Utskrift från gbg.yimby.se
....

> Städer

Wieselgrensplatsen

Profilbild
Hans H
193 Inlägg
Vad vill vi...

Jo, en Yimbyfiering av Wieselgrensplatsen skulle innebära en hopknytning av områden, en blandstad med både kontor, boende, affärer och restauranger med mera, öka tätheten för att skapa mer stadsliv som ger ökad komfort för de boende och arbetande i området och möjliggöra ett bekvämare liv i grannskapen och som ger området fler egna kvaliteter. Kanhända kan vi inte lyckas få ihop en plan som uppfyller alla mål, men en bättre Wieselgrensplats mer integrerad med grannskapen ska inte vara ett problem att få till.

Vad har vi...

Tillgångar för att nå det målet är utmärkt kollektivtrafik, ett efterfråganstryck på bostadsmarknaden som möjliggör förändringar, gott om närliggande bostadsområden utan bra stadsliv och en styck trafikled och genomfartstrafik till bostadsområden bortanför leden.

Att de närliggande områden har dåligt stadsliv är beklagligt, men ökar samtidigt kraften i centrumbildningen vid Wieselgrensplatsen.

Kan man bara sakta ner trafik är trafik en tillgång för stadsliv, där långsamma bilar förvandlas till potentiella kunder som kan tänka sig stanna till en stund istället för bara bli ett störande moment.

Bra kollektivtrafik kan också locka till sig folk utifrån som bara passerar förbi, men det förutsätter att de får impulser från omgivningen som lockar dem att kliva av en spårvagn, vilket man inte får om man passerar i en hållplats som ligger i en grop.

Vad saknar vi...

Av hörnstenarna i blandstaden saknas nog mest kontor och arbetsplatser, säger jag som en gissning utan att ha några bra siffror. Avsaknad av kontor gör det svårare för restauranger och därmed nöjesliv att etablera sig och tvingar oundvikligen fram en pendling eftersom folk bor på ett ställe men tvingas arbeta på ett annat. Hurvida det går att locka dit den typen av verksamhet idag vågar jag däremot inte ha en åsikt om.

Personliga reflektioner...

Själva Wieselgrensplatsen har ett par rätt, det finns gott om affärer med mera, ett av de största centrumen i bebyggelse på Hisingen. Men jag tycker att det är en otrivsam plats och lamellhusen är kanske det som bidrar mest till det för min del, kanhända bidrog även att jag passerade leden för att komma dit när jag bodde i trakterna, leden är ingen trevlig entré.

Men en av de större anledningarna att centrumet lyckats där tror jag är att de lyckats fånga bilister på väg genom centrumet.

När jag kollar på W-platsen i Hitta.se tycker jag att det är väldigt märkligt att man har en femfilig väg genom platsen, vägen mynnar ju ut i en liten tvåfilig väg bortanför Wieselgrensplatsen, och detsamma gäller tillfartsvägen på andra sidan leden med, bredvid McDonalds med mera. Samtidigt har jag ett minne av att det inte var helt ovanligt att det var ganska trångt med bilar på vägen genom Wieselgrensplatsen, fast det kan ju ha att göra med att två filer ska in på en.

Så frågan är då, vad är lämpligaste strategin för att få mer stadsliv på Wieselgrensplatsen och få omnejen att bli mindre sovstad?
Senast ändrad 3 mars 2009 23:57
Profilbild
Johannes Hulter
1635 Inlägg
@ hans h: Bra sammanfattning! Jag har själv dålig koll på W-platsen, det vore intressant att göra en stadsvandring i området och få lite överblick. Fler som är på?
Johannes Åsberg skrev:

@ hans h: Bra sammanfattning! Jag har själv dålig koll på W-platsen, det vore intressant att göra en stadsvandring i området och få lite överblick. Fler som är på?

Gärna stadsvandring! Det är mina gamla trakter
Jag gillar ändå Wieselgrensplatsen, det är rätt bra med liv på torget. Fast som du säger Hans så saknas ju mycket i omgivningarna. Hela hjalmar brantingsgatan från Vågmästarn upp till LL:s (willys) har ju rätt bra liv, värre blir det några meter in i kvarteren.
Profilbild
Hans H
193 Inlägg
Visst är jag på med stadsvandring, det var ett tag sedan jag var i området.
Profilbild
Olle Jansson
155 Inlägg
Började skriva ett svar på kommentarer till den nya backaplanen men kom på att det egentligen passar här: Utgångspunkten är att Rambergsvallen flyttas till Backaplan...

