Hans Jörgensen skrev:
Naturligtvis finns fler varianter på de här alternativen.
http://kartor.eniro.se/m/9fv3B
Denna variant kombinerar:
* högbana (på den öst-västliga delsträckan av stadsbanan längs Oscarsleden),
* älvbro (liksom i varianten nämnd i förr-förra inlägget),
* mynningen från Stigberget mot älvbron, sker på ett djup 5-10 meter under Amerikagatan.
* tunnlar under Stigberget och ner mot Linnéplatsen (liksom i förr-förra varianten).
* som synes också en koppling från (mark)spårvägen på Första Långgatan vidare i tunnel under Stigberget. Denna skulle motsvara linje 11 idag, men hoppa över Stigbergstorget, och istället gå i tunnel gemensam med Storkringens nord-sydliga sträcka. Spårvägen på Bangatan kunde då tas bort.
Skillnaden från mitt förr-förra inlägg är i huvudsak att öst-västliga sträckan går som högbana istället för tunnlar, detsamma gäller då för Storkringens "inre ring" från Alléstråket.
Möjliga fördelar av det är sannolikt kortare restid mellan Järntorget och allt bortom Stigbergstorget. Dessutom innebär den mindre svängar och backar vilket kan öka komforten, samt inte minst, expresskänslan.
Den främsta eventuella nackdelen är väl den visuella störningen som en högbana kan utgöra genom bland annat ett nytt Norra Masthugget. Till minus kanske också hör att Stigbergets hållplats på öst-västliga linjen hamnar längre från Stigbergstorget än med tunnelvarianten.
... Gött att det finns valmöjligheter, varav alla har sina förtjänster, åtminstone de som förlägger knutpunkten kring Stigbergstorget istället för Masthuggstorget
Hans,
Bra med flera alternativ och intressant resonemang om vikten av att integrera Planskild Storkring med existerande spårväg i markplan. En del av
vitsen ryker förstås om man gräver ner sig i tunnlar långt ifrån anslutningsmöjligheter. Detta har jag påpekat vad gäller Korsvägen
och det gäller nog också vid Stigbergstorget. Även stationerna vid Chalmsers, Sahlgrenska och Linné måste planeras så att det blir lätt att byta till buss och andra spårvagnar.
Detta är generellt ett argument för Högbana kontra Tunnelbana vid ställen där
vi har många anslutningar i markplan.
Vad gäller älvförbindelsen tycker jag också att det ska lämnas öppet för utredning. Om det blir tunnel för spårvagnar borde en sådan också ha en fil för busstrafik. Däremot tycker jag inte vi ska ha mer biltrafik från det hållet. Bro har alltså
sina fördelar men mot den talar tjafset om båttrafiken och ökad sårbarhet.
Se intressant länk, verkar som om vi ska få en del svar till jul:
http://www5.goteborg.se/prod/Intraservice/Namndhandlingar/
SamrumPortal.nsf/AC556E84580B4D7DC125793600506309/$File/
%C2%A7%20212.1%20Tjansteutlatande%20Forstudie%20av%20ny%20sparvag%
20till%20Norra%20Alvstranden%20och%20Backa.pdf?OpenElement
Det jag är orolig för är att man bara kollar på en "snutt" i taget och inte tar helhetsgreppet:
1. Lösa knuten vid Centralen genom planskildhet
2. Knyta ihop planskilt Järntorget - Centralen genom Nya Allén
3. Bergtunnel Chalmers - Stigberget
4. Nya GÄ-bron
5. Älvförbindelse och fortsättning på Hisingssidan.
Mikael