I samband med programmet för utveckling av Hammarkullen har jag vidgat vyerna något och funderat över möjligheter för vägnätet i NÖ Göteborg. Den nuvarande utformningen bygger på ett vägnät med trafikledskaraktär där vägarna utgör stora barriärer både när de går i bebyggelsen och när de går genom naturmark. Min avsikt har varit att minska de barriärerna genom att minska mängden vägar i naturmark och omvandla vägar inom bebyggelse till stadsgator och att samtidigt skapa ett effektivare nät som ökar tillgängligheten.
Utöver de förslag som presenteras nedan och som markerats på kartorna bör ringvägarna i Bergsjön, Hammarkullen, Gårdesten, Rannebergen och Lövgärdet i möjligaste mån omvandlas till stadsgator eller återbördas som naturmark och nya förbindelser öppnas upp inom dessa stadsdelar.
På kartorna betecknar:
Rött tänkta nya gator/vägar; streckade linjer anger tunnel.
Violett motsvarar tänkt ny dragning för Vänerbanan.
Ljust gröna linjer motsvarar vägar/järnväg som återgår till naturmark.
Orange linjer motsvarar vägar som graderas ner och blir 'stadsgator' eller motsvarande.
Turkosa streckade linjer anger det övergripande vägnätet.
Mörkt gröna linjer motsvarar sammanhängande stråk i naturmark. Tänkbara vandringsleder? Streckade delar är förbindelsestråk som har avbrott av vägar eller icke naturmark.
Bilden visas nedskalad. Klicka på bilden för att se den i fullstorlek.
Idag går två stora leder längs Göta älv på en knapp kilometers avstånd.
Med lågbroar över älven skulle det räcka med en led
På så sätt skulle älvens östra sida kunna tillgängliggöras på ett helt annat sätt än idag. Upp till Lärjeholm kan tät stad utvecklas. Mellan Lärjeholm och Agnesberg behålls den mindre parallellvägen (Agnesbergsvägen). Nuvarande E45 återgår till naturmark. Ytterligare exploatering undvikes. Norr om Angeredsbron återgår E45:ans vägbank till naturmark. Järnvägsbanken kan användas till GC-väg.
*Flytta E45 och Norge/Vänerbanan till västra sidan av Göta älv.
Nya stationer kan anläggas i Backa och Kärra. E6 kan behöva breddas till 6-8 körfält. Utrymmet runt vägen bör längs större sträckan räcka till för detta och ny järnväg utan att befintlig bebyggelse riskeras.
*Lågbro i höjd med Surte där E45 går över till östra sidan av älven
*Järnvägen går över till östra sidan mellan Angeredsbron och Surte
*Lågbro +tunnel mellan Klareborgsmotet och Gårdsten
Dessa ersätter Angeredsbron som har dålig förbindelse med E6 och ingen förbindelse alls med E45.
Tunneln upp till Gårdsten blir ny huvudväg till Angered. Det möjliggör att Agneredsleden återgår till naturmark.
*Lågbro mellan Bäckebolsmotet och Lärjeholm
Detta blir en ny huvudväg till Hjällbo och Hammarkullen. På så sätt avlastas området från Marieholm till Alelyckan-Lärjeholm från genomfartstrafik och kan utvecklas till blandstad.
Barriärer i naturmark kan minskas genom att vägar upp på bergen leds i tunnel. Det underlättar också vinterväghållningen och ger mer direkta förbindelser
*Tunnel mellan Kortedala och Alelyckan ersätter Tideräkningsgatan
*Tunnel Bergsjön-Eriksbo ersätter del av Bergsjövägen
*Tunnel mellan Fjällbo och Bergsjön ersätter del av Mellbyleden
*Tunnel mellan Hjällbo och Hammarkullen
Tillsammans med nya gator inom stadsdelen kan detta ersätta Hjällbovägen förbi Hammarkullen
Barriär i naturmark kan minska genom effektivare gatunät
*Ta bort Kronorättarens väg mellan Rösered och Gårdsten. Öppna istället Röseredsvägen för genomfart
*Stäng Rannebergsvägen mellan Kryddnejliksgatan och Titteridammsvägen. Ny infart till Idtjärnsgatan via Mönesjögatan.
Länkar som förbättrar det övergripande vägnätet och avlastar genomfartstrafik
*Mellbymot - Ny anslutning av Mellbyleden till E20
*Huvudvägen öster om Bergsjön leds längs Bergsjödalens industriområde
Ökar tillgängligheten till industriområdet, del av Bergsjövägen kan återgå till naturmark
*Leden mellan Kortedalavägen och Munkebäcksmotet görs mer attraktiv - tex med ny sträcka längs spårvägen - för att avlasta Artillerigatan genom Gamlestan och medge en stadsmässig ombyggnad av Gamlestads torg
*En viss prioritering av framkomliget behövs på Kortedalavägen-Almanacksvägen, sträckan passar inte som stadsgata pga betydelsen som huvudstråk och dess längd, men den bör kunna smalnas av och framför allt bör korsningar anpassas till oskyddade trafikanter.
*Gråbovägen ges ny sträckning genom Hjällbo
Barriäreffekten minskar, befintlig väg kan göras om till stadsgata
Nya förbindelser
*Skapa förbindelse mellan Nejlikevägen i Angered och Danska vägen/Dammen i Surte.
*Ny förbindelse mellan Utby och Kortedala
* Anslut avskurna vägar till Angeredsleden
Senast ändrad 16 juni 2009 17:07