Roligt att det blev en sådan respons!
Mikael Andersson skrev:
Ang.spårvagnskryss söder om Hjällbo så hoppas jag på en tunnel till Kortedala till Hjällbo så att natttrafiken Bergsjön-Angered kan samköras och när det sker något fel som t.ex strömbortfall utmed snabbspåret upp mot Angered så kan en spårvagnstunnel Kortedala-Hjällbo användas i stället.
Detta tycker jag låter som en riktigt god idé, speciellt att samköra nattrafiken vilket skulle ge ett större underlag och motivera tätare trafik än vad som annars skulle vara nödvändigt.
Tvärförbindelser mellan spårvägslinjer gör Göteborg mer lik en storstad än en förväxt småstad.
En Snabbspårvägsförbindelse på tvären mellan Angered C-Bergsjön och mot Partille-Öjersjö-Mölnlycke vore på sin plats.Men förmodligen tyvärr ej genomförbar.
Så kunde t.ex alla de som idag tar bilen en-och-en från Olofstorp färdas med buss till en hållplats mellan Angered C och Bergsjöns nordvästra del.
Tror tyvärr inte att underlaget nånsin kommer motivera spår längs den korridoren. Jag tycker att när vi har ett såpass outbyggt nät som idag så borde man först och främst satsa på banor mot city och banstrukturen i cityområdet. Men sedan finns det ju självklart en hel del spännande tvärförbindelser att kolla vidare på. Kanske kan en busslinje köras i den sträckningen?
Niklas S skrev:
Saknar spårväg i området kring "nya backaplan".
Kanske någon linje från hjalmar genom norra älvstranden....kvillestaden -> Lindholmen --> Sannegårdshamnen --> Eriksberg --> kyrkbyn --> eketrägatan..... nåt sånt kanske?
Daniel Augustsson skrev:
JA!
Jag tycker också att två nya spårvägar från "nya backaplan" skulle vara på plats. En som går direkt från backaplan --> Brunnsbo --> Selma Lagerlöfstorg osv.
Och en som går på gatan mellan typ gallerian på backanplan och COOP ut som Tuve. Så Backplan --> Mot nya kvillestaden och vidare förbi hildedal och ut mot Tuve. Så tycker jag att man bygger bort motorvägen och bygger fler bostäder vid Emil Lundgren, Bäckedalen och Gårda Johan.
Linjen över norra älvstranden är ju en klassiker som länge har varit på tapeten. Jag är dock tveksam, och det av flera anledningar. Om man bygger en spårvägstunnel och därmed får en förbindelse Hjalmar-Lindholmen-Masthuggstorget-Linneplatsen så tror jag att Lindholmen, som är den mest belastade punkten, skulle klara sig bra. Eventuellt kan man ju få pendeltåg hit också i framtiden.
Om man bygger spårväg skulle det bli en krock med trafiken som fortsätter bortifrån området. Jag tycker det bara är motiverat med ny spårväg om man får någorlunda mycket egen banvall. Jag tänker mig att ha flera stombusslinjer som sedan kan fortsätta över Älvsborgsbron. Antingen spårväg på Norra älvstranden och spårväg på Älvsborgsbron, eller buss på Norra älvstranden och buss på Älvsborgsbron.
Men såklart, om fler vill ha en linje här så får jag ju ge mig!
Många fina förslag, men det är två grejer jag skulle vilja anmärka på. Du har skissat på spårväg mot Kärra och Torslanda. Grejen är den att jag är fast övertygad om att dessa områden borde få förbindelse med pendeltåg. Om man bygger spårväg känns det inte lämpligt att "haka på" en annan bana på vägen till city, som är fallet exempelvis från Kärra genom Backa till stan. Vidare är ju dessa områden på såpass stora avstånd från stan.
* Chalmerstunnelns nedre mynning får en länk söderut mot "Mölndalsbanan". (Kanske behövs en liten bit ny tunnel ut från den gamla).
Tror inte det är motiverat att köra en linje som missar Korsvägen, men det låter som en jättebra vid störningar borta vid Korsvägen eller liknande!! Ett reservspår alltså.
------------------------------
Jag skulle vilja föreslå att vi delar in alla satsningar i ett par olika kategorier beroende på hur viktiga de är.
Mer eller mindre omgående
*Exempel Backa
Längre sikt
*Exempel tunnel Sahlgrenska-Chalmers
Lång sikt
*Torslanda/Askim
Mindre förbättringar att genomföra vid lämpligt tillfälle, såsom vid gatuombyggnader
*Exempel Ekedal-Mariaplan
------------------------------------------
Jag vill också be er att tänka realistiskt. Vissa områden är bättre att försörja med buss även i ett längre perspektiv. Så jag tycker vi försöker ta med bara det allra allra viktigaste. Senare, när allt sånt är färdigbyggt, kan man väl börja kolla vidare på lite mer "oviktiga" förbindelser.