Utskrift från gbg.yimby.se
....

 > Städer

Hornstull - Hornsplan - nya bostäder och upprustning av Drakenbergsparken

Sida 1 av 3
Per Malmberg
6 Inlägg
Ort: Stockholm, Gick med: Mars 2008
Såg detta nyligen. Vet ej om detta har diskuterats tidigare här. Jag kommer ihåg att det har varit tjafs om detta område i flera år om vad som ska byggas eller om det ska få byggas något överhuvudtaget. Och nu planeras det gamla vanliga... 2 rätt tråkiga hus som vanligt. Åtminstone butiker i bottenplanen.

Från hemsidan:
De två nya husen på Hornsplan får en arkitektur som harmonierar med omgivande bebyggelsen och kommer att omfatta 64 lägenheter vilka får en gemensam tvättstuga och ett övernattningsrum. I bottenplanet planeras för butiker, café, restaurang med mera.





http://www.stockholm.se/Fristaende-webbplatser/Fa..
Senast ändrad 3 november 2008 20:38
Profilbild
Mats Åhrman
290 Inlägg
Ort: Solna, Gick med: Mars 2008
ja dom var riktigt tråkiga! har ju funnits bra mycket roligare förslag för den platsen. men glatt om det byggs något iaf
__________________
http://www.gosatta.org
Jan Wiklund
1107 Inlägg
Ort: Stockholm (Lidingö samt Limoux), Gick med: Februari 2008
Har man levande arkitekter fortfarande, eller slår man på en automatfunktion i Sketch-up?
Profilbild
Niklas Öhrström
2101 Inlägg
, Gick med: Januari 2008
Bra att det byggs . Området är så otroligt trist idag och är en barriär (det är som om bilsystemet sedan Riksettan ligger kvar trots att den trafiken numera går på Essingeleden ).

Synd att husen är så fula. Undrar vad skönhetsrådet har att säga om detta.

Vad som borde vara prio för området:

1. Förtäta så att Liljeholmssidan flyttas (upplevs som) närmare. Detta kan göras om kvarteren flyttas upp mot Liljeholmsbron så att den (åtminstone fram till kurvan) blir en stadsgata. Det är en fördel om dessa kvarter är extra höga.

2. Förstärk sambanden till Tanto. Detta skulle kunna göras med en gata i Drakensbergsområdets söderkant. Gatan skulle sedan följa kvartens gräns mot Tanto, fram till Ringvägen. Denna gatan skulle naturligtvis ha goda sammanbindningar med Hornsgatan. (gatan skulle alltså vara ett stråk mellan Liljeholmsbron och Ringvägen)
__________________
När får vi se Lindhagen II?

Senast ändrad 3 november 2008 17:28
Jan Wiklund
1107 Inlägg
Ort: Stockholm (Lidingö samt Limoux), Gick med: Februari 2008
Jag undrar hur långt ut i vattnet det rent praktiskt går att bygga, på ömse sidor om bron. Hur djupt är det? Vilken typ av botten? Jag håller med om att en kort bro är bättre än en lång.
Profilbild
Daniel Jonsson
144 Inlägg
Ort: Stockholm (Enskede), Gick med: Februari 2008
Eftersom det här är min bakgård nästan bokstavligen tänkte jag ta lite ansvar och rapportera att bygget är igång nu, de har börjat plocka ner träden. Man har hört motorsågar och flistuggar hela dan där uppe.

Alla färger måste vara upptagna till andra Nimby-projekt, så de här fick ta till klartext på sin banderoll (Taget från hörnet hornsgatan/liljeholmsbron)


Från andra hållet, mot korsningen långholmsgatan/horngatan:



Jag har bott på Hornstull i 4 år, och mig veterligen är det enda den där grusplanen används till att parkera den där ljusa Audin som syns i bild 2 (den står alltid där), två elskåp och en reklampelare. Inte ens alkisarna trivs där såvitt jag förstår.
Senast ändrad 18 december 2008 15:27
Profilbild
Anders Gardebring
3334 Inlägg
Ort: Stockholm (Vasastan), Gick med: September 2007
Underbart förenklad argumentation på den där banderollen... Nu är ju världen, som vi alla här vet, inte fullt så enkel...
__________________
Original YIMBY
Hemsida: http://gardebring.com/
Profilbild
Daniel Jonsson
144 Inlägg
Ort: Stockholm (Enskede), Gick med: Februari 2008
Det roliga är ju att de hängde upp allt protestmaterial i träden, som togs ned och tuggades till flis omedelbart. Sen dess har jag inte sett några protester.
Profilbild
Theodor Adolfsson
277 Inlägg
Ort: Stockholm, Gick med: Januari 2008
De har ju dock en poäng i att fler byggen antagligen kommer att leda till fler bilar i närområdet. Visserligen kan det också leda till färre bilar per capita, men det är ju en klen tröst för de som bor i området. I och med att moderaterna tvingar fram en parkeringsplats per lägenhet kan det väl här mycket väl bli en absolut ökning av bilismen också.

