Utskrift från gbg.yimby.se
....

> Infrastruktur
 > Övrigt

Monorail/alternativ kollektivtrafikslösning

Sida 2 av 2
<12
Profilbild
Hans Jörgensen
410 Inlägg
Instämmer Niklas S.
Keillers Park vid Ramberget är väl Hisingens eget Slottsskogen (eller vad säger ni därute i Kattegatt?), men utan fullt så mycket skräp då ;)
Kul om fler kan upptäcka och ta sig till Ramberget. Det är väl bara Oslo som kan erbjuda ett sådant panorama över centrum i en nordisk storstad.
Senast ändrad 28 juli 2009 22:42
Daniel Sjölund
292 Inlägg
Niklas W skrev:

http://img34.imageshack.us/img34/6117/kopia2avgothenburgmap.gif

Observera att jag fortfarande inte fått ihop det hela riktigt. Det jag ska kolla vidare på är hur man ska dra spåren mellan Gamlestadstorget och Hjalmar,..

Gillar din skiss skarpt.

Om man i samband med projekteringen/byggandet av den nya biltunneln (Marieholmstnneln) slänger ner en spårvägstunnel bredvid, förbinder man ju Gamlestadstorget (snart Pendeltågsstation) med Brunnsbo (snart pendeltågstation) och vidare till Hjalmar Brantingsplatsen. Den banan skulle kunna stå klar inom 5-10 år!

Göteborgs stad borde äska bidrag för en sådan tunnel nu! Staten har ju aviserat att de vill bidra till biltunneln, så varför kan de inte då bidra med en slant även för en spårvägstunnel?

Är idén helt befängd?
Senast ändrad 6 augusti 2009 21:04
Niklas W
48 Inlägg
Daniel S skrev:

Gillar din skiss skarpt.

Om man i samband med projekteringen/byggandet av den nya biltunneln (Marieholmstnneln) slänger ner en spårvägstunnel bredvid, förbinder man ju Gamlestadstorget (snart Pendeltågsstation) med Brunnsbo (snart pendeltågstation) och vidare till Hjalmar Brantingsplatsen. Den banan skulle kunna stå klar inom 5-10 år!

Göteborgs stad borde äska bidrag för en sådan tunnel nu! Staten har ju aviserat att de vill bidra till biltunneln, så varför kan de inte då bidra med en slant även för en spårvägstunnel?

Är idén helt befängd?

Roligt att höra!

När jag ändå skriver ett inlägg i det här sammanhanget så kan jag väl lika gärna lägga upp den senaste versionen jag gjort av kartan. Ni lär märka lite små detaljer. Bland annat gick jag på din linje förbi Brunnsbos pendeltågsstation. Kanske kan en ny bana förbi Kungälv med fördel följa dagens bohusbana en bit över hisingen, för att i höjd med kanske bäckebol eller rödbo inta en ny korridor mot centrala kungälv. Helst Bäckebol tycker jag. Någon kunnig inom terrängen för det aktuella området? Sträckningen på kartan nedan kan nog vara svår att genomföra.

http://img515.imageshack.us/img515/6117/kopia2avgothenburgmap.gif

Angående det du skriver om Marieholmstunneln. Vad vill man ha först, ny spårvägsförbindelse eller ny järnvägsförbindelse över älven här? Jag tycker nog spårväg är viktigast. Kanske kan det vara en idé att utnyttja Marieholmstunneln men tyvärr har ju K2020 på ett sätt slagit ett lås om stadens spårvägssatsningar.
Daniel Sjölund
292 Inlägg
@Niklas W:
Din bild är kanon, men den känns som om den skulle passa i en ny tråd på forumet. Typ "Göteborgs spår- och järnvägsnät 2050?".

Har du lust att skapa en sådan tråd så kan diskussionen fortsätta där istället?

När du lägger in bilder kan du använda ikonen - Så kommer bilden upp direkt!
Niklas W
48 Inlägg
En utmärkt idé. Ny tråd startad, se länken här nedan.

http://gbg.yimby.se/forum/thread.aspx?id=125
Senast ändrad 17 februari 2013 02:58
Sida 2 av 2
<12

> Infrastruktur
 > Övrigt
Monorail/alternativ kollektivtrafikslösning

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland Yimby Göteborg:s 6740 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY GÖTEBORG

Yimby Göteborg är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.

Vi vill att Göteborg ska växa och utvecklas som stad.

Idag byggs det för lite, för dyrt, för glest och för tråkigt. Det måste vi ändra på.

Yimby Göteborg vill ta fasta på de fungerande, levande och roliga stadsmiljöer som redan finns i Göteborg (t.ex. Långgatorna) och bygga mer, mycket mer, på det viset.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga dyra, likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett systemfel som måste rättas till.

Yimby Göteborg vill vara en positiv och konstruktiv röst i debatten, inte bara analysera problemen utan också diskutera möjligheterna. Det är vad Yimby handlar om!

Yimby Göteborg på Twitter

Högbana i Göteborg?
2 Juni 2024 20:05 av Hans Jörgensen
Nytt hotell på Vasagatan 22
19 Januari 2024 14:08 av Sebastian Dahl
Welthauptstadt Germania vs. Berlin
6 Juli 2023 11:50 av Carl S
Uthyrningsdel
21 April 2023 15:51 av Gregor Fulemark
Göteborgsregionens folkmängd
10 November 2022 13:47 av Matthias H.