Tog en sväng söderut från Marklandsgatan (prickad lila linje). Vid A kan man snedda över en plan med fotbollsmål. Ingångarna var blockerade med glesa nät fastsatta med buntband. Konstig idé att spärra av igenväxande fotbollsplaner tänkte jag innan jag insåg att det var ett sätt att skapa en hundrastgård. Det var ju kreativt. Vid B landar gångstråket i en rondell. Fortsättningen längs Distansgatan har rätt smala trottoarer och saknar cykelbana. Ytan mellan A och B bebyggs för närvarande.
Spinner vidare lite på Emanuels spår. Högsbo och Flatås har i stort sett ett rutnät redan, om man ser till gångmöjligheter. Problemet är att huvudindelningen (med kantsten) är mellan ytor för bil och bilfria ytor, där bilytorna ger ett kallt intryck och de bilfria ytorna är otydliga avseende vad som är (gång)stråk och vad som är gårdar. Mycket av bilytorna kunde göras till gångfartsområden. Kantstenarna mellan dessa och gång- och cykelstråken borde tas bort och ersättas med pollare (även mopedhinder som det dräller av bör tas bort), samtidigt som gränsen mellan stråk och gårdar görs tydligare.
Hur kan detta säljas in till de boende? Trevligare gator borde de flesta uppskatta, likaså att gårdarna blir mer privata. Att öppna upp gång- och cykelstråken genom området kanske är mer kontroversiellt om vissa betraktar dem som gårdsmark. Det handlar om tillgänglighet och orienterbarhet, att integreras med staden. Med en tydlig uppdelning ökar tryggheten och lugnet på de egentliga gårdarna.
Ekonomiskt, skulle en upprustning kunna kopplas till förtätning på parkeringsplatserna så att en förtätning skapar mervärden även för de redan boende i stadsdelarna.
I Flatås, runt Sjömilsgatan är gångstråken uppdelade i två nivåer med trappor mellan. Huskropparna har byggts helt plant, och den lilla lutningen i området har samlats upp i stråken. Rationellt och billigt då det byggdes förmodar jag, opraktiskt idag. Det är inget problem för gående, men för rullstolsbundna, cyklister och personer med barnvagn kan det vara svårorienterat då de hänvisas till ramper. Mitt förslag är att den övre 'rampdelen' breddas och tydliggörs som genomgående stråk, medan den nedre delen betraktas som gårdsmark.
Det kanske vore mer urbant att tillåta bilar på alla gator/stråk. Men varken fastighetsägare eller kommun har något stort ekonomiskt intresse att investera i nya gator samtidigt som att släppa in bilar i tidigare bilfria områden kan möta motstånd från boende.
Skäl att öppna upp för bilar som jag kan se är att skapa ett mindre grovt, mer lättorienterat nät för bilister, att leda flöden till noder och bryta trafiksepareringen vid lokala centrum, att vissa upplever gator med bilar som tryggare, samt att möjliggöra exploatering av outnyttjad mark. Några tänkbara nya gator med biltrafik är markerade med turkos heldragen linje. Prickade linjer motsvarar befintliga gator med biltrafik. Röda prickar är Marklandsgatan, Axel Dahlströms torg respektive det lokala centrumet i Flatås. Röda ytor är ytor lämpliga för bebyggelse (t.ex. P-ytorna och delar av DH-leden runt Flatås tillkommer).
När det gäller att boulevardisera Dag Hammarskjöldsleden, är det en utmaning. Trafiken är 40000 bilar per dygn, tre gånger så mycket som Linnégatan. En mindre del trafik flyttas till parallellgator när hastigheten på leden sänks. Att öppna upp fler alternativa gator kan minska trafiken på leden ytterligare. Men huvuddelen av trafiken blir rimligen kvar. Det medför att det krävs två körfält i var riktning och att korsningarna måste ha god kapacitet. När det gäller fotgängare och cyklister: Korsar dessa helst leden i plan eller planskilt som idag? samt bör den snabba cykelbanan längs leden vara kvar eller tas bort?
Att bo vid Linnégatan är populärt idag, men hur populärt är det att bo vid en trafikerad led som byggs om till gata? Urbanitetet kommer inte heller direkt bara husen byggs direkt mot gatan. Mölndalsvägen-Göteborgsvägen har många hus mot gatan, men som ändå upplevs slutna och storskaliga.
På skissen har jag lagt Dag Hammarskjöldsgatan i ett östligt läge, nära berget . Jag tror att tomter mellan gata och bergvägg skulle bli oattraktiva samtidigt som berget ger karaktär åt omgivningen när det får synas. Ett östligt läge maximerar den byggbara ytan väster om leden. En förtätning på östra sidan kan ske inom befintliga tomter. Högsboleden smalas av till ett körfält per riktning, eventuellt med bussfält i mitten, går något längre söderut och ansluter i en cirkulationsplats. Dagens ljuskorsning görs till cirkulationsplats. Marklandsgatan läggs alldeles väster om panncentralen och ansluts mot Högsboleden med endast högersvängar. Cykelbanan (röd linje) går över Högsboleden på en bro, stödd av topografin. Eventuellt kan Högsboledens befintliga bro användas som GC-bro till östra sidan av DHgatan. Vid Flatåsmotet tänker jag mig att DHgatan höjs upp och ligger i nivå med dagens mot och JA Wettergrens gata. Cykelbanan på västra sidan passerar under Tunnlandsgatan på samma sätt som idag.
Senast ändrad 4 juni 2013 10:11