Utskrift från gbg.yimby.se
....

> Städer
 > Centrum

Skeppsbron

Sida 1 av 2
12>
Jesper Hallén
348 Inlägg

Arbetet pågår med samrådshandlingar till detaljplan för Skeppsbron på Södra Älvstranden.
Hur vill vi bebygga Skeppsbron?

Mer finns att läsa på http://www.alvstranden.com/default.aspx?id=807&na..
John T
74 Inlägg
, Gick med: Oktober 2008
Spontant tycker jag att det ser ganska bra ut. Om man bortser från skisserna på fyrkantiga lådor så verkar ambitionen i texten vara att skapa ett mer varierat intryck än vad vi fått vänja oss vid.

Om jag förstår det hela så borde en hållplats på Skeppsbron innebära endast ett stopp mellan Brunnsparken och Järntorget, undrar vad det innebär för restid däremellan?
Profilbild
Olle Jansson
155 Inlägg
Fyrkantiga skolåder är ju ett sätt att signalera att det är en byggnad och visa på dess volym. Det skall givetvis inte tolkas som att det är så byggnaden kommer att se ut. Så brukar jag tänka i alla fall, sedan åker man till platsen och ser en fyrkant i putsad, ljus betong... Det är i vilket fall tidigt i processen för sådana detaljer. de står dock någonstans att de vill ha olika byggherrar även inom kvarter, vilket torde borga för en viss variation - ja olika, ljusa nyanser på betongen alltså...
John T
74 Inlägg
, Gick med: Oktober 2008
Just den passusen om att olika byggherrar ska bygga inom samma kvarter ger ju hopp för framtiden. Kan inte påminna mig om att jag sett det tidigare.
Jesper Hallén
348 Inlägg
Nej det är nog sällsynt med fler byggherrar inom samma kvarter nuförtiden. Men det borde ju nästan något som borde stå skrivet i lagen när det gäller centrala staden.
Lukas Pettersson
7 Inlägg
En ide som slog mig häromdagen angående Göteborgs Energi verks lokaler vid rosenlund. Man borde sätta nya kläder på byggnaden som tex har samma stil som dom gamla husen på Badhusgatan. Den byggnaden är ju inte den vackraste ( även om den är lite art deco, speciellt runt julas med belysningen ) men skulle kunna bli riktigt bra tror jag.
Ja, det finns ju mängder av vackra industriella byggnader. Om man bara var villig att lägga lite resurser på ett projekt att klä med ny fasad (istället för dagens patetiska försök till så "diskret" klädsel som möjligt, vilket ju är omöjligt) tror jag också det skulle kunna bli riktigt bra och urbant.

Här är ett ex på ett snyggt verk:
http://www.edp.pt/EDPI.Web/Pages/ImageGallery/Res..
Jesper Hallén
348 Inlägg
En gång i tiden var ju Rosenlundsverket klätt i fint tegel. Man borde kunna sätta tegel på det igen, kan också vara så att det fina teglet sitter kvar, under den fula plåten.
Mikael Kreutz
498 Inlägg
Jesper: Intressant, har du några bilder på hur det brukade se ut? Jag skulle gissa på att teglet finns kvar under plåten, men det är nog inte i så fint skick... Sen bidrar byggnaden till den ruffiga karaktären i området, jag vill inte att det försvinner. Kanske vore ljussättning en bättre idé än fasadbyte?

Profilbild
Johannes Hulter
1635 Inlägg
OK, är ni redo för det här? I give you...

Det går uppenbarligen att göra snygga industribyggnader... Arkitekt Hans Hedlund (mannen bakom Tomtehuset, KTB, Kontoristföreningen etc etc etc) ritade kontorsbygganden mot Stora Badhusgatan.
193 Inlägg
Ja, det är sanslöst hur mycket mindre vår tid bryr sig om arkitektur och utseende på byggnader än dåtiden. Fast industrier var ju lite mer inne på den tiden förstås, så man kanske ska jämföra den tidens industribyggnader med våra kontorskomplex istället för med dagens industrilador.
Men man blir ju lite ledsen när man ser hur det hade kunnat se ut (om någon velat betala för det).
Senast ändrad 20 februari 2009 23:50
Daniel Sjölund
292 Inlägg
Du har nog rätt, Hans H. Fabrikörerna ville nog inte skämmas för sin skapelse, förr i tiden. Kanske skulle lösningen kunna vara att klä fabriken med ett huvudkontor?

