabben (Älvsnabbare flyttar av någon anledning från Rosenlund) samt, förhoppningsvis, också skärgårdstrafiken. Stenpirens resecentrum blir något helt nyskapande i vår stad, en kraftsamling i ett område som hittills har legat på bakgården, men som egentligen är Göteborgs historiska "waterfront" och i mitt tycke centrala stans mest intressanta stadsrum.

Men där stannar inte Västlänken. Det är ett nästan övertydligt exempel på samspelet i göteborgsk stads- och trafikplanering.
Notera att för bara något decennium sedan fanns inga (i vartfall officiella) planer för Stenpiren. Men då var VL Haga-Korsvägen redan i beredning. Den här missmatcningen är alltså förklarlig.

Istället börjar det talas om linbana från Hagakyrkan till Lindholmen... Från pendelstationen nära 30 meter under mark upp till ett torn X meter över mark vid Hagakyrkan. Grattis stadsrummet

Det är många aktörer och planer. Att ha med alla har aldrig varit avsikten heller. Några fel finns det också i den. Men syftet är att visa var det går att bygga. Hur husen kommer att se ut är definitivt inte bestämt ännu, men de fanns med som röda klossar indikerade framtida bebyggelse.

Haga är en bättre plats än Stenpiren eftersom det finns både mer arbetsplatser och kollektivtrafik där. Stenpiren täcks ändå får stationerna och anslutande lokaltrafik.
Profilbild
Hans-Olof Hansson
1370 Inlägg
I dagens GP fanns en lite bilaga med mycket byggen i och runt Göteborg och Västlänken. Det händer mycket nu och Västlänken är nyckel i utvecklingen!
Profilbild
Krister Malmqvist
228 Inlägg
Att man helt utesluter Norra Älvstranden i planerna för Västlänken kommer att medföra att Hisingen även i fortsättningen ej kommer att ingå i Göteborgs centrala delar. I Stockholm är Södermalm en helt integrerad del av staden med utmärkta förbindelser med Norr Mälarstrand. Måste älven även i fortsättningen vara barriär?
Profilbild
Erik Funck
308 Inlägg
en utbyggnad av västlänken på hisingen/mot torslanda bygger väl på en ny hamnbana? och det lär väl inte hända de närmsta decennierna. Kanske kan det bli ett mindre resecentrum och ny stadsbebyggelse vid brunnsbo och nya hållplatsen där?
Profilbild
Hans-Olof Hansson
1370 Inlägg
Krister Malmqvist skrev:

Att man helt utesluter Norra Älvstranden i planerna för Västlänken kommer att medföra att Hisingen även i fortsättningen ej kommer att ingå i Göteborgs centrala delar. I Stockholm är Södermalm en helt integrerad del av staden med utmärkta förbindelser med Norr Mälarstrand. Måste älven även i fortsättningen vara barriär?

Hisingen får en utmärkt anslutning till Västlänken/centralen där resenärerna redan första stoppet efter är på Hisingen. Det blir två nya spårvägen till Eriksberg respektive Backa inom några år. De får en utmärkt anslutning till Västlänken!
Sida 68 av 79

> Infrastruktur
 > Övrigt
Västlänken

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland Yimby Göteborg:s 6740 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY GÖTEBORG

Yimby Göteborg är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.

Vi vill att Göteborg ska växa och utvecklas som stad.

Idag byggs det för lite, för dyrt, för glest och för tråkigt. Det måste vi ändra på.

Yimby Göteborg vill ta fasta på de fungerande, levande och roliga stadsmiljöer som redan finns i Göteborg (t.ex. Långgatorna) och bygga mer, mycket mer, på det viset.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga dyra, likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett systemfel som måste rättas till.

Yimby Göteborg vill vara en positiv och konstruktiv röst i debatten, inte bara analysera problemen utan också diskutera möjligheterna. Det är vad Yimby handlar om!

Yimby Göteborg på Twitter

Högbana i Göteborg?
2 Juni 20:05 av Hans Jörgensen
Nytt hotell på Vasagatan 22
19 Januari 14:08 av Sebastian Dahl
Welthauptstadt Germania vs. Berlin
6 Juli 2023 11:50 av Carl S
Uthyrningsdel
21 April 2023 15:51 av Gregor Fulemark
Göteborgsregionens folkmängd
10 November 2022 13:47 av Matthias H.