För att minska bilismen påtagligt krävs att den ges betydligt mindre plats i staden. Andra former för transport bör ta upp den stora majoriteten av gatuutrymmet och i regel ha företräde. Gator ska inte vara lika med bilvägar.
Anders LP
426 Inlägg
, Gick med: Mars 2008
Theodor Adolfsson skrev:

De har ju dock en poäng i att fler byggen antagligen kommer att leda till fler bilar i närområdet. Visserligen kan det också leda till färre bilar per capita, men det är ju en klen tröst för de som bor i området.

Med tanke på den redan befintligt kraftiga trafik som finns i området så kommer denna byggnad inte ha någon större effekt på luften och trafiken där. Det man kanske däremot borde protestera mot om man vill ha bättre luft och mindre trafik är den bilalstrande utformningen av Hornsgatan och Södertäljevägen.

Theodor Adolfsson skrev:

I och med att moderaterna tvingar fram en parkeringsplats per lägenhet kan det väl här mycket väl bli en absolut ökning av bilismen också.

Att moderaterna går i fronten för denna parkeringsframtvingande politik är mycket bekymrande. Rundkörningen bör minskas genom andra metoder än att tvinga på byggherrarna fler parkeringsplatser! Vi tyglar arkitekters kreativitet av olika anledningar, men denna måste vara onödig och samtidigt mycket destruktiv. Nu i finanskrisen så skulle vi kunna bygga mer stad om man fick ner kostnaden genom lättande eller borttagande av parkeringsnormen.

Nåja, vi får väl se hur detta utvecklar sig.

Theodor Adolfsson skrev:

För att minska bilismen påtagligt krävs att den ges betydligt mindre plats i staden. Andra former för transport bör ta upp den stora majoriteten av gatuutrymmet och i regel ha företräde. Gator ska inte vara lika med bilvägar.

Så här såg det ut på Vasagatan i Göteborg för en vecka sedan:
http://i43.tinypic.com/1zx8hec.jpg

Nu var det iofs svinkallt och och inget gräs, men det brukar vara bättre på sommaren. Det var i alla fall ganska lugnt och trivsamt att gå där, vilket det brukar vara på gator som inte har prioriterat bilisternas behov in absurdum. Jag menar inte att Hornsgatan ska se ut så där, men att man kan skapa en bättre använding av gatan genom att ta bort två körfält och ha något annat där. Man kan ju anlägga en gräsbevuxen banvall för 4ans framtida spårväg där etc.
Profilbild
Theodor Adolfsson
277 Inlägg
Ort: Stockholm, Gick med: Januari 2008
Fet G_ skrev:

Nu var det iofs svinkallt och och inget gräs, men det brukar vara bättre på sommaren. Det var i alla fall ganska lugnt och trivsamt att gå där, vilket det brukar vara på gator som inte har prioriterat bilisternas behov in absurdum. Jag menar inte att Hornsgatan ska se ut så där, men att man kan skapa en bättre använding av gatan genom att ta bort två körfält och ha något annat där. Man kan ju anlägga en gräsbevuxen banvall för 4ans framtida spårväg där etc.


Man kan också jämföra Götgatans norra del med dess södra. I den norra delen tar gående och cyklister mer eller mindre hela gatan och bilarna får smyga fram varsamt, medan det på södra delen är bilarna som har den stora delen och cyklister och gående får trängas på sidorna. Sen är kanske inte cykellösningen helt hundra i den norra delen. Kanske vore det bättre med markerade cykelbanor för att öka framkomligheten för cyklisterna och irritationen bland de gående över att cyklisterna tycks löpa amok lite hej vilt.
Anders LP
426 Inlägg
, Gick med: Mars 2008
Theodor Adolfsson skrev:

Man kan också jämföra Götgatans norra del med dess södra. I den norra delen tar gående och cyklister mer eller mindre hela gatan och bilarna får smyga fram varsamt, medan det på södra delen är bilarna som har den stora delen och cyklister och gående får trängas på sidorna. Sen är kanske inte cykellösningen helt hundra i den norra delen. Kanske vore det bättre med markerade cykelbanor för att öka framkomligheten för cyklisterna och irritationen bland de gående över att cyklisterna tycks löpa amok lite hej vilt.

Ja, men Götgatsbacken och området mellan Skanstull och ingången till söderleden vid medis har helt olika bredd. Här pratar vi inte om mindre stråk utan om Alléer med en större bredd mellan bebyggelsen på båda sidorna. De sistnämnda är ofta dåligt utförda i denna stad. Breda gator har väl setts som en möjlighet att få en lösa trängselproblem genom mer bilbaserad genomfartstrafik längst dessa. Monopols oranga gator är vad som skulle kunna vara vägledande för en omdaning av breda gator med flera körfält.
Profilbild
Daniel Jonsson
144 Inlägg
Ort: Stockholm (Enskede), Gick med: Februari 2008
Just ja, jag tänkte jag skulle delat med mig av det här när det var nytt, men jag glömde det. Bättre sent än aldrig kanske!