Cylindern på Mikaels bild är ju riktigt snygg. Att försöka klä en byggnad är bra om man lyckas att vara konsekvent och har en helhetstanke bakom. Många gånger slutar det dock med att man klistrar lite plåtar på fasaden och sedan är man nöjd med sitt piffande:
Polishuset i Luleå. En 60-talskåk i 90-talsförpackning. Robocop måste ha varit temat och stått för inspirationen..

När nu byggnaden verkar få vara kvar skulle jag vilja att man tog upp material och former från den där cylindern och lät "molnfabrikens" nya kostym sys utifrån det.

Ja, Niklas S, Det hade kunnat bli riktigt coolt om någon med en fet budget och känsla hade fått gå lös på den byggnaden. Utlys en arkitekturtävling!
Senast ändrad 20 februari 2009 23:25
Jesper Hallén
348 Inlägg
Man var nog stoltare över sin industri när det begav sig, nu vill man ju mest dölja skiten (nödvändig skit dock).
Har för mig att jag läst någonstans att det ska finnas tegel kvar under den blå åttiotalsplåten, någon som har mer koll? Det är ju egentligen bara plåten och kanske skorstenarna som är lite opassande, fast lite coola är de ju när man belyser dem. Men de passar ju egentligen inte in. Det knäppaste är ju att man målat dem i ljusblått som ska likna himmelblått men som inte är rätt nyans. Hade varit bättre med vitt eller kanske orange. Eller grönt.
Profilbild
Hannes Johansson
249 Inlägg
Jag tycker inte man skall vara rädd för att tillåta lite höjd på några av byggnaderna här. Det planeras ju något högt vid Järntorget, vi har Läppstiftet på andra sidan, lite högre bebyggelse på gång vid Porslinsfabriken, och det har talats om att låta Frihamnen skjuta i höjden. Då skulle det ju inte inkräkta allt för mycket på stadsrummet om även ett par byggnader vid Skeppsbron skulle bli högre. Dessutom skulle det ju oskadliggöra energibyggnaden som "riktmärke".

Som alltid måste det ju dock göras på rätt sätt, så att det känns som en naturlig del av stadsbilden. I Sverige byggs ju alltid höga hus på värsta tänkbara sätt. Man har låg bebyggelse i omgivningen, på 6-7 våningar, och sedan smäller man upp en kolossal, rektangulär betongklump på 17 våningar som totalt bryter av mot omgivningen. Ofta är de dessutom fristående motverkar tätheten. Om folk drar likhetstecken mellan detta och höghus, så är det inte konstigt att många motarbetar höghusbyggnad. Men det behöver inte vara så.

Jag tycker gott att man kan tillåta byggnader på 20-30 våningar, förutsatt att de är estetiska och integreras i stadsbilden. Men, hur det än blir med höjden, så måste man verkligen infria löftena att bygga tät blandstad. Inte bara prata om det, och sedan göra motsatsen, som man brukar göra. Det finns gott om exempel på tät blandstad, till och med i Göteborg. Be beslutsfattarna åka till något av detta områden. Dessa är uppskattade områden i Göteborg, som ingen skulle vilja vara utan. Kunde de för 100 år sedan så måste det väl vara möjligt nu också.

Målsättningarna låter lovande. Se nu till att göra så också. Inte tvärtom, som vanligt. Och kom igång snart. Det känns inte okej att planprocessen skall vara färdig först 12 år efter att Götatunneln började byggas just för att frigöra dessa ytor. 12 år! Är det personalbrist på Stadsbyggnadskontoret, eller vad är det frågan om?
Jesper Hallén
348 Inlägg
Som kuriosa och inspiration kan man i den gamla översiktsplanen för Södra Älvstranden från 1990 (det är nitton år sedan) se följande skisser för Skeppsbron. Notera spårvägsförbindelsen till Hisingen vid Rosenlund. Citat:
"Vi menar att detta är den enda plats inom city, där vi miljömässigt kan acceptera en tunnelnedfart."

Man har även flyttat Rosenlundsverket. Citat:
"Som du ser har vi tagit bort värmeverket vid Rosenlund! Detta kan ju låta chockerande, en sådan gigantisk, teknisk apparat tar man inte bort utan vidare. Men vi har talat med Energiverken och fått veta, att det inte är helt orealistiskt att diskutera att ersätta verket på annat håll, säg inom 15 år." (det blir 2005)

Bilden visas nedskalad. Klicka på bilden för att se den i fullstorlek.

På Järntorgets baksida skissade man på en "Palmegallerian" bakom Folkets Hus, ett område som kan bli "en trevlig plats".

