Utskrift från gbg.yimby.se
....

> Infrastruktur
 > Övrigt

Planskild Storkring

Sida 4 av 8
Profilbild
Hans Jörgensen
410 Inlägg
Hans Jörgensen skrev:

För att spinna vidare på den förra kombon du nämnde, dvs tunnel och bro!
Det är helt klart värt att utvärdera vidare.

Fördelarna, förutom 100% planskilt från gatuplanet, är att möjlighetarna att koppla på förgreningar som också går i tunnel. Skiss:

http://kartor.eniro.se/m/9GKoH

Tunneln kan då gå strax under Stigbergstorget (ex. 5 meter) och vidare under Amerikagatan där den mynnar vid bergskanten. Bron fortsätter därifrån förslagvis uppåtsluttande för att nå bra höjd över älven.

Den öst-västliga linjen är en del av "stadsbanan". Här och i andra trådar har det diskuterats vilka sträckor den kan gå i tunnel respektive högbana. Med den här skissade lösningen blir det rakaste att allt går i tunnel längs hela Nya Allén och vidare under Första Lång. Då blir det inga problem med hur spårvägen ska gå in i berget vid Stigbergsliden.
Under Stigbergstorget en hållplats gemensam för båda sträckningarna. Den öst-västliga linjen går gemensamt fram till mynningen under Amerikagatan där den svänger av och går som högbana västerut längs Oscarsleden.

På Hissingssidan fortsätter bron lämpligen som högbana i Lindholmsallén. Men även tunnel skulle vara möjligt där (med inkapslad nedrampning längs Slottsbergets östra kant).

Det här blir som sagt en fetare variant som påkallar mer tunnel även långt bort från det aktuella området. Samtidigt hamnar inte hållplatsen särskilt djupt.

Undrar hur mycket tunnelborrning/bergsprängning det blir. Hade vart intressant om det utreddes.
Vår gamle sjökapare Lasse i Gatan kanske vaknar och vill hjälpa till

För att också titta på ett alternativ som liknar "K2020-skissen", dvs med knutpunkten under Masthuggstorget istället:

http://kartor.eniro.se/m/9fIQy

Här är det alltså fråga om älvtunnel.

Mitt tillägg här är den öst-västliga linjen i stadsbanan.
Som i förra inlägget, så avser den tunnel längs hela Nya Allén och Första Långgatan.
Den svänger sedan upp i Stigberget för att få en lämplig hållplatsläge precis under Stigbergstorget. Tunneln mynnar strax intill Sjöfartsmuséet (ovanför leden) och går därefter på högbana västerut längs Oscarsleden.

Så även här blir det i praktiken tunnelbana till stor del, och högbana lite längre ut i systemet. Det har mer tunnel än det förra, eftersom älvförbindelsen där var i form av bro.
Senast ändrad 6 maj 2012 12:22
Profilbild
Hans Jörgensen
410 Inlägg
Naturligtvis finns fler varianter på de här alternativen.

http://kartor.eniro.se/m/9fv3B
Denna variant kombinerar:

* högbana (på den öst-västliga delsträckan av stadsbanan längs Oscarsleden),
* älvbro (liksom i varianten nämnd i förr-förra inlägget),
* mynningen från Stigberget mot älvbron, sker på ett djup 5-10 meter under Amerikagatan.
* tunnlar under Stigberget och ner mot Linnéplatsen (liksom i förr-förra varianten).
* som synes också en koppling från (mark)spårvägen på Första Långgatan vidare i tunnel under Stigberget. Denna skulle motsvara linje 11 idag, men hoppa över Stigbergstorget, och istället gå i tunnel gemensam med Storkringens nord-sydliga sträcka. Spårvägen på Bangatan kunde då tas bort.

Skillnaden från mitt förr-förra inlägg är i huvudsak att öst-västliga sträckan går som högbana istället för tunnlar, detsamma gäller då för Storkringens "inre ring" från Alléstråket.
Möjliga fördelar av det är sannolikt kortare restid mellan Järntorget och allt bortom Stigbergstorget. Dessutom innebär den mindre svängar och backar vilket kan öka komforten, samt inte minst, expresskänslan.
Den främsta eventuella nackdelen är väl den visuella störningen som en högbana kan utgöra genom bland annat ett nytt Norra Masthugget. Till minus kanske också hör att Stigbergets hållplats på öst-västliga linjen hamnar längre från Stigbergstorget än med tunnelvarianten.

