I skuggan av diskussionerna kring nya Götaälvbron döljer sig ett för många okänt projekt: Bangårdsförbindelsen - en trafikapparat som bland annat sträcker sig över eller under nuvarande centralstation. Idag lutar det åt "viadukt", men tunnelalternativet skall diskuteras ytterligare.
Givetvis vore det bättre att flytta centralstationen alternativt omformulera Västlänken till att även omfatta fjärrtåg. Sådana lösningar anses dessvärre vara på tok för orealistiska för denna stad. Konsekvenserna av vald modell gör sig nu gällande; då man har som avsikt att samla alla kommunikationer på en och samma plats får man problem. Stadsutvecklingen blir lidande. Trängselskatt, SCAFT och K2020 antas dock lösa problemet.
En bangrådsförbindelse skall;
* frigöra Drottningtorget från biltrafik
* knyta samman resecentrum med city
* öronmärka frigjord kapacitet till kollektivtrafiken i enighet med K2020
* agera länk mellan Stampen och ett framtida Gullbergsvass
Visst låter det vackert? Faktum är att man bara flyttar trafikproblemen längre österut. Vissa lösningar påminner starkt om "Tegelbacken" i Sthlm.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Tegelbacken
Oavsett trafiklösning väntas länken klara en trafikmängd motsvarande dagens 23k-27k bilar. Trafikvolymen på Odinsgatan väntas dock minska något i omfattning.
Från programförslaget: "Bangårdsförbindelsen ger en avsevärd kapacitetsökning både som bro och tunnel. Förbindelserna ska kapacitetsmässigt klara dagens biltrafik med bibehållen framkomlighet."
Det är orimligt att ha det som mål när vi skall forma Göteborgs framtida origo. Om Allégatan blir ett framtida kollektivtrafikstråk kommer bangårdsviadukten vara överdimensionerad för biltrafik.
Såhär lär viadukten se ut söder om spårområdet:

Bilden visas nedskalad. Klicka på bilden för att se den i fullstorlek.

Bilden visas nedskalad. Klicka på bilden för att se den i fullstorlek.
Och tunnelalternativet bjuder på följande trafiklösning:


Bilden visas nedskalad. Klicka på bilden för att se den i fullstorlek.
Här finns allt att läsa om både bro och bangårdsförbindelse:
http://www.goteborg.se/wps/portal/!ut/p/c1/04_SB8..
Senast ändrad 25 september 2009 10:20