Profilbild
Hannes Johansson
249 Inlägg
http://gt.expressen.se/nyheter/1.1923100/nytt-for..

Förslaget bantas alltså precis som väntat ner en del och blir någon slags light-version. Den enda chansen att få sin röst hörd i Göteborg är tydligen genom att säga nej. Det är det som är demokrati och medborgardialog här - rätten att ta tillvara på sina egna intressen och säga nej.
Daniel Sjölund
292 Inlägg
"Kritiska till höjdenBoende i området har framför allt varit kritiska till höjden på den nya bebyggelsen och stadsbyggnadskontoret föreslår nu vissa förändringar."

Visst ska man respektera de boende i området, men om argumentet enbart är att ett fåtal får sin panoramautsikt förstörd borde det vara möjligt för staden att förhandla med de enskilda och erbjuda en av de nya lägenheterna med panoramautsikt förmånligt. Det skulle staden tjäna på.

Om det är en värdeminskning på lägenheten bostadsrättsinnehavarna är rädda för är de ju fel ute. Det nya området när det är färdigt tillför ju befintligt med i princip allt som skulle få en lägenhet att öka i värde!
Profilbild
Hannes Johansson
249 Inlägg
På ett djupare plan så tror jag att jag lutar åt följande åsikt:

När du köper en lägenhet, så äger du det du betalar för. Däremot köper du inte hela närområdet. Du köper inte kvarteret på andra sidan gatan. Du köper inte hela skylinen. Den omgivande staden ägs inte mer av de som köpt dessa lägenheter än resten av oss som bor i staden. Således tycker jag därför att de boende i situationer som dessa borde få mycket mindre inflytande än de har nu. Det kan inte vara okej att ett fåtal boende förhindrar hela stadsutvecklingen bara för att de inte vill ha sin utsikt förstörd, bara för att de bostäderna har haft en viss utsikt de senaste 50 åren. Självklart måste man få säga till när nya planer innebär att man kraftigt hindras i sin vardag eller får sin direkta boendemiljö bevisbart påverkad, eller om det föreligger hälsoskäl osv. Men att man vill ha kvar en gräsplätt på andra sidan vägen för att man vill kunna rasta hunden där, vill ha kvar sin panoramautsikt exakt som man alltid haft den, eller att ett område skall hindras från att utvecklas bara på grund av nostalgiska skäl - det tycker jag känns helt orimligt. När man köper en bostad så köper man inte rätten att bestämma över hela närområdet. Köper man en lägenhet i stan så får man vara beredd på att stadsbilden kan ändras. Hade man inte följt den principen så hade vi inte haft någon stadsbild kvar att bevara idag.
Profilbild
Emanuel Alfredsson
696 Inlägg
Johannes Åsberg skrev:

OK, är ni redo för det här? I give you...

Det går uppenbarligen att göra snygga industribyggnader... Arkitekt Hans Hedlund (mannen bakom Tomtehuset, KTB, Kontoristföreningen etc etc etc) ritade kontorsbygganden mot Stora Badhusgatan.

Ser fan ut som Pink Floyds albumcover. Sweet!
Senast ändrad 19 mars 2010 18:07
Profilbild
Olof Antonson
463 Inlägg

Ja, det har du rätt i

Satt och kollade i lite gamla böcker om Göteborg på biblioteket igår, och det som slog mig var hur väl byggnaderna och själva gatustrukturen harmonierade med varandra. Det är otroligt mycket vackra byggnader som har rivits, och det vi fick kanske var modernt (då), men det det är ett ofattbart nedköp rent estetiskt.
Göteborg ser ut att ha sålt smöret och tappat pengarna. Det finns ju trots allt en viss humor i det, DDR-komplexen, men vilka dårar de var.
Sida 1 av 2
12>

> Städer
 > Centrum
Skeppsbron

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland Yimby Göteborg:s 6715 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY GÖTEBORG

Yimby Göteborg är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.

Vi vill att Göteborg ska växa och utvecklas som stad.

Idag byggs det för lite, för dyrt, för glest och för tråkigt. Det måste vi ändra på.

Yimby Göteborg vill ta fasta på de fungerande, levande och roliga stadsmiljöer som redan finns i Göteborg (t.ex. Långgatorna) och bygga mer, mycket mer, på det viset.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga dyra, likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett systemfel som måste rättas till.

Yimby Göteborg vill vara en positiv och konstruktiv röst i debatten, inte bara analysera problemen utan också diskutera möjligheterna. Det är vad Yimby handlar om!

Yimby Göteborg på Twitter