Utrymmet som röjdes upp vid Rambergsvallen skulle kunna nyttjas bättre och mer, speciellt om McDonald's och OKQ8 togs om hand i samma svep. Samtidigt som Hjalmar Brantingsleden är en barriär är det också en livsnerv för bil- och kollektivtrafik. Kontor ut mot leden och bostäder ut mot Inlandsgatan med gemensam innergård skulle kunna vara en lösning. Det är nära till kollektivtrafiken och Wieselgrens utbud.

Jag gillar faktiskt (delar av) Wieselgrensplatsen men skulle gärna se att delen väster om gatan rustades upp, dock svårt att kunna genomdriva något sådant innan underlaget ökat ytterligare. Den menlösa gräsmattan väster om Lundbybadet skulle också kunna nyttjas till något. Om dett skulle genomdrivas behöver vi dock fler och bättre sätt att ta oss över barriären Hjalmar Brantingsgatan, i första hand gående och med cykel men kanske också med bil...
Profilbild
Emanuel Alfredsson
696 Inlägg
Vad sägs som en stadsvandring kring Wie-Vå-HjaBra?
Ser potential för en dubbelaveny kring dessa områden, med Hjalmar Brantingsgatan som the Street. Hjälmar Brantingsavenyn borde den heta då.
Stefan L
29 Inlägg
Att modernisera Rambergsvallen till en riktig fotbollsarena utan löparbana blir väl lika dyrt som att bygga en ny arena. Att bygga en arena vid Backaplan/frihamnen eller i Norra älvstranden vore väl okej. Bygger man in verksamheter som på Gamla Ullevi (gym, pub mm.), så nyttjas ytan på ett bättre sätt än i dagsläget. Någon som är uppdaterad på vad som händer med arenan?
Joachim Jensen
55 Inlägg
Stefan L skrev:

Att modernisera Rambergsvallen till en riktig fotbollsarena utan löparbana blir väl lika dyrt som att bygga en ny arena. Att bygga en arena vid Backaplan/frihamnen eller i Norra älvstranden vore väl okej. Bygger man in verksamheter som på Gamla Ullevi (gym, pub mm.), så nyttjas ytan på ett bättre sätt än i dagsläget. Någon som är uppdaterad på vad som händer med arenan?

Jag hittade detta:

Protokoll från Byggnadsnämnden

Tryck ctrl + f och skriv in Rambergsvallen.
Det verkar iaf som att man ska upprätta ett program för Rambergsvallen. Jag har för mig att jag läst nångång att löparbanorna ska bort och att dessa i sin tur ska hamna i antingen Tuve, Biskopsgården eller Björlanda.
Stefan L
29 Inlägg
Vore intressant att ser hur finansieringen ser ut vid byggande av nya arenor i Stockholm, Göteborg och Malmö. Känns som att skattebetalarna får står för hela kakan i Göteborg medan de andra städerna är bättre på att hitta finansiärer. Är det idrottsklubbarna som gör det för enkelt för sig i Göteborg och skriker till politikerna att de vill har en ny arena? Att sälja ut namnet Rambergsvallen borde vara ett alternativ. Detta namn är ju långt ifrån lika klassiskt som Ullevi. I Tyskland exempelvis har väl de flesta stora arenor företagsnamn vad jag vet.
Stefan L
29 Inlägg
Den nya arenan på södermalm i Stockholm kommer kostar ca: 2 miljader kronor. Mer än halva finansieringen sker genom försäljning av byggrätter för kommersiella lokaler på bl a nuvarande Söderstadion och i anslutning till den nya arenan. Jag vet att det inte går att jämföra attraktionskraften mellan södermalm och ramberget men nog både det går att göra samma sak här. Kan man får 10-15 procent av den summan så får man en hyfsad arena.

Hur vore det att bygga en ny arena på marken bredvid SVT:s lokaler på Lindholmen? Vore väl trevligt med en arena vid älven.
Petter A.
111 Inlägg
Stefan L skrev:

Den nya arenan på södermalm i Stockholm kommer kostar ca: 2 miljader kronor. Mer än halva finansieringen sker genom försäljning av byggrätter för kommersiella lokaler på bl a nuvarande Söderstadion och i anslutning till den nya arenan. Jag vet att det inte går att jämföra attraktionskraften mellan södermalm och ramberget men nog både det går att göra samma sak här. Kan man får 10-15 procent av den summan så får man en hyfsad arena.

Hur vore det att bygga en ny arena på marken bredvid SVT:s lokaler på Lindholmen? Vore väl trevligt med en arena vid älven.

Det är slöseri med älvstrandens utrymme att lägga arenor vid vattnet. Det är inte direkt så att du njuter av utsikten/närheten till vatten när du ser på fotboll. Snarare tvärtom eftersom det kan skapa onödig vind.