... Gött att det finns valmöjligheter, varav alla har sina förtjänster, åtminstone de som förlägger knutpunkten kring Stigbergstorget istället för Masthuggstorget
Senast ändrad 8 maj 2012 22:36
Profilbild
Mikael Bigert
590 Inlägg
Hans Jörgensen skrev:

Naturligtvis finns fler varianter på de här alternativen.

http://kartor.eniro.se/m/9fv3B
Denna variant kombinerar:

* högbana (på den öst-västliga delsträckan av stadsbanan längs Oscarsleden),
* älvbro (liksom i varianten nämnd i förr-förra inlägget),
* mynningen från Stigberget mot älvbron, sker på ett djup 5-10 meter under Amerikagatan.
* tunnlar under Stigberget och ner mot Linnéplatsen (liksom i förr-förra varianten).
* som synes också en koppling från (mark)spårvägen på Första Långgatan vidare i tunnel under Stigberget. Denna skulle motsvara linje 11 idag, men hoppa över Stigbergstorget, och istället gå i tunnel gemensam med Storkringens nord-sydliga sträcka. Spårvägen på Bangatan kunde då tas bort.

Skillnaden från mitt förr-förra inlägg är i huvudsak att öst-västliga sträckan går som högbana istället för tunnlar, detsamma gäller då för Storkringens "inre ring" från Alléstråket.
Möjliga fördelar av det är sannolikt kortare restid mellan Järntorget och allt bortom Stigbergstorget. Dessutom innebär den mindre svängar och backar vilket kan öka komforten, samt inte minst, expresskänslan.
Den främsta eventuella nackdelen är väl den visuella störningen som en högbana kan utgöra genom bland annat ett nytt Norra Masthugget. Till minus kanske också hör att Stigbergets hållplats på öst-västliga linjen hamnar längre från Stigbergstorget än med tunnelvarianten.

... Gött att det finns valmöjligheter, varav alla har sina förtjänster, åtminstone de som förlägger knutpunkten kring Stigbergstorget istället för Masthuggstorget

Hans,
Bra med flera alternativ och intressant resonemang om vikten av att integrera Planskild Storkring med existerande spårväg i markplan. En del av
vitsen ryker förstås om man gräver ner sig i tunnlar långt ifrån anslutningsmöjligheter. Detta har jag påpekat vad gäller Korsvägen
och det gäller nog också vid Stigbergstorget. Även stationerna vid Chalmsers, Sahlgrenska och Linné måste planeras så att det blir lätt att byta till buss och andra spårvagnar.
Detta är generellt ett argument för Högbana kontra Tunnelbana vid ställen där
vi har många anslutningar i markplan.
Vad gäller älvförbindelsen tycker jag också att det ska lämnas öppet för utredning. Om det blir tunnel för spårvagnar borde en sådan också ha en fil för busstrafik. Däremot tycker jag inte vi ska ha mer biltrafik från det hållet. Bro har alltså
sina fördelar men mot den talar tjafset om båttrafiken och ökad sårbarhet.

Se intressant länk, verkar som om vi ska få en del svar till jul:
http://www5.goteborg.se/prod/Intraservice/Namndhandlingar/
SamrumPortal.nsf/AC556E84580B4D7DC125793600506309/$File/
%C2%A7%20212.1%20Tjansteutlatande%20Forstudie%20av%20ny%20sparvag%
20till%20Norra%20Alvstranden%20och%20Backa.pdf?OpenElement

Det jag är orolig för är att man bara kollar på en "snutt" i taget och inte tar helhetsgreppet:
1. Lösa knuten vid Centralen genom planskildhet
2. Knyta ihop planskilt Järntorget - Centralen genom Nya Allén
3. Bergtunnel Chalmers - Stigberget
4. Nya GÄ-bron
5. Älvförbindelse och fortsättning på Hisingssidan.

