Utskrift från gbg.yimby.se
....

 > Städer
 > Lundby

Kuggen vid Lindholmen?

Stefan L
29 Inlägg
Ort: Mölndal, Gick med: Maj 2009
Kuggen som skall byggas på Lindholmen är en intressant byggnad.
Tycker dock att placeringen av denna byggnad skulle göra sig bättre vid Korsvägen.
Dels för att fler skulle ser byggnaden här (mäss- samt Lisebergsbesökare) men även att förbättra trafiksituationen.
Ta bort några övergångsställen genom förbindelsegångar skulle skapa en lugnare miljö för alla.
Patrik Kjällgren
93 Inlägg
Ort: Göteborg, Gick med: Mars 2009
Jag gillar tanken lite.. men i och med (förhoppningsvis) västlänken måste väl större delen av korsvägen byggas om ändå.

Jag skulle gärna se en trafikseparering där bilar går under gång och spårvägar. Vet iofs inte om det är möjligt i och med tågtunnlarna men tanken lockar iaf. I staden ska ju inte kollektivtrafik och fotgängare vänta på bilarna utan tvärtom. Bilen borde ju vara ett sekundärt transportmedel kring en sådan plats.

Annars tycker jag ändå att det fungerar relativt bra som det är även om biltrafiken flyter på relativt segt.
Profilbild
Johannes Hulter
1635 Inlägg
Ort: Göteborg, Gick med: Januari 2008
@ stefan: Lindholmen ligger väl i Lundby (tänker på forumdelen)?

Korsvägen funkar ju alldeles utmärkt, har aldrig haft några större problem att ta mig över. Bilisterna stannar snällt och jag rullar förbi.

Om de börjar räkna på hur stor del av livet de tillbringar i bilköer så kanske de tar , eller istället...
__________________
A house is not only a machine for living in
Profilbild
Daniel Andersson
543 Inlägg
Ort: Göteborg, Gick med: Mars 2009
Korsvägen byggdes om grundligt då spårväg lades i Skånegatan som del av Kringen (klart 2001, hedersomnämnande vid vackra vägars pris 2002). Naturligtvis undersöktes möjligheterna att planskilja trafiken inför den ombyggnaden, men det befanns vara svårt att lösa det på ett bra sätt med alla olika trafikslag från olika riktningar och de krav på lutningar mm som finns. Dessutom är jorden perforerad av olika rör och ledningar, och att hantera trafiken under ombyggnationen skulle blivit ännu svårare för en planskild korsning. Att den täta staden börjar här gör också att en viss begränsning av trafiken som leds in kanske sågs som önskvärd.
De mest påtagliga problemen uppkommer väl i samband med mässor då övergångsställena används mer eller mindre kontinuerligt. Detta problem skulle kunna minskas antingen genom att övergångszonerna breddas till att täcka hela mäss-sidan, då kan trafiken silas igenom enligt shared space tänkande, eller mer konventionellt genom trafikljus vid överegångsställena som kan aktiveras i samband med arrangemang med mycket folk.
Om fler mäss-, universeums- och Lisebergsbesökare skulle komma via Lisebergs station istället för via Korsvägen eller med bil skulle också trafikproblemen minska.
Senast ändrad 18 maj 2009 00:36
Mikael Kreutz
498 Inlägg
Ort: Göteborg, Gick med: December 2008
Just Kuggen vill jag inte se vid Korsvägen, men gärna en spektakulär entré till Västlänken. De skisser jag har sett ser inte speciellt uppmuntrande ut, olika alternativ på planskiljt mellan bilar och spårvagnar, eller endast bygga en liten entré som skulle ersätta dagens väntkur och ha kvar platsens befintliga struktur. Näe, vad sägs om att bebygga den gräsbeklädda backen (varning, nimby-anstormning!) upp mot Humanisten?
Stefan L
29 Inlägg
Ort: Mölndal, Gick med: Maj 2009
När jag menade trafiksituationen så är det inte tidsförlusten jag främst tänkte på utan säkerheten. Som Daniel påpekar så är det många olika trafikslag som är på samma plan utan några trafikljus. Störst ansvar läggs på bilförare som skall ha koll på allt runt omkring sig och lämna företräde till alla. Gångare i sig är inget problem utan snarare cyklister som ibland kommer som ett överraskningsmoment med tanke på hastigheten.
Att jag vill ha kuggen här är som Mikeal säger, att det skall vara en spektakulär entré till västlänken/evenemangsstråket.
Petter A.
111 Inlägg
Ort: Göteborg, Gick med: April 2009
Någon som vet när Kuggen ska börja byggas och när den ska stå klar?
Patrik Kjällgren
93 Inlägg
Ort: Göteborg, Gick med: Mars 2009
Mikael Kreutz skrev:

Just Kuggen vill jag inte se vid Korsvägen, men gärna en spektakulär entré till Västlänken. De skisser jag har sett ser inte speciellt uppmuntrande ut, olika alternativ på planskiljt mellan bilar och spårvagnar, eller endast bygga en liten entré som skulle ersätta dagens väntkur och ha kvar platsens befintliga struktur. Näe, vad sägs om att bebygga den gräsbeklädda backen (varning, nimby-anstormning!) upp mot Humanisten?


