Mycket intressant projekt, också som referensobjekt vid omdaning av andra liknande stadsdelar och för att se hur väl olika vitaliseringsidéer funkar i praktiken. Trist att jag missade vandringen.
Förtätning inne i området, nybyggnation längs Hammarkullens väg och bättre förbindelser till torget känns självklara, även om detaljer kan diskuteras. Att utforma nya förbindelsevägar som stadsgator med hus intill vägen, vilket verkar vara planens ambition, är viktigt då det redan finns mer än tillräckligt med vägar av trafikledskaraktär i området.
Innan nya förbindelsevägar anläggs och nybyggnation sker i naturmarken runt området borde dock en övergripande plan/sociotopkarta för natur- och parkmark göras och värdet med nybyggnation vägas mot bevarandevärdet. Den sammanhängande naturmarken är potentiellt mycket värdefull i dessa områden som också ligger en bit från centrum. Två viktiga stråk är områdena längs bergskanten ner mot Göta älv och längs Lärjeån (från Göta älv till Vättlefjäll). Även effekten av en ändrad tillfart till området på Hammarkullens centrum borde studeras.
Från kartan förefaller det som att det kan bli problematiskt att utnyttja befintliga GC-vägar söderut som infart för bilar då det bitvis rör sig om smala raviner som bör kunna vara värdefulla som naturmark och som gör det svårt att bygga längs vägen. Skissen nedan visar en alternativ dragning på mark som bör vara byggbar.
Bilden visas nedskalad. Klicka på bilden för att se den i fullstorlek.
På skissen är röda linjer tänkbara nya gator, vitstreckade områden anger möjliga områden för byggnation och gröna linjer anger bergsbranter runt området. Streckade gröna linjer anger vägar som kan tas bort. I centrala Hammarkullen förutsätter jag även de nya förbindelserna som föreslås i programförslaget
På skissen har jag lämnat en sammanhängande grön korridor längs bergsbranten runt Hammarkullen.
Tillfarten från Hjällbo går i en ganska brant ca 200 m tunnel. Alternativt kan en S-formig väg längs branten tänkas men troligen med fula bergsskärningar.
Tillfarten från sydöst överensstämmer med den som fanns i
generalplanen för Angered-Bergum. Den ger en bra koppling till verksamhetsområdet längs Angereds Storåsväg. Jag har lagt till ytterligare en förbindelse i nordost. Området i nordost borde ha en mycket stor potential för att bygga tät stad med både spårväg och ett rutnät av vägar på plats och dessutom ganska plan mark.
Med en ny dragning av Gråbovägen kan området längs nuvarande Gråbovägen ner mot Hjällbo centrum utvecklas. Barriäreffekten minskas genom att trafiken till största delen följer spårvägen som redan är en barriär i sig.
På skissen har jag delvis tagit bort Hjällbovägen (eller åtminstone biltrafiken) för att skapa större sammanhängande naturområde i väster. Andra delar av Hjällbovägen kan göras om till gata med förtätning av bebyggelsen. Matarvägen (den befintliga samt den föreslagna vägen från Nytorpsskolan) till Västerslänt borde också kunna avvaras enligt skissen.
Senast ändrad 26 maj 2009 00:08