Utskrift från gbg.yimby.se
....

> Städer
 > Centrum

Urbaniseringsprojekt: Katrinelund

Sida 1 av 3
Profilbild
Gunnar Einarsson
566 Inlägg
Tänkte för skojs skull framlägga ett förslag för hur området kring landeriet Stora Katrinelund i stadsdelen Heden kunde förtätas. Detta var en gång Katrinelundsparken, av vilket inte så mycket återstår idag sedan marken belagts med Valhalla IP, parkeringar och andra inrättningar. När folk är fortsatt fixerade vid Heden som exploateringsområde ligger denna storleksmässigt jämförbara stadsdemarkation bara ett stenskast därifrån, men tycks ha undgått de flesta blickar.

Kunde området likväl urbaniseras skulle det innebära ett kraftigt tillskott av lägenheter och affärsytor i en central del av staden, "evenemangsstråket" och Skånegatan skulle ges chansen att erhålla den storstadskaraktär det förtjänar snarare än den köpcenterlådekänsla det inger idag och sist men inte minst, Gårda skulle organiskt knytas samman med Heden och resten av staden, något som fått vänta alldeles för länge.
Det behöver väl dock knappast sägas att förutsättningen för allt detta är rätt arkitektur. Vanlig nyfunkis, oberoende höghushöjd, skulle inte förmå bryta shoppinglådekänslan i denna del av staden. Som absolut grundläggande krav framstår därför att fastigheter enbart får uppföras i förfunktionalistisk stil, förslagsvis nyrenässans och Jugend (i likhet med exempelvis Södra Vägen-Berzeligatan, Linné och Vasastan). Annars är det bättre att helt och hållet låta bli!
För att förbättra byggnadskostnadsläget och för att ytterligare understryka den metropolitana känslan borde det däremot vara möjligt att bygga på höjden, alltså nyrenässans och Jugend i ca 6-12 våningar (några bestämda gränser finns det ju inte anledning att dra här) snarare än det maxtal på 6 våningar som var genomgående i början av 1900-talet.
Ytterligare ett viktigt förbehåll består i att områdets alla fastigheter inte får planeras på en gång av en ensam byggherre som en sammanhållen plan, utan att tomtfördelning och byggande sprids ut på ett flertal intressenter. Risken är annars att resultatet inte minst känns fejkat och tillgjort.

I denna version av kvartersbildning har kontakten med Gårda maximerats samtidigt som landeriet maximalt har bevarats, inklusive dess uppfart vilket är skälet till att Levgrensgatan (mellan Ullevi och Katrinelund) inte har rätats ut (och kanske bytt namn till Bohusgatan), vilket jag från början hade önskat mig. Från början hade jag även tänkt mig färre och längre kvarter, men så mindes jag Jane Jacobs ord om faran med sådana. Vad sägs?

Bilden visas nedskalad. Klicka på bilden för att se den i fullstorlek.

Grönt: Nya kvarter
Grått: Ny gatudragning
Orange: Symboliserar tillbyggnad av fastigheter på Katrinelundsgymnasiekvarteret
Turkost: Nya broförbindelser
Blått: Kvarter som ingår i förtätning framför polishuset (även det i förfunktionell stil)

Gatunamn/förslag till gatunamn:

Väst/östgående gator från norr till söder:
Vädursgatan (förlängning från Gårda)
Engelbrektsgatan (slukar helst även Blekeallén i Gårda)
Tomtegatan (förlängning från Gårda)

Nord/sydgående gator från väst till öst:
Katrinelundsgatan (självskrivet)
Pegasusgatan (tänkte att jag anknyter till sagodjursnamnen i Gårda)
Rydellsgatan (längs Mölndalsån; ”Sven Rydells gata” döps om och förlängs).

Till byggnader/inrättningar som rivs för att möjliggöra den slutna kvartersstrukturen hör Bergakungen (i vägen för Engelbrektsgatan fortsatta framdragning – idiotplanering!), Skateboardparken, efterkrigsbyggnad tillhörigt Burgårdens utbildningscentrum men nyttjat av Munkebäcksgymnasiet, en del efterkrigsbarracker och annat fult uppe vid Katrinelundsgymnasiet, Norska sjömanskyrkan samt Valhalla idrottsplats inklusive löparbanan.

Mölndalsåns västra strand föreslås regleras och omvandlas till murad kaj med glest gjutjärnsstaket (för att hindra folk från att trilla i när de matar änderna). Gatubelysning i ”gaslampestil”.

Möjligen skulle den föreslagna kvartersstrukturen rätas ut något - vi vill ju inte av misstag skapa en småstadsaktig puttiniuttkänsla i onödan! Tänker främst på utbuktningen nere i sydöst, men valde ändå att följa Mölndalsåns sträckning.