Tydligen hittade de Hornstull gamla spårvagnsperrong där de här husen byggs:
http://www.svd.se/stockholm/nyheter/artikel_25766..

Lite roligt!
Senast ändrad 16 mars 2009 10:21
Mattias Persson
3 Inlägg
Ort: Stockholm, Gick med: Mars 2009
Angående antalet parkeringsplatser:

Det blir 66 lägenheter och 35 parkeringsplatser (i garage). Eller om det var 36 inkl handikapplatsen?
Profilbild
Anders Gardebring
3334 Inlägg
Ort: Stockholm (Vasastan), Gick med: September 2007
Mattias P skrev:

Angående antalet parkeringsplatser:

Det blir 66 lägenheter och 35 parkeringsplatser (i garage). Eller om det var 36 inkl handikapplatsen?


En p-norm på strax över 0,5 alltså. Det är riktigt bra för att vara Stockholm med tanke på att normen egentligen är 1,0.
Samtidigt får vi inte glömma att faktiskt bilinnehav i Stockholms innerstad idag ligger på 0,40–0,48, en siffra som dessutom bör minskas.
__________________
Original YIMBY
Hemsida: http://gardebring.com/

Senast ändrad 23 september 2009 11:55
Anders LP
426 Inlägg
, Gick med: Mars 2008
Anders Gardebring skrev:

En p-norm på strax över 0,5 alltså.

Parkeringsnormen blir väl lägre än så om dessa platser inte bara gäller för alla lägenheter utan även lokalytorna. Stämmer detta så är det mycket positivt att man åtminstonde kan vara flexibel i parkeringsfrågan.
Profilbild
Anders Gardebring
3334 Inlägg
Ort: Stockholm (Vasastan), Gick med: September 2007
Fet G_ skrev:


Parkeringsnormen blir väl lägre än så om dessa platser inte bara gäller för alla lägenheter utan även lokalytorna. Stämmer detta så är det mycket positivt att man åtminstonde kan vara flexibel i parkeringsfrågan.


P-normen på 1,0 är väl för bostäder har jag för mig? Jag vet inte om det finns en p-norm för kontor/butiker och vad den i så fall ligger på. En sådan norm måste ju baseras på något annat än "antal p-platser per hushåll".
__________________
Original YIMBY
Hemsida: http://gardebring.com/
Mattias Persson
3 Inlägg
Ort: Stockholm, Gick med: Mars 2009
Har kollat med mäklaren nu. Beskedet är att det är 35 garageplatser, varav ett par för funktionshindrade. Men sedan så kommer jag ihåg att det blir åtminstone en handikapplats på innergården.

Summa 36 platser alltså. Och antalet lägenheter blir 66.
Länk till projektet.
Profilbild
Anders Gardebring
3334 Inlägg
Ort: Stockholm (Vasastan), Gick med: September 2007
Mattias P skrev:

Har kollat med mäklaren nu. Beskedet är att det är 35 garageplatser, varav ett par för funktionshindrade. Men sedan så kommer jag ihåg att det blir åtminstone en handikapplats på innergården.

Summa 36 platser alltså. Och antalet lägenheter blir 66.
Länk till projektet.


Mattias: Tack för info! Är du på något sätt involverad i detta projekt?
__________________
Original YIMBY
Hemsida: http://gardebring.com/
Mattias Persson
3 Inlägg
Ort: Stockholm, Gick med: Mars 2009
Anders Gardebring skrev:


Mattias: Tack för info! Är du på något sätt involverad i detta projekt?


Jag har bokat en lägenhet där, är i övrigt inte involverad.
Sida 1 av 3

 > Städer
Hornstull - Hornsplan - nya bostäder och upprustning av Drakenbergsparken

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland Yimby Göteborg:s 6729 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY GÖTEBORG

Yimby Göteborg är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.
 
Vi vill att Göteborg ska växa och utvecklas som stad.

Idag byggs det för lite, för dyrt, för glest och för tråkigt. Det måste vi ändra på.

Yimby Göteborg vill ta fasta på de fungerande, levande och roliga stadsmiljöer som redan finns i Göteborg (t.ex. Långgatorna) och bygga mer, mycket mer, på det viset.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga dyra, likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett systemfel som måste rättas till.

Yimby Göteborg vill vara en positiv och konstruktiv röst i debatten, inte bara analysera problemen utan också diskutera möjligheterna. Det är vad Yimby handlar om!


Yimby Göteborg på Twitter