Mikael
Profilbild
Hans Jörgensen
410 Inlägg
Mikael, den länken vill man gärna kolla in, men den tycks inte fungera...
Lägg in den som klickbar länk istället med länk-knappen här.
Kanske är länken inte OK ändå...

hälsning Hans
Profilbild
Erik Funck
308 Inlägg
Hans Jörgensen skrev:

Mikael, den länken vill man gärna kolla in, men den tycks inte fungera...
Lägg in den som klickbar länk istället med länk-knappen här.
Kanske är länken inte OK ändå...

hälsning Hans
http://www5.goteborg.se/prod/Intraservice/Namndh..

det var lite mellanrum mitt adressen
Profilbild
Mikael Bigert
590 Inlägg
Erik Funck skrev:

http://www5.goteborg.se/prod/Intraservice/Namndh..

det var lite mellanrum mitt adressen

Tack Erik!
Länken funkar fint och till sommaren ska det komma någon slags underhandsrapport.
Det är inte klart om man menar spårväg mellan Backaplan och Lindholmen eller en förbindelse direkt från fastlandet till Lindholmen.

Mikael
Profilbild
Hans Jörgensen
410 Inlägg
Gött att länken fixades.
Nu stod det inte så mycket specifikt i det dokumentet, men det är väl det som den föreliggande utredningen ska ta.
Det framkom att andelen planskilt och typen av spårväg är en öppen fråga.

Här och i andra trådar diskuteras planskildhet som en viktig förustsättning för "Storkringen".
Många idéer har även kommit från "officiellt" håll tidigare (genom K2020, etc).
Men vill man inte göra all utredning från början så är ju ett tips att ta del av det som finns i denna tråden, med flera inlägg på Yimby. Förhoppningsvis går det då snabbare att komma fram till i stort sett samma sak som framförs här.

Håller med om att det är bättre att sätta in de olika delarna i ett större system, även om det förstås är en fördel om de kan byggas med högt obereoende sinsemellan. Och de tror jag går, det framgår väl också av olika Yimby-trådar där förslag finns för de olika delarna, men det går ändå att föreställa sig hur de kan bilda en fungerande helhet.

De svåraste knutarna återstår förstås att lösa. Lindholmen-södra älvsidan är exempel på det. Men det går om man vill och att det tas fram resurser. Tyvärr är det slående att inget av det som har med Storkring eller stadsbana att göra ingår i 34-miljarderspaketet.
Senast ändrad 17 maj 2012 21:27
Profilbild
Erik Funck
308 Inlägg
Det är ju andra som har pratat om högbana på oscarsleden. Med tanke på detta, bilden från norramasthuggetunderlaget (s.37 finns tidigare i tråden) och peak-oil-argument ("inga dyra vägtunnlar trafiken kommer självdö i sinom tid ändå" ungefär) så fick jag en idé. Big money talkin

Bygga spårväg-gång-cykel-bron i förlängningen av amerikagatan som diskuterat (flytta ut Stenas gods/lastbil/personbilstrafik från masthugget), gräva ner/däcka över oscarsleden och ansluta till biltunnel till norra älvstranden och, kanske senare, även till linnéplatsen. OK så tanken är att bygga tunnlar/överdäcka i steg ett och sedan ngn gång i framtiden slänga in tunnelbana/storkringsbana i dessa tunnlar och minska antalet bilfiler till en(?) per färdriktning.
Det var någon som nämnde spårvagnar som kunde köra olika spår, dvs. kunna köra direkt mellan tågräls/spårvagnsräls, varför inte använda denna typ till "storkringsvagnarna" således skulle man få anledning att koppla ihop spårvagnsnätet, storkringsnätet och tågrälsnätet (t.ex. i samband med västlänken)?

Hursom huvudidén är alltså att på sikt fylla oscarsleden, götatunneln osv. med storkringsbana men redan inom några år kunna utnyttja möjligheterna av en underjordisk/inkapslad oscarsled. Vad tycks?
Profilbild
Hans Jörgensen
410 Inlägg
Erik, förstår ungefär hur du menar.
Ett krux är att banan i "Oscarstunneln" då inte kan anslutas till Lindholmen-Stigberget-broförbindelsen (om det nu är ett problem).

Är mer inne på att använda Alléstråket i någon form. Högbana har ju diskuterats rikligt i en annan tråd, men även tunnel är ju fullt möjligt (cut-and-cover, utan att den ens behöver beröra de längsgående billederna i Allén vid bygget). Eller bitvis högbana, bitvis tunnel, som t ex Bigert skissade i ett tidigare inlägg här.
Vid tunnel i Alléstråket kan den förslagsvis fortsätta under Första Långgatan (borde vara relativt enkelt med cut-and-cover även där dvs i linje med nuvarande spårvägsspår), därefter fortsättning upp i Stigberget och anslutning till tunneln under Amerikagatan som nämnts tidigare här i tråden. Till exempel blir det högbana åtminstone från GötaÄlvbron över Centralen och vidare en bit ifall brolösning väljs över älven i det området, t ex i form av en dubbeldäckad GötaÄlvbro.