Vad tycks?
Senast ändrad 27 januari 2013 22:47
Profilbild
Johannes Hulter
1635 Inlägg
Tycker det ser väldigt bra ut! Men det är ju onödigt att riva en massa och de två kvarteren i mitten kan man ju spara som park sålänge. Bergakungen och Skateparken kan ju vara kvar, det är bara att lägga gatan några meter längre söderut.

I övrigt är det ju bara att köra!
249 Inlägg
Jag har också gått i samma tankar många gånger, eftersom jag bor på andra sidan ån. Tycker det finns en stor potential i att skapa ett väldigt fint, urbant område längs med ån. På östra sidan ån tycker jag att bebyggelsen är väldigt intressant och på många ställen vacker. Det skulle kunna bli mer som Haga. Gårda är en kontrasternas stadsdel, där den skärs av i alla riktningar egentligen och de lägre husen i Södra Gårda omringas av stans högsta bebyggelse (Gothia, Skanska, Canon, Opalen). Det är lite som en maskros som växer genom asfalten. Man blir nästan lite rörd. Nu när det ska tas ett "helhetsgrepp" om Gårda (enligt vissa politiker åtminstone), så har man ju en bra chans att göra något av området.

Men jag håller med Johannes. Varför riva Bergakungen och actionparken, när det nu varit ett sånt väldigt arbete med att få dit det efter alla överklagningar. Och med svårigheterna för actionparken i åtanke så skulle det nog vara i princip omöjligt att ta bort resten av parkområdet för att göra stad där. Men grusplanerna nedanför kan väl inte vara så kontroversiellt att bebygga? Någon påstod dock att Ullevi äger en del av den marken och använder den för lastbilsparkering och liknande. Hur stor del av ytan det rör sig om vet jag inte. Valhalla IP tycker jag också kan få ge vika för riktig stadsbebyggelse istället. Vi har ju gott om fotbollsplaner i närheten redan (som till exempel Heden, som ju så många vurmar för), förutom gamla och nya Ullevi.
Mikael Kreutz
498 Inlägg
Tror jag vet en medlem här som inte kommer vara så glad över förslaget att riva Bergakungen.
Profilbild
Emanuel Alfredsson
696 Inlägg
Mikael Kreutz skrev:

Tror jag vet en medlem här som inte kommer vara så glad över förslaget att riva Bergakungen.

Vem Då?
Mikael Kreutz
498 Inlägg
Emanuel Alfredsson skrev:

Vem Då?

Han som ritade den såklart.
Profilbild
Emanuel Alfredsson
696 Inlägg
Mikael Kreutz skrev:

Han som ritade den såklart.

Jaha ja. Jag trodde du menade någon ur nätverket.
Mikael Kreutz
498 Inlägg

Jaha ja. Jag trodde du menade någon ur nätverket.

Ja, han är ju medlem i Yimby.
Profilbild
Johannes Hulter
1635 Inlägg
Yep, det är vår gode vän Håkan Cullberg som ritat denna vackra byggnad. Så den kan vi ju inte röra...
249 Inlägg
Åh nej, svågerpolitiska resonemang behövs det väl inte mer av i Göteborg känns det som ;) Men Bergakungen är ju en magnet för folk och är väl ett önskvärt inslag i en levande stadsbild. Däremot borde man ju omgärda Bergakungen med kvartersbebyggelse på båda sidor, såväl som bakom parken ner mot ån.
Profilbild
Magnus M.
159 Inlägg
Skulle inte "grönområdet" i mitten passa bra som ett litet koloniområde? Kanske är bra istället för ett hus med bostadsrätter för sura pensionärer som bara kommer störa sig på actionparken. (Fast studentbostäder kanske skulle funka iofs..) Jag vet inte hur yimbyistiskt det är, men om man bebygger grusplanerna vid ån med rejäla stadskvarter skulle jag vilja se betydligt lättare och lummigare saker på kullen.
Senast ändrad 15 augusti 2010 22:15
Mikael Kreutz
498 Inlägg
Ja, Bergakungen har gett lite liv till Skånegatan, och det är faktiskt en väldigt häftig byggnad Håkan! Men, jag kommer aldrig förlåta SF för att dem gav Palladium dödsstöten.
Profilbild
Gunnar Einarsson
566 Inlägg
Måste skratta… Det här är så absurt och besynnerligt att det är komiskt. Min vanliga tur med tajmingen tycks det. Nej, det här går ju förstås inte då, nä!

Men jag hoppas och tror att Håkan Cullberg trots allt förstår att det inte är för att jag ogillar Bergakungen som jag tänkte dra en gata rakt genom den. Tvärtom håller jag multibiografen med sin imponerande, barförsedda foajé för ett av få värdefulla bidrag till Göteborg under senare år. Det var alltså med stor vånda jag till slut landade i att offra både den och actionparken.