Låter superläckert, skapa ett riktigt stadsrum av korsvägen... Särskilt när Lisebergs huvudentré flyttats till Korsvägen också! (sägs vara planen iaf)

Mässan/gothia towers i nordost, Liseberg/Universeum i sydost, station och någon form av verksamhet/bostäder i väst och övrig bebyggelse som den är i norr... Mums! Kan ju tippa på att GU egentligen skulle kunna tänka sig mer lokaler på platsen!
Senast ändrad 25 maj 2009 17:24
Stefan L
29 Inlägg
Ort: Mölndal, Gick med: Maj 2009
Kuggen skall enligt siten lindholmen.se vara klar hösten 2010. Tror inte att bygget är påbörjat.
Aron Davidsson
12 Inlägg
Ort: Göteborg (Majorna), Gick med: September 2010
Kuggen verkar vara ett sånt där projekt som flyter genom snabbt. Bra! Ingen, varken från stadens håll eler från brukarna på lindholmen, har verkat så nöjda med "torgytan" framför navet... Så byggstarten är nog inte för långt borta. ingen bor ju i närheten.. då går det snabbt.
Hela projektet handlar om en ökad integration mellan skola och näringsliv.. formen har ju tillsammans med intilliggande navet givit det kongeniala namnet kuggen. Givetis otänkbart att lägga någon annanstans. En paradoxalt kontextuell objektsbyggnad!? Dessutom med mycket höga miljöambtioner.. allt är superoptimerat. Och tokigt färglatt. inspirerat av tyska ekotänk-arkitekterna Sauerbruch + Hutton... så nu vet ni det!
Senast ändrad 25 maj 2009 20:57
Petter A.
111 Inlägg
Ort: Göteborg, Gick med: April 2009
Ganska lik Guggenheim i New York förövrigt. Wingård har nog hämtat inspiration därifrån?


Profilbild
Olle Jansson
155 Inlägg
Ort: Uppsala, Gick med: December 2009
Återstår att se om kuggens inre blir lika arkitektoniskt spännande som Guggenheimmuséets. Det är dock tveksamt och måhända inte önskvärt. Seprentinen är föga yteffektiv och egentligen ingen vidare bra som utställningsutrymme. Var där för några år sedan och man fick snabbt ont i rygg och och ben när man fick stå och titta på utställningsföremål på ett sluttande golv. Ett smalare ljusinsläpp i mitten med liknande form skulle dock vara lyckat - men jag utgår från att arkitekterna tänkt en hel del på den detaljen.
Daniel Sjölund
292 Inlägg
Ort: Göteborg, Gick med: Januari 2008
@Petter A: Mitt bidrag till den (säkert redan startade) Götebosska namntävlingen får nog bli:

Kuggenheim

Slå den om du kan!
Senast ändrad 17 juni 2009 22:22
Profilbild
Hans Jörgensen
409 Inlägg
Ort: Göteborg (Majorna), Gick med: December 2008
@ Daniel S.

Pluggenheim är kanske ett alternativ. (högskolan och en handfull gymnasier...)

Men Kuggenheim är bättre.
Jesper Hallén
348 Inlägg
Ort: Göteborg, Gick med: April 2012
Profilbild
Daniel Andersson
543 Inlägg
Ort: Göteborg, Gick med: Mars 2009
KKK (kuggkranskassetten). Passar väl för teknologer . CCC finns ju redan. Fast Kuggenheim är kul om de nu känner till Guggenheimmuséet och vet att det har liknande form.
Senast ändrad 17 juni 2009 23:58

 > Städer
 > Lundby
Kuggen vid Lindholmen?

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland Yimby Göteborg:s 6713 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY GÖTEBORG

Yimby Göteborg är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.
 
Vi vill att Göteborg ska växa och utvecklas som stad.

Idag byggs det för lite, för dyrt, för glest och för tråkigt. Det måste vi ändra på.

Yimby Göteborg vill ta fasta på de fungerande, levande och roliga stadsmiljöer som redan finns i Göteborg (t.ex. Långgatorna) och bygga mer, mycket mer, på det viset.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga dyra, likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett systemfel som måste rättas till.

Yimby Göteborg vill vara en positiv och konstruktiv röst i debatten, inte bara analysera problemen utan också diskutera möjligheterna. Det är vad Yimby handlar om!


Yimby Göteborg på Twitter