Alternativet med Högbana genom hela Allén skulle istället svänga ut längs den s.k Järnvågsgatan och vidare längs Oscarsleden.

Men om Oscarsleden sänks ner (åtminstone en bit, vilket definitivt borde utredas), så tycker jag kanske att hela leden inklusive Götatunneln är mer lämplig för Bus Rapid Transit, då vägfiler inte behöver offras. Det skulle gå att köra expressbusslinjer mellan t ex Gamlestan, Gullbergsvass och västra stadsdelarna, som ett snabbare komplement till spårvägar i NyaAllé-stråket (där som högbana eller Metro). Den senares kan ha mer centrala hållplatser (Avenyn, Järntorget, mfl) vilket inte blir möjligt i Götaleden-Oscarsleden.

Anslutning från järnväg till spårväg (s.k. "Duospårväg") är helt klart intressant, men det är nog väldigt svårt från Västlänken så som den nu dras. (möjligen skulle det gå vid Hagakyrkan eller Korsvägen men det är skillnader i djup, bergtäckning, ...).
Senast ändrad 17 februari 2013 02:58
Profilbild
Erik Funck
308 Inlägg
Hans Jörgensen skrev:

Ett krux är att banan i "Oscarstunneln" inte kan anslutas till Lindholmen-Stigberget-broförbindelsen (om det nu är ett problem).

* Jag tänkte isåfall att Lindholmen-Stigberget-broförbindelsen endast skulle ha vanliga spårvagnar (& g/c) och att storkringsbanan, i oscarsleden, skulle gå i tunnel under älven och ha hållplats nere vid kajen.

Hans Jörgensen skrev:

Är mer inne på att använda Alléstråket i någon form. Högbana har ju diskuterats rikligt i en annan tråd, men även tunnel är ju fullt möjligt (cut-and-cover, utan att den ens behöver beröra de längsgående billederna i Allén vid bygget). Eller bitvis högbana, bitvis tunnel, som t ex Bigert skissade i ett tidigare inlägg här.
Vid tunnel i Alléstråket kan den förslagsvis fortsätta under Första Långgatan (borde vara relativt enkelt med cut-and-cover även där dvs i linje med nuvarande spårvägsspår), därefter fortsättning upp i Stigberget och anslutning till tunneln under Amerikagatan som nämnts tidigare här i tråden.
Högbanealternativet skulle istället svänga ut längs den s.k Järnvågsgatan och vidare längs Oscarsleden.

* Ja det låter bra. Personligen hade jag föredragit cut-and-cover i allén. Den skulle förslagsvis kunna gå ungefär under sträckan Nya allén-södra allégatan till under hållplatsläge Hagakyrkan och vid korsningen med Victoriagatan svänga över mot Nya allén och vidare (givetvis klippa lite hörn men ändå inte riva upp parken vid bygget). Nya Allén skulle kunna bli av med ett par filer vid återbyggnad. Hur tänkte du dig sträckningen?
Jag tänker att om oscarsleden skal förbli öppen och Stena vara kvar kan det gärna gå en högbana över oscarsleden. Den skulle kunna kopplas ihop med underjordisk allébana, t.ex. via ett hus, i slutet av "järnvågsgatan" och koppla med Lindholmen via tunnel.
Men om vi blir av med stena (åtminstone bil & långtradartrafiken), och således får anledning att gräva ner Oscarsleden, kan Storkringsbanan gärna fortsätta underjordisk från allén och i tunnel under älven. Hållplats vid kajen. Stenas personbåtar kan med fördel avgå från Amerikahuset, ny knutpunkt.

Om vi skulle ha både spårvagnar i övervåning på bron amerikagatan-lindholmen och storkringsbana i undervåning blir den ju rätt låg och det blir problematiskt om den p.g.a. det behöver öppnas för båtar.

Hans Jörgensen skrev:

Men om Oscarsleden sänks ner (åtminstone en bit, vilket definitivt borde utredas), så tycker jag kanske att hela leden inklusive Götatunneln är mer lämplig för Bus Rapid Transit, då vägfiler inte behöver offras. Det skulle gå att köra expressbusslinjer mellan t ex Gamlestan, Gullbergsvass och västra stadsdelarna, som ett snabbare komplement till spårvägar i NyaAllé-stråket (där som högbana eller Metro). Den senares kan ha mer centrala hållplatser (Avenyn, Järntorget, mfl) vilket inte blir möjligt i Götaleden.