Men det hindrar inte att Bergakungen faktiskt är oerhört olämpligt placerad. Det verkar ju så självklart och logiskt att Engelbrektsgatan måste gå fram här, slingrande sig genom staden "like a main circuit cable, plugged straight into" Gårda, så att denna stadsdel aldrig mer förblir en isolerad enklav. Finns till och med en uppfart på E6:an från andra sidan! Som om någon stadsplanerare redan hade tänkt tanken långt innan Bergakungens salar kom till. Sedan tänkte jag att en ny multibiograf, om möjligt än mer påkostad, kan ju alltid anläggas i något av kvarteren som enligt planen överlappar komplexet.

På liknande sätt tog det emot att skyffla bort actionparken, som trots sin enkelhet var en viktig plats visade det sig när jag promenerade förbi häromdagen, med barn och ungdomar som intensivt skejtade runt. Om detta inte är funktionsblandning tänkte jag, vad sjutton är det då? Och detta trots att en skatepark kan smällas upp egentligen var som helst plats finns till ringa kostnad. Om någon minns så låg ju Skateland outnyttjad i Frölunda i herrans massa år på 80-talet som ett vittrande monument över den första skatevågen i slutet av 70-talet.

Så jo, Johannes, jag har funderat på att lägga gatan bara några meter längre söderut för att skona båda anläggningarna. Men det innebär i sig problem. För det första blir det ingen konkret fortsättning av Engelbrektsgatan, vilket var en viktig poäng med att lägga en gata här överhuvudtaget. För det andra blir det en krånglig korsning nedanför Opalen, där de båda gatorna kommer att mynna ut på Skånegatan bara några meter ifrån varann. För det tredje så blir urbaniseringen och canyoniseringen av Skånegatan begränsad om vi sparar Bergakungen och drar en gata i rät vinkel rakt söder därom. Praktiskt taget blir det då bara fråga om en tillbyggnad av Burgårdenskolekvarteret i söder samt en tillbyggnad av Katrinelundsgymnasiekvarteret i norr.

Så min fråga till både Johannes och Hannes samt er andra blir om ni i framtiden verkligen vill ha en fortsatt flack Skånegata dominerad av evenemangslådorna och två skolinstitutioner? Hur man svarar beror förstås till stor del på vilka verklighetsparametrar man för in i diskussionen. Låt oss bara säga att jag aldrig hade börjat leka med Paint häromdagen om jag inte var fullt medveten om att det är rätt mycket "If I can dream" över hela den här verksamheten.

Vad gäller övriga byggnader som rivs kan jag lugnt intyga att de med undantag för Norska Sjömanskyrkan, som visst ändå skall rivas, saknar allt värde. Det rör sig genomgående om barrackliknande nyttobyggnader uppförda decennierna efter andra världskriget. Husen från 1800-talet tillhör landeriet och kommer alla att sparas.

Nåväl, tillbaka till ritbordet! Här gäller det att framställa alternativ till den inte alltför populära förödelsen av Bergakungen och Skateboardparken.

Herr Cullberg, ta det inte på fel sätt! Jag är i alla fall väldigt imponerad av att det i Yimby finns verkliga arkitektproffs och att inte minst självaste skaparen bakom Bergakungens salar är medlem. Det hade jag inte väntat mig och det inger respekt!
Senast ändrad 16 augusti 2010 11:56
Profilbild
Hannes Johansson
249 Inlägg
I yttrandet (kommunens alltså, inte Yimbys) över planerna för Södra Gårda, så nämner man ju att man vill förtäta evenemangsstråket på ett i princip klockrent yimbiystiskt vis - fler bostäder, med lokaler i bottenvåningen, som ger någonting tillbaka till staden. Jag antar att de inte i första hand tänkte sig att riva Bergakungen och actionparken, så de borde alltså anse att det går att förtäta på annat håll. Jag tycker det verkar finnas stort behov av att förtäta även på västra sidan Skånegatan. Om man kan sluta de uppbrutna kvarter som finns där och bygga ett riktigt, slutet kvarter på parkeringsplatsen bakom nya polishuset, så vore det ju ytterst trevligt. Samt, som sagt, på grusplanerna vid Valhalla IP till öster om parken. Då skulle man väl säkert kunna minst dubbla antalet boende i Södra Gårda, och samtidigt skapa ett väldigt fint stråk längs ån.
Profilbild
Johannes Hulter
1635 Inlägg
@ gunnar: Jag håller med dig om att E-gatan borde gått rakt fram. Bergakungens salar hade passat bättre där den var tänkt från början, vid Götaplatsen.

