Utskrift från gbg.yimby.se
....

> Infrastruktur

Tunnelbana i GBG

Sida 14 av 15
Fredrik Wennström
22 Inlägg
Niklas: Jag har inte skrivit det där om Saltholmen!
Profilbild
Niklas Öhrström
2101 Inlägg
, Gick med: Januari 2008

Ursäkta missödet. Det är fixat nu.
Jag har inte tittat så noga i denna tråd, vissa saker har känts lite långt borta i tiden...men beträffande tunnelbanenätet så är det max 5 stationer som jag tycker har hamnat lite för nära nån annan. Annars tror jag att resandeunderlaget finns och definitivt kommer finnas framöver då GBG förtätas. Sen om GBG ska upp på samma procentsats som Sthlm till 2020 vad gäller kollektivtrafiksresandet så bör absolut resandeunderlaget finnas redan idag.
Senast ändrad 23 oktober 2010 19:54
Profilbild
Krister Malmqvist
228 Inlägg
Det blir nog Era barnbarn som får se detta genomfört!
Profilbild
Emanuel Alfredsson
696 Inlägg
Krister Malmqvist skrev:

Det blir nog Era barnbarn som får se detta genomfört!

Åh nej, 2040 ska detta vara utbyggt.
Profilbild
Emanuel Alfredsson
696 Inlägg

Bilden visas nedskalad. Klicka på bilden för att se den i fullstorlek.

Retrotajm! Eftersom att det verkar gnatas om långedrags vara eller icke vara kan ju detta vara ett mål, att förlänga ut till öarna i form av Snabbspårväg. Verkar vara det enda vettiga.
Profilbild
Daniel Augustsson
94 Inlägg
och pang så försvinner 75% av den lilla färjetrafik vi har...
tror dessutom inte att det finns underlag för det satsa istället på fler färjor som går oftare ;)
Profilbild
Emanuel Alfredsson
696 Inlägg
Daniel Augustsson skrev:

och pang så försvinner 75% av den lilla färjetrafik vi har...
tror dessutom inte att det finns underlag för det satsa istället på fler färjor som går oftare ;)

Du känner till den Transatlantiska Tunneln, eller hur? Detta ska vara en slags föregångare till den, precis som att Kvarkenbron Umeå-Vaasa ska vara en föregångare till Beringsundsbron. Tänk åtminstone 50-75 år frammåt, snälla.

Jag har sett på tunneltekniker i Norge, där man, för att inte förstöra fjordlandskapet, gjort sådana här tunnlar, som här i GBG, ska gå i fönsterförsedda tuber från ö till ö.
Profilbild
Daniel Augustsson
94 Inlägg
Haha det har funnits dokumenterade drömmar om en transatlanisk tunnel sedan 1880-talet med fantastika Jules Verne i spetsen. Här har någon männsiska sagt att den kommer kosta 125 billioner dollar. Det är flera triljoner svenska kronor, även dollarn är låg just nu ;). Fast detta va ju iofs i 2004års kostnader...

Kvarken då, håller med dig, det är ett intressant projekt. Jag kan aboslut tänka mig att denna kan hända inom dina 50-75 år som du nämnde, dock inte inom dom närmaste 30 åren. Det finns fler andra projekt som är mer av värde en en bro till Finland. Jag låtsas att du inte nämnde en bro mellan Ryssland och USA.... jag låter som en pessimist men med det politiska och ekonomiska läget så kommer USA inte att vara intressad av att bygga en 600 mil bro/tunnel för 10-tals miljarder dollar..

Det du rabblar upp är drömmar och förslag som skall byggas NU, NU, NU, och även om man tänker 50-75 år framåt så är dessa inte försvarbara, samt har alla länder sina egna infrastrukturprojekt som dom vill priotiera. Exempelvis vakuumtunneln då: något händer, det blir spricka/hål i tunneln, hur skall man kunna evakuera passagerare som är 100 tals landmil ute på havet? Vem skall betala reparation? Kommer folk vara intresserade att vilja åka den ens, vad kommer det kosta ex. London-New York? Kan det verkligen konkurrera med flyget?

