Kaj Ranén skrev:
[Hans:
Stockholmsarenan är på gång för Hammarby i Hammarby-land och Swedbank Arena är på gång för AIK i AIK-land. Det finns dessutom flertalet andra skäl som gör att dessa inte är några reella alternativ för Djurgården. Du kan därför betrakta dem som avskrivna från diskussionen. Både Djurgården och Hammarby har dessutom lovats av stadens politiker att besluten för varsin ny arena ska tas under denna mandatperiod.
Vad gäller friidrottens framtid får vi helt enkelt vänta och se vad staden har för planer gällande den. Min förhoppning är att det byggs en ny friidrottsarena också, till exempel på platsen för Kristinebergs IP; friidrotten är inte lika beroende av geografisk identitet som ett fotbollslag.
Helt klart har du dock en poäng med DN-Galan, som har funnits sedan 1967: det är nämligen DET ENDA (icke-nimbyistiska) motargumentet mot att inte göra Stadion till en renodlad fotbollsarena. Det man därmed får ta ställning till är vilket som är viktigast: cirka 20 fotbollsmatcher/år för en förening vars identitet är knuten till platsen och arenan (och där det saknas alternativ till mark i närområdena) eller en (1) stor friidrottstävling/år. Jag ser gärna att damlaget också flyttar till en fotbollsanpassad Stadion från Kristineberg; det skulle ytterligare dubblera antalet matcher.
Att köra ut Djurgårdens IF från Stadion (vilket man gör ifall löparbanorna blir kvar) är, i princip, att göra byggnaden till ett museum -- dessutom utan finansiell bäring.
Till syvende och sist; beslut bör väl ändå fattas utifrån från fakta och inte utifrån känslomässiga rättviseaspekter och politikers härskna valfläsk.
Vilket publikunderlag ska man bygga för? Hur ställer sig friidrottsklubbarna till att de utesluts från stadion?
Ja frågorna blir många.
I mitt eget tyckande bör fotbollsklubbarna kunna dela på de stora arenorna. Tycker att det borde vara en förutsättning för deras uppförande. Vi kommer inom kort ha två stora arenor för derbymatcher och landskamper, och flera mindre med Allsvenskstatus.
Om klubbarna tycker att en EGEN arena är ett måste för att skapa den rätta kulturen och känslan för sporten får de väl bli sina egna byggherrar. Svälj stoltheten, lagandan och generositeten fansen emellan sitter inte i byggnaden, tror jag.
DN-galan är en institution på Stadion i sig. Den är mycket nära att få Golden League-status. Finnkampen går här. Den används vid Stockholms maraton. Stadion används även för flera mycket väl ansedda ungdomstävlingar i friidrott.
Ungdoms-friidrotten kanske i än större utsträckning borde få en central plats i Stockholm.
Står det verkligen och faller med Djurgårdens vara/ickevara med löparbanorna?! Det finns en mängd moderna fotbollsarenor med löparbanor runtom i hela Europa. Visst är det häftigt att komma nära planen men är detta verkligen kärnfrågan.
Och sist men inte minst - är detta en Yimbyfråga?
Kristinebergs IP kommer att behövas som komplement både för idrott och fotboll. Båda behövs och bredden också.
PS Jag är född som Hammarbyare i Solna och har bott i Solna i hela mitt liv. Det funkar fin-fint. Mina fyra söta ungdj-rs gulsvarta träningskläder tvättade jag helst när det var mörkt

DS
Senast ändrad 17 februari 2009 21:04