Men staden är inte perfekt, det är meningslöst att leta efter och försöka skapa perfektion i en stad. Det var det som bla var funktionalismens problem. Ett fungerande stadsliv förutsätter inte perfektion (snarare tvärtom).

Det är som med Posthuset (eller Konstmuseet). De ligger också "i vägen". Precis som mer naturliga hinder, som Skansberget. Men även om jag inte tycker vi ska skapa hinder i onödan, så kan det finnas mer kreativa sätt att använda hinder än att bara riva dem.

Senast ändrad 16 augusti 2010 12:12
Profilbild
Gunnar Einarsson
566 Inlägg
@ Johannes. Jag hör dig. På tal om kreativa sätt att använda hinder, undrar vad Bergakungen hållfasthetsmässigt klarar av i sin utsträckta, platta, delvis under jord utskjutande del?
Man kanske skulle kunna använda anläggningen som grundplatta och resa höga, balkongklädda fastigheter på densamma, på ömse sidor om kupolen. Med dramatiska digonalavskurna hörn och torn och tinnar...

Fast Håkan kanske blir arg.
Senast ändrad 16 augusti 2010 18:55
Profilbild
Emanuel Alfredsson
696 Inlägg
Vad jag ser, behövs det en ordentlig inramning av både biografen och skateparken.
Profilbild
Magnus M.
159 Inlägg
Angående Skånegatan/bergakungen, borde man väl omedelbart ta bort det stadsovänliga parkeringshuset som ligger på andra sidan gatan, med "ryggen" vänd mot skånegatan. Där skulle det passa fint med ett trekantigt 18-våningshus med två våningar lokaler i bottenplan.
Profilbild
Gunnar Einarsson
566 Inlägg
Magnus, åkte förbi där precis nu och hade exakt samma tanke som du. Fulheten på den västra sidan av Skånegatan norr om Sten Sturegatan är (med undantag för Opalen) närmast monumental. För att inte tala om det där kontorshuset i hörnet Bohusgatan/Skånegatan. Visst, det är stort och säkert användbart, men så förskräckligt fult, fult, fult. Mår illa bara jag tänker på det.

Kom just på att jag dessutom hade tänkt att riva Munkebäcksgymnasiet som en del av den ursprungliga planen, hehe.
http://www.goteborg.se/wps/portal/munkebacksgymnasiet
Kommer ju aldrig att gå, och inte bara för att denna intetsägande 50-talsbyggnad är bra mycket mindre gräslig än de flesta av sina grannar. Hela området är för övrigt skräpigt och förbuskat.
Tror jag inser nu lite varför Skånegatan ser ut som den gör. På grund av den massiva bullermattan som trafiken orsakar har man inte ansett den värdig att kantas av annat än kontorshus, skolor och evenemangskomplex. Eller, det var väl exakt det man visste från början.
Senast ändrad 16 augusti 2010 17:27
Profilbild
Gunnar Einarsson
566 Inlägg

Vad jag ser, behövs det en ordentlig inramning av både biografen och skateparken.

Absolut. Och det går också i princip att genomföra. Men det krävs egentligen att vi får riva lite.

@ Hannes, apropå förtätning framför polishuset så kan du se att på bilden att vi är fler som är inne på den tanken. En idé kunde vara att skapa en rundel av två kvarter mot polishusets entré så att ordningsmakten får lite svängrum när de skall in och ut.
Senast ändrad 16 augusti 2010 17:10
Sida 1 av 3

> Städer
 > Centrum
Urbaniseringsprojekt: Katrinelund

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland Yimby Göteborg:s 6739 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY GÖTEBORG

Yimby Göteborg är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.

Vi vill att Göteborg ska växa och utvecklas som stad.

Idag byggs det för lite, för dyrt, för glest och för tråkigt. Det måste vi ändra på.

Yimby Göteborg vill ta fasta på de fungerande, levande och roliga stadsmiljöer som redan finns i Göteborg (t.ex. Långgatorna) och bygga mer, mycket mer, på det viset.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga dyra, likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett systemfel som måste rättas till.

Yimby Göteborg vill vara en positiv och konstruktiv röst i debatten, inte bara analysera problemen utan också diskutera möjligheterna. Det är vad Yimby handlar om!

Yimby Göteborg på Twitter

Högbana i Göteborg?
2 Juni 20:05 av Hans Jörgensen
Uthyrningsdel
19 Mars 12:57 av Tom Keller
Nytt hotell på Vasagatan 22
19 Januari 14:08 av Sebastian Dahl
Welthauptstadt Germania vs. Berlin
6 Juli 2023 11:50 av Carl S
Göteborgsregionens folkmängd
10 November 2022 13:47 av Matthias H.