De tekniker som du har sett i Norge handlar om några kilometer till enstaka mil. Här nämner du projekt på flera hundra mil! Det är skillnad

Du drömmer stort, och det är kul, ta mig inte fel. Men jag tror att någonstans så måste ett nutida och realistiska tänkande in i bilden.
Profilbild
Emanuel Alfredsson
696 Inlägg
Har nu lagt upp T-banan i forumet Skyscraper City.
Är det ett bra drag?

http://www.skyscrapercity.com/showthread.php?t=12..
Senast ändrad 6 januari 2011 22:45
Fredrik Friberg
66 Inlägg
Är ju ingen expert på området men ligger inte hållplatserna lite väl nära varann för att vara en tunnelbana?
Profilbild
Emanuel Alfredsson
696 Inlägg
Fredrik Friberg skrev:

Är ju ingen expert på området men ligger inte hållplatserna lite väl nära varann för att vara en tunnelbana?

Nej.
hör med vår expert Niklas Öhrström några sidor bak, så ser du det.
Profilbild
Hans-Olof Hansson
1370 Inlägg
Min tanke hur man startar en tunnelbana är att utgå från storkringen. Då finns det tunnlar på sträckorna Linnéplatsen - Stigberget - Lindholmen och Hjalmar Branting under älven till Odinsplatsen. Se bild på storkringen.

Mina tankar starar från det.
Man fortsätter sedan med tunnel Linnéplatsen - Sahlgrenska - Chalmers. Nästan allt kan byggas i berg vilket är bra, kan byggas med minimala störningar. Anslutning kan sedan ske till en utbyggd Västlänk med bana mot Särö, se bild.

Med start i Chalmerstunneln viker man sedan av mot Korsvägen. Station placeras under Västlänken/Korsvägen och sedan fortsätter man för anslutning mot Södra vägen och Skånegatan. Det är berg till minst Berseligatan. Se bild nedan

Bilden visas nedskalad. Klicka på bilden för att se den i fullstorlek.

Nu har man tunnel större delen av storkringen. Efter det så kan man ta ut tårtbit för tårtbit av området innanför storkringen och lägga den som tunnelbana. Vad tror ni om detta?
Senast ändrad 27 januari 2013 19:43
Profilbild
Johannes Hulter
1635 Inlägg
Och som av en händelse i dagens GP...

Senast ändrad 11 december 2011 11:03
Profilbild
Hans-Olof Hansson
1370 Inlägg
Mycket intressant artikel i GP verkligen. Det känns som om det är dags att börja fundera över hur vi skall få tunnelbana här i stan till sist. På tiden tycker jag.

Jag tror andra redan har påpekat det men en tunnelbana kan ju snabbas upp ytterligare genom att man drar in kanske hälften av hållplatserna men ersätter dem å andra sidan med uppgångar minst lika tätt som dagens spårvagnsnät. Tillgänglighet i gatiuplan blir minst lika bra som idag. Rulltrappor upp och ner gör utglesningen mindre kännbar. Kompenseras också mer än väl med att själva resan går snabbare.
Profilbild
Niklas Öhrström
2101 Inlägg
Det olyckliga med artikeln är att den ställer t-bana mot spårvagn. I den mån t-bana inte tar över spår (som på förortsbanor) bör givetvis spårvagnen vara kvar. Alternativet är buss. I Stockholm lades spårvägen ner när t-banan byggdes. Det får vi bittert ångra idag.
2101 Inlägg
Signatur: Hansson skrev:

Mycket intressant artikel i GP verkligen. Det känns som om det är dags att börja fundera över hur vi skall få tunnelbana här i stan till sist. På tiden tycker jag.