* Ja, jag tror att du och tidigare tänkare har rätt i att det är vettigare att den skulle gå via allén. Och expressbusslinjer lär bli mkt mer kostnadseffektivt och ett bra komplement till övrig kollektivtrafik
Gammal tråd om Oscarsleden: http://gbg.yimby.se/forum/thread.aspx?id=2274

Jag ska se om jag kan slänga ihop ett par bilder...
Senast ändrad 17 februari 2013 02:52
Profilbild
Erik Funck
308 Inlägg
Profilbild
Erik Funck
308 Inlägg
Profilbild
Hans-Olof Hansson
1370 Inlägg
Erik Funck skrev:

Bilden visas nedskalad. Klicka på bilden för att se den i fullstorlek.

Ungefär så här tänkte jag mig

Och med Stena kvar, kanske ungefär så här

Den undre bilden ser bäst ut. Det finns inte med någon bro i den bilden....
Senast ändrad 27 januari 2013 19:44
Profilbild
Emanuel Alfredsson
696 Inlägg
Erik Funck skrev:

Ungefär så här tänkte jag mig

Och med Stena kvar, kanske ungefär så här

Den översta, såklart? Den sprudlar av liv och ger kajen åt folket.
Senast ändrad 27 januari 2013 19:44
Profilbild
Hans Jörgensen
410 Inlägg
Underbar flygbild Erik, den översta alltså.

Lite kommentarer ändå:
Höjden behöver inte vara nåt problem även om spårtunneln kommer ut ur berget nedanför Amerikagatan. Med bara en måttlig sluttning (säg 3.5%) kan stigning göras från t ex 14 till 20 meter över älven längs en 170 meter sträcka, dvs sluttningen avslutas 90 m utanför nuvarande kajkant. Älvens bredd är 260 m här, så det ger plats för en 80 meter bred farled i mitten med segelfri höjd av 20 meter.

Men även med Gång/Cykelbanan går detta att lösa utan dubbeldäckning, trots att G/C-banan fortsätter från Amerikagatans plan. Genom att till exempel spårtunneln är centrerad i Amerikagatan (fast 5-7 meter under denna) och G/C-banan på sidorna som förlängning av Amerikagatan, så kan de mötas i höjd ute över älven. De skulle alltså gå parallellt, och på samma höjd vid mitten av älven. With me?

Ovanstående spinner alltså vidare på förslaget att Storkringen läggs i tunnel men samtidigt kombinerat med älvbro. Tror det var Funcks idé först .
Dvs inte riktigt som indikeras av de lila strecklinjerna i de senaste bilderna, om jag förstått de rätt.
Senast ändrad 21 maj 2012 21:12
Profilbild
Erik Funck
308 Inlägg
Hans: Höjden behöver kanske inte bli något problem så länge vi bara snackar storkringsbana + gång/cykel (Eller spårvagn+gång/cykel+tunnel som på bilden). Anledningen till varför jag ändrade mig var att jag tänkte det kanske blir problem om man även slänger in den "vanliga" spårvägen i bilden, då vet jag inte om lösningen du nu föreslog skulle funka(?). Ev. skulle kanske storkringsbanan o spårvägen kunna gå på samma spår över bron i ngn slags Y-lösning, kan dock bli trixigt. även dubbelvåning skulle ju förstås fungera (spårvagn, gång o cykel i övervåning o storkringsbana i undervåning) men med lägre brohöjd, runt 16m kanske.
Jag tror det är smart om man slipper göra bron öppningsbar. Jag tänker mig 19-20m och högst behöver ju inte vara i mitten utan mer åt stigbergskajen.
Profilbild
Mikael Bigert
590 Inlägg
Hej!
Roligt med bra fart på tråden!

Intressanta idéer om dubbla broar. Det vore givande om någon hade data på hur många öppningar det kan bli fråga om per dygn. Ju lägre desto fler antar jag. Som skrivet, vi bör inte låsa oss vid bro eller tunnel.
Att hålla ned kostnaden är förstås ett bra argument för bro relativt tunnel. Samma gäller för Högbana kontra "cut and cover"-tunnel genom Nya allén. Det svåra blir att optimera med diverse politiska hänsyn?

