Utskrift från gbg.yimby.se
....

 > Städer

Nilssonsberg

Profilbild
Johannes Hulter
1635 Inlägg
Ort: Göteborg, Gick med: Januari 2008
Hur ska vi utveckla och förbättra Nilssonsberg? Jag tänker tillbyggnad av lokaler mot ÖvreHusargatan (den planskilda servicegatan försvinner), förslagsvis återfår de boende längst ner sin terrass på taket till vår tillbyggnad.

Ommålning av fasaden längs med hela Nilssonsberg, vi delar in kolossen i olika färgfält för att få lite variation.

Utbyggnad av lokaler mot Brunnsgatan + terrass för de boende.

Västergatan... ehh.. kommer inte på något som kan rädda den.
__________________
A house is not only a machine for living in
Profilbild
Johannes Hulter
1635 Inlägg
Ort: Göteborg, Gick med: Januari 2008
Profilbild
Daniel Andersson
543 Inlägg
Ort: Göteborg, Gick med: Mars 2009
Bra idé men skulle själv föredra att man varierade färg på balkonger och plåtdetaljer istället. (Neon)målat tegel känns lätt vulgo. Gatuprofilen bör medge plats för gatuparkering varvat med träd, cykelbana och rimligt bred trottoar som söder om Brunnsgatan. Det borde vara kvällssol här innan solen går ner bakom Skansen kronan så lite plats för uteservering kan vara bra. Eller så har man det uppe på terassen...

Västergatan har inte dirket förbättrats av saneringen:

Smala gator med spårväg verkar vara svåra att få riktigt bra, jfr tex med Stampgatan. Även Olivedalsgatan där spårvägen går känns trist jämfört med omgivande gator. I detta fall kanske spårvagnshållplatsen kunde flyttas över gatan och träden tas ner så att uppfarten på Nilssonsberg blir mer tillgänglig. Ett vinkelhus kunde byggas som skärm mot Annedalsskolan i likhet med på det gamla kortet. Staketen runt spåren är väldigt trista. Helst skulle de bort, men även ett prydligt staket mellan spåren är bättre och gör den nordvästra GC-banan mindre instängd. Det borde gå att skapa lokaler på NB-sidan. Cykelbanan med trafik i nerförsbacke på denna sida kommer dock i konflikt med butiker och gatuliv. Antingen flyttas cykelbanan till andra sidan där det bör gå att finna utrymme för detta (en variant är en gångfartsgata som i Haga, men utan gatuliv blir det i praktiken en cykelbana i alla fall), eller så anläggs cykelfält på varsin sida av spåren. Att cykla i spåren är ingen bra lösning, men man skulle möjligen kunna öppna spåren för biltrafik. Om inte parkeringsplatser finns längs vägen tillför det dock nog inte så mycket positivt till gatulivet.
Profilbild
Hans H
193 Inlägg
Ort: Göteborg, Gick med: Januari 2009
Jag håller med om det mesta Daniel säger fullt ut. Både med Västergatan och markplanet på Övre Husargatan.

Vad gäller fasaden Övre Husargatan är det IMHO inget större fel på den nuvarande fasaden. Ok den är inte rolig, men inte värre än att det går att trivas med den, utan problemet är att den är så enformig.
Så jag tror det räcker med att man gör om två av de fem fasadelementen som Johannes bröt upp och behåller det nuvarande utseendet på de resterande, men om man ska få ett trevligt intryck från gatan så räcker det inte med ny färg eller ändrade balkonger tror jag, utan en helt ny stil på hela fasadelementet som bryter mot resten av huskroppen skulle behövas. T.ex att göra ett fasadelement i nyfunkis och ett i en helt annan stil (ja...om det nu finns någon annan stil).

Men vad som egentligen krävs för att få riktigt stadsliv kan bara åstadkommas genom att öppna upp delar av kvarteret med en demoleringskula, för kvarteret är för stort. Inte otrivsamt, men för stort. Men kostnaden för den lösningen gör den nog orimlig för de närmsta 50 åren.
Senast ändrad 30 mars 2009 23:57
Profilbild
Johannes Hulter
1635 Inlägg
Ort: Göteborg, Gick med: Januari 2008
@ daniel/hans: Jag håller med er och tycker alla era idéer låter kanon. Och ja daniel neonmålat tegel är vulgo, och inte så lite heller... Jag kommer inte att insistera på just de färgerna om jag säger så...