Rambergsvallen ligger väldigt bra där den ligger men deen behöver rustas upp.
Senast ändrad 18 januari 2010 19:56
Stefan L
29 Inlägg
Om en ny arena utformas som dagens Rambergsvallen så är det slöseri med utrymme. Om man däremot bygger restauranger och pubar likt Gamla Ullevi och med uteservering mot älven, så funkar det lika bra som bostadhus med verksamhet i bottenplan.
Niklas S
203 Inlägg
@Stefan: Intressant förslag för placering av fotbollsarena. Med lite djärv arkitektur skulle det kunna bli ett intressant inslag i Göteborgs skyline. Precis som du säger kan man varva in lite verksamheter i bottenplan som nyttjar älvutsikten. Placering kloss mot SVT tror jag inte på, tror det måste varvas upp med bostäder och nåt rum mot vattnet emellan.

Sen tror jag iofs också att arenan kan byggas så att även fotbollspubliken, eller rättare sagt Häckens supportrar kan få njuta av en seger mot IFK som ramas in av älvutsikten. Blir dock en utmaning för vilken arkitekt som helst.
111 Inlägg
Stefan L skrev:

Om en ny arena utformas som dagens Rambergsvallen så är det slöseri med utrymme. Om man däremot bygger restauranger och pubar likt Gamla Ullevi och med uteservering mot älven, så funkar det lika bra som bostadhus med verksamhet i bottenplan.

Pubarna och restaurangerna fungerar bättre utan anslutningen till arenan. Dessutom kan det byggas fler hus och andra verksamheter som kan använda dessa verksamheter. En fotbollsplan är Arenan i sig är säkert 130 * 150 meter. Yta som kan användas till något bättre.
Stefan L
29 Inlägg
Om man vill har en blandstad är det väl tråkigt att bara bygga hus längs älven. Att flytta arenan hit eller till Backaplan som nämnts tidigare gör att man kan utnyttja de parkeringar som redan finns. Som exempelvis Borås arena som ligger vid knalleland. Matchstart för fotbollsmatcher är ofta efter kontorstid eller när affärerna inte har någon större rusch av människor.

Så här skulle det kunna ser ut vid backaplan:

http://www.elcs.nl/Portals/3/Blog/Files/7/16/Rico..
Profilbild
Mattias Bolander
478 Inlägg
Göteborgs stad har publicerat uppdaterade (intressanta) handlingar om byggnationerna vid Rambergsvallen.

http://www.goteborg.se/wps/portal/planochbyggproj..
Matthias H.
652 Inlägg
Ja, detta borde verkligen kunna bli riktigt stadsmässigt. Kanske med Yimbys hjälp?
Karl H
98 Inlägg
Mattias Bolander skrev:

Göteborgs stad har publicerat uppdaterade (intressanta) handlingar om byggnationerna vid Rambergsvallen.

http://www.goteborg.se/wps/portal/planochbyggproj..

Intressant program! Jag får en känsla över att det inte är riktigt lika "färdigt" som många andra program som SBK matar ut. Denna text möts man av tidigt:

Programmet har utformats som en kortfattad handling med fokus på övergripande frågor som bedöms viktiga att diskutera i det första steget i detaljplaneprocessen. I nästa skede av planprocessen, Samråd, kommer mer genomarbetade handlingar att upprättas. För att få in synpunkter på programmet
genomförs nu detta programsamråd.

Lovande, tycker jag. Rätt sätt att jobba, enligt mig. Visst skall väl Yimby skicka in ett yttrande på detta?
Profilbild
Johannes Hulter
1635 Inlägg
Karl H skrev:

Visst skall väl Yimby skicka in ett yttrande på detta?

Visst, om det finns intresse och idéer om vad som borde göras...
159 Inlägg
Jag ser att de ritat in en massa nya lokaler precis vid W-platsen, men ritat ut exempelhus helt utan lokaler i resten av planområdet. Borde det inte finnas betydligt fler lokaler vid Rambergsvallen och de övriga anläggningarna? Jag tänker snabbmat/gym/sportaffärer osv osv...

Sedan kanske man kan påpeka att W-platsen med största säkerhet tål byggnader över 4 våningar.

> Städer
Wieselgrensplatsen

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland Yimby Göteborg:s 5491 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY GÖTEBORG

Yimby Göteborg är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.

Vi vill att Göteborg ska växa och utvecklas som stad.

Idag byggs det för lite, för dyrt, för glest och för tråkigt. Det måste vi ändra på.

Yimby Göteborg vill ta fasta på de fungerande, levande och roliga stadsmiljöer som redan finns i Göteborg (t.ex. Långgatorna) och bygga mer, mycket mer, på det viset.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga dyra, likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett systemfel som måste rättas till.

Yimby Göteborg vill vara en positiv och konstruktiv röst i debatten, inte bara analysera problemen utan också diskutera möjligheterna. Det är vad Yimby handlar om!

Yimby Göteborg på Twitter