Vad gäller trafikering tycker jag man borde synka med en eventuell, lämplig framtida persontrafik på Hamnbana ( Hisingslinje ) genom att köra duospårvagnar från Torslanda. Dessa kan stanna t ex Torslanda, Volvo, Eriksberg, Sannegården, Lindholmen och sedan ansluta till Storkringen antingen mot Hjalmar B eller Stigbergstorget.

Mikael
Profilbild
Hans Jörgensen
410 Inlägg
Erik: Om storkringsbanan hamnar i en relativt grund tunnel (alltså som i tunnel-bro-kombon), så behövs inte ordinarie spårväg på samma sträcka. Det vore overkill. Och vill man så skulle ändå gå att köra vanlig spårvagn på storkringsbanan om samma spårvidd väljs.

Sen tycker jag allt att bron ska vara öppningsbar. Alltså på den 'gemensamma' sträckan för Gång/Cykelfält och spårbana, borde inte vara något problem alls. Motsvarar närmast nuvarande GötaÄlv-bro minus bilfilerna. Det är synd att stänga alla möjligheter till fartyg över 20 meter.
Senast ändrad 24 maj 2012 21:13
Profilbild
Erik Funck
308 Inlägg
Ja kanske den skulle vara öppningsbar du har nog rätt i det, men vill gärna slippa massa extrakrux, större storlek och underhåll för att nästan aldrig öppna den, dock.

Jag vet inte om jag håller med dig om att det skulle vara overkill med både spårvagn o storkringsbana på sträckan (i nuläget har du kanske rätt). Det beror väl lite på vad man tänker sig med "Storkringen".. Ett cirkelspår/Nya spårdragningar för nya eller befintliga (skit- )spårvagnar Alternativt en egen stadsbana/t-bana/storkringsbana/vad-vi-vill-kalla-det.
Om vi tänker oss en "storkringsbana"/linje (som alltså trafikerar den nya storkringen, alt. 2) som alltså är menat att fungera som ett snabbare komplement till den befintliga spårvagns o. kollektivtrafiken med färre hållplatser osv. är det enda som binder lindholmen/stigberget. Då blir det ju minst ett extra byte om man skall åka från t.ex. masthuggstorget/fjällgatan till pumpgatan gentemot om även spårvagnarna kan ta bron, Värdefullt!!!
Om man skall ta hänsyn till det bör det då lösas antingen med dubbeldäckning eller med ngn slags sammankoppling för spåren vid brons båda ändar, hisingssidan bör vara den lättaste biten.
______
__/

Jag tänker mig att spåren skulle kunna gå ungefär som ovan, sett från sidan och likadant sett från ovan, vid en spårsammankoppling innan bron om ni förstår mig?

Vad tänks?
Profilbild
Mikael Bigert
590 Inlägg
Han och Erik,

Vad tror ni om parallella broar? Borde ge enklare öppningar. Jag skulle gilla hög/spår-bana på en hyfsat hög bro och sedan en lågbro för promenad/cykel.

Vidare, fler som kan tänka sig planskilt gm Nya Allén:

http://www.melica.se/allen.htm

trevlig helg!
Mikaeö
Sida 4 av 8

> Infrastruktur
 > Övrigt
Planskild Storkring

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland Yimby Göteborg:s 6740 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY GÖTEBORG

Yimby Göteborg är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.

Vi vill att Göteborg ska växa och utvecklas som stad.

Idag byggs det för lite, för dyrt, för glest och för tråkigt. Det måste vi ändra på.

Yimby Göteborg vill ta fasta på de fungerande, levande och roliga stadsmiljöer som redan finns i Göteborg (t.ex. Långgatorna) och bygga mer, mycket mer, på det viset.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga dyra, likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett systemfel som måste rättas till.

Yimby Göteborg vill vara en positiv och konstruktiv röst i debatten, inte bara analysera problemen utan också diskutera möjligheterna. Det är vad Yimby handlar om!

Yimby Göteborg på Twitter

Högbana i Göteborg?
2 Juni 20:05 av Hans Jörgensen
Nytt hotell på Vasagatan 22
19 Januari 14:08 av Sebastian Dahl
Welthauptstadt Germania vs. Berlin
6 Juli 2023 11:50 av Carl S
Uthyrningsdel
21 April 2023 15:51 av Gregor Fulemark
Göteborgsregionens folkmängd
10 November 2022 13:47 av Matthias H.