Tänkte för skojs skull framlägga ett förslag för hur området kring landeriet Stora Katrinelund i stadsdelen Heden kunde förtätas. Detta var en gång Katrinelundsparken, av vilket inte så mycket återstår idag sedan marken belagts med Valhalla IP, parkeringar och andra inrättningar. När folk är fortsatt fixerade vid Heden som exploateringsområde ligger denna storleksmässigt jämförbara stadsdemarkation bara ett stenskast därifrån, men tycks ha undgått de flesta blickar.
Kunde området likväl urbaniseras skulle det innebära ett kraftigt tillskott av lägenheter och affärsytor i en central del av staden, "evenemangsstråket" och Skånegatan skulle ges chansen att erhålla den storstadskaraktär det förtjänar snarare än den köpcenterlådekänsla det inger idag och sist men inte minst, Gårda skulle organiskt knytas samman med Heden och resten av staden, något som fått vänta alldeles för länge.
Det behöver väl dock knappast sägas att förutsättningen för allt detta är
rätt arkitektur. Vanlig nyfunkis, oberoende höghushöjd, skulle inte förmå bryta shoppinglådekänslan i denna del av staden. Som absolut grundläggande krav framstår därför att fastigheter enbart får uppföras i förfunktionalistisk stil, förslagsvis nyrenässans och Jugend (i likhet med exempelvis Södra Vägen-Berzeligatan, Linné och Vasastan). Annars är det bättre att helt och hållet låta bli!
För att förbättra byggnadskostnadsläget och för att ytterligare understryka den metropolitana känslan borde det däremot vara möjligt att bygga på höjden, alltså nyrenässans och Jugend i ca 6-12 våningar (några bestämda gränser finns det ju inte anledning att dra här) snarare än det maxtal på 6 våningar som var genomgående i början av 1900-talet.
Ytterligare ett viktigt förbehåll består i att områdets alla fastigheter inte får planeras på en gång av en ensam byggherre som en sammanhållen plan, utan att tomtfördelning och byggande sprids ut på ett flertal intressenter. Risken är annars att resultatet inte minst känns fejkat och tillgjort.
I denna version av kvartersbildning har kontakten med Gårda maximerats samtidigt som landeriet maximalt har bevarats, inklusive dess uppfart vilket är skälet till att Levgrensgatan (mellan Ullevi och Katrinelund) inte har rätats ut (och kanske bytt namn till Bohusgatan), vilket jag från början hade önskat mig. Från början hade jag även tänkt mig färre och längre kvarter, men så mindes jag Jane Jacobs ord om faran med sådana. Vad sägs?
Bilden visas nedskalad. Klicka på bilden för att se den i fullstorlek.
Grönt: Nya kvarter
Grått: Ny gatudragning
Orange: Symboliserar tillbyggnad av fastigheter på Katrinelundsgymnasiekvarteret
Turkost: Nya broförbindelser
Blått: Kvarter som ingår i förtätning framför polishuset (även det i förfunktionell stil)
Gatunamn/förslag till gatunamn:
Väst/östgående gator från norr till söder:
Vädursgatan (förlängning från Gårda)
Engelbrektsgatan (slukar helst även Blekeallén i Gårda)
Tomtegatan (förlängning från Gårda)
Nord/sydgående gator från väst till öst:
Katrinelundsgatan (självskrivet)
Pegasusgatan (tänkte att jag anknyter till sagodjursnamnen i Gårda)
Rydellsgatan (längs Mölndalsån; ”Sven Rydells gata” döps om och förlängs).
Till byggnader/inrättningar som rivs för att möjliggöra den slutna kvartersstrukturen hör Bergakungen (i vägen för Engelbrektsgatan fortsatta framdragning – idiotplanering!), Skateboardparken, efterkrigsbyggnad tillhörigt Burgårdens utbildningscentrum men nyttjat av Munkebäcksgymnasiet, en del efterkrigsbarracker och annat fult uppe vid Katrinelundsgymnasiet, Norska sjömanskyrkan samt Valhalla idrottsplats inklusive löparbanan.
Mölndalsåns västra strand föreslås regleras och omvandlas till murad kaj med glest gjutjärnsstaket (för att hindra folk från att trilla i när de matar änderna). Gatubelysning i ”gaslampestil”.
Möjligen skulle den föreslagna kvartersstrukturen rätas ut något - vi vill ju inte av misstag skapa en småstadsaktig puttiniuttkänsla i onödan! Tänker främst på utbuktningen nere i sydöst, men valde ändå att följa Mölndalsåns sträckning.
Vad tycks?
Senast ändrad 27 januari 2013 22:47