Förresten Daniel, varför försvann du så snabbt från Hängmattan? Det hade varit kul att tjôta lite efteråt...
__________________
A house is not only a machine for living in
Profilbild
Daniel Andersson
543 Inlägg
Ort: Göteborg, Gick med: Mars 2009
Hans: Pga höjdskillnaden (2-4 våningar mellan utsidan och insidan av nedersta längan) skulle det knappast bli ett livligt stråk även om det funnes en rak förbindelse mellan Föreningsgatan och Skanstorget. Man kan förstås spränga bort alla småknallar i stan och fylla igen älven (och muddra upp Nordre älv). Det skulle ge mycket lättexploaterad yta, men det mesta av stadens karaktär skulle försvinna med det. Det verkar dock finnas en öppning vid Västergatan/Spekebergsgatan (mot Annedalsskolan). Här borde man kunna anlägga en gångbro över spårvägen med trapp ner på andra sidan. Vill minnas att det i andra ändan av Spekebergsgatan finns en hemgjord trapp (tidigare brant och hal stig) mot gångvägen upp till Landala. Skulle kunna vara en tillgång främst för skolbarnen.

Johannes: hade en del anat att göra, ville inte riskera att bli sittande i ett längre eftersnack.
Profilbild
Jan Jörnmark
30 Inlägg
Ort: Göteborg, Gick med: Maj 2009
JM tog fram ett byggförslag för andra sidan Västergatan 1998-99, men det stoppades av närboende som hävdade att grusplanen var en grön lunga. Synd, tittar man på bilden av hur det såg ut fram till 1970 var det en jättemöjlighet att åstadkom stadsmässig förtätning som kunde hjälpt upp stadsdelen.

Anknyter på sätt och vis till Skansberget också, som GP beskrev som en grön park. Var där och fotade häromsistens, och jag har sällan sett så mycket graff och skräp. Både de ställena -och det finns fler- vore möjligheter att ta tillbaks det som förstördes fram till -70.

Men det lär vara komplett omöjligt så länge vi har den stadsplanedebatt vi har idag.
Profilbild
Olle Jansson
155 Inlägg
Ort: Uppsala, Gick med: December 2009
Vadå? Är det inte hjärteskärande att läsa hur mycket någon plötsligen verkligen älskar den där skräpiga impediment-dungen som annars endast nyttjas som pissoar?
Johan K. Sch.
37 Inlägg
Ort: Oslo, Gick med: Juli 2008
Fina färger. Däremot är jag mer tveksam till att krympa trottoaren för att bygga ut lokaler och ge de boende terrasser. ÖHG är alldeles för trafikerad för att någon skulle vilja sitta där och grilla. Jag var på lgh-visning i Nilssonsberg kl 17 en tisdag, och mäklaren hårdbevakade balkongdörren, så att den inte skulle bli lämnad öppen, för då kunde man knappt prata inne i lägenheten p g a all trafik.

Däremot kanske man kunde göra markplanet mer inbjudande för de lokaler som redan finns. Nivåskillnader och staket blir barriärer. Skulle man inte istället kunna sätta en barriär av träd mellan bilgata och trottoar, så att trottoaren blir lite mindre utsatt?

Fast på sikt måste man förstås minska trafiken för att göra Övre Husar trevlig. Vill minnas att just avgaserna anförts som avgörande skäl mot att bygga igen Skansberget. Jag jobbar längre ned på Sprängkullsgatan, och där sägs det att luften är för dålig för att tillåta bostäder. Men att jobba där 8 timmar om dagen är tydligen okej.
__________________
==
http://mothugg.se
Profilbild
Johannes Hulter
1635 Inlägg
Ort: Göteborg, Gick med: Januari 2008
@ johan: Det stämmer att trafiken måste minskas. Det kan man göra genom att bredda trottoarerna, minska hastigheterna och bygga ut lokaler över den nuvarande servicegatan. Varför inte bjuda de boende på en terrass på taket som blir (eller uteservering)? Det skulle nog vara uppskattat. Redan idag sitter ju folk och myser på uteserveringarna på andra sidan ÖH.
__________________
A house is not only a machine for living in
Johan K. Sch.
37 Inlägg
Ort: Oslo, Gick med: Juli 2008
Terrasser, ja. Hur pass Yimby-kosher är de egentligen?

Jag kommer spontant mest på misslyckade försök att skapa terrasser som något slags hängande trädgårdar i den hemska betongen. Terrasserna mellan Hötorgsskraporna i Stockholm är väl ett sedelärande exempel.

Här i Göteborg bodde jag några år på Övre Besvärsgatan, där jag aldrig såg någon använda terrasserna vid Södra Viktoriagatan ens för att vädra mattor. Likaså terrasserna i Vita Björn. Ser mest otrygga och sorgliga ut.