Jag tror andra redan har påpekat det men en tunnelbana kan ju snabbas upp ytterligare genom att man drar in kanske hälften av hållplatserna men ersätter dem å andra sidan med uppgångar minst lika tätt som dagens spårvagnsnät. Tillgänglighet i gatiuplan blir minst lika bra som idag. Rulltrappor upp och ner gör utglesningen mindre kännbar. Kompenseras också mer än väl med att själva resan går snabbare.

En not bara. På tunnelbanespråk heter det stationer, inte hållplatser
Niklas Öhrström skrev:

En not bara. På tunnelbanespråk heter det stationer, inte hållplatser

Niklas hehehe, vi har ju några underjordiska stationer, Liseberg, Hammarkullen o Frölunda men även om dom blir fler i framtiden så e d lite mer götebosskt å säga hållplatser...men kanske vi kommer också säga stationer i framtiden. Stationer markerar något större känns det som så du har ju rätt men men vi får se.
Profilbild
Hans-Olof Hansson
1370 Inlägg
Niklas Öhrström skrev:

Det olyckliga med artikeln är att den ställer t-bana mot spårvagn. I den mån t-bana inte tar över spår (som på förortsbanor) bör givetvis spårvagnen vara kvar. Alternativet är buss. I Stockholm lades spårvägen ner när t-banan byggdes. Det får vi bittert ångra idag.

Jag föresläller mig ett hybridsystem. Man kör helt enkelt spårvagnar under jord som tunnelbana. Gränsen för Tunnelbana är spårvagnslinjerna innanför storkringen som trycks ner under jord med bibehållen täthet av hållplatser.
Martin Elgueta
2 Inlägg
Tankar kring ett tunnelbanenät i Göteborg.

L1 Utgår att man i ett första skede bygger L1 enligt Allélänken, "cut and cover" linnégatan och nya allén med stationer Linnéplatsen, Järntorget Haga,Vasaplatsen, Avenyn samt Polhemsplatsen.

L2 Använd befintlig spår mellan Länsmansgården och weiselgrensplatsen med ned bantade antal hållplatser. Tunnelmynningen bör läggas innan vågmästareplatsen för att efter station hjalmar, passera älven åka under östrahamngatan till avenyn med stopp i brunnsparken. cut and cover södravägen till station korsvägen för att sedan efter att ha passerat Liseberg kunna samman kopplas med befintlig spårväg mot mölndal.

L3 Kan byggas i stort sätt i cut and cover med egenbanvall på sträckorna Torsland - Eriksberg, samt backa - kungälv.

C en enkelspårig cirkel linje som vid stigbergstorget åker till järntorget följer L1 till Polhemsplatsen för att sedan med tunnel under centralen och älven kunna följa L3 till Lindholmen för att sedan sluta cirkeln med en tunnel under älven till stigbergstorget.
Sida 14 av 15

> Infrastruktur
Tunnelbana i GBG

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland Yimby Göteborg:s 6732 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY GÖTEBORG

Yimby Göteborg är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.

Vi vill att Göteborg ska växa och utvecklas som stad.

Idag byggs det för lite, för dyrt, för glest och för tråkigt. Det måste vi ändra på.

Yimby Göteborg vill ta fasta på de fungerande, levande och roliga stadsmiljöer som redan finns i Göteborg (t.ex. Långgatorna) och bygga mer, mycket mer, på det viset.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga dyra, likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett systemfel som måste rättas till.

Yimby Göteborg vill vara en positiv och konstruktiv röst i debatten, inte bara analysera problemen utan också diskutera möjligheterna. Det är vad Yimby handlar om!

Yimby Göteborg på Twitter

Spamanvändare?
15 December 2021 13:42 av Erik Westberg
Att gräva upp Västra och Östra Hamnkanalerna?
2 September 2021 13:18 av Michael Dundee
Gratis illustrationsprogram?
11 Mars 2020 04:44 av Huai Chuan