Ett mer lyckat exempel är kanske terrassen där Linnégatan och Landsvägsgatan möts, men så är det också en restaurang, istället för något halvmesyr mellan privat balkong och offentlig park.
__________________
==
http://mothugg.se

Senast ändrad 8 april 2009 13:27
Profilbild
Johannes Hulter
1635 Inlägg
Ort: Göteborg, Gick med: Januari 2008
@ johan: Haha, ja det har du rätt i. Men det blir ju knappast mer dött än om man inte har någon terrass och bara har fläktanläggningar på taken.

Jag har sett terrasser som funkar utomlands, men då har de varit publika med någon sorts verksamhet - precis som i korsningen Linnég/Landsvägsgatan som du nämner.

Problemet är förstås att det ligger lägenheter där som kanske inte vill ha en uteservering precis framför fönstret.

Om vi säger såhär då: Man delar av terrassen efter lägenheterna så att det blir flera mindre, privata terrasser istället (då borde man få med sig de boende). Om sedan en verksamhet under köper lägenheten ovanför så kan de göra en uteservering av "sin" terrass.
__________________
A house is not only a machine for living in
Profilbild
Daniel Andersson
543 Inlägg
Ort: Göteborg, Gick med: Mars 2009
@Johan:
Det som ger ett trist intryck vid ÖHG är främst den oinspirerade utformningen av marken framför fasaden och i viss mån själva konceptet med lokalkörbana; det finns ju verksamheter i lokalerna. Ett alternativ till utbyggnad av bottenvåningen skulle kunna vara att anlägga gatuparkering (plus ev träd) på nuvarande cykelbana och flytta in cykelbana och trottoar till nuvarande lokalkörbana. Pga att byggnaden inte följer marknivån utan har en trapp kan inte trottoaren gå intill fasaden, men med bra markbehandling som längs äldre delar av Linnégatan kan förträdgårdar ha sin charm. Det blir en hel del plats för tex uteservering, grönska, utställda cyklar vid cykelaffären etc. Utrymmet borde även medge att gatuparkeringen utförs som vinkelparkering som en del i en ombyggnad av ÖHG för lägre hastighet.
Profilbild
Johannes Hulter
1635 Inlägg
Ort: Göteborg, Gick med: Januari 2008
@ daniel: Hmmm, jag ser inte riktigt poängen med att behålla planskillnaden och leda ned gående, cyklister under gatuplan. Att ha uteserveringar under gatuplan låter inte heller som ett vinnarkoncept. Då är det väl bättre att lägga igen gropen och ha entréerna i gatuplan och bredda trottoaren inåt?
__________________
A house is not only a machine for living in
Är det verkligen så att "trafiken måste minskas" innan Ö Husargatan kan bli en bra stadsgata även på de bitar som inte är det idag? Är det kört annars? Är det inte faktiskt de andra faktorerna som bär skulden?

Hur kommer det sig att andra städer lyckas alldeles utmärkt med att skapa livliga stadsmiljöer vid gator bra mycket större än Ö Husargatan och utan att de upplevs som barriärer? Med Göteborgska mått kanske den är stor och trafikerad, men knappast i jämförelse med de flesta andra större städer världen runt. Vi snackar 2 körfiler i vardera riktning, en ganska ordinär stadsgata.

I andra städer är de mer trafikerade gatorna oftast affärsgator just för att de är de bästa affärslägena. I Göteborg räknas en gata som misslyckad om den inte är tyst med ett allmänt i alla meningar lågt tempo. Måste alla stadsgator vara anpassade för mysiga uteserveringar på trottoaren och annat som hör den eviga göteborgska "trevligheten" till? Vi är en stad med stämpel som sömnig utan stadspuls (helt korrekt i min mening). Kan det inte få finnas plats även för människor som inte letar low-tempo i alla lägen?
Profilbild
Johannes Hulter
1635 Inlägg
Ort: Göteborg, Gick med: Januari 2008
@ niklas: Im with you! Jag är också svag för stadsgator med mycket trafik (typ ÖH eller Odinsgatan), men hastigheterna måste ned. ÖH och Odinsgatan har fått karaktären av motorled och det är synd. Men där det finns uteserveringar sitter ju folk, så uppenbarligen gillar folk gatorna trots trafiken. Jag tror man kan göra mycket av ÖH utan alltför stora förändringar, tex. bredare trottoarer.
__________________
A house is not only a machine for living in
Profilbild
Gunnar Einarsson
566 Inlägg
Ort: Göteborg (Kommendantsängen), Gick med: April 2010
Johannes Åsberg skrev:

Hur ska vi utveckla och förbättra Nilssonsberg? Jag tänker tillbyggnad av lokaler mot ÖvreHusargatan (den planskilda servicegatan försvinner), förslagsvis återfår de boende längst ner sin terrass på taket till vår tillbyggnad.

Ommålning av fasaden längs med hela Nilssonsberg, vi delar in kolossen i olika färgfält för att få lite variation.

Utbyggnad av lokaler mot Brunnsgatan + terrass för de boende.


Ja, servicegatan är verkligen förskräcklig, men jag är inte säker på att jag fullt fattar vad du menar med utbyggnad/terrasser. Affärslokalerna, såsom cykelaffären, är ju delvis nedsänkta under gatunivå, inte sant? Eller menar du att lägenheterna på andra våningen skall byggas om och bli de ny affärslokalerna som får en tillbyggnad över servicegatan fram till trottoaren?
Alternativet är en nedsänkt trottoarer invid "the basement" som är vanlig i angloamerikansk arkitektur (se min profilbild för övrigt) med en trappa ner, något som torde ha gett upphov till begreppet "dive bar", men det framgår ju inte av din bild.
Hänger inte med här.

Tyvärr tror jag sedan inte att något kan rädda Nilssonsberg förutom komplett rivning/totalsanering (och uppbrytning i flera kvarter medelst trappor), men eftersom vi säkert aldrig kommer att bli så rika och handlingskraftiga igen som på 60-/70-talet och kolossen nu ändå torde stå där i sekler framöver så varför inte försöka? Lite färg kan väl ändå inte skada.

Västergatan... ehh.. kommer inte på något som kan rädda den.


Jo, fast nu vet vi alla fall något!
Senast ändrad 23 juli 2010 16:29
Profilbild
Johannes Hulter
1635 Inlägg
Ort: Göteborg, Gick med: Januari 2008
@ gunnar: Visst, det är tajt. Och jag har bara använt ögonmått. Men det ser ändå ut som det från undersidan av balkongerna är ca 2m över gatan. Kanske skulle man kunna få 3m takhöjd i en publik del mot gatan och halvägs in mot fastigheten, sedan dippar det till 2m in mot fastigheten och en trappa ned till privat del av lokal (kök, el, personalutrymmen etc).

Alltså en publik lokaldel som ligger ett halvplan upp (från nuvarande servicegatan), i markplan mot gatan. Vi får ta och mäta lite noggrannare och se om det skulle funka. Det är ju som tur är bara halva sidan mot ÖH som har den här konstiga planskillnaden, mot Brunnsgatan till blir det ju inga problem.
__________________
A house is not only a machine for living in
Profilbild
Gunnar Einarsson
566 Inlägg
Ort: Göteborg (Kommendantsängen), Gick med: April 2010
Johannes Åsberg skrev:

@ gunnar: Visst, det är tajt. Och jag har bara använt ögonmått. Men det ser ändå ut som det från undersidan av balkongerna är ca 2m över gatan. Kanske skulle man kunna få 3m takhöjd i en publik del mot gatan och halvägs in mot fastigheten, sedan dippar det till 2m in mot fastigheten och en trappa ned till privat del av lokal (kök, el, personalutrymmen etc).

Alltså en publik lokaldel som ligger ett halvplan upp (från nuvarande servicegatan), i markplan mot gatan. Vi får ta och mäta lite noggrannare och se om det skulle funka. Det är ju som tur är bara halva sidan mot ÖH som har den här konstiga planskillnaden, mot Brunnsgatan till blir det ju inga problem.


Okej, nu förstår jag bättre. Vid närmare eftertanke tror jag nog att det endast är vid den hitre delen av hussektionen längst bort (den närmast sekelskiftshuset) som det kan bli problem med nivåskillnaderna. Men det går nog att klara ut på något sätt eller så behöver kanske inte terrassens interiör vara tillgänglig precis hundra procent av sträckan. Måste säga att jag gillar idén. Får ta mig en extra titt när jag är på väg förbi nästa gång.
Senast ändrad 25 juli 2010 08:51

 > Städer
Nilssonsberg

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland Yimby Göteborg:s 5491 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY GÖTEBORG

Yimby Göteborg är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.
 
Vi vill att Göteborg ska växa och utvecklas som stad.

Idag byggs det för lite, för dyrt, för glest och för tråkigt. Det måste vi ändra på.

Yimby Göteborg vill ta fasta på de fungerande, levande och roliga stadsmiljöer som redan finns i Göteborg (t.ex. Långgatorna) och bygga mer, mycket mer, på det viset.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga dyra, likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett systemfel som måste rättas till.

Yimby Göteborg vill vara en positiv och konstruktiv röst i debatten, inte bara analysera problemen utan också diskutera möjligheterna. Det är vad Yimby handlar om!


Yimby